بلومبرگ گزارش داد

رئیس جدید کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا کیست؟/ دیدگاه وی در خصوص مذاکرات هسته‌ای با ایران چیست؟

رئیس جدید کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا معرفی شد. هرچند وی فردی ناشناخته محسوب می‌شود ولی قرار است یکی از مهمترین مسئولیت‌های کلیدی در تیم امنیت ملی دولت آمریکا را در دست گیرد که البته تصمیمات وی بر مذاکرات هسته‌ای نیز تأثیر گذار خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ ، "دوین نانز" سناتور جمهوری خواه آمریکایی از ایالت کالیفرنیا  بعنوان رئیس جدید کمیته  اطلاعاتی مجلس نمایندگان معرفی شد. وی هرچند فردی ناشناخته محسوب می شود ولی قرار است  یکی از مهمترین مسئولیت های کلیدی در تیم امنیت ملی دولت آمریکا را در دست گیرد.      

قرار است"دوین نانز" در راس یک گروه هست نفره مسئولیت کمیته دائم اطلاعاتی و امنیتی  کنگره ، مهمترین و سری ترین  اطلاعات نظامی و جاسوسی دولت آمریکا را بررسی نماید. وی یکی از معدود اشخاصی خواهد بود که پس از این در جریان مهمترین مسائل امنیتی قرار خواهد گرفت. وی رئوس مسائلی را که برای کمیته  اطلاعاتی کنگره در نظر گرفته است تشریح کرد. کارشناسان بر این باروند که تغییرات چندانی در خصوص مسائلی از قبیل  مذاکرات هسته ای با ایران ؛تعطیلی زندان گوانتانامو ، با روی کار آمدن "دوین نانز"  ایجادگردد؛ این در حالیست که وی بر خلاف مایک راجرز رئیس قبلی کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا ازگزارش  های تهیه شده در خصوص حملات سال 2011 به  کنسولگری آمریکا در بنغازی لیبی ، رضایت ندارد و همچنان معتقد است شاهدان کلیدی این ماجرا باید بار دیگر بازجویی شوند. 

وی در عین حال اصلاحات جدی در نظام نظارت و جاسوسی آمریکا را رد کرد. رئیس جدید کمیته  اطلاعاتی مجلس نمایندگان  از تلاش خود برای متقاعد کردن همکارانش در این مجلس برای تصویب مجدد قانون میهن پرستی و نیز قانون جاسوسی در خارج از امریکا که به دولت مرکزی (فدرال)  آمریکا مجوز شنود مکالمات تلفنی در خارج از  خاک این کشور را می دهد ، خبرداد.

وی گفت : قصد ندارد  اصلاحاتی در دادگاه های سری که استراق سمع از جاسوسان  و تروریست های مظنون از سوی اف بی آی و نیروهای امنیتی را تصویب میکند ، ایجادنماید.   

"دوین نانز" اعلام کرد نتیجه گیری‌ها از برآوردهای امنیت ملی در سال 2007 که بر اساس آن ایران برنامه اتمی خود را در مسیر توسعه فناوری برای کوچک کردن قطعاتی که مناسب ساخت سلاح اتمی هستند ؛ متوقف نموده است ،بیش از این مصداقی نداشته و فایده ای ندارد. 

وی تاکید کرد :بسیاری از اعضای کنگره معتقدند ایران در مذاکرات ، حسن نیت ندارد. 

رئیس جدید کمیته  اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا افزود : "جامعه اطلاعاتی بارها به دولت اوباما در خصوص افزایش جنگجویان در عراق و سوریه همزمان با جنگ داخلی در این کشورها هشدار داده بود". ولی در خصوص  کارایی داشتن طرح اوباما برای اموزش و مسلح کردن میانه‌روها در سوریه و یا لزوم مسلح کردن آنها از سالها پیش ، سخنی  نگفت.  

"دوین نانز" در خصوص کره شمالی نیز گفت بسیاری درواشنگتن رهبر جوان کره شمالی و زرادخانه هسته ای آنرا دستکم گرفته اند. به نظر من وی نشان داده است بسیار خطرناک تر از پدرش است. 

وی در ادامه از سیاست های مبارزه با تروریسم اوباما انتقاد کرد و تاکید کرد با تعطیلی گوانتانامو مخالف است و بازجویی های سیا را به عنوان شکنجه خواندن از سوی باراک اوباما را تقبیح کرده و سیاست وی در باره سوریه را تناقضی استراتژیک خواند. 

رئیس جدید کمیته اطلاعاتی  مجلس نمایندگان ؛ سخنان اوباما در خصوص شکست  القاعده و سران ارشد این گروه در افغانستان و پاکستان را به باد انتقاد گرفت و افزود : این ادعاها  این باور غلط را به مردم آمریکا القا کرد که کشورشان نسبت به حوادث یازدهم سپتامبر ، ایمن تر است در حالیکه اصلا چنین نیست. 

کارشناسان اعلام کرده اند دیدگاههای دیوید نانز نشان میدهد وی فردی محافظه کار در مبحث امنیت ملی است.  گفته می شود وی که از سوی "جان بینر" رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این سمت تعیین شده است ،  ازمتحدان نزدیک وی به شمار می آید.  




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار