راستگو در یادادشتی مطرح کرد:

هوای پاک تهران و تاملی دوباره!

فقط کافی است از خانه بیرون رفت تا سوزش چشم ها را احساس کرد، خستگی هم که زودتر از حدّ معمولش سراغ آدم می آید، خدا نکند بیماری هم کسی داشته باشد که بیماریش عود خواهد کرد و زمینه سازی برای هزار بیماری که انشا الله دور از جان شهروندان شهرهایمان.


به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، الهه راستگو، عضو شورای شهر تهران و رئیس ستاد ساماندهی سازمانهای مردم نهاد شهر تهران در یادداشتی به مناسبت هفته هوای پاک به نقش مردم و مشارکت آنها در کاهش آلودگی هوا اشاره کرده است.

در این یادداشت آمده است:

می توان ساعتها و روزها از نشانه های آلودگی هوای تهران گفت، هر چند برخی که متولی اصلی امر هستند و روزگاری خودمنتقد اوضاع بودند  ، اکنون برای خود آرام گرفته اند، به قول شاعر عزیزمان مرحوم سیدحسن حسینی: شاعری وام گرفت/ شعرش آرام گرفت ...

طبق آمارهای اعلام شده در سال جاری تا کنون 92 روز ناسالم داشته ایم و این یعنی 92 روز کسلی و خستگی ، 92 روز بیماری و در نهایت  92 روز مرگ بر اثر آلودگی هوای تهران.

درک این موضوع و بحران آن باید دولت را نسبت به کمک به شهرداری کلانشهرها به ویژه تهران هشیار سازد، کمکی که می تواند مسئله حمل و نقل عمومی شهر تهران را به جایگاه اصلی خویش نزدیک نماید تا شاید با رها کردن مسئله هایی چون سهم بنزین داخلی و خارجی و بازیهای رسانه ای آن ، شهر تهران را برای عبور از بحرانی جدی یاری نماید.

موضوع هوای پاک در تهران مدیریتی اثرگذار و یکپارچه را می طلبد که با مشخص نمودن سهم تمامی عناصر شهر، این موضوع را مدیریت نماید،من از همکارانم در شورای شهر خواستار آنم که با برپایی جلسه ای با دستور کار خاص هوای پاک تهران،  تکلیف این موضوع را مشخص نماییم و شهروندان را نیز از نتایج آن باخبر سازیم تا همه بدانند کوتاهی چه کسانی امروز موضوعی را که می شود به آسانی مدیریت نمود به بحرانی حل نشدنی بدل نموده است.

باید در این جلسه از بسته ای شامل سیاستهای تشویقی و تنبیهی با ضمانت اجرای بالا رونمایی نماییم که تخطی از آن مجازاتهایی سنگین در برداشته باشد، موضوع سلامت شهر و شهروندان نباید به آسانی مورد غفلت قرار گیرد و مدیریتهای اشتباه سبب شوند که ما امروز در تهران حتی  نتوانیم نفس بکشیم.

مسئله هوای پاک در تهران نیاز به ابتکارعمل دارد.

من از تمامی سازمانهای مردم نهاد تقاضا می کنم تا این موضوع را در دستور کار جلسات و اتاق فکرها و هم اندیشی های خود سازند و طرح ها و ایده های خود را به شورای شهر اعلام نمایند، از تمامی نخبگان علمی ، فرهنگی و هنری خواهش میکنم که موضوعات پژوهشی و تولید آثار ارزشمند خویش را در این حوزه معطوف سازند.

از دانش آموزان و دانشجویان شهر تهران می خواهم که به عنوان سفیرانی متعهد، موضوع را در خانواده های خویش پیگیری نمایند، همه باید در این عرصه سهیم باشیم و هیچ کسی خود را از نقش آفرینی در این حوزه معاف ننماید.

مشارکت موثر همگان می تواند نجات بخش شهر تهران باشد، تهران با تمام وجود همه را برای کمک به خویش فرامی خواند، حال شهرمان خوب نیست. بیایید جدی تر به این موضوع بیاندیشیم.


انتهای پیام/
برچسب ها: هوای ، پاک ، تهران ، تامل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار