بلومبرگ:

دیپلماسی گسترده "ظریف"/ به نظر می‌رسد توافقی در حال شکل گرفتن است

بلومبرگ در گزارشی به قلم "جاناتان تایرون" نوشت، محمد جواد ظریف طی در تازه ترین تلاش خود برای حل مسئله هسته ای ایران طی دو روز به سه پایتخت اروپایی سفر کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، وزیر خارجه ایران روز جمعه در پاریس با جان کری وزیر خارجه آمریکا و همتای فرانسوی وی لوران فابیوس دیدار کرد. ظریف روز پنجشنبه نیز به برلین و بروکسل رفته بود و با "فرانک والتر اشتاینمایر" وزیر خارجه آلمان و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اروپا دیدار کرد. 

"یان کرنز" تحیلگر مستقر در لندن در اظهاراتی گفت رفت و آمد ها به گونه ای است که به نظر می‌رسد توافقی در حال شکل گرفتن است. وی گفت پای منافع اقتصادی و دیپلماتیک زیادی در میان است. 

گروه 1+5 و ایران هجدهم ژانویه در ژنو برای مذاکره گردهم می‌آیند. دیپلمات ها تا اول مارس برای ایجاد چارچوب سیاسی و تا اول ژوئیه برای حل و فصل جزییات توافق برای پایان دادن به مسئله هسته ای ایران زمان دارند. 

موگرینی جمعه شب در اظهاراتی  پس از دیدار با ظریف گفت ما بر تعهد شدید خود درباره راه حل سیاسی که به طور کامل نگرانی های بین المللی درباره ماهیت کاملا صلح آمیز مسته هسته ای ایران را برطرف کند، تاکید می کنیم. وی گفت مذاکرات باید در چارچوب زمانی تعیین شده به نتیجه برسد. 

گفتنی است ضرب الاجل ماه نوامبر برای دستیابی به توافق، بدون هیچ پیشرفتی سپری شد. 

اشتاینمایر نیز پس از گفتگو با ظریف گفت هر دوی ما این دیدگاه مشترک را داریم که مذاکرات نمی تواند تا ابد ادامه پیدا کند. به این علت ما واقعا باید از چارچوب زمانی کنونی استفاده کنیم. 

نشست روز جمعه کری و ظریف دومین نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا طی سه روز اخیر بود. یک مسئول وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود گفت این دو دیپلمات روز چهارشنبه در ژنو گفتگوهایی بسیار مهم داشتند و درباره طیف گسترده ای از مسایل مختلف گفتگو کردند. 

دیپلمات های آمریکایی و ایرانی روز جمعه به مذاکرات خود در ژنو ادامه دادند. مسئولان چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس نیز به آنها خواهند پیوست. 

نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات در کنگره آمریکا در حال بررسی طرحی هستند که تحریم هایی اضافی برضد ایران اعمال می‌کند. با این حال سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل در اظهاراتی گفته است این اقدام به شدت به تلاش های دیپلماتیک برای دستیابی به توافق ، لطمه خواهد زد.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار