المانیتور:

کنگره گام نخست برای تحریم‌های ایران را بر می‌دارد

پایگاه اینترنتی المانیتور در مطلبی به قلم جولین بکت نوشت:کنگره گام نخست برای تحریمهای ایران را برمی‌دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، المانیتور نوشت: نبرد بین کنگره و کاخ سفید درباره ایران هفته آینده با تلاش کنگره تحت کنترل جمهوری خواهان برای برداشتن اولین گام درباره تصویب قانونی پیرامون تحریمهای ایران آغاز می شود. موضوعی که بسیاری از منتقدان آن معتقدند می‌تواند مذاکرات را از مسیر خود منحرف کند. 

کمیته بانکداری سنا قرار است در بیست و دوم ژانویه درباره طرح جدید سناتورها "رابرت منندز و مارک کرک" رای گیری کند. اگر این طرح تصویب شود در صورت نرسیدن به توافق با ایران تا ضرب الاجل ششم ژوئیه به تدریج تحریم هایی بر ضد ایران وضع خواهد شد. سناتورها تاکنون این طرح را برای رسیدن به اکثریت 67 نماینده جمهوری خواه مسکوت گذاشته بودند.

انتظار می رود باراک اوباما رئیس جمهور امریکا در سخنرانی سالیانه خود در بیستم ژانویه به شدت مخالفت خود را با وضع تحریمهای جدید اعلام کند. رئیس جمهور همچنین شماری از مقامات بلند پایه دولت خود از جمله "آنتونی بلینکن" مرد شماره دو وزارت خارجه و "دیوید کوهن" معاون وزارت خزانه داری را برای ادای اظهارات بر ضد تحریمهای جدید به جلسه پرسش و پاسخ در سنا گسیل می کند.
در این حال رهبران هردو حزب آمریکا در مجلس نمایندگان هم در حال تعامل درباره تحریمهای جدید هستند. قرار است پس از جلسه پرسش و پاسخ بلینکن و کوهن در سنا در بیستم ژانویه،مارک دوبوویتز از اندیشکده دفاع از دمکراسی ها و پاتریک کلاوسون از اندیشکده سیاست خاور نزدیک در سنا حضور پیدا کنند.

"آنتونی بلینکن" مرد شماره دو وزارت خارجه و "دیوید کوهن" معاون وزارت خزانه داری همچنین قرار است در صبح روز بیست و یکم ژانویه هم در جلسه پرسش و پاسخ در برابر کمیته روابط خارجی سنا با موضوع  روند مذاکرات اتمی با ایران و نقش کنگره حاضر شوند. این نخستین جلسه پرسش و پاسخ تحت هدایت باب کورکر رئیس جدید این کمیته است.

از طرف دیگر قرار است کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس سنا که هدایت آن به تازگی به سناتور جمهوری خواه جان مک کین سپرده شده است هم جلسه پرسش و پاسخی را با موضوع چالشهای جهانی و سیاست خارجی آمریکا با حضور برنت اسکاوکرافت و ژیبیگنیو برژینسکی مشاوران امنیت ملی روسای جمهور پیشین آمریکا برگزار کند.

در این حال قرار است مک تورنبری رئیس جدید کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا هم طرح جدید خود برای کنگره را در روز بیستم ژانویه در اندیشکده امریکن انترپرایز رونمایی کند.دیگر کمیته های کلیدی در حال سازماندهی خود هستند.در این میان کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تحت هدایت " اد رویس" درباره قوانین و طرح نظارتی خود در بیست و یکم ژانویه رای گیری می‌کند.
"جب هنسارلینگ" رئیس کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان هم طرح نظارتی خود در بیست و یکم ژانویه را تصویب می کند. این کمیته مانند کمیته بانکداری سنا از حوزه نفوذ مشابه بر موضوع تحریمها برخوردار نیست. این نقش در مجلس نمایندگان به کمیته روابط خارجی محول شده است.کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان به جای این موضوع بر قوانین ضد پولشویی و قوانین مالی مقابله با اعمال تروریستی نظارت و برنامه ریزی می کند و اجرایی شدن تحریمهای مالی و پیشنهاد برای بسط آنها و وضع تحریم های جدید،نظارت بر سرمایه گذاری خارجی در حیطه امنیت ملی از دیگر وظایف آن محسوب می شود. این کمیته برای تضمین اجرای وظایف خود دستور قانونی لازم برای شناسایی و پاسخگویی به تهدیدات را که از طرف سرمایه گذاری خارجی برای امنیت ملی آمریکا مطرح می شود فراهم می کند.

در این حال کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان هم که هدایت آن برعهده مایکل مک کول است انتظار می رود جلسه سازماندهی خود را در روز بیست و یکم ژانویه برگزار کند. ماموریت اصلی آن کمک به جلوگیری از هرگونه حمله تروریستی دیگر به آمریکا است. کمیته امنیت داخلی مجلس سنا هم تحت هدایت "ران جانسون" جلسه سازماندهی خود را در روز بیست و دوم ژانویه برگزار خواهد کرد.




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار