بازنشستگانی که رنگ رفاه را نمی بینند /با پول بازنشستگی فقط می توان نان خرید!

امروز که حکم بازنشستگی هر کس صادر می شود، دلیلی برای خوشحالی او نمی شود. بعد از فارغ شدن از کار و تعیین شدن حقوق ماهانه بازنشستگی هزاران دغدغه دیگر جایگزین کارش می شود. به جای لبخند روی لبانش، بغض در چشمانش دیده می شود. به جای خوشحالی از اینکه بعد از سی سال کار می تواند استراحت کند، غم فراهم کردن شهریه دانشگاه و بودجه جهیزه دختر دم بختش بر دلش می نشیند و ...

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛به نقل از فردا امروز که حکم بازنشستگی هر کس صادر می شود، دلیلی برای خوشحالی او نمی شود. بعد از فارغ شدن از کار و تعیین شدن حقوق ماهانه بازنشستگی هزاران دغدغه دیگر جایگزین کارش می شود. به جای لبخند روی لبانش، بغض در چشمانش دیده می شود. به جای خوشحالی از اینکه بعد از سی سال کار می تواند استراحت کند، غم فراهم کردن شهریه دانشگاه فرزندانش و بودجه جهیزه دختر دم بختش بر دلش می نشیند. به علت بالا بودن سنش هم که دیگر نمی تواند کاری پیدا کند تا کمبود حقوق بازنشستگی اش جبران شود و پیش خانواده اش سرشکسته نباشد. پس اگر ماشین و توانایی رانندگی کردن را داشته باشد به ناچار در خیابان ها می رود و مسافرکشی می کند، بلکه بتواند کمبود درآمدش را تا حدی جبران کند. تمام آسیب هایی که آلودگی هوا به او می زند را به جان می خرد. با اینکه تحمل شلوغی خیابان ها و سروصداها به خاطر سن بالایش سخت است، اما به خاطر تامین خانواده اش دست به هر کاری می زند. اما اگر ماشین نداشته باشد کاری جز اینکه دنبال شغل دیگری بگردد و معیشت خود را بگذراند ندارد! اما خب بین نیروی جوان جویای کار و افراد مسن که بازنشسته شده اند، قطعا نیروی جوان پیروز می شود. حال سوال این است  راه حل برای رفاه بازنشستگان و گذراندن معیشت شان چیست؟

طبیعتا با بالا رفتن سن، مشکلات جسمی و بیماری هایی که در سن بالا شایع است به سراغ اکثر افراد بازنشسته خواهد آمد، حال فرد بازنشسته بر سر چند راهی قرار می گیرد. حقوق خود را صرف معیشت خانواده کند؟ یا درمان خود؟ یا حتی صرف دانشگاه فرزندانش؟

سخت ترین دوران زندگی، دوران بازنشستگی

امروزه سخت ترین دوران زندگی، دوران بازنشستگی شده است. چون بازنشستگان علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با مشکلات جسمی سنی خود، باید با مشکلات مالی نیز بجنگند.

با توجه به آنکه خط فقر امروزه بالغ بر 2/300/000 تومان اعلام شده است.  بیش از 80% بازنشستگان و مستمری بگیران دریافتی کمتر از  یک سوم خط فقر دارند! اگر حدود حقوق بازنشسته ای که حداقل حقوق را دریافت می کند 23/000  تومان در نظر بگیریم،  با حقوق مستمری روزانه حتی نمی توان یک کیلو گوشت خرید! بسیاری از مستمری بگیران حدود ده درصد خط فقر، مستمری دریافت می کنند.

در حقیقت مبالغ تعیین شده برای مستمری بگیران بازنشسته فقط برای زنده ماندن آنهاست. چون با این حقوق بازنشستگی هیچ امکانات و رفاهی برایشان محیا نمی شود.

در حالیکه سطح هزینه های بازنشستگان نسبت به فرزندان، هزینه های دارو و درمان روز به روز در حال افزایش است اما حقوق بازنشستگان سالانه آن هم با حداقل درصد افزایش پیدا می کند.

۶۵ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی در مضیقه هستند

چند روز پیش رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین ‌اجتماعی نیز به میزان کم حقوق بازنشستگان انتقاد کرد و  از تشکیل کمیته ‌های بررسی افزایش حقوق خبر داد و گفت: ۶۵ درصد بازنشستگان برای تامین نیازهای اولیه خود در مضیقه هستند و با مستمری خود تنها می‌توانند نان بخرند.

او تاکید کرد: درحال حاضر ۶۵ درصد بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامین‌اجتماعی، حداقل حقوق را دریافت می‌ کنند.  بر همین اساس برای تامین نیازهای اولیه خود در مضیقه هستند.

علی‌ اصغر بیات گفت: این افراد فقط می ‌توانند با حقوقی که دریافت می ‌کنند، نان بخرند و با افزایش قیمت نان، این نیاز آنها نیز برطرف نمی‌شود!

او با اشاره به اینکه قیمت نان ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافت، گفت: بر همین اساس تقاضای ما از وزارت رفاه و دولت این است که حقوق بازنشستگان و مستمری ‌بگیران نیز این مقدار افزایش پیدا کند.

رئیس‌کانون مستمری ‌بگیران و بازنشستگان سازمان تامین‌ اجتماعی ادامه داد: از شورای عالی کار می‌خواهیم که جلسات مربوط به افزایش حقوق را سریع ‌تر تشکیل داده تا بتوانند در مورد افزایش مستمری بازنشستگان تصمیم  نهایی و درست را بگیرند. وی ابراز امیدواری کرد که شورای ‌عالی کار در مورد افزایش مستمری بازنشستگان تامین ‌اجتماعی رعایت انصاف را در نظر بگیرد تا این افراد نیز بتوانند از حداقل ‌ها در زندگی خود بهره‌‌ مند شوند.

حال باید منتظر ماند و دید تصمیم گیری نهایی برای حقوق بازنشستگان چه زمانی گرفته می شود و اینکه این بار تصمیم گیری شورای عالی کار باعث می شود بازنشستگان از دغدغه مالی نجات یابند؟
برچسب ها: بازنشستگان ، رنگ ، رفاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.