معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور:

قیمت نفت به کمتر از قیمت فعلی برسد مشکلی برای اقتصاد پیش نخواهد آمد/ تحقق5.5 درصد از رشد اقتصادی

نوبخت گفت: در برنامه پنجم از 12.2 درصد رشد سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده تنها 5.5 درصد آن محقق شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در همایش ملی بهره‌وری ایران گفت: در خصوص احیای دوباره سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی کشور گفت: با احیای مجدد این سازمان تحول بنیادینی در راهبری، توسعه و طراحی برای زیرساخت‌های توسعه‌ای پایدار و متوازن و رصد مستمر  صورت گرفت که این توسعه از مأموریت‌های ویژه‌‌ای بود که بر اهداف و مأموریت‌های گذشته این سازمان افزوده شد و اکنون سازمان در حال نوسازی و تحول گذشته سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشوراست.

وی ادامه داد:در برنامه چهارم و پنجم فرآیند رشد اقتصادی حاصل نشد به گونه‌ای که در برنامه پنجم از 12.2 رشد سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده که تحقق 0.08 درصدی آن انتظار می‌رفت 5.5 درصد محقق شد و بهره‌وری منفی 0.1 درصد در برنامه چهارم تحقق نیافت و علاوه بر این رشد 3 تا 4 درصدی پیش‌بینی شده در برنامه پنجم درسال جاری محقق نخواهد شد.
 
وی افزود: با توحه به برنامه چهارم و پنجم انتظار می‌رفت که سند چشم‌انداز 20 ساله از اولویت و اهمیت خارج شده اما با توجه به سیاست اقتصادی مقاومتی اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری نشان از اهمیت ویژه و روزافزون سند چشم‌انداز دارد.

وی تصریح کرد:سیاست‌های اقتصاد مقاومیت سیاست‌‌های به هنگام شده برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله است و در یک جمله اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که بتواند در مقابل تکانه‌های بیرونی مقاومت کند به عنوان مثال شوک نفتی و قیمت فعلی نفت خام شوکی به اقتصاد وارد کرد که اگر اقتصاد مقاوم باشد حتی اگر قیمت نفت به کمتر از قیمت فعلی برسد مشکلی برای اقتصاد پیش نخواهد آمد.
همچنین اگر اقتصاد مقاومتی در دستور کار باشد با درآمد 40 میلیارد دلاری و کمتر از آن هم می‌توان کشور را اداره کرد. از همین رو اقتصاد مقاومتی در بخش‌های مختلف بودجه 94 لحاظ کرده‌ایم.

**ردپای اقتصاد مقاومتی در بودجه 94

نوبخت در ادامه اظهار داشت: در بودجه 94 ردپای اقتصاد مقاومتی را خواهد دید اما برای سال 93 و 94 برنامه‌ای دو ساله ودر سال  95 تا 99 برنامه‌ای پنج ساله تهیه شده تا پیگیر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد.
 
** کاهش تأثیر نفت در بودجه 94

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: مطالعات مختلف نشان می‌دهد نفت در اقتصاد کشور تأثیر بسزایی دارد و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که در بودجه کمترین تأثیر را داشته باشد و کاهش قیمت نفت نشان از این دارد که سرمایه‌گذاری ما بسیار محدود است منابع سرمایه‌گذاری که رشد 12 درصدی در برنامه ششم محقق شود تا در افق 1404 به اهداف و جایگاه مناسب برسد و بهره‌وری یکی از عواملی است که در رسیدن ما به اهداف سند کمک و تأثیر بسزایی خواهد داشت.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: نفت ، تولید ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۴ بهمن ۱۳۹۳
براي شما پيش نخواهد آمد ولي براي مستضعفين و اقتصاد كشور چرا
آخرین اخبار