سرهنگ بیات چادگانی در گفتگوی تفصیلی:

مرکز صنایع یا علی (ع) هوانیروز، پشتیبان ویژه‌ای برای یگان‌های هوانیروز است

فرمانده مرکز صنایع یاعلی (ع) هوانیروز ارتش گفت: به هنگام پیروزی انقلاب اسلامی وقتی مستشاران و مهندسان آمریکایی می‌خواستند هوانیروز را ترک کنند و از کشور خارج شوند، آنقدر به ضرورت وجود خودشان درایران مغرور بودند که حتی جعبه ابزار و کتابهای خود را برجای گذاشتند و گفتند که ما می‌رویم و حداکثر ۶ ماه بعد با توجه به نیازی که ایران به ما خواهد داشت، بر می‌گردیم.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ سرهنگ فنی هوایی "داوود بیات چادگانی" فرمانده مرکز "صنایع یاعلی (ع) هوانیرو ارتش جمهوری اسلامی ایران" در گفتگوی تفصیلی با ماهنامه "صف" اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و خروج بیگانگان از ایران با توجه به اینکه بیشتر بخش‌های نیروی مسلح کشورمان تحت نظر مستشاران نظامی آمریکا و دیگر کشور‌ها اداره می‌شد و به ویژه در زمینه یگان‌های تخصصی مانند هوانیروز از پایین‌ترین تا بالا‌ترین رده وابستگی شدیدی وجود داشت و براساس فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر استقلال ارتش، تلاش برای خودکفایی در همه زمینه‌ها و نقش‌آفرینی در این عرصه انجام شد.  
 
تشکیل صنایع یاعلی (ع) هوانیروز بر اساس تدابیر فرماندهی معظم کل قوا و فرمانده کل ارتش


وی ادامه داد: پس از دوران دفاع مقدس با تاکید فرمانده معظم کل قوا و نظر فرماندهی کل ارتش فرماندهان و مسئولان هوانیروز، تصمیم به تشکیل یک صنعت پویا و توانمند با نام مقدس مولا علی (ع) در راستای استفاده از توانمندی‌های کارکنان فنی هوانیروز و تجارب کسب شده در ۸ سال دفاع مقدس و با تکیه بر خودباوری گردیدند.  
 
سرهنگ بیات چادگانی با اشاره به تشکیل این مرکز در سال ۷۸ و بازآماد قطعات مهم و ساخت تعدادی از قطعات تحت مجوز شرکت پنها گفت: امیدواریم که موجبات رضایت هرچه بیشتر خاطر مقام عظمای ولایت فراهم گردیده باشد.  
 
فرمانده مرکز صنایع یاعلی (ع) هوانیروز ارتش افزود: برای انجام فعالیت‌های فنی در هوانیروز نیاز به افرادی است که از نظر دانش علمی دارای رتبه بالایی بوده و دارای هوش، ذکاوت و علم و تخصص بالا باشند و کارکنان این مرکز باید در دروس "ریاضی"، "فیزیک"، "شیمی" و "زبان انگلیسی" که دروس پایه هوانیروز است، در سطح بالا باشند.  
 
هوانیروز همواره سعی کرده نخبه‌های مدارس را استخدام کند/ افرادی کارآزموده جذب و گزینش می‌شوند تاایمنی به صد در صد برسد

وی تاکید کرد: بنابراین هوانیروز همواره سعی کرده نخبه‌های مدارس را استخدام کند و در تخصص‌های خود که حدود ۳۲ مورد از جمله "سلاح"، "اویونیک"، "الکترو اویونیک"، "الکتریک"، "بدنه"، "عمومی"، "هیدرولیک" و... باشند و به طور کلی برای هر بخش بالگرد یک تخصص لازم می‌باشد و در این زمینه متخصص باید خبره باشد.  
 
سرهنگ بیات چادگانی درباره اقدامات مرکز صنایع یاعلی (ع) و نحوه جذب افراد متخصص تاکید کرد: افرادی کارآزموده جذب و گزینش می‌شوند تا در مسیر تعمیر بالگرد‌ها و تهیه قطعات آن‌ها ایمنی به صددرصد برسد.  
 
فرمانده مرکز صنایع یاعلی (ع) هوانیروز ارتش با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و لزوم ارتباط این مرکز با شرکت‌های دانش بنیان و ایجاد زمینه‌های ارتباط در این باره اظهار داشت: در این بخش پیشرفت‌های خوبی انجام شده و این مرکز با راهنمایی‌ها و کمک صنایع "پنها"، "هسا" و "صاشیراز" اقدام به تولید تعدادی از قطعات بالگرد کرده است که این پیشرفت‌ها روز به روز در حال گسترش بوده و امیدواریم با اختصاص بودجه بیشتر از طرف مسئولان بتوانیم در آینده همه قطعات بالگرد را تولید کنیم.  
 
جوانانی که صنعت هسته‌ای را به پیش بردند می‌توانند بالگرد بسازند

وی افزود: وقتی جوانان نخبه این کشور می‌توانند تاسیسات هسته‌ای با آن هم پیچیدگی و دشواری را به سرانجام برسانند، قطعا خواهند توانست به تولید یک بالگرد کاملا ملی نیز دست پیدا کنند که البته اکنون نیز توسط شرکت هسا یک بالگرد جنگی کاملا داخلی و توسط شرکت پن‌ها نیز یک بالگرد ملی در حال تولید است.  
 
سرهنگ بیات چادگانی درباره نقش تحقیق و پژوهش در میزان توجه به تولید بالگرد‌ها تصریح کرد: تحقیق و پژوهش در این مرکز به عنوان سرلوحه کار قرار دارد و با کمک شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها، طرح‌ها و کارهای پژوهشی خاصی انجام می‌شود تا بتوانیم به هدف اصلی خود که ساخت و تولید بالگردهای ملی است، برسیم و در زمینه تحقیق و پژوهش توجهات خاصی شده است.  
 
فرمانده مرکز صنایع یاعلی (ع) هوانیروز ارتش تاکید کرد: به هنگام پیروزی انقلاب اسلامی وقتی مستشاران و مهندسان آمریکایی می‌خواستند هوانیروز را ترک کنند و از کشور خارج شوند، آنقدر به ضرورت وجود خودشان درایران مغرور بودند که حتی جعبه ابزار و کتابهای خود را برجای گذاشتند و گفتند که ما می‌رویم و حداکثر ۶ ماه بعد با توجه به نیازی که ایران به ما خواهد داشت، بر می‌گردیم.  
 
وابستگی نداریم

وی با بیان اینکه همت دلیرمردان و نخبگان دارای عرق ملی هوانیروز هیچ نیازی به آمدن مهندسان و مستشاران آمریکایی نشد، اظهار داشت: کارکنان هوانیروز که جوانان استخدامی سالهای ۵۱ به بعد بودند، براساس تحقیق و پژوهش شبانه روزی و استفاده از کتابهای موجود، هوانیروز را از وابستگی به کشورهای خارجی نجات دادند.  
 
سرهنگ بیات چادگانی ادامه داد: بنابراین هوانیروز توانست در دوران دفاع مقدس و سایر حوادث و بحران‌ها مانند سیل، زلزله در میان مردم غرب، شمال غرب، جنوب، جنوب غرب، استان "گلستان"، شهرستان "بم" و شهر "رودبار" و مناطق برفی و صعب العبور نقش‌آفرینی کند و نامی آشنا از خود بجای بگذارد.

 

فرمانده مرکز صنایع یاعلی (ع) هوانیروز ارتش تاکید کرد: مرکز از پنج معاونت تخصصی تشکیل شده که عبارتند از: استاندارد، فنی و کارخانجات، کنترل تولید، بازرگانی، ساخت و تولید. همچنین این مرکز دارای دوائر مختلف مانند سلاح و... است که به تعمیر و تولید تعدادی از قطعات بالگردهای موجود در هوانیروز اعم از: 214، 209 (کبری)، 206 (جت رنجر)، شنوک و 205 می‌پردازد.
 
 توانایی انجام کلیه رده‌های تعمیراتی O، I و C

وی گفت: انجام تعمیرات بالگرد در هوانیروز مطابق با استانداردهای بین‌المللی موجود در سه رده تعمیراتی O (سازمانی)، I (میانی) و D (دپو) می‌بایست انجام گیرد و این مرکز به دلیل دارا بودن توانمندی‌های منحصر به فرد، توانایی انجام کلیه رده‌های تعمیراتی مذکور را بر روی اکثر قطعات بالگردهای هوانیروز دارد و این مهم، برگ زرینی بر افتخارات کارکنان فنی و باتجربه و متعهد هوانیروز پیروز است. لازم به ذکر است که انجام تعمیرات مطابق با کتب فنی و کاملاً استاندارد بوده و در بخش تولید قطعات نیز کلیه معیارهای استاندارد مورد نیاز صنعت هوایی مدنظر بوده است. کلیه فعالیت‌های این مرکز تحت نظارت شخص فرمانده توسط پنج معاونت ذکر شده، به تفکیک و در شکل بسیار منظم انجام شود. معاونت فنی مسئولیت تولید، تقسیم و پیشرفت کار و نظارت بر کارگاه‌های تخصصی را برعهده دارد. معاونت استانداردها، مسئولیت نظارت بر انجام کلیه تعمیرات در کارگاه‌های تخصصی و نظارت بر ایمنی و شرکت در پرواز تست را مطابق استاندارد دارد.

 
اکنون مرکز صنایع یا علی (ع) هوانیروز، پشتیبان بسیار خوب و ویژه برای یگان‌های هوانیروز است

سرهنگ بیات چادگانی با بیان اینکه معاونت بازرگانی مسئولیت پیگیری، ارسال، دریافت، نگهداری و تحویل قطعات مورد نیاز انواع بالگرد را برای مرکز صنایع و پایگاه چهارم رزمی هوانیروز اصفهان و سایر پایگاه‌های هوانیروز برعهده دارد عنوان داشت:  معاونت ساخت و تولید مسئولیت تحقیق، پژوهش و ساخت تعدادی از قطعات مورد نیاز را تا حد امکان و با استفاده از امکانات دانشگاهی و مؤسسات دانش بنیان عهده‌دار است و معاونت اداری مسئولیت پشتیبانی اداری و هماهنگی‌های لازم جهت انجام تعمیرات و ابلاغ مأموریت‌های مختلف را برعهده داشته و اکنون مرکز صنایع یا علی (ع) هوانیروز، پشتیبان بسیار خوب و ویژه برای یگان‌های هوانیروز و حتی در صورت نیاز، سایر یکان‌های ارتش در همه مأموریت‌ها است. مثلاً در آزمایش نصب موشک بر روی بالگردهای نیروی دریایی، دایره سلاح این مرکز در انجام مأموریت شرکت کرد. همچنین در راستای کمک به تعمیر و نگهداری وسایل GSE (وسایل پشتیبانی زمینی) نیروی دریایی در پایگاه‌های بوشهر و بندرعباس، این مرکز، کارکنان متخصص خود را اعزام کرد و قرار شده تجهیزات آن نیرو به مرکز صنایع یا علی علیه السلام منتقل و تعمیرات لازم جهت عملیاتی کردن آن انجام پذیرد.
 
 فرمانده مرکز صنایع یاعلی (ع) هوانیروز ارتش گفت: در این زمینه، به صورت مرتب و برنامه‌ریزی شده، آموزش‌های خاصی به کارکنان ارائه می‌شود. زیرا هر کدام از کارکنان برای ارتقا به سطح بالاتر، باید آموزش‌ها و آزمون‌های خاصی را طی کند. علاوه بر آموزش‌های داخلی، با اجازه فرماندهان و مسئولان نیروی زمینی و هوانیروز، کارکنان این مرکز در دانشگاه‌های فنی کشورمان نیز مشغول تحصیل در رشته‌های مورد نیاز شده‌اند تا روز به روز بر توانمندی و سطح مهارت آنان افزوده شود. در هوانیروز سطح مهارت افراد مشخص است، اجازه انجام کارهای مربوط به سطح مهارت 7 را ندارد.
 
وی درباره اینکه در حال حاضر، کارکنان این مرکز در چه سطحی از مهارت قرار دارند خاطرنشان کرد: در این مرکز، همه افراد از سطح مهارت 5 به بالا برخوردار هستند و گرفتن چنین سطح مهارت‌هایی که تا سطح مهارت 9 ادامه دارد، بسیار سخت است. هر فردی برای گرفتن سطح مهارت بالاتر، باید بتواند یک تیم فنی را در بخش مربوطه خودش هدایت و راهنمایی کند. در هوانیروز، جای هیچ گونه اشتباهی وجود ندارد، زیرا یک اشتباه، هم منجر به خسارات جانی و هم خسارت مالی بسیار بالایی می‌شود که جبران‌ناپذیر است.

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
همایون حافظی
۱۰:۳۲ ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
باسلام متاسفانه دراین پایگاه کسی که افسروظیفه هست بایک سربازصفر فرقی برافرماندهان وبقیه پرسنل ندارن وهمه نوع خرحمالی بااین بچه ها انجام میدم گوش کسی هم بدهکارنیست ازمصالح ساختمانی باشون خالی میکنن تاچیزائی دیگه درصورتیکه اینا سربازان واومدن برادفاع ازمیهن نه بیگاری کردن
United States of America
همایون حافظی
۱۰:۲۹ ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
باسلام متاسفانه دراین پایگاه کسی که افسروظیفه هست بایک سربازصفر فرقی برافرماندهان وبقیه پرسنل ندارن وهمه نوع خرحمالی بااین بچه ها انجام میدم گوش کسی هم بدهکارنیست ازمصالح ساختمانی باشون خالی میکنن تاچیزائی دیگه درصورتیکه اینا سربازان واومدن برادفاع ازمیهن نه بیگاری کردن
United States of America
همایون
۱۳:۵۱ ۱۱ تير ۱۴۰۲
باسلام من پسرم فوق لیسانس مکانیکه19 سال درس خونده حالادراین مرکز مشغول خدمت وستوان سومه ولی دراین پایگاه آرایشان تاسربازصفرراازشون بعنوان عمله کمک بنا استفاده میکنن نمیدونم چرا باعث تاسفه
United States of America
همای
۲۰:۴۱ ۰۷ تير ۱۴۰۲
باسلام در این قسمت متاسفانه پسرمن 18 سال درس خوانده فوق لیسانس مکانیکه ولی دراینجاازایشان بعنوان عمله که زیردست بنا کارمیکنه استفاده میکنن وپسرم ازپظر جسمی هم در شرایطی نیست که کارجسمانی سنگین انجام بده خدا راخوش میاد بنظرشمااین عدالته
Iran (Islamic Republic of)
سرباز صنایع یا علی
۲۰:۴۸ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
از ستوان وظیفه اش گرفته تا سربازش از ساعت 6 صبح تا 5 عصر دارن بیل میزنن. بعد از کار هم تازه نگهبانیاشون شروع میشه کاشکی کسی میفهمید دارن با سرباز چکار میکنن تو این یگان
Iran (Islamic Republic of)
فریده
۱۳:۲۰ ۳۰ تير ۱۳۹۶
فدای داداش گلم برم
خدا پشت و پناه همه ی ارتشی ها و برادر عزیزم
آخرین اخبار