باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

روایت یک توقع بیجا از مرد 22 رسانه‌ای / تولد یک رسانه جدید با محتوای تروریستی / ضربه‌‌ای که لندن نشین‌های سینه چاک به اسلام می‌زنند

شبکه‌هایی به اصطلاح شیعیِ که برنامه‌هایشان با حضور لندن‌نشین‌ها به عنوان کارشناس ضبط می‌شود، دستاوردی بجز تمسخر دین مبین اسلام نداشته و ندارند. این جریان با حرکت روی خط تفرقه و تحریک مسلمانان به خروش علیه یکدیگر اقدام به نشر خرافات و اعمال غیرمتعارف مذهبی می‌کند، و حتی خود را پیرو ناب‌ترین "شریعت اسلامی" می‌دانند.

از این به بعد با فشردن یک دکمه روی کنترل تلویزیون خانه‌هایتان می‌توانید هر هفت روز هفته در 24 ساعت شبانه‌روز آخرین رویدادهای مربوط به "فتوحات و جنایات" داعش را دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ داعش رسماً صاحب پروپاگاندا خواهد شد: بعد از تأسیس مدرسه، مکتب‌خانه، پادگان، شهرداری، فروشگاه و... داعش به زودی صاحب کانال تلویزیونی خواهد شد.

 Vocativ در این خصوص نوشته است گمانه‌زنی اصحاب رسانه حاکیست سرکردگان داعش همین روزها در آستانه راه‌اندازی یک رسانه به منظور ایجاد پروپاگاندای رسمی هستند. به گزارش بیلد، مردم دنیا دیگر برای دسترسی به عکس‌ها و فیلم‌های داعش و نیز آگاهی از ایدئولوژی افراطی این گروه حتی به کوچکترین زحمتی برای جستجو در اینترنت نیاز ندارند؛ چون شبکه تلویزیونی داعش با عنوان خلیفه لایو "Khilafa live" روی امواج ماهواره و طبیعتاً به صورت آنلاین در اینترنت در راه است.

داعش/ شیرازی / رسانه ؟؟؟

بیلد در ادامه می‌نویسد: یک ویدئوی دو دقیقه‌ای در اینترنت پخش شده و در آن برنامه‌های مختلفی که قرار است به زودی از شبکه "خلیفه لایو" پخش شوند، معرفی می‌گردند. یکی از این برنامه‌ها، مستند سریالی درباره "جان کانتیل" خبرنگار انگلیسی ربوده شده توسط داعش است که گفته می‌شود تا پیش از این، بارها و بارها (بالاجبار) در مقابل دوربین‌های داعش حاضر شده و صحبت‌های دیکته شده از طرف داعش را تکرار کرده است.

داعش/ شیرازی / رسانه ؟؟؟

نام یکی دیگر از برنامه‌ها "زمانی برای عضوگیری" است که قرار است هفته‌ای یک بار به روی آنتن شبکه تروریستی داعش برود.

"ولادیمیر ویلگن‌بورگ" کارشناس ترور درباره راه‌اندازی این شبکه می‌گوید: داعش در ژوئن 2014 شبکه رادیویی "البیان" را در یک ایستگاه رادیویی مستقر در شهر تحت کنترل خود (موصل - استان نینوا) تأسیس کرده و امروز طبعاً دردسر زیادی برای داشتن یک شبکه مستقل نمی‌کشد؛ مخصوصاٌ اینکه داعش همین حالا هم در هر یک از استان‌های تحت تصرف خود، به قول معروف اصحاب رسانه‌ای ویژۀ همان منطقه را دارد که عکس و فیلم را تولید و بلافاصله در فضای مجازی منتشر می‌کنند.

داعش همچنین مشکلی برای پرکردن برنامه‌های تلویزیونی‌اش نخواهد داشت. روزانه ده‌ها فیلم و عکس دربارۀ داعش در سایت‌ها (اعم از خبرگزاری‌های رسمی یا غیررسمی) منتشر می‌شود و نه تنها در کمترین زمان ممکن، خوراک مستقیم سایت‌ها و خبرگزاری‌های دیگر را تأمین می‌کند، بلکه بعضاً جزو پربازدیدترین خبرها می‌شود و تحلیل‌های ارائه شده از آن هم کاملاً پرمخاطبند. با این حساب به خوبی قابل تصور است که شبکه "خلیفه تی‌وی" پس از راه‌اندازی، کاملاً عمومی و فراگیر شود،‌ فرقی نمی‌کند که مخاطب از روی ترس، یا کنجکاوی، یا کسب اطلاعات، یا پژوهش، یا... پای این شبکه تلویزیونی بنشیند.

داعش/ شیرازی / رسانه ؟؟؟

به طور کلی فعالیت رسانه‌های جمعی با واقعیتی به نام "عملیات روانی" گره خورده است. هر خبری، هر تصویر، هر فیلم و هر برنامه تلویزیونی، ورای ویژگی‌ها و فرمت ظاهری‌اش دارای یک «روح محتوایی» است. این روح محتوایی، به ناچار از قراردادها و شگردهای تأثیرگذاری روانی تبعیت می‌کند. اهمیت این محتوا آن قدر بالاست که بسیاری دولت‌ها بودجه کلانی به بخش ارتباطات، مطبوعات و رسانه‌های جمعی‌شان اختصاص داده و می‌دهند. به عبارت دیگر رسانه، زیرساخت است و تقویت زیرساخت، جزو اولویت نخست هر گروه یا جریانی است.

*** راه‌اندازی یک شبکه ماهواره‌ای جهانی به چه معناست و چه مراحلی را طی کرده است؟

وقتی یک گروه تروریستی می‌خواهد و می‌تواند صاحب بلندگوی تبلیغاتی و شبکه تلویزیونی 24 ساعته جهت اطلاع‌رسانی شود، یعنی به دنبال رسمیت بخشیدن به تفکر تند و تکفیری‌اش به عنوان "شریعت" و جاانداختن تعریف جعلی "دولت اسلامی" به عنوان حاکمیت مستقل است.

تبلیغ باورهای جعلی که نام "اسلام" را یدک می‌کشند به مدد ابزارهای رسانه‌ای، اولین فرصتی نیست که در اختیار گروه‌های افراطی قرار داده می‌شود. برعکس، از بین سه دین توحیدیِ اسلام، مسیحیت و یهودیت، در طول تاریخ همواره این دین مبین اسلام بوده که هرگاه فرقه‌های نوظهور و تندرو، جریان‌های انحرافی و تفرقه‌انداز در آن رسوخ کرده‌اند، به راحتی و به سرعت توانسته‌اند با ابزارهای کمکی، رشدی سرطانی داشته باشند.

*** بلندگوهای تبلیغاتی صادق شیرازی

هیچ یک از مراجع تقلید تشیع و اهل تسنن، امروز به اندازه "صادق شیرازی" دارای بلندگوی تبلیغاتی در جهان نیستند. به گزارش وبسایت رسمی شیرازی‌ها، صادق شیرازی در حال حاضر با 22 شبکه جهانی ماهواره‌ای با موضوعات مذهبی به پنج زبان زنده دنیا در حال فعالیت است که عبارتند از:

داعش/ شیرازی / رسانه ؟؟؟

"الأنوار الحسين 1 و 2"، "امام حسين 1 و 2 و 3"، "چهارده معصوم"، "الزهراء"، "فدک"، "المهدی"، "امام صادق"، "حضرت خديجه"، "مرجعيت"، "أباالفضل العباس"، "بيت العباس"، "ظهور"، "امام زمان"، "القائم"، "العقيلة"، "سلام 2" و "بقيع" و دو شبکۀ رادیویی "الطفوف" از شهر كربلای معلی و شبكه راديويی "صوت العراق" از شهر بغداد.

شبکه‌های به اصطلاح شیعیِ فوق که برنامه‌هایشان با حضور لندن‌نشین‌ها به عنوان کارشناس ضبط می‌شود، دستاوردی بجز تمسخر دین مبین اسلام نداشته و ندارند. این جریان با حرکت روی خط تفرقه و تحریک مسلمانان به خروش علیه یکدیگر اقدام به نشر خرافات و اعمال غیرمتعارف مذهبی می‌کند، و حتی خود را پیرو ناب‌ترین "شریعت اسلامی" می‌دانند. این باور آشنای داعش نیز هست. حرمت‌شکنی مراجع و علمای اسلام (چه شیعه چه سنی) و کافرخواندن هر عقیده‌ای بجز آنچه که خود پیرو آنند، از دیگر شباهت‌های ایدئولوژی انحرافی داعش با "تشیع انگلیسی" (تعبیر رهبر معظم انقلاب) است.

نکته قابل تأمل همینجاست که شبکه‌های بیست‌گانه‌ای که در بالا ذکر شد و شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی داعش که در آستانه راه‌اندازی هستند، توسط عوامل بیرونی به خدمت این جریان‌ها می‌آیند تا اسلام را دینی خشن و متحجر جلوه دهند:

داعش/ شیرازی / رسانه ؟؟؟

داعش/ شیرازی / رسانه ؟؟؟

تصویری از ویدئوی شوکه‌کننده‌ای از عبدالله، کودک ده ساله‌، که در پادگان نظامی داعش در سوریه دو گروگان را می‌کشد 

شبکه‌‌هایی که به بهانۀ مراسم نهم ربیع‌الاول سینه‌چاکِ خشونت و جسارت مسلمانان نسبت به یکدیگر بودند، هنوز کمتر از یک ماه نگذشته، در تمام 19 شبکه ماهواره‌ای‌شان در برابر اهانت اخیر به رسول گرامی اسلام (ص) سکوت اختیار کرده‌اند، چون این بار فریادهایشان قرار نیست بر سر خودی‌ها، بلکه بر سر بیگانگان بلند شود. توقع بیجایی است اگر از تشیع انگلیسی انتظار اعتراض به کاریکاتور موهن در نشریه فرانسوی را داشته باشیم.

*** خاطری آسوده از عدم فیلترینگ...

خبرگزاری بیلد با حدس نزدیک به یقین، مدعی شد که دسترسی به شبکه تلویزیونی داعش مسدود نخواهد شد، همانطور که تا پیش از این ویدئوهای اینترنتی‌شان از فضای مجازی حذف یا فیلتر نشد. این در حالی است که طبق آمارها تنها در سال 2013 صدها نیروی داوطلب از کشورهای دنیا، فقط از طریق شبکه‌های مجازی به عضویت داعش درآمده و راهی مناطق بحرانی شده‌اند.

اگر اراده‌ای برای کنترل موج پروپاگاندا و خشکاندن ریشه داعش در فضای مجازی وجود داشت، فیلترینگ شبکه‌های عضوگیری از سوی موتور جستجوی گوگل یا مسدود کردن صفحات منتسب به داعش در فیسبوک یا توییتر،‌ ساده‌ترین حرکتی بود که می‌توانست انجام شود. اما این اقدام صورت نگرفت و جولان پروپاگاندای داعش بر شاخ و برگ این گروه تروریستی افزود.

فلسفۀ آزاد گذاشتن داعش برای نشر عکس و فیلم‌های ضبط شده، همان جریان سیال ارتباطات است که با اهداف سیاسی و به طور عامدانه، شکل‌دهندۀ افکارعمومی است: این پروپاگانداست که با ظرافت خاصی تعیین می‌کند ملت‌ها چه زمانی باید از شنیدن نام داعش وحشت کنند؟ چه زمانی باید غلبه بر آن را ساده بینگارند؟ چه زمانی نسبت به مداخله قدرت‌های غربی برای جنگ نظامی با داعش احساس نیاز کنند؟ چه زمانی نسبت به ایدئولوژی آن‌ها کنجکاو شوند؟ تا کجا از دین و آیین آن‌ها متنفر و منزجر شوند؟ و سرانجام چه زمانی به شبکه‌های عضوگیری داعش سر بزنند و چه کسانی روی گزینه‌های ابراز تمایل، کلیک کنند؟

با این اوصاف، هیچ عامل بازدارنده‌ای برای غرب وجود ندارد که لازم باشد از تأثیرگذاری پروپاگاندای داعش جلوگیری به عمل آید، چون اصل بر اسلام‌ستیزی/اسلام هراسی است و قرار دادن پروپاگاندای باکیفیت در اختیار امثال صادق شیرازی و داعش، به خوبی از عهده این مسئولیت برآمده است. 

داعش/ شیرازی / رسانه ؟؟؟

این راهبرد به همین جا ختم نمی‌شود و به جرأت می‌توان گفت غرب از آزادیِ بیانِ هیچ شبکۀ مذهبی اسلامی به اندازه رشد کمّی و کیفیِ شبکه‌های هدایت‌شده توسط شیرازی استقبال نکرده است! شبکه فدک که توسط یاسرالحبیب داماد سید مجتبی شیرازی اداره می‌شود در لندن قرار داشته و هیچ مزاحمتی از سوی انگلیس علیه آن صورت نمی‌گیرد.

داعش/ شیرازی / رسانه ؟؟؟

راه‌اندازی هر شبکه ماهواره‌ای نیاز به اشتراک فضا، تولید، پخش، ساختمان شبکه، امکانات از قبیل استودیو و تجهیزات تلویزیونی دارد و عوامل شبکه نیز همگی باید بودجه‌ای اختصاصی دریافت کنند. هزینه اشتراک فضا از ماهواره، حداقل سالیانه یک میلیون دلار (بیش از سه میلیارد تومان) خرج دارد، و پخش سالیانه بالغ بر دو میلیون دلار (بیش از شش میلیارد تومان) است. سایر امکانات، حقوق کارکنان، ساختمان، تجهیزات از قبیل دوربین، وسایل ارتباط جمعی، فرستنده، استودیوها و... هر شبکه به طور میانگین حداقل در سال بودجه‌ای معادل 5 میلیون دلار (بیش از 15 میلیارد تومان) محاسبه می‌شود. حال که 22 شبکه وابسته به صادق شیرازی برروی آنتن فعالند، یعنی بودجه‌ای در حدود 330 میلیارد تومان سالیانه فقط به رسانه‌های صادق شیرازی اختصاص داده شده است!

این شبکه‌ها در حالی با بهترین کیفیت اداره می‌شوند که رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم قرار داشته و حتی به شبکه قرآن جمهوری اسلامی ایران اجازه پخش داده نمی‌شود. به طور مثال شبکه‌های تلویزیونی «العالم» و «پرس تی وی» در اطلاعیه‌ای اعلام کردند که شرکت فرانسوی يوتلست، سرويس‌دهنده پخش ماهواره‌ای هاتبرد از روز دوشنبه ۲۴ مهر 91 فرکانسی که شبکه‌های راديويی و تلويزيونی برون‌مرزی جمهوری اسلامی بر روی آن پخش می‌شدند را قطع کرد. براساس اين اطلاعيه،‌ شبکه‌های پرس تی‌وی، العالم، سحر ۱ و ۲، الکوثر، جام جم ۱ و ۲، شبکه خبر و تلويزيون قرآن شبکه‌هایی هستند که پخش آنها بر روی ماهواره هاتبرد متوقف شده است.

ژوئن 2014 ائتلافی موسوم به ضدّ داعش به رهبری آمریکا تشکیل شد و 51 کشور با هدف متوقف کردن پیشروی‌ها و عملیات‌های تروریستی داعش در منطقه، در آن عضو شدند. همانطور که در جبهه جنگ سخت شاهد اراده‌ای ضعیف و نمایشی از سوی کشورهای ائتلاف ضدّ داعش (به رهبری آمریکا) بودیم، در عرصۀ جنگ نرم هم نباید انتظار فیلترینگ رسانه‌های داعش را از سوی ابرقدرت‌هایی که ادعای مبارزه با داعش را دارند، داشته باشیم.

گزارش از طاهری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۶
متاسفم واقعا
United States of America
Rose
۰۱:۲۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
خدا نگذرد از کسانی که با تهمت به بقیه بین شیعیان امیرالمومنین تفرقه ایجاد میکنند
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۰:۵۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۳
اللهم العجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۳
لعنت بر داعش و عقایدشان. خداوند ظهورامام زمان را نزدیک کند ان شاءالله
آخرین اخبار