دامپزشکي کشور:

گوشت گرم همچنان با کيفيت و بهداشتي عرضه مي شود

مديرکل نظارت بر بهداشت عمومي و مواد غذايي سازمان دامپزشکي کشور ، جلوگيري از عرضه گوشت گرم را تکذيب کرد و گفت: عرضه گوشت گرم درفرآيندي بهداشتي و با حفظ کيفيت مناسب عرضه مي شود.

 به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران عباسي ، افزود: بعد از کشتار دام، لاشه در برودت صفر تا 4 درجه سانتيگراد به مدت 24 ساعت با رطوبت 85 تا 92 درصد در واحد پيش سرد کشتارگاه ها نگهداري مي شود.

وي گفت: اين نگهداري براي حفظ آب ميان بافتي لاشه و حفظ کيفيت، طعم، بو و مزه گوشت است که موجب خوش خوراکي و صرفه مشتري در قيمت نيز مي شود.

عباسي افزود: اين فرآيند موجب جلوگيري از انتشار بيماري هاي مشترک بين انسان و حيوان و ديگر آلودگي ها مي شود.

وي تأکيد کرد: بيشتر افرادي که گوشت دام را به صورت مستقيم و گرم استفاده مي کنند قطعاً به واسطه وجود اسيد لاکتيک در لاشه، دچار گرفتگي عضلاني مي شوند.

مديرکل نظارت بر بهداشت عمومي و مواد غذايي سازمان دامپزشکي کشور با توصيه رعايت مسائل بهداشتي به مصرف کنندگان گوشت گفت: هر چقدر دماي گوشت بالا باشد آب ميان بافتي آن نيز کاهش پيدا مي کند و به ضرر مصرف کننده خواهد بود.

عباسي افزود: سال هاي گذشته براي احداث واحدهاي پيش سرد در کشتارگاه هايي که زمينه ساخت آن را داشتند ، اقدام کرديم که با استقبال خوب مواجه شد و شهرداري ها و فرمانداري ها نيز همکاري کردند.

وي گفت: هم اکنون به جز يکي دو استان محروم؛ همه کشتارگاه هاي سراسر کشور داراي واحد پيش سرد گوشت هستند.

عباسي افزود: آخرين واحدهاي پيش سرد سه ماه پيش در تهران و استان البرز ايجاد شد اما به دليل برخي مشکلات، ازمايش نشده بود که نوزدهم همين ماه اين کار انجام و بعد از آن گوشت هاي اين کشتارگاه ها عرضه شد.

وي تأکيد کرد: گوشت هايي که هم اکنون در سراسر کشور عرضه مي شود ، همان گوشت گرم است و فقط فرايند بهداشتي و افزايش کيفيت به مدت 24 ساعت در واحد پيش سرد در کشتارگاه ها انجام شده است.

مديرکل نظارت بر بهداشت عمومي و مواد غذايي سازمان دامپزشکي کشور در ادامه گفت : سالانه حدود 750 هزار تن گوشت قرمز در کشور توليد مي شود که از اين ميان تعدادي از کشتارگاه هاي بيشتر در جنوب کشور و کلانشهرها مبادرت به انجماد گوشت هاي مازاد مي کنند و سپس ذخيره مي شود.

باسي افزود: ذخيره سازي ما در گوشت سفيد که معمولاً مرغ است به حدود دو ميليون تن مي رسد و در حال حاضر 120 تا 150 هزار تن آن منجمد و ذخيره مي شود.

وي در باره  نظارت بر واردات گوشت نيز گفت: مقدار بسيار کمي گوشت گرم از مرزهاي شمال غربي وارد مي شود و گوشت وارداتي منجمد هم بيشتر مصرف صنعتي در کارخانه هاي سوسيس و کالباس دارد.

عباسي افزود: سال گذشته حدود 140 هزار تن گوشت منجمد وارد کشور شد.

وي تأکيد کرد: فرايند کنترل بهداشتي بر گوشت هاي وارداتي و توليد داخل از قبل از کشتار دام تا مرحله فراوري و انجماد انجام مي گيرد. 

مديرکل نظارت بر بهداشت عمومي و مواد غذايي سازمان دامپزشکي کشور گفت: ناظران بهداشتي و شرعي ما بر کشتار دام در خارج از کشور نيز نظارت دارند و تا زماني که اين گوشت و مرغ به دست مصرف کننده برسد اين نظارت ادامه مي يابد.

عباسي افزود: ما همچنين بر ماده اوليه گوشت و مرغ مورد استفاده در کارخانه هاي سوسيس و کالباس نيز نظارت داريم و هيچ کارخانه اي مجاز به دريافت ماده اوليه خام دامي بدون گواهي دامپزشکي نيست.

وي گفت: مأموريت نظارتي سازمان دامپزشکي تا مرحله ماده خام مصرفي کارخانه هاي سوسيس و کالباس است اما از زماني که اين ماده اوليه به فراورده ديگري مانند سوسيس و کالباس تبديل مي شود نظارت و کنترل ان  با حوزه نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي است.

انتهای پیام /

برچسب ها: گوشت ، سوسیس ، مرغ ، واردات ، کالباس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار