آسیا تایمز گزارش داد

ریاض در فکر بازنگری در راهبرد منطقه‌ای خود در رقابت با ایران

بر اساس تحلیل‌ها، عربستان سعودی تنها با تلاش مشترک با ایران می‌تواند تهدید های داعش علیه امنیت خود را دفع کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی "آسیا تایمز" در گزارشی به قلم "ام کی بادراکومار" با عنوان "عربستان سعودی درباره سیاست رقابت خود با ایران بازنگری می‌کند"، نوشت: حمله تروریستی هفته گذشته به یک پاسگاه مرزی در مرز عربستان سعودی با استان الانبار عراق سبب شده است ریاض به شدت به فکر بازنگری در راهبرد منطقه‌ای خود در رقابت با ایران بیفتد.

تهران به صورت موثری با توطئه های عربستان سعودی در سوریه و عراق مقابله کرده است و در همین حال به نظر می رسد ایران در این دو کشور دست بالا را دارد. جدیدترین تلاش عربستان سعودی برای ضربه زدن به اقتصاد ایران از طریق تلاش برای پایین آوردن بهای نفت در بازارهای جهانی نه تنها تأثیر مطلوب و مورد نظر ریاض را نداشته است بلکه حسن روحانی رئیس جمهور ایران چند روز پیش در سخنانی به صورت تلویحی هشدار داد اقدامات عربستان سعودی و کویت بیشتر به ضرر خودشان تمام خواهد شد.

با این حال، حمله به پاسگاه مرزی عربستان سعودی توسط داعش که سبب کشته شدن دو گارد مرزی سعودی و افسر فرمانده آنها شد - به یک موضوع مهم تبدیل شده است. این حقیقت که سه تبعه سعودی در قالب مهاجمان داعشی در حمله به پاسگاه مرزی عربستان مشارکت داشتند باید سبب بیداری و هشیاری مقامات عربستان سعودی شود. سعودی ها امیدوارند بتوانند "دیواری بزرگ" در مرز خود ایجاد کنند تا خود را در مقابل حملات داعش مصون نگه دارند اما این تنها یک "لاف محض" است.

به منظور ایجاد محور مقاومت زمینی در مقابل داعش به مقاومت سازمان یافته ای قبیله ای نیاز است ، مقاومتی همانند مقاومت بیداری در دهه گذشته در مناطق سنی تحت اشغال آمریکا. و همین موضوع می تواند توجیه کننده تصمیم عربستان سعودی برای بازگشایی سفارت خانه خود در بغداد پس از یک وقفه 25 ساله باشد.

اما بر اساس تحلیل ها، عربستان سعودی تنها با تلاش مشترک با ایران می تواند  تهدید های داعش علیه امنیت خود را دفع کند. 

در این مقاله با بیان مطلب بالا آمده است عربستان سعودی در حال حاضر در شرایطی قرار ندارد که بتواند موارد مورد نظر خود را به کشورهای دیگر دیکته کند. 

این مقاله می افزاید: گفته می شود وضعیت سلامتی ملک عبدالله رو به وخامت است و گزارش های منتشر شده نشان می دهد جنگ قدرت بین شاهزاده های سعودی در گرفته است. اندیشیدن به یک نظام دولتی جدید می تواند راه برون رفت برای سعودی از مشکلات کنونی شان باشد.
بازنگری عربستان سعودی در باره راهبردهای منطقه ای اش امری اجتناب ناپذیر محسوب می شود . روزنامه الشرق الاوسط در مقاله ای اعلام کرد شاهزاده ترکی رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی به صورتی استثنایی در قبال داعش سیاست های سخت گیرانه ای داشت و به جای کلمه داعش از کلمه فاحش استفاده می کرد و اقدامات خشونت آمیز آنها را با اقدامات اعراب در قرن هفتم مقایسه می کرد.

چنین دیدگاه هایی در این باره نشان می دهد سعودی ها ممکن است به این درک رسیده باشند که تلاش برای استفاده از موضوع فرقه ای علیه ایران با هدف اعمال نفوذ در منطقه بسیار پر هزینه و غیر سازنده است و پیامدهای منفی فراوانی برای منافع اصلی ریاض در پی خواهد داشت. بهترین کار برای سعودی ها این است که با تعدیل سیاست های خود در قبال ایران همچنان در این بازی باقی بمانند . توافق هسته ای بین ایران و آمریکا تنها سبب ایجاد نوسان در توازن منطقه ای به نفع ایران خواهد شد.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار