اهواز؛

سدسازي، کشاورزي خوزستان را تهديد مي‌کند

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان: اراضي كشاورزي خوزستان به دليل آب‌گيري سدها در بالادست در شرايط بحراني كم‌آبي به سر مي‌برند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛كيخسرو چنگلوايي گفت: متاسفانه امسال بارندگي نداشتيم؛ به طوري كه وضعيت كنوني نسبت به سال گذشته 40 درصد كاهش بارش هاي جوي را نشان مي دهد كم آبي در سراسر استان مشهوداست امادر برخی شهرستان ها واقعا شرايط بحراني تر است.

وي افزود: سطح زير كشت اراضي آبي استان، امسال 741 هزار هكتار است كه شامل كشت هاي زراعي، باغي و نيشكر مي باشد که به علت کاهش آورد آب رودخانه هاي استان، اين اراضي دچار مشکل شده اند. كم‌آبي استان بيشتر در حوضه كرخه و رودخانه زهره هنديجان است.

چنگلوايي ادامه داد:همچنین در حوضه آبي زهره هنديجان نيز به دليل احداث سد كوثر كهگيلويه و بويراحمد بر رودخانه خيرآباد، آب زهره كم شده است. ظرفيت ذخيره‌سازي اين سد 580 ميليون مترمكعب است كه تاكنون 450 ميليون مترمكعب آب، پشت اين سد ذخيره سازي شده است .

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان بيان كرد: در اراضي پاياب سد كرخه، اراضي كشت شده بالغ بر 141 هزار هكتار است كه عمدتا گندم است. در حوضه زهره هنديجان نيز بيش از 46 هزار هكتار از اراضي، زير كشت گندم رفته است كه اكنون در شرايط بحراني به سر مي برند. و مشكل كم‌آبي حوضه كرخه ناشي از آب‌گيري سد سيمره است كه در بالادست كرخه قرار دارد. ظرفيت نهايي آب‌گيري اين سد يك ميليارد و 800 ميليون متر مكعب است و تاكنون 800 ميليون مترمكعب آن آب گيري شده است که با وجود اين ميزان آبگيري، کشاورزي خوزستان دچار تهديد جدي کم‌آبي شده است.

چنگلوایی اظهار داشت: وزارت نيرو اعلام كرده كه مديريت آبي براي كشاورزي خوزستان در حوضه كرخه تا 95 ميليون مترمعكب است. اگر اين ميزان آب بيشتر شود 10 هزار هكتار از اراضي دشت عباس ايلام و آب‌گيري سد سيمره دچار مشكل مي‌شود.

وی در ادامه افزود: از وزارت نيرو مي خواهيم تا براي جلوگيري از خسارت‌هاي احتمالي كشت پاييزه 300 ميليون مترمكعب از آب ذخيره شده پشت سد سيمره را در حوضه كرخه رهاسازي و آب گيري در اين سد را به مدت يك ماه متوقف كند.
 
چنگلوايي تصريح كرد: مناطق حوضه آبي  زهره علاوه بر مشكل آب كشاورزي، در تامين آب شرب نيز مشكل دارند. براي حل بحران كم آبي پيشنهاد داديم به مدت يك ماه روزانه حداقل 20 مترمكعب بر ثانيه آب در رودخانه زهره رهاسازي شود تا مقداري از مشکل آب شرب مردم هنديجان و اراضي کشاورزي حوضه زهره حل شود.

وی گفت:متاسفانه رودخانه زهره هنديجان در مقاطعي خشك شده است. در قسمت میانیEC بالای 12هزارو 200میکروموس است. همچنين در پايين‌دست ميزان شوري آب به 17 هزار ميكروموس رسيده، اين در حالي است كه آستانه تحمل محصولات كشاورزي به ويژه گندم 4 هزار ميكروموس است.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان اظهار كرد: در حوضه آبي كرخه اراضي شهرستان‌هاي شوش، حميديه، هويزه و دشت آزادگان از كم‌آبي متاثر مي‌شوند.

این مقام مسئول افزود: به طور کلي كم آبي، اراضي كشاورزي استان را دچار تنش خشكي و توقف در رشد کرده است و از طرفي تنش شوري نيز برخي از مناطق را تهديد مي کند. در فصل زراعي پاييزه 113 هزار هكتار در حوضه كرخه و 29 هزار و 600 هكتار در حوضه آبي زهره، گندم كشت شده است كه در معرض نابودي جدي قرار گرفته اند.

گفتنی است؛در حال حاضر به دليل كم‌آبي 15 درصد به كشاورزي استان خسارت وارد شده است و اگر شرايط چنين ادامه يابد، درصد خسارت از مرز 50 درصد نيز خواهد گذشت.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.