حاشیه‌ای از آنچه در همایش اصلاح‌طلبان گذشت

"رفع حصر"؛ "علی مطهری" و دیگر هیچ/اصلاح‌طلبانِ پر سر و صدا با چنته خالی

در حالی‌که اصولگرایان از یک سال پیش و با اتخاذ برنامه‌ای مدون و حساب‌شده برای حضور در عرصه انتخابات مجلس دهم پنج نشست همگرایی را برگزار کرده‌اند؛ روز 25 دی قرعه میزبانی اولین دور هم‌نشینی اصلاح‌طلبان به نام سالن اجتماعات "کانون توحید" تهران زده شد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، در حالی که اصولگرایان از یک سال پیش و با اتخاذ برنامه‌ای مدون و حساب شده برای حضور در عرصه انتخابات مجلس دهم پنج نشست همگرایی را برگزار کرده‌اند؛ روز 25 دی قرعه میزبانی اولین دور هم‌نشینی اصلاح‌طلبان به نام سالن اجتماعات "کانون توحید" تهران زده شد.

نشستی که فصل مشترک اکثر قریب به اتفاق صحبت‌های مطرح شده در آن از سوی تأثیرگذاران جریان اصلاحات، رفع حصر سران فتنه و فرصت‌طلبی برای یک کلاغ چهل کلاغ کردن درباره اتفاقات پیش‌آمده حول نطق بی‌جای "علی مطهری" در مجلس بود.

در حقیقت نام این نشست باید از "همایش سراسری اصلاح‌طلبان" به همایش سراسری "معترضین به حصر سران فتنه" تغییر پیدا می‌کرد.

در حالی‌که در نشست خبری این همایش از حضور "اسحاق جهانگیری"، "معصومه ابتکار" و "شهیندخت مولاوردی" سخن به میان آمده بود، عدم حضور این افراد در جمع اصلاحاتی‌ها، شکست پروژه انحصار دولت از سوی اصلاح‌طلبان را پرده‌برداری کرد.

عدم حضور "محمدرضا باهنر" و "علی مطهری" در این همایش با وجود دعوت از ایشان، خط بطلانی بر خیال خوش‌باور اصلاح‌طلبان کشید.

از همه این صحبت‌ها که بگذریم همایش سراسری اصلاح‌طلبان با حواشی ریز و درشت زیادی همراه بود که در ادامه نگاهی گذرا به آن خواهیم انداخت. 



روز 25 دی؛ طبق قرار قبلی ساعت 13 زمان شروع رسمی همایش بود؛ اما به جز رفت و آمد چند نفراز تیم تشریفات مراسم، روبه روی درب کانون توحید خبری نبود. 

وارد مجموعه که می‌شدیم، نکته‌ای که بیش از همه چشم‌ها را به خود معطوف می‌کرد بی‌نظمی و پراکندگی کادر اجرایی همایش بود.
 
ساعت 13:15؛ آرام آرام خبرنگاران کارت‌های خبرنگاری خود را دریافت کردند و وارد سالن اجتماعات شدند. 

وارد سالن شدیم؛ اولین سوژه خبری رصد شد از مدعوین سرشناس و شهره خبری نبود به جز یک نفر؛ "رسول منتجب‌نیا" قائم‌مقام حزب نیمه منحله اعتماد ملی. ایستاده مدام به ساعتش نگاه می‌کرد و منتظر مهمانان دیگر بود جلوی درب اصلی سالن اعضای تیم تشریفات ایستاده بودند. 

اندک اندک سالن در حال پر شدن بود که "محسن رهامی" دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه با ورود به سالن عکاسان را به تکاپو واداشت. 

"مهدی خزعلی"، "محمد زارع فومنی" دبیرکل "حزب مردم اصلاحات" و "محمدرضا عارف" عضو تشخیص مصلحت نظام از دیگر افرادی بودند که بعد از رهامی وارد سالن شدند.

استقبال جالب و پرتب و تاب عکاسان از عارف حاشیه اصلی دقایقی قبل از شروع مراسم بود. 

پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی مطلع همایش با خیر مقدم هیئت‌رئیسه آغاز شد. 

"رحمان قلی‌زاده" دبیر و عضو هیئت‌رئیسه همایش در اثنای صحبت‌های خود از همکاری نیروی انتظامی برای برگزاری هر چه بهتر همایش تشکر کرد.

وی هم‌چنین از دادن تعهد به نیروهای امنیتی برای کشانده نشدن همایش به فضای هیجانی و احساسی خبر داد و از حاضرین در سالن تقاضا دارد که از سر دادن شعارهای حاشیه‌ای پرهیز کنند. 


"احمد حکیمی‌پور" رئیس دوره‌ای "شورای هماهنگی جبهه اصلاحات" و دبیرکل "حزب اراده ملت ایران" به عنوان دیگر عضو هیئت‌رئیسه همایش پشت تریبون حاضر شد.
 
وی در بخشی از صحبت‌های خود به حضور حداکثری مردم و برداشته شدن موانع از سر راه سلایق مختلف برای حضور در انتخابات و نیز وحدت اصلاح طلبان اشاره کرد. 


 
پیش از این اخباری مبنی بر حضور "آیت‌الله هاشمی"، "محمد خاتمی" و "حجت‌الاسلام و المسلمین ناطق نوری" در همایش سراسری اصلاح‌طلبان بود. اما نه از هاشمی خبر بود و نه از خاتمی و ناطق. شاید بسیاری می‌دانستند که این اخبار تنها نوعی "بلف سیاسی" و صرفا بازارگرمی برای همایش مزبور است.

ناطق علاوه بر عدم حضور از ارسال پیام برای این همایش هم دریغ کرده بود اما "حسینی" از "حزب اسلامی کار" و "ژاله فرامرزیان" فعال سیاسی اصلاح طلب به ترتیب پیام‌های آیت‌الله هاشمی و محمد خاتمی را قرائت کردند.
 
پس از قرائت پیام‌ها پخش آهنگ "ای ایران" "غلامحسین بنان" و همراهی ایستاده حضار با این آهنگ از دیگر حواشی بود. 

محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که اصلاح‌طلبان فرصت مجدد تنفس‌شان در سپهر سیاسی کشور را مدیون کنار کشیدن وی از گود انتخابات ریاست جمهوری 92 هستند اولین سخنران این مراسم بود. 

عارف در بخشی از نطق خود به رفع حصر از "موسوی"، "کروبی" و "زهرا رهنورد" در چارچوب‌های قانونی تأکید کرد.

حاضرین در سالن با کف زدن خود به استقبال از این بخش‌ از صحبت‌های عارف رفتند در میان شخصیت‌های شناخته شده رسول منتجب‌نیا و مهدی خزعلی با دست زدن آرام و کنترل شده خود مهر تأییدی بر صحبت‌های مطرح شده از سوی عارف زدند.

عارف در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حضور پررنگ زنان و جوانان در مجلس آینده تاکید و از واگرایی و اختلافات موجود در اردوگاه اصلاحات گلایه کرد. 



نوبت سخنرانی بعدی به "عبدالواحد موسوی‌لاری" وزیر کشور دولت اصلاحات رسید؛ وی که در حین سخنرانی عارف وارد سالن شده بود اظهارات جالبی مبنی براینکه عقلای اصولگرا دور هم جمع شوند و به جای این که از افراطی‌ها برای سخنرانی در جلساتشان دعوت کنند در پی آشتی با توده مردم باشند را مطرح کرد این که اصلاح‌طلبان برائت از افراطی‌گری و توجه به نظر توده مردم را خواستار هستند با عملکردشان در حوادث سال 88 مغایرت دارد.

شاید از نگاه اینان حمایت از آتش زدن اموال عمومی عین اعتدال‌گرایی و درخواست برای ابطال انتخابات مصداق توجه به نظر توده مردم است. در هر صورت صحبت‌های موسوی‌لاری ما را به یاد ضرب المثل "مرغ همسایه غاز است" انداخت.

وزیر کشور دولت اصلاحات در پایان صحبت‌های خود برای هم‌جرگه‌ای‌های خود خط و نشان سختی را کشید و گفت: با اصلاح‌طلبانی که راه را "عوضی" بروند تسویه فکری و اعتقادی خواهیم کرد.



در حین صحبت های موسوی لاری "حسین کمالی" دبیر کل حزب اسلامی کار و "سید هادی خامنه‌ای" دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره) وارد سالن شدند.

پس از صحبت‌های موسوی‌لاری وقت تنفس فرا رسید و بسته‌های تغذیه بین حضار تقسیم شد در همین حین آهنگ "وطن" "محمد نوری" در فضای سالن طنین‌انداز شد.

هنوز آهنگ در حال پخش شدن بود که رحمان قلی‌زاده از "مصطفی کواکبیان" دبیرکل "حزب مردم‌سالاری" برای ایراد سخنرانی دعوت به حضور کرد. 

آن‌طور که به نظر می‌رسید کواکبیان هم به مانند عارف هیجان‌زده بود؛ هیجان‌زده از این که می‌تواند صحبت‌ها و نظرات خود را به صورت شفاف و به دور از هرگونه محافظه کاری معمول و مرسوم مطرح نماید. 

صحبت‌کردن با صدای بلند نشانگر این هیجان فروخورده از سوی کواکبیان بود. کواکبیان از پاسخ مثبت هاشمی و خاتمی به این همایش تشکر کرد؛ وی از فکر نکردن شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به چیزی جز پیروزی در انتخابات آینده مجلس گفت. 

کواکبیان گفت: ما کرسی‌های اکثریت مجلس را نمی‌خواهیم ما 290 کرسی مجلس را می‌خواهیم.

کواکبیان هم در این همایش از آب گل‌آلود خوب ماهی گرفت و نطق علی مطهری و اتفاقات بعد از آن در مجلس را دستمایه سواستفاده خود قرار داد و در همین‌باره گفت: ما مجلسی می‌خواهیم که مانع نطقی علی مطهری‌ها نشود.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری به مانند دیگر هم‌کیشان خود که جز درخواست رفع حصر از بانیان فتنه 88 برگ دیگری برای تهییج افکار حاضران نداشت به این موضوع نخ‌نما‌شده پرداخت و اظهار داشت: ما برای محاکمه تقاضا نداریم؛ ما برای رفع حصر تقاضا داریم. مسئولان نظام و به خصوص رئیس شورای عالی امنیت ملی باید براساس قانون اساسی به این کار مبادرت بورزند. 

کواکبیان که حتی از جلب آرای مردم سمنان برای حضور در مجلس نهم عاجز مانده بود، این‌بار و در همایش اصلاح‌طلبان از برنامه‌های حزب متبوعش برای حضور در انتخابات مجلس گفت.

وی در همین‌باره خاطر نشان کرد: حزب مردم‌سالاری به عنوان یکی از اعضای شورای هماهنگی از دو هفته آینده و از 9 بهمن سیزدهمین کنگره خود را برگزار می‌کند و استارت انتخابات مجلس را خواهد زد. 



در حین صحبت‌های "کواکبیان"، "صادق خرازی" از بانیان شکل‌گیری حزب "ندای ایرانیان"، بیرون از کانون توحید و روبه‌روی درب ایستاده و بر عصایش تکیه داده بود و رسانه‌ها به ترتیب با وی مصاحبه اختصاصی می‌گرفتند.

بعد از کواکبیان، "سید هادی خامنه‌ای" دبیر کل مجمع نیروهای خط امام(ره) به روی صحنه آمد. 

وی در همان ابتدای صحبت‌هایش و با طعنه‌ای غیرمستقیم به کواکبیان گفت: من می‌خواهم آرام صحبت کنم بدون سوت و کف؛ می‌توانید وسط حرف‌هایم بخوابید!

تنها نکته حاشیه‌ای صحبت‌های سید هادی خامنه‌ای تعریف اصلاح‌طلبی از زمان میرحسین موسوی بود.

خامنه‌ای گفت: اصلاح‌طلب کسی است که شهامت پیگیری مسائل را دارد!

 

نوبت "زهرا شجاعی" دبیرکل "مجمع زنان اصلاح طلب" فرا رسید. وی در پاسخ به اظهارات قلی‌زاده دبیر همایش که وی را نماینده دولت برای حاضرین معرفی کرده بود، گفت: من نماینده دولت نیستم ولی نماینده دولت اصلاحات شاید.

شجاعی عمده صحبت‌های خود را به دفاع از حقوق زنان اختصاص داد و در انتهای صحبت‌هایش گفت: آرزو داشتم که به جای بنده، بانوی سیاستمدار، هنرمند و دانشمند زهرا رهنورد حضور داشت.

با این اظهارات دیگر صدای شجاعی در میان دست‌زدن‌های ادامه‌دار و پرسرو صدای حاضران قابل شنیدن نبود.
 
سرو صداها که کم شد شجاعی در پایان صحبت‌هایش و خطاب به حاضران گفت: برای رفع حصر موسوی، کربی و رهنورد صلوات بفرستید!



نوبت به "رسول منتجب‌نیا" رسید. وی نیز حرف تازه‌ای برای گفتن نداشت و اظهارات اصلاح‌طلبان مبنی بر رفع حصر از سران فتنه را دوباره و چندباره بازگو کرد.

البته از اهانت وی به نهاد قانونی شورای نگهبان نباید غافل شد. منتجب‌نیا که همچنان هوای انتخابات 88 را در سر داشت، خطاب به وزارت کشور و شورای نگهبان گفت: از وزارت کشور و شورای نگهبان می‌خواهم با بی‌طرفی زمینه برگزاری انتخابات رقابتی و بی‌حاشیه را فراهم کند و به جای خط و نشان و تهدید، اعتماد مردم را جلب کند.



برگ آخر کتاب همایش اصلاح‌طلبان را "فاطمه راکعی" دبیرکل "جمعیت زنان مسلمان نواندیش" ورق زد. راکعی برخلاف ظاهر آرامش گویا دل پری داشت و به قدری در صحبت‌ کردن بی‌محابا بود که از دبیر همایش تذکری مبنی بر رعایت چارچوب‌های همایش را دریافت کرد.

وی از رفتار نمایندگان مجلس نسبت به "علی مطهری" انتقاد کرد و گفت: نمایندگان مجلس مصونیت دارند و مجلس نباید با علی مطهری آن برخورد را می‌کرد.

راکعی هم مانند شجاعی بر دفاع از حقوق زنان تأکید کرد و برای میزان مشارکت زنان در انتخابات مجلس آینده درصد تعیین کرد!

راکعی گفت: متأسفانه میزان حضور و مشارکت زنان به بیش از 5 درصد نمی‌رسد، لذا ما از احزاب اصلاح‌طلب خواستاریم که این رقم به حداقل 30 درصد برسد.

عضو حزب منحله مشارکت رفع حصر از "زهرا رهنورد" و آزادی "محسن میردامادی" و "مصطفی تاج‌زاده" را خواستار شد.


 
صحبت‌های فاطمه راکعی به نوعی پایانی بر همایش بود؛ اگرچه حضور همسران شهید "همت" و "باکری" در انتهای مراسم فضای جدیدی را به همایش بخشید و تشویق‌های مکرر حضار را در پی داشت.

"ابراهیم اصغرزاده" فعال سیاسی اصلاح‌طلب در لابی کانون در حال خوش و بش کردن و گرفتن عکس یادگاری بود.

خبرنگاران در کمین نشسته بودند تا بلکه بتوانند سوژه‌ای مناسب برای خود دست و پا کنند. اما به جز مصطفی کواکبیان، هادی غفاری، "نجفقلی حبیبی" و فاطمه راکعی شخص دیگری پاسخگوی خبرنگاران نبود.

ساعت 17:30؛ غروب شده بود؛ همایش تمام شد. قطع به یقین این آخرین همایش اصلاح‌طلبان برای حضور در کورس انتخابات مجلس نبود اما آن‌‌چیزی که از این همایش دستگیرمان شد این بود که اصلاح‌طلبان تنها به رفع حصر از سران فتنه و برخی اختلافات طبیعی موجود در مجلس دل بسته‌اند تا بلکه بتوانند استفاده‌های سیاسی خود را ببرند؛ ولی شاید خودشان هم بدانند راهی که می‌روند به ترکستان است.

گزارش از "حسام رضایی"

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار