تکرار/ طیب نیا:

اگر نفت به 25 دلار هم برسد باز هم برنامه داریم/ عدم تحقق بیش از 30 هزار میلیارد تومان از درآمدها در سال جاری

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: امسال بیش از 30 هزار میلیارد تومان از درآمدهای بودجه محقق نشد ولی اگر قیمت نفت به 25 دلار نیز برسد ما باز هم برنامه خود را خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران علی طیب نیا در حاشیه جلسه شورای گفتگو اظهار داشت: در جلسه امروز گزارشی از عملکرد شورای گفتگوی استان البرز ارائه شد که ما به مواردی همچون مشکلات بخش صنعت و کشاورزی این استان پرداختیم و هم چنین مواردی که برای حل این مشکلات اندیشیده شده است نیز مورد بحث قرار گرفت. 
 
وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: هم چنین پیشنهاد تشکیل یک صندوق برای تامین مالی صنعت تولید خوراک دام طیور صحبت شد و کلیات این مبحث به تصویب رسید و قرار شد به مراجع ذیربط برای تصمیم گیری نهایی ارجاع شود. 
 
وی در خصوص قیمت نفت در بودجه 94 تصریح کرد: چه آن زمان که ما لایحه بودجه را در دولت تنظیم می کردیم، چه در حال حاضر پیش بینی دقیق قبمت نفت برای سال آینده امکان پذیر نیست. هم اکنون برخی از نهادهای تخصصی جهانی پیش بینی می کنند که ممکن است کاهش قیمت نفت تداوم یابد و حتی به زیر 40 دلار نیز برسد و از طرف دیگر برخی نهادها افزایش قیمت نفت و رسیدن نرخ آن به 70 تا 80 دلار را پیش بینی کرده اند.  
 
طیب نیا ادامه داد: میانگین قیمتی که نهادهای تخصصی جهانی برای نفت پیش بینی کرده اند حدود 65 دلار است. بنابراین در شرایطی که با اطمینان نمی توانیم اظهارنظر کنیم منطقی ترین رفتار این است دولت خود را برای همه گزینه های ممکن آماده کند که البته در دولت برای حالت های مختلف قیمت نفت برنامه ریزی شده است.  
 
وی با بیان این که برنامه ریزی ها هم صرفا ناظر بر بودجه نیست، گفت: سیاست های پولی، مالی و ارزی بودجه با فرض سناریوهای مختلف طراحی شده است تا هر وضعیتی که برای قیمت نفت پیش آمد، یک مواجهه منطقی با آن داشته باشیم. 
 
طیب نیا با بیان این که در حوزه منابع بودجه صرفا یک پیش بینی مورد منابع و درآمدها است افزود: ممکن است با بودجه با درجاتی از عدم تحقق مواجه شود و از طرفی هزینه ها نیز الزامی ندارد که حتما در سال آینده به آن صورت انجام شود. 
 
وی تاکید کرد: آن چیزی که در قالب لایحه بودجه به مجلس رفته قابل مدیریت کردن است بنابراین بودجه قطعا می تواند انعطاف پذیر باشد. 
 
امسال بیش از 30 هزار میلیارد تومان از درآمدها محقق نشد  

 وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار داشت: اگر قیمت نفت کاهش یابد ممکن است حدود 20 تا 25 هزار میلیارد تومان از درآمد دولت کاسته شود. 
 
وی افزود: البته امسال نیز بیش از 30 هزار میلیارد تومان از درآمدهای بودجه محقق نشد ولی با این حال در سال جاری موفق بودیم هزینه های جاری خود را به نحو خوبی انجام دهیم و هزینه های عمرانی به بهترین شکل ممکن صورت پذیرفت. 
 
وی ادامه داد: تا به امروز حدود 23 هزار میلیارد تومان در حوزه عمرانی پرداخت کردیم و حدود 11 هزار میلیارد تومان نیز اواخر سال گذشته تخصیص داده شد که هزینه کرد آن در امسال صورت گرفت. 
 
وی اضافه کرد: در واقع تا به امروز 33هزار میلیارد تومان در حوزه هزینه های عمرانی عملکرد داشتیم که موفقیتی چشم گیری در شرایط تحریم است به گونه ای که در این حوزه یکی از سال های استثنایی را در تاریخ اقتصاد ایران داشته ایم.  
 
این عضو کابینه دولت یازدهم هم چنین در خصوص تحقق یارانه ها گفت: ردیف هایی که برای یارانه ها در بودجه 93 پیش بینی شده بود به صورت کامل پرداخت گردید و مشکلی در این زمینه نداشتیم. 
 
وی هم چنین در خصوص عیدی کارمندان نیز افزود: هنوز در خصوص مبلغ عیدی کارمندان در هیئت دولت صحبتی نشده است. 
 
نرخ تورم تا پایان سال به 16 تا 17 می رسد  

طیب نیا در خصوص پیش بینی نرخ تورم تا پایان سال 93 گفت: امسال نرخ تورم از آن چیزی که هدفگذاری شده بود کمتر خواهد بود به گونه ای که پیش بینی می شود به 16 تا 17 درصد برسد.  
 
وی افزود: برای نرخ رشد اقتصادی نیز امیدواریم روندی که در شش ماهه نخست امسال داشتیم تداوم یابد.  
 
توضیحات طیب نیا در خصوص حذف یارانه ثروتمندان  

وزیر امور اقتصاد و دارایی در ادامه در خصوص حذف یارانه ثروتمندان اظهار داشت: ما می توانیم افراد پردرآمد را شناسایی کنیم منتهی هر اندازه که حوزه شناسایی ما وسیع تر شود میزان خطا نیز قطعا بیشتر خواهد شد. 
 
وی افزود: به عنوان مثال اگر قرار باشد تنها 500 هزار نفر را شناسایی کنیم، درصد خطا بسیار کم است ولی زمانی که این رقم به طور مثال به 4 میلیون نفر می رسد درصد خطا نیز به تناسب افزایش می یابد.  
 
وی ادامه داد: مشکلی که دولت با آن مواجه بود در واقع همین مسئله را شامل می شد چرا که اگر قرار بر شناسایی و حذف 10 میلیون پردرآمد باشد خطای نوع اول و دوم نیز بسیار بالا خواهد بود. 
 
وی تاکید کرد: در زمانی که پرداخت یارانه تازه شروع شده بود باید این اقدام صورت می پذیرفت که متاسفانه انجام نشد و امسال نیز ما در مرحله دوم سعی کردیم پول را به صورت هدفمند اختصاص دهیم اما زمانی که پولی را توزیع می کنیم و بعد از مدتی قصد قطع کردن آن را داریم با خطای بالایی مواجه خواهیم بود از این رو باید همچون دنیا، از همان ابتدا یارانه برای افراد با درآمد بسیار پایین در نظر گرفته می شد چرا که طبق توضیحاتی که ارائه کردم با توجه به ضریب بالای خطا در حذف افراد پردرآمد، در صورت حذف وضعیت بدتر از شرایط کنونی خواهد شد. 
 
نرخ مالیات در سال 94 تغییری نمی کند  

طیب نیا در خصوص این که آیا نرخ مالیات برای سال آینده افزایش خواهد یافت یا خیر گفت: در دولت و وزارت دارایی بنا نداریم که نرخ مالیات را در سال 94 تغییر دهیم چرا که در شرایط فعلی اعمال فشار بیشتر بر بخش تولید به هیچ وجه به صلاح کشور نیست.  
 
وی تصریح کرد: دلیل اول این مسئله تورمی است که با آن مواجهیم و همین طور بحث افزایش تولید است چرا که افزایش قیمت ها و افزایش میزان تولید داخلی خواه ناخواه پایه اخذ مالیات را افزایش می دهد و ما می توانیم از این محل درآمدی را در مالیات داشته باشیم. 
 
وی افزود: در قدم دوم با توجه به این که سیستم جامع مالیاتی در حال تکمیل شدن است کسانی که تاکنون از پرداخت مالیات فرار می کردند را می توانیم شناسایی کنیم تا از این طریق نیز به درآمد بالای مالیاتی دست یابیم. 
 
وی تصریح کرد: در واقع برنامه ما این است که بدون بالا بردن نرخ مالیات به درآمد بالای مالیاتی برسیم. 
 
طیب نیا ادامه داد: هم چنین از نمایندگان مجلس خواستاریم نرخ مالیات را افزایش ندهند زیرا سقف ظرفیت مالیات قابل تحقق را در دولت پیش بینی کردیم و اگر قرار باشد به آن اضافه شود در واقع به نوعی تحمیل فشار به مردم و تولید کننده و یا عدم تحقق مالیات هاست. 
 
وزیر امور اقتصاد و دارایی در ادامه با تاکید براینکه با توجه به کاهش قیمت نفت در پی کاهش وابستگی بودجه و اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی هستیم گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزارت دارایی و بانک مرکزی در جلسات فشرده و کارشناسی مشغول برنامه ریزی در همه حوزه ها هستند تا از فرصت پیش آمده حداکثر استفاده را کنیم و البته سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی را نیز تحقق بخشیم. 
 
طیب نیا در پایان تاکید کرد: اگر قیمت نفت به 25 دلار هم برسد باز هم ما برنامه داریم و می توانیم بودجه را به نحو مناسب اداره کنیم. 

گفتنی است؛ نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با حضور علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار