گزارش باشگاه خبرنگاران از پیروزی‌های بزرگ ارتش عراق در برابر تروریست‌های تکفیری

قطعاً "نینوا" آزاد خواهد شد / "موصل" پایان راه داعش در عراق/ مقامات نظامی و کارشناسان ایرانی چه می‌گویند؟

پس از رخداد عظیم اربعین، روح تازه‌ای بر مبارزه با تروریسم تکفیری- بعثی در عراق دمیده شده و تکفیری‌ها با از دست دادن مواضع خود روز به روز ضعیف‌تر می‌شوند.

به گزارش خبرنگار دفاعی-  امنیتی باشگاه خبرنگاران؛  پس از رخداد عظیم اربعین روح تازه‌ای بر مبارزه با تروریسم تکفیری- بعثی در عراق دمیده شده و تکفیری‌ها با از دست دادن مواضع خود روز به روز ضعیف‌تر می‌شوند.

**استان "نینوا"

دانشنامه Citypopulation نوشت: این استان به وسعت 37 هزار و 323 کیلومتر مربع و با جمعیت بیش از 3 میلیون نفر با مرکزیت موصل قرار دارد.
 






BBC اظهار داشت: استان نینوا از نظر قومی و فرهنگی گوناگون بوده و این منطقه در ژوئن 2014 توسط "دولت اسلامی عراق و شام (بخوانید تروریست‌های تکفیری داعش)‌" اشغال و اماکن عبادتی آن نابود شد.

 


این شبکه ادامه داد: در ژوئن 2014 شورشیان دولت اسلامی (بخوانید ترویست‌های بعثی- تکفیری داعش) پس از تصرف پایتخت، فرماندار شهر را برکنار کردند.
 
CNN گزارش داد: تشنج "موصل" باعث شد بیش از 500 هزار نفر از منطقه پا به فرار بگذارند؛ استان نینوا از شهرهای "البعج"، "الحمدانیه"، "الحادر"، "موصل"، "سنجار"، "تل‌عفر"، "تل‌کیف"، "الشیخان" و "اکرا" تشکیل شده است.
 
** "سنجار"

سایت Population data می‌نویسد: "سنجار" یا "شنگال" (Shingal Region) شهری در استان "نینواست" که در نزدیکی مرز کردستان سوریه قرار دارد و در سال 2013 جمعیت آن بیش از 88 هزار نفر تخمین زده شده است.
 
روزنامه Washingtonpost  گزارش داد: در ماه اوت سال 2014 بین تروریست‌های ISIS (داعش) و مبارزان کرد نبردی صورت گرفت و با شکست مبارزان پیشمرگ‌ کرد همراه بود و منجر به خروج دسته‌جمعی جامعه "ایزدی" شد.
 



اعدام ده‌ها تن از مردان "ایزدی"


New York Times نوشت: پس از مسلط شدن ISIS به شهر، ده‌ها تن از مردان "ایزیدی" اعدام شدند و همسران آن‌ها برای ازدواج (تجاوز) مبارزان جهادی (تروریست‌های تکفیری) نگه داشته شدند.


 

نیروهای داوطلب مردمی آماده دفاع از "نجف و کربلا
"

روزنامه New York Times در اوایل جنایت‌های داعش در عراق نوشت: پس از تصرف (اشغال) موصل به عنوان دومین شهرستان بزرگ عراق در 10 ژوئن 2014 توسط شبه‌نظامیان ISIS (بخوانید تروریست‌های تکفیری داعش) آن‌ها به سمت بغداد پیش‌روی می‌کنند اما شبه‌نظامیان شیعه و نیروهای داوطلب و نیروهای مردمی مصمم به حفاظت از سرمایه‌های عراق و شهرستان‌های مقدس "نجف" و "کربلا" هستند که از پیش‌روی داعش جلوگیری کرده‌اند.
 
شکست حصر ایزدیان

سایت UniversalFreePress گزارش داد: نیروهای کرد ادعا کرده‌اند که محاصره ISIS (تروریست‌های تکفیری داعش) را شکسته‌اند و به محاصره هزاران ایزدی پایان داده و باعث شده‌اند نیروهای ISIS از منطقه اطراف کوهپایه‌ها جدا شوند.
 

آزادسازی کوه‌های "سنجار"

این سایت ادامه داد: مقامات کرد می‌گویند که محاصره کوه‌‌های "سنجار" که در آن هزاران نفر از ایزدیان، مسیحیان و سایر عراقی‌ها از ماه آگوست به دام افتاده‌اند را شکسته‌اند.
 
سایت UniversalFreePress با اشاره به تلاش نیروهای امنیتی کرد در  جلوگیری از حضور تروریست‌های ISIS در شمال استان نینوا، تأکید کرد: حدود 8 هزار نیروی "پیشمرگ کرد" به دنبال ایجاد یک راه برای خروج ایزدیان و آوارگان عراقی هستند تا بتوانند این منطقه را با موفقیت ترک کنند.

Cnsnews نوشت: مبارزان کرد در یک درگیری سنگین با نیروهای ISIS (تروریست‌های تکفیری داعش) هستند تا به کنترل چندماهه شهر "سنجار" پایان دهند و این نبرد آخرین تمرکز در مبارزه (نبرد سرنوشت‌ساز) خواهد بود.
 
این سایت ادامه داد: در هفته‌های گذشته "پیشمرگ‌ها" نیروهایی را برای بازپس‌گیری شهر "سنجار" فرستادند و راه‌هایی را برای مسافران (آوارگان و در حصر ماندگان) ایجاد کردند که از آگوست در حصر بودند.
 
بارزانی: داعش را سرکوب خواهیم کرد


سایت Cnsnews با اشاره به این که بسیاری از مناطق تحت کنترل کردهاست از قول "بارزانی" نوشت: "ما داعش را سرکوب خواهیم کرد".
 

"تلعفر"

سایت Cnsnews به نقل از مقامات عراق و کرد، گزارش داد: مبارزان و ارتش عراق به دنبال پاکسازی اطراف شمال عراق و بازپس‌گیری فرودگاه نظامی تلعفر هستند.
 
این سایت در مورد شهر "تلعفر" نوشت: "تلعفر" شهرستان شیعه – سنی با 200 هزار نفر جمعیت در نزدیکی مرز سوریه و شرق "سنجار" واقع شده است.


نظر کارشناسان و مسئولین چیست؟

سردار جزایری: بی‌تردید همه بخش‌های عراق آزاد خواهد شد

سردار سرتیپ پاسدار "سید مسعود جزایری" معاون ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛  مبنی بر آزادسازی استان نینوا اظهار داشت: بی‌تردید همه بخش‌های عراق آزاد خواهد شد و این مهم در درجه اول به دست مردم و دولت عراق انجام می‌شود.


جعفری: تا چند ماه آینده کل خاک عراق آزاد می‌شود / داعش به سمت حامیانش کمانه خواهد کرد

"علی‌اصغر جعفری" رئیس مرکز بسیج صداوسیما در گفتگو با  خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ درباره آزادسازی استان نینوا اظهار داشت: نظام‌یافتگی مردم عراق و تبعیتی که از مرجعیت دارند باعث شده که تا چند ماه آینده این امیدواری باشد که کل خاک  عراق آزاد شود.
 
وی افزود: داعش هم از سوریه و هم از عراق عقب رانده می‌شود و در آینده‌ای نزدیک این تروریست‌ها به کشورهای حامی خود بازگشته و داعش به سمت خودشان کمانه خواهد کرد و این موجودات خشن خونخوار در آینده‌ای نزدیک آتشی که غربی‌ها افروخته بودند را به دامن آن‌ها بازخواهد گرداند.
 
داعش زیر دست و پای عاشقان حسین بن علی(ع) له خواهد شد

رئیس مرکز بسیج صداوسیما تصریح کرد: یک اتفاقی که افتاد و جهان متوجه یک اتفاق بزرگ که آن اربعین بود، شد و 20 میلیون عاشق حسینی به عشق حسین بن‌علی(ع) به سمت کربلا رفتند و اگر این 20 میلیون هیچ کاری انجام ندهند و فقط راه بروند و به سمت داعش حرکت کنند، داعش زیر دست و پای آن‌ها له می‌شود.
 
جعفری در پایان با اشاره به درک دنیا از این موضوع که نمی‌توان در جغرافیای کشورهای اسلامی جریان‌های سیاسی انحرافی ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: امروز جریان‌های ولایی و اسلامی روشن شده و همه یکپارچه در راهپیمایی حضور داشتند و این درسی بود که ارتجاع منطقه داعش و مستکبرین از آن گرفتند.


سردار جوانی: فرمان حیدرالعبادی تحقق می‌یابد/ داعش از هم اکنون یک نیروی شکست خورده در استان نینواست

سردار "یدالله جوانی" مشاور عالی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه در گفتگو با خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ درباره فرمان حیدرالعبادی و اقدام برای آزادسازی استان "نینوا" اظهار داشت: در مناطقی که داعش در بین جمعیت پناه گرفته و در بین مردم پنهان شده باید ارتش عراق از تاکتیک‌هایی استفاده کند که به مردم کمترین آسیب برسد.  
 
**زمان آزادسازی موصل و استان نینوا قابل پیش‌بینی نیست

 
وی افزود: تعیین زمان برای آزادسازی استان نینوا و شهر موصل دشوار بوده و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که موصل چه زمانی آزاد می‌شود؛ اما تجربه عراق در چند ماه گذشته نشان داد که آنها سازماندهی پیدا کرده و برنامه‌های موفقی را پیاده کردند و در هر کجا عملیاتی انجام دادند موفق بودند و قطعا عملیات  آزادسازی در این استان هم موفق خواهد بود.  
 
**برنامه‌ریزی برای آزادسازی استان نینوا قطعا به نتیجه می‌رسد

مشاور عالی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه با اشاره به موفقیت‌های دولت و ملت عراق در مقابل تروریست‌ها تصریح کرد: پیروزی‌های بدست آمده در "آمرلی"، "جرف‌الصخر" و "جلولا" به وسعت 300 کیلومتر مربع داعش را در یک تنگنای راهبردی قرار داده است و دولت ملت و ارتش عراق در یک موقعیت برتر قرار دارند.  
 
**داعش پایه مردمی ندارد
 
وی ادامه داد: داعش پایه مردمی ندارد و تصور می‌شود با ایجاد تفرقه و جنگ‌های مذهبی و تقسیم عراق به دو گروه شیعه و سنی به نتیجه برسد و ملت عراق با توجه به خیانت‌ها و جنایت‌های داعش یکپارچه ایستادگی کردند.  
 
**داعش یک نیروی شکست خورده در استان نینوا

 
سردار جوانی با اشاره به اینکه فرمان حیدرالعبادی نخست وزیر عراق چون پایه مردمی دارد قطعا تحقق می‌یابد خاطر نشان کرد: همه ملت عراق در مقابل داعش به میدان آمده و قطعاً نینوا آزاد خواهد شد  و این گروه تروریستی از هم‌اکنون یک نیروی شکست خورده در استان نینواست. 



حجت‌الاسلام و المسلمین "محمدحسنی": قطعاً استان نینوا آزاد خواهد شد/ ملت عراق تروریست‌ها را از توهم خارج خواهد کرد



حجت‌الاسلام و المسلمین "عباس محمد‌ حسنی" در گفتگو با خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران درباره آزادسازی استان نینوا و آینده دولت و ملت عراق اظهار داشت: آینده از آن ملت و دولت عراق است.
 
وی افزود: شک نکنید که تروریست‌ها آینده‌ای ندارند و در توهم به‌سر می‌برند و به یاری خدا ملت عراق آن‌ها را از توهم خارج خواهد کرد.  
 
جانشین سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش در پاسخ به سؤال باشگاه خبرنگاران درباره فرمان "حیدرالعبادی" و اینکه آیا استان نینوا آزاد خواهد شد، خاطر نشان کرد: شک نکنید که نینوا آزاد خواهد شد و عراق فقط جای عراقی‌هاست.


"حیدر العبادی": موصل پايان راه داعش خواهد بود

پایگاه اینترنتی "البغدادیه نیوز" هم اعلام کرده بود که دفتر "حیدر العبادی" نخست‌وزیر عراق با اشاره به دیدار هیأت رسمی شورای استان نینوا با العبادی که در دفتر وی انجام شد، تأکید کرد: موصل پایان راه داعش خواهد بود.


سعد‌الله زارعی: عراق به زودی از تروریسم پاک می‌شود/ خواب پدرخوانده‌های داعش برای عراق/ "سنجار" قله مهم داعش بود


سعد‌الله زارعی، کارشناس امور غرب آسیا نیز در برنامه گفتگوی ویژه خبری در خصوص دلایل و اهمیت آزادسازی منطقه "سنجار" عراق از دست تروریست‌های داعش گفت: پیروزی داعش در تصرف مناطق عراق یک پیروزی نظامی بود که به خاطر رخنه‌های موجود در عراق به وقوع پیوست و از سوی داعش مورد سوء استفاده قرار گرفت و موجب شد این سه استان را تصرف کنند و بدون این که گلوله‌ای شلیک کنند به کمک یک سلسه زد و بندهای پشت صحنه و کمک اطلاعات سرویس‌های غربی موفق شوند.



این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به این که ساختار عراق به خاطر این پیشروی‌ها متزلزل شد، اظهار داشت: یک اقدام اولیه در عراق انجام شد و در همان هفته‌های اول حرکت داعش به سمت نجف و کربلا متوقف شد و آن‌ها کم کم به عقب رانده شدند و سپس عملیات‌های بزرگ‌تر انجام شد.

وی در بیان این عملیات‌ها به آزادسازی "آمرلی" و "جرف‌الصخر" اشاره کرد که در نتیجه آن کمر داعش شکسته شد و سپس عملیات‌های "دیاله" و "الانوار" بساط داعش را برچید.

زارعی با اشاره به این‌که نیروهای داعش عمدتاً در استان نینوا استقرار داشته‌اند، افزود: در عملیات "سنجار" محور عملیات، پیش‌مرگ‌ها و نیروهای مردمی بودند.

وی در توضیح مختصات جغرافیایی "سنجار" تصریح کرد: "سنجار" از یک طرف متصل به کردستان عراق بود و می‌توانست اهرم فشاری بر روی کردها باشد و از طرف دیگر به ترکیه متصل بود و می‌توانست آن‌جا را مورد فشار قرار دهد.

زارعی، "سنجار" را یک منطقه استراتژیک برای داعش عنوان و تأکید کرد: خارج شدن از این منطقه به معنی آن است که آن‌ها یک قله مهم را از دست داده‌اند.

وی عملیات "سنجار" را بیان‌ کننده رسیدن عراق به این خودباوری که بدون کمک‌های خارجی می‌تواند تروریست را دفع کند، عنوان کرد.

زارعی در ادامه خاطر نشان کرد: بازپس‌گیری "سنجار" نشان می‌دهد داعش توان مقابله با نیروهای مردمی را ندارد و به زودی عراق از تروریسم پاک می‌شود.

در ادامه این گفتگو "مسعود الجیاشی" گفت: در این اوضاع امنیتی اگر چه این نیروهای کوردل به ملت عراق شوک وارد کردند اما مردم عراق توانستند با این شوک امنیتی مقابله کنند و مسئولان امنیتی نیز بسیار زود از این شوک امنیتی بیدار شدند.

وی تأکید کرد: سه‌هزار نیروی داعش جنگ‌آور نیستند و پیروزی‌های اولیه آن‌ها به خاطر خیانت‌های دیگران بوده است و در روزهای آینده خیانت‌گران معلوم می شوند.

"الجیاشی" افزود: همه مردم عراق و مرجعیت در مقابل تروریست‌ها یک دل هستند.

وی ادامه داد: دولت مرکزی و مردم عراق اراده کردند تا در برابر چالش‌ها بایستند و وزارت کشور و دفاع تغییر کرد و ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که هر جنایتی ضد بشریت رخ دهد.

*** پدرخوانده‌های داعش خواب‌های بدی برای عراق دیده بودند/ ما از کمربند امنیتی عراق شروع کردیم

این کارشناس مسائل امنیتی با اشاره به تلاش دولت و ملت عراق با وجود وحدت و همدلی تأکید کرد: شیعه و سنی برای منافع ملی به پا خواسته‌اند و ما از کمربندی عراق شروع کردیم تا بتوانیم با یک هماهنگی مناسب در برابر پدر خوانده‌های داعش که خواب‌های بدی برای عراق دیده بودند، ایستادگی کنیم و ظرفیت‌های لازم را ایجاد کردیم.

*** مواضع جمهوری اسلامی ایران به عراق کمک کرد

در ادامه، "الجیاشی" با اشاره به پیروزی‌های اخیر ملت عراق گفت: ما "جرف‌الصخر" و "فلوجه" را آزاد کردیم و منطقه به منطقه و وجب به وجب با جنگ نامنظم پیش رفتیم و مواضع جمهوری اسلامی ایران خیلی به ما کمک کرد و اگر این کمک‌ها نبود نمی‌توانستیم کمر راست کنیم، زیرا گروه‌های تکفیری به دنبال این بودند که زیرساخت‌ها را منفجر کرده و مردم را بکشند؛ آن‌ها اهداف استکبار را دنبال می‌کنند.



وی ادامه داد: شهر "حدیثه" و "سامرا" با قدرت مقاومت می‌کنند و افراد شیعه و سنی در کنار هم با داعش می‌جنگند زیرا داعشی‌ها به سنی‌ها نیز رحم نکردند و چند نفر از عشایر "ابونمر" را کشتند و آثار تاریخی و فرهنگی را نابود کردند.

*** پیش‌مرگ‌ها می‌دانستند امکان دارد آن چه بر سر "سنجار" آمد بر سر "کرکوک" و "اربیل" بیاید


این کارشناس مسائل امنیتی با اشاره به سبوعیت "داعش" و جلوه دادن وارونه آموزه‌های دینی تأکید کرد: در این عرصه همه وارد شدند و پیش‌مرگ‌های کرد اقدام کردند، زیرا آن‌ها می‌دانستند آن چه بر سر "سنجار" آمد امکان داشت بر سر "کرکوک" و "اربیل" بیاید.


گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار