زیان ۳۰ میلیارد دلاری عربستان از سیاست ضد ایرانی نفت ارزان

سیاست استفاده از نفت به عنوان سلاح علیه ایران تاکنون ۳۰ میلیارد دلار برای عربستان هزینه در برداشته و با فرض ثبات قیمت نفت در مرز ۵۰ دلار این سیاست طی ماه های آینده هر ماه ۱۴.۵ میلیارد دلار به این کشور زیان می‌زند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، قیمت جهانی نفت از جولای 2014 روندی نزولی طی کرده و با کاهش 55 درصدی به 50 دلار در هر بشکه رسیده است.

فزونی عرضه مهمترین علت سقوط قیمت نفت طی این ماه ها بوده است و عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان نقش مهمی در ایجاد مازاد عرضه و افت قیمت نفت داشته است.

این کشور در تقسیم کاری حساب شده با آمریکا و همزمان با مطرح شدن بحث تحریم نفتی ایران در سال 2012 اقدام به افزایش تولید خود کرد تا مانع افزایش قیمت ها شود. با اعمال تحریم غرب صادرات نفت ایران نصف شد و به حدود یک میلیون بشکه در روز رسید.

در سال 2014 با توجه به این که شرایط بازار نفت و جو حاکم بر سیاست بین الملل اجازه کاهش بیشتر قیمت نفت ایران را نمی داد سیاست دیگری در دستور کار رژیم آل سعود قرار گرفت و آن کاهش قیمت نفت بود.

این سیاست پیش تر نیز در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران سابقه داشته و تحت تاثیر افزایش تولید و قیمت شکنی عربستان قیمت نفت به 7 دلار در هر بشکه رسید.

توسل دوباره این رژیم به نفت به عنوان سلاحی برای مقابله با ایران بیش از پیش در جریان نشست اوپک آشکار شد. این کشور در جریان نشست 27 نوامبر 2014 اوپک با هرگونه کاهش تولید نفت اوپک برای مقابله با افت قیمت ها مخالفت کرد.

در عین حال آمارها نشان می دهد سیاست استفاده از نفت به عنوان سلاح علیه ایران برای عربستان کم هزینه نبوده است و در واقع این کشور بیشتر از سایر کشورها از جمله ایران زیان دیده است. زیان عربستان از افت قیمت نفت 8 برابر ایران است چرا که ایران یک میلیون و این کشور بیش از هشت میلیون بشکه در روز نفت صادر می کند.

آمارهای اوپک نشان می دهد عربستان هر روز 7.571 میلیون بشکه نفت خام و 0.794 میلیون بشکه فرآورده نفتی صادر کند. بر این اساس مجموع صادرات نفت این کشور روزانه 8.365 میلیون بشکه در روز است.

در ماه ژوئن و پیش از آغاز روند نزولی قیمت نفت قیمت نفت عربستان در بازار 107.89 دلار در هر بشکه بوده است. این رقم در ماه جولای به 107.15 دلار، در ماه اوت به 102.24 دلار، در ماه سپتامبر به 97.23 دلار، در ماه اکتبر به 85.93 دلار،‌ در ماه نوامبر به 76.07 دلار و در ماه دسامبر 2014 به 60.13 دلار در هر بشکه رسیده است.

بر این اساس درآمد27 میلیارد دلاری عربستان از فروش نفت در ژوئن 2014 به تدریج کاهش یافته و در ماه دسامبر به 15 میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش تسنیم، چنانچه قیمت نفت در رقم 107.89 دلاری ماه ژوئن باقی می ماند این کشور در شش ماه بعد یعنی در ماه های جولای تا دسامبر 2014 باید 162 میلیارد دلار درآمد از محل فروش نفت کسب می کرد اما به دلیل افت قیمت نفت کل درآمد نفتی این کشور طی این مدت به 132 میلیارد دلار کاهش یافته است.

بر این اساس سیاست استفاده از نفت به عنوان سلاح علیه ایران طی شش ماهه جولای تا دسامبر 2014 زیان 30 میلیارد دلاری برای این کشور دربرداشته است. این در حالی است که ایران از افت قیمت نفت در این مدت تنها حدود 4 میلیارد دلار زیان دیده است.

در حال حاضر قیمت جهانی نفت به 50 دلار در هر بشکه رسیده است که با فرض ثبات این قیمت زیان ماهانه این سیاست برای اقتصاد عربستان 14.5 میلیارد دلار خواهد بود.

منبع: تسنیم
برچسب ها: وبگردی ، عربستان ، طیان ، نفت ، ارزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار