نایب رییس هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران:

شاخص‌های بهره‌وری کشور در 50 سال گذشته رشد نداشته است/ بهره‌وری مورد بی‌مهری قرار گرفته

نایب رییس هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: کاهش درآمد نفت امری مثبت تلقی می‌شود چراکه این مسئله موجب تکیه ما به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رشد بهره‌وری می‌شود.

فرشید شکرخدایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: در واقع رشد اقتصادی کشور در طول سنوات گذشته ناشی از سرمایه‌گذاری جدید بوده و بهره‌وری به معنای استفاده بهتر از امکانات موجود می‌باشد که مورد بی‌مهری قرار گرفته است.
 
وی تاکید کرد: در بهره‌وری هدف‌گذاری نمی‌کنیم پس چگونه توقع داریم بهره‌وری رشد کند. در اقتصادی خرد به دنبال فروش سود هستیم در حالی که در اقتصادی کلان ارزش افزوده و بهره‌وری را پیگیری می‌کنیم، در حالی که شرکت‌هایی که زیرمجموعه اقتصادی خرد هستند باید هدف‌گذاری خود را "رشد بهره‌وری" در نظر بگیرند.
 
شکرخدایی با بیان اینکه بسترهای لازم در اقتصاد خرد برای توجه به بهره‌وری شکل نگرفته است، گفت: در کشور ما اگر یک واحد جدید افتتاح شود مسئولان شروع به تقدیر و تشکر می‌کنند اما زمانی که یک واحد ظرفیت 20 درصدی خود را به 80 درصد ارتقا می‌دهد هیچ کس تقدیر نکرده و مشوقی را در نظر نمی‌گیرد.
 
وی ادامه داد: آیا واحدی که رشد بهره‌وری دارد مالیات کمتری می‌دهد و یا در تسهیلات بانکی موقعیت ویژه‌ای دارد؟ خیر به هیچ وجه این گونه نیست. ما باید رویه را به سمت رشد بهره‌وری و تشویق به این امر سوق دهیم.
 
شکرخدایی همچنین اظهار داشت: کاهش نرخ نفت باید اهمیت بهره‌وری در کشور را افزایش دهد که ظاهرا این اتفاق در حال روی دادن است.

وی تاکید کرد: کاهش پول نفت در واقع امری مثبت تلقی می‌شود چرا که این مسئله توجه ما را به اقتصاد مقاومتی و رشد بهره‌وری جذب می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار