امروز در تاریخ؛

از به توپ بستن گنبد مطهر حَرم حضرت امام رضا (ع) تا تأسیس کمپانی هند شرقی در شبه قاره هند

به توپ بستن گنبد مطهر حَرم حضرت امام رضا (ع)، وفات کریمهٔ اهل‌بیت، حضرت فاطمهٔ معصومه (س) ، تأسیس کمپانی هند شرقی در شبه قاره هند ، پرتاب اولین ماهواره زمینی امریکا به فضا و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 11 بهمن 1393 خورشیدی برابر با 10 ربیع الثانی 1436 هجری و 31 ژانویه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

به توپ بستن گنبد مطهر حَرم حضرت امام رضا (ع) توسط سربازان روسیه (1330 ق)
پس از تشکیل ژاندرمری مخصوص خزانه داری کل ایران توسط مورگان شوستر آمریکایی، دولت روسیه که این اقدام را مخالفت مطامع خود در ایران می‌دانست، طی اولتیماتومی به دولت ایران، خواستار اخراج شوستر از ایران و نیز استخدام اتباع خارجی با اجازهٔ دُوَل روس و انگلیس شد. در پی ردّ این اولتیماتوم دخالت‌آمیز توسط مجلس شورای ملی، قوای روسی مستقر در تبریز وارد قزوین شدند. هم‌چنین یکی از دست نشاندگان دولت روس در مشهد به نام یوسف هراتی به تحریک روس‌ها، شورشی مصنوعی در مشهد به پا کرد. قوای روس نیز به بهانهٔ این که جانِ اتباع آن‌ها در خطر است به شهر مقدس مشهد وارد شدند و سپس برای تهدید دولت ایران و نیز بی‌احترامی به عقاید و احساسات مذهبی مردم، حرم مطهر امام رضا (ع) را به توپ بستند و جنایتی دیگر آفریدند. در اثر شلیک توپخانه، به سَردَرها و گلدسته‌های حرم رضوی، خسارات فراوانی وارد آمد. هم‌چنین خزانهٔ حضرتی را به بانک روس منتقل کرده و اشیای قیمتی حرم را به غارت بُردند. پس از آن، مقداری از اموال را برگردانده ولی متولی حرم را با تهدید به مرگ وادار کردند که تصدیق کند که تمام خزانه را تحویل گرفته است. علاوه بر این، عدهٔ بسیاری از مردم مشهد در این تهاجم وحشیانه کشته و مجروح شدند.

خروج اتباع کشورهای خارجی از کشور در جریان فراگیری انقلاب اسلامی ایران (1357 ش)
به دنبال بروز حوادث ضد آمریکایی و ترس از احتمال بروز آشوب به هنگام ورود امام خمینی به ایران، دولت آمریکا به کلیه مقامات دولتی این کشور که حضورشان در ایران ضرورت نداشت دستور خروج داد و از سایر آمریکاییان نیز خواست کشور را ترک کنند. همچنین علاوه بر ناامنی، کمبود سوخت منازل، بد شدن شرایط زندگی و متوقف شدن تقریباً همه فعالیت های تجاری، از جمله علل ترک ایران توسط آمریکاییان به شمار می‌رفت. اکثر خارج شدگان را اتباع کشورهای آمریکایی و اروپایی تشکیل می‌دادند که در این روز در حدود ده هزار آمریکایی با چندین هواپیمای نظامی، ایران را ترک کردند. در ادامه این روند، تا روز چهاردهم بهمن، سی و پنج هزار نفر از آمریکاییان مقیم ایران به کشورشان بازگشتند.

رژه نمایشی نیروهای مسلح رژیم پهلوی برای ارعاب مردم (1357 ش)
آخرین رژه نمایشی نیروهای مسلح رژیم شاه، به منظور مرعوب کردن مردم مسلمان ایران، در خیابان‌های تهران انجام شد. در جریان این رژه، بسیاری از نظامیان بدنه ارتش با ملت مسلمان و انقلابی ایران، دست اتحاد و همبستگی دادند و به جریان مبارزه با رژیم رو به زوال شاه پیوستند. از سوی دیگر خبرگزاری‌ها اعلام کردند که حضرت امام خمینی (ره)، ساعت 3/30 دقیقه بامداد به وقت تهران از پاریس به سوی ایران پرواز خواهد کرد و در ساعت 9/30 دقیقه صبح دوازدهم بهمن به تهران خواهد رسید. با اعلام این خبر، مردم مسلمان ایران برای استقبال از رهبر محبوب خود به خیابان‌ها ریختند.

برخورد مسلحانه در خیابان غفاری تهران (1350 ش)
مأمورین در تعقیب دو نفر از افراد متواری که اخیراً به انفجار بمب در بعضی نقاط تهران متهم بودند در خیابان غفاری برخورد مسلحانه پیدا کردند و در نتیجه یکی از آنان به نام احمد رضائی کشته شد و یکی دیگر دستگیر شد

رادیو کلن خبر داد: یکانهای نیرومند نظامی به تهران منتقل شدند. (1357 ش)
تانکها و زره پوشها در حالی که عبارت (زنده باد شاه) بر روی آنها نقش بسته بود در خیابانهای مهم تهران به راه افتادند

وفات کریمهٔ اهل‌بیت، حضرت فاطمهٔ معصومه (س) در قم (201 ق)
حضرت فاطمهٔ معصومه (س)، خواهر گرامی امام رضا (ع) در سال 173 ق در مدینه به دنیا آمد. ایشان بانویی سخنور، معلمی توانا و در زهد و تقوا برجسته بود. حضرت معصومه (س) یک سال پس از ورود برادرش به خراسان به قصد دیدار وی از مدینه به سمت خراسان حرکت کرد، اما پس از حوادثی که در شهر ساوه برای آن حضرت پیش آمد، بیمار شد. چون حضرت معصومه در شرافت و فضیلت شهر قم احادیثی را از پدران خود شنیده بود، عزم این شهر کرد و پس از هفده روز توقف در قم، به ملکوت اعلی پیوست. آن حضرت در قم مدفون است و آرامگاه با شکوه دختر امام موسی کاظم (ع) در قم، محفل و زیارتگاه مردم ودانشمندان با فضیلت است. همچنین حوزهٔ مهم علمی و دینی قم در کنار حرم ایشان شکل گرفته است.

تولد "نَرشَخی" دانشمند و نویسندهٔ شهیر (286 ق)
ابوجعفر محمد بن جعفر معروف به نَرشَخی از مورخانِ قرن چهارم هجری قمری به شمار می‌رود. وی کتاب تاریخ بخارا را به زبان عربی به نام امیر نوح بن نصر سامانی تألیف کرد. نَرشخی در سال 347 ق در شصت و دو سالگی درگذشت.

درگذشت "رضا قلی خان هدایت" رئیس مدرسهٔ دارالفنون (1288 ق)
رضاقلی خان پسر محمد هادی نور تهران از ادبا و مورخین و شعرای نامی اواخر قرن سیزدهم هجری می‌باشد. وی از ابتدای جوانی طبعی موزون داشت و بعدها به "هدایت" تخلُّص کرد. وی از طرف فتحعلی شاه قاجار به خان و امیرالشعراء ملقب شد و در زمان ناصرالدین شاه به سفارت خوارزم تعیین گردید. وی سپس به ریاست مدرسهٔ دارالفنون رسید و به تحقیق و تالیف مشغول گشت. اَجمَل التواریخ، روضةُ الصَّفای ناصری، و رِیاضُ العارفین از جمله تالیفات اوست.

تأسیس کمپانی هند شرقی توسط استعمار انگلستان در شبه قاره هند (1599 م)
پس از آن‌که سال‌ها از استعمار مناطق شرق آسیا توسط هلندی‌ها می‌گذشت و آنان انحصار تجارت ادویه اروپا را به خاطر روابط خویش با اندونزی در دست داشتند، دولت استعماری بریتانیا تصمیم گرفت با تأسیس شرکتی، خود به تجارت در آسیا بپردازد. از این رو اولین کمپانی هند شرقی انگلیس در سرزمین هندوستان به دستور الیزابت اول، ملکه وقت انگلیس در آخرین روز ژانویه 1599 م تأسیس شد. این کمپانی پایه‌های سلطه استعماری بریتانیا بر مناطق زرخیز جنوب آسیا را تحکیم کرد و از آن پس، کلیه عملیات استعماری و روابط سلطه‌گرانه انگلیس با ملل جنوب آسیا، از طریق کمپانی هند شرقی انجام می‌شد. پس از انگلیس، کشورهایی چون هلند، پرتغال و فرانسه نیز با اهداف استعماری، راهی شبه قاره هند شدند. نفوذ و سلطه عمیق انگلیس بر هند، پس از گذشت سه قرن از تأسیس این کمپانی، موجب شد تا هند بخشی از انگلستان اعلام شود و ملکه ویکتوریا به عنوان امپراتوریس هند و انگلیس، تاج‌گذاری نماید. این دوران، دوران غارت مردم هند توسط انگلستان محسوب می‌شود که در پوشش روابط اقتصادی و تجارت و بازرگانی، زمینه‌ساز نفوذ سیاسی در این سرزمین گردید.

آغاز قیام بزرگ مردم چین علیه خاندان سلطنتی این کشور (1850 م)
قیام بزرگ مردم چین با نام شورش تای‌پینگ‌ها یا اراده خلق‌ها، حاصل اوضاع نابسامان روستائیان و فقر شدید حاکم بر اجتماع بود که در اثر استعمار خارجی و حکومت خاندان بی‌کفایت "منچو" به اوج خود رسیده بود. این قیام تحت عنوان فرمان الهی، به منظور سرنگونی خاندان منچو آغاز شد. خواسته‌های اصلی مردم چین در این قیام که در 31 ژانویه 1850 م شروع شد، تقسیم عادلانه زمین، برابری زن و مرد و برقراری اصول برادری بود. این قیام 14 سال طول کشید و قسمت اعظم بخش جنوبی چین را دربرگرفت. قیام اراده خلق‌ها سرانجام با به جای گذاشتن تعداد فراوانی کشته، با مداخله انگلیس و فرانسه و حمایت آنان از فئودال‌های چین و خاندان‌منچو سرکوب شد.

مرگ "فریدریش روکرت" ادیب و مستشرق برجسته آلمانی (1866 م)
فریدریش روکرت، زبان شناس زبان‌های هند و اروپایی، در نوزدهم مه 1788 م در آلمان به دنیا آمد. پس از فارغ التحصیلی به آموختن زبان‌های شرقی از قبیل فارسی، عربی، سانسکریت، چینی و هم‌چنین زبان‌های اروپایی پرداخت و در هر یک، تسلّطی بسزا یافت. روکرت از سال 1811 م به تدریس در دانشگاه‌های آلمان مشغول شد و هم‌زمان به تحقیق و مطالعه درباره زبان‌های شرق پرداخت. وی در ترجمه برخی آثار از عربی به آلمانی، تمامی سجع‌ها، ضرب‌آهنگ‌ها، لفاظی‌ها، آرایه‌های بدیع، ایهامات لفظی و بالاخره همه ترفندهای ادبی به کار رفته در اصلِ اثر را به کار می‌برد، به‌طوری که برخی آثار ترجمه‌ای او، از شگفتی‌های ادبی تاریخ ادبیات اروپا به شمار می‌روند. روکرت هم‌چنین درتمام انواع شعر به ویژه غزل و حماسه‌سرایی مهارت داشته و در سبک ادبی، پیرو شیوه رمانتیک یا داستانی و افسانه‌ای بود. از روکرت آثار متعددی برجای مانده که ترجمه منتخبی از قرآن، ترجمه آزاد از برخی غزلیات حافظ و حماسه رستم و سهراب از آن جمله‌اند. فریدریش روکرت سرانجام در 31 ژانویه 1866 م در 78 سالگی درگذشت.

پرتاب اولین ماهواره زمینی امریکا به فضا به منظور رقابت فضایی با شوروی (1958 م)
رقابت ایجاد شده بین دو قدرت فضائی آن زمان، ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی، آمریکا را بر آن داشت که اکسپلورر 1 را به عنوان اولین ماهواره این کشور در مدار قرار دهد. (31 ژانویه 1958)

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار