توسعه تجارت با کشور های همسایه؛

افزایش صادرات خراسان شمالی

توسعه تجارت با کشورهای همسایه صادرات استان خراسان شمالی را افزایش داده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، براساس آمار بدست آمده از تجار و مسولان استانی صادرات کالاهای تولیدی این استان در سال جاری نسبت به سال های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است.

دهمین نمایشگاه ایران-ترکمنستان با محوریت خراسان شمالی

رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: این اتاق با کسب مجوز از سازمان توسعه تجارت ایران در نظر دارد دهمین نمایشگاه اختصاصی، بازرگانی، صنعتی ايران را با هدف توسعه و افزايش حجم صادرات غیر نفتی کشور در تر کمنستان برگزار کند.

محمد صمدی افزود: در این نمایشگاه واحد های تولیدی و صادرات گرا می توانند محصولات خود را در بخش های مختلف از جمله مصالح و مواد ساختمانی، پتروشیمی، لوازم خانگی، صنایع غذایی، ماشین آلات، مواد آرایشی و بهداشتی، صنعت و معدن، صنعت حمل و نقل، کشاورزی، دامپروری، آبزیان و بسیاری از گروههای تولیدی عرضه کنند.

وی با بیان اینکه سالانه انواع کالاهای تولیدی استان به ارزش 50 میلیون دلار معادل 35 در صد از خراسان شمالی به ترکمنستان صادر می شود، گفت: مشترکات فرهنگی و قومی صرف هزینه کم و بده بستانهای کالا میان این دو کشور دلایل برپایی نمایشگاه های متعدد در این کشور است.

صمدی تصریح کرد: کشور ترکمنستان با دارابودن توانایی مالی بالا بازار بالقوه و مناسبی برای عرضه کالا ها و تولیدات ایران و از جمله استان خراسان شمالی محسوب می شود.

این نمایشگاه دهمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران و دومین نمایشگاهی است که با محوریت خراسان شمالی از 5 تا 8 اسفند ماه 93 در عشق آباد پایتخت کشور ترکمنستان برگزار می‌شود.

اعزام هیئت تجاری به ارمنستان و عمان

محمد صمدی گفت: اتاق بازرگانی خراسان شمالی صدور مجوز از سازمان توسعه تجارت ایران برای اعزام هیئت تجاری در سال جدید به کشورهای ارمنستان و عمان را تقاضا کرده است.

وی هدف از این اعزام را گسترش روابط تجاری و بازاریابی کالاها و تولیدات استان عنوان کرد.

هندوستان سومین کشور واردکننده محصولات خراسان شمالی

رئیس اتاق بازرگانی استان همچنین در ادامه افزود: طبق توافقات هیئت تجاری استان با اتاق بازرگانی هندوستان /تولیداتی همچون محصولات شیمیایی ،اوره،آمونیاک و سایر نیاز مندیهای هندوستان به این کشور صادر می شود.

به گفته صمدی یک هیئت تجاری اوایل سال 94 از هندوستان در خراسان شمالی پذیرش می شود.

صادرات 198 میلیون دلار ی کالا در 9 ماه گذشته

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گفت: در 9ماه گذشته انواع کالاهای تولیدی و محصولات کشاورزی به ارزش 198 میلیون دلار و وزن 637 هزار تُن به کشور های مختلفی همچون افغانستان ، ترکمنستان،عراق،مالزی،استرالیا،پاکستان،تاجیکستان، قرقیزستان ،هندوستان و چین صادر شد.

نیکدل از افزایش فعالان اقتصادی در استان خبر داد و گفت: اکنون 70 صادر کننده در خراسان شمالی فعالیت می کنند.

وی افزود: برای با لا بردن اطلاعات صادر کنندگان در استان دوره های آموزشی برگزار می شود.

وی با تاکید بر اینکه تاریخ اعتبار کارتهای صادرکنند گان یکساله است ،افزود: اگر صادر کنندگان کارتهای خودرا تمدید نکنند، در صورت اقدام به صادرات کالا باید از اول مراحل صدور کارت را طی گنند.

کمبود سرمایه در گردش مشکل اصلی کارخانه های تولیدی در استان

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی با بیان اینکه تعدادی از کارخانه ها در استان نیمه فعال است، گفت: واردات بی رویه ،نبود متقاضی برای محصولات ،کمبود سرمایه درگردش ، بالابودن سود تسهیلات بانکی و تقسیط بدهی ها برخی از کارخانه های استان را به صورت نیمه فعال کرده است.

جنگ داخلی مانع صادرات آبنبات به اقلیم کردستان عراق

به گفته محمد علی یوسفی براساس بازدیدی که تجار اقلیم کردستان عراق پارسال از استان خراسان شمالی داشتند، قرار شد صادرات آبنبات به آن کشور انجام شود اما به علت بروز جنگ در داخل این کشور تا کنون اقدام نشده است.

مرز نشینان خراسان شمالی 6 میلیون و 85 هزار دلارکالا به خارج از کشور صادر کردند.

مدیر تعاونِ اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم گفت: مرز نشینان خراسان شمالی 9ماه گذشته، 6 میلیون و 85 هزار دلارکالا به خارج از کشور صادر کردند.

علی آبادی افزود: عمده کالاهای صادرشده شامل انواع موادپلاستکی، محصولات کشاورزی و ماکارونی است.

وی گفت: همچنین در این مدت مرزنشینان استان 2 هزار و 711 تُن برنج به ارزش 3 میلیون و 390 هزار دلار به استان وارد کردند.

مرز نشینان خراسان شمالی در قبال صادراتی که انجام می دهند مجاز به وارد کردن 50 کیلو برنج به ازای هر مرز نشین هستند که صددر صد معاف از عوارض گمرکی است.

استان خراسان شمالی 11 تعاونی و 149 هزارعضو دارد که از این تعداد فقط برای 105 هزارنفر کارت صادر شده است.

نداشتن رقابت و بسته بندی مناسب دلیل مغفول ماندن صنایع دستی استان

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی نیز با اشاره به قابلیت بالای صنایع دستی استان برای صادرات ،اظهار داشت: صنایع دستی این استان کیفیت بالایی دارد اما نداشتن بسته بندی درست و نبود رقابت بین تولید کنندگان با سایر تولید کنندگان کشور علت ناشناخته ماندن این صنعت است.

سویدانلویی با اشاره به تعداد بالای گردشگر در ایران ، گفت: اگر صنعتگران ما بتوانند نیاز بازار سایر استانها را بشناسند و بازاریابی درستی برای محصولاتشان داشته باشند قطعا استفاده و ارزآوری خوبی خواهند داشت.

وی همچنین گفت: نداشتن عملکرد خوب در بسته بندی باعث شده که ما نتوانیم رقابت اصلی را با سایر کشورها داشته باشیم.

براساس این گزارش انواع محصولات کشاورزی از جمله انگور،سیب زمینی،پیاز ،صیفی جات و محصولات شیمیایی مانند کود اوره آمونیاک و سایر محصولات مورد نیاز کشورهای هدف از خراسان شمالی تامین می شود.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.