وزیر فرهنگ پیشنهاد کرد:

راه اندازی شبکه ماهواره ای ویژه امام رضا (ع)

داشتنن شبکه ای هم که مختص و ویژه امام رضا (ع) باشد یکی از اقداماتی است که در صورت ایجاد آن می توان با تولید برنامه هایی با موضوع امام رضا (ع) و پخش آن در سراسر دنیا همگان را با کرامات این امام معصوم آشنا کرد.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران،به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد دیروز در نشستی با اعضای شورای سیاستگذاری سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا (ع) با بیان این موضوع امام رضا (ع) به گونه ای است که به خودی خود انگیزه انجام فعالیت های معنوی را در درون افراد ایجاد می کند و بنیاد بین الملی فرهنگی هنری امام رضا (ع) تاکنون اقدامات ارزنده ای در این مسیر انجام داده است بنابراین داشتنن شبکه ای هم که مختص و ویژه امام رضا (ع) باشد یکی از اقداماتی است که در صورت ایجاد آن می توان با تولید برنامه هایی با موضوع امام رضا (ع) و پخش آن در سراسر دنیا همگان را با کرامات این امام معصوم آشنا کرد، گفت: با توجه به برگزاری دوازده دوره از این جشنواره باید تلاش کنیم تا در برگزاری دوره سیزدهم آن نقاط ضعف دوره های قبلی را ترمیم و نقاط قوت آن را تقویت کنیم.

وی با اشاره به راهپیمایی های گسترده مردم در سالروز شهادت امام رضا (ع) در سال جاری به سوی مشهد مقدس ادامه داد: به طور کلی راهپیمایی امر پسندیده ای است ولی نباید به گونه ای عمل شود که راهپیمایی های ویژه اربعین و حضرت امام حسین (ع) را تحت الشعاع خود قرار دهد.

جنتی گفت: امسال تعداد یک میلیون و 500 هزار نفر از مردم کشورمان به سمت نجف و کربلا راهپیمایی کردند و این آمار نسبت به سال گذشته حدود سه برابر افزایش داشته است بنابراین برای تقویت اینگونه اقدامات معنوی باید زیر ساخت های لازم در مرزهای کشوری فراهم شود زیرا اینگونه اتفاقات مانور بزرگی از سوی جامعه تشیع در جهان اسلام است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه های تخصصی در حوزه های مختلف افزود: شکل گیری گروه های تخصصی در این جشنواره اقدام شایسته ای است که در حوزه های مختلف دست اندرکاران بهتر و مناسب تر می توانند کار خود را پیش ببرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تشکیل مجمع خادمان رضوی اقدامی است که می تواند با تنظیم اساسنامه بر اساس تعهداتی به عضو گیری بپردازد.

وی ادامه داد: کار ترجمه آثار و کتاب هایی با موضوع امام رضا (ع) اقدامی است که باید از سوی مرکز ساماندهی ترجمه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی  با هدف توسعه و ترویج فرهنگ رضوی صورت گیرد؛ تا حداکثر کتاب ها در این حوزه را ترجمه کنیم.

جنتی با اشاره به توزیع قرآن در سطح بین المللی گفت: قرآن باید به زبان های مختلف ترجمه شود و در کشورهایی که به عنوان هدیه ارایه می شود فقط به زبان عربی نباشد و به زبان خود آنها هم ترجمه شده باشد تا راحت تر بتوانند آن را بخوانند.

وی با اشاره به قدمگاه حضرت امام رضا (ع) ادامه داد: لازم است با پیگیری های رایزن فرهنگی در ترکمنستان شرایطی فراهم آید تا نمادی به صورت مجتمع فرهنگی در مرو ساخته شود زیرا آنجا با توجه به قدگاه حضرت از اهمیت بسیاری برخوردار است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نظام پیشنهادات موضوعی است که از اهمیت زیادی برخوردار است و لازم است در قالب طرحی در سایت جشنواره امام رضا (ع) بارگذاری شود تا افراد چه در داخل وزارتخانه و مجموعه ارشاد استان ها و چه خارج از وزارتخانه به صورت عمومی پیشنهادات مفید خود در این مورد را ارایه دهند و حتی برای بهترین و مفید ترین پیشنهاد در صورت عملیاتی شدن هدیه ای نیز در نظر گرفته شود.

وزیر فرهنگ دولت تدبیر و امید ادامه داد: ارزیابی اثر بخشی  و تاثیرات کیفی مجموعه اقدامات و فعالیت های جشنواره امام رضا (ع) از اهمیت زیادی برخوردار است و این اقدام باید در جهت بررسی ارتقای اخلاق و ارزش های دینی و افزایش عشق و علاقه به فرهنگ رضوی انجام پذیرد.
جنتی با تاکید بر توجه به روستاها در این حوزه افزود: در زمینه آموزش آیین و آداب زیارت در روستاها باید تلاش کرد و مردم را در باب چگونگی زیارت مودبانه حضرت امام رضا (ع)  و دیگر معصومین (ع) توجیه کرد.

در ادامه این نشست "علی اصغر کاراندیش" با ارایه گزارشی از فعالیت های بخش ها و کارگروه های مختلف سیزدهمین دوره جشنواریه بین المللی امام رضا (ع) گفت: تنظیم و ارایه برنامه های مختلف برای تمامی سنین در طیف های گوناگون، تقویت جنبه مردمی جشنواره، استفاده از فضای مجازی برای معرفی سیره امام رضا (ع)، استفاده از کانون های فرهنگی مساجد و توجه به ترجمه آثار از جمله تاکیدات برای این دوره از برگزاری جشنواره امام رضا (ع) است.

وی  پرهیز از سطحی نگری و آفت تکرار، توجه به نوآوری و خلاقیت، استفاده از محیط و اماکن متبرکه مانند امامزاده ها، جلب مشارکت مردمی، وحدت ملی  و ... را از دیگر موضوعات مورد تاکید در این دوره از برگزاری جشنواره برشمرد.

در ادامه "سید جواد جعفری" مدیر عامل  بنیاد بین الملی فرهنگی هنری  امام رضا (ع) گفت: جشنواره امام رضا (ع) علاوه بر نهاد سازی و جریان سازی در دوره های گذشته خود، در این دوره از برگزاری به بومی سازی فعالیت های فرهنگی در خارج از کشور، توجه و دغدغه مندی نهاد های کشور حول محور جشنواره امام رضا (ع) و ... توجه کرده است.

در ادامه این نشست برخی از اعضای شورای سیاستگذاری سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا (ع) گزارشی از فعالیت ها و برنامه های بخش خود ارایه کردند.

در بخشی از این نشست از برخی فعالان و دست اندرکاران این جشنواره از جمله امین کمالوندی، مرتضی طاهریان، محمد پرویزی، حمید علی اکبرزاده و حجت الاسلام والمسلمین علی ابراهیمی از سوی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شد.

در پایان این نشست از پوستر جشنواره و کتاب های "مطالعات خانواده در سیره رضوی"، "هشتمین خورشید"، "فصلنامه فرهنگ رضوی"، مجموعه تفسیری امام رضا"،  "رایحه رضوی" و "ترجمه و شرح چند احتجاج امام رضا (ع) از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار