در برنامه نگاه یک مطرح شد

خرازی: اطاله روند مذاکرات قدرت بازدارندگی ما را کاهش می‌دهد/ زاکانی: مواجهه غرب با پرونده هسته‌ای سیاسی است

عضو شورای مرکزی موقتی حزب ندای ایرانیان گفت: همه می‌دانند که جمهوری اسلامی هرگز در دکترین امنیتی خود بنای به داشتن یا توجه به سلاح هسته‌ای یا دکترین غیرمتعارف را نداشته است.

جمهوری اسلامی در دکتر امنیتی خود هرگز بنای داشتن سلاح نامتعارف را نداشته است
به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، صادق خرازی عضو شورای مرکزی موقتی حزب ندای ایرانیان با حضور در برنامه نگاه یک با بیان اینکه آمریکا رسما اعلام کرده که سیاست جمهوری اسلامی دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست گفت: بخش دیگری هیئت حاکمه آمریکا از جمله کنگره و برخی دیگر از نهادهایی که تحت تاثیر لابی‌های رژیم صهیونیستی و لابی‌های اعراب هستند این گونه مطرح می‌کنند که جمهوری اسلامی به سلاح‌های غیرمتعارف توجه دارند.  
 
وی افزود: همگان می‌دانند که جمهوری اسلامی هرگز در دکترین امنیتی خود بنای به داشتن یا توجه به سلاح هسته‌ای یا دکترین غیرمتعارف را نداشته است.
 
خرازی تاکید کرد: برای شخص وزیر امور خارجه ایالات متحده مسجل است که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، منتهی برای تعریف دکترین چارچوب اعتمادساز و اعتماد آفرین که از خودشان در مفاهیم رایج بین‌المللی دارند فشارهایی را ایجاد می‌کنند تا بتوانند در راستای این فشارها به امتیازات بیشتری دست پیدا کنند.
 
خرازی با ذکر این مطلب که میان قطعنامه شورای امنیت و بیانیه شورای حکام تفاوت وجود دارد گفت: بیانیه شورای حکام یک بیانیه تکنیکی و فنی و قطعنامه شورای امنیت قطعنامه اجرایی است بیش از 85 درصد قطعنامه‌های لازم الاجرایی که علیه ایران صادر شد مربوط به سال قبل از 2008 و 2009 است استراتژی و مذاکراتی که در دولت نهم صورت گرفت خود به خود پرونده ایران را از یک پرونده سیاسی، تکنیکی و حقوقی به پرونده امنیتی بدل کرد.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا میان دور جدید مذاکرات ایران با 6 قدرت جهانی و مذاکراتی که سابق و در دولت قبل انجام شده بود تفاوتی وجود دارد یا خیر گفت: من به عنوان یک دیپلمات معتقدم که پرونده ایران به صورت ماهوی یک پرونده سیاسی، امنیتی و حقوقی بوده است.
 
این فعال سیاسی با بیان این که در چهار سال دولت دهم بیشترین کاری که انجام شد ارسال پیام میان ایران و کشورهای غربی بود اظهار داشت: در این بازه چهار سال مذاکرات جدی صورت نگرفت، چون مذاکره یک سقف و کف دارد به مذاکره کننده یک سری سقف و اعتبار داده می‌شود تا بتواند در دنیای دیپلماسی مانور بدهد و بتواند از این مانور حداکثر بهره‌برداری را داشته باشد حداقل امتیاز را بدهد و حداکثر امتیاز را بگیرد.
 
خرازی افزود: در چهار سال دولت نهم مذاکراتی انجام شد؛ بعد از روحانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بود، آقای لاریجانی این مسئولیت را پذیرفت و وی هم مذاکره می‌کرد؛ بعد از لاریجانی ما شاهد مذاکره آنچنانی نبودیم.
 
وی با بیان این مطلب که دنیای سیاست و دیپلماسی دنیای ستیز ذهن‌هاست گفت: در دولت قبل پرونده هسته‌ای ایران به خاطر یکسری شعارها و مانورها تبدیل به پرونده امنیتی شد آرام آرام نزدیک بود تبدیل به پرونده نظامی هم بشود.
 
زاکانی دیگر میهمان برنامه در ادامه با بیان این که اصل پرونده ماجرای هسته‌ای ایران یک پرونده سیاسی است گفت: در سال 87 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی که 18 ماه به ایران بابت پاسخگویی فرصت داده بود، جمهوری اسلامی توانست پس از هفت ماه به چارچوب‌های تنظیم شده در شش سرفصل پاسخ دهد. البرادعی نامه‌ای به ایران زد و اعلام کرد که پاسخ‌ها قانع کننده بود و همین نامه را به شورای حکام نیز ارسال کرد و این شورا در سال 87 عدم تخطی ایران از چارچوب‌های صلح‌آمیز را تأیید کرد.
 
زاکانی افزود: 4 روز بعد شورای امنیت دومین قطعنامه خود را صادر کرد. آقای سولانا خطاب به آقای جلیلی گفته بود که مواجهه با پرونده هسته‌ای ایران یک مواجهه سیاسی است و جالب‌تر این است که گفته بود ما قطعنامه دوم را برای مجلس هشتم صادر کرده بودیم، یعنی هم نوع مواجهه غرب با پرونده هسته‌ای ما یک مواجهه سیاسی است و هم تأثیر دامنه زیادی‌خواهی‌شان را به برتری و تفوق یک جریان سیاسی خاص در ایران رسانده‌اند.
 
نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: از خرداد 82 که اولین بار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در شهریور 82 شورای حکام اولین قطعنامه خود را صادر کرد تا امروز نشان داده شده که همه برخوردها با پرونده هسته‌ای ایران یک برخورد سیاسی بوده و هیچ برخورد فنی با ما صورت نگرفته است.
 
زاکانی با بیان این که آقای روحانی در فاصله سال‌های 82 تا 83 سه نشست با کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه داشت، گفت: ما همه تحقیقات و تأسیسات خود را تعطیل کرده‌ایم و در عین حال و در آن یک سال شورای حکام 6 قطعنامه علیه ما صادر کرد.
 
زاکانی صحبت‌های خرازی من باب تفکیک میان قطعنامه شورای امنیت و بیانیه شورای حکام را تأیید و در این باره گفت: اولین قطعنامه شورای امنیت مربوط به مهر سال 84 و اولین بیانیه آژانس مربوط به خرداد سال 82 می‌شود.
 
وی با بیان این که در مهر سال 84 نیروگاه نطنز افتتاح شد، گفت: در مرداد سال 84 و در زمان آقای خاتمی UCF اصفهان بازگشایی شد و در مهر سال 84 مجلس هفتم دولت را ملزم به آغاز غنی‌سازی کرد و در همین راستا قفل‌ها و پلمپ‌های نطنز بازگشایی و کار از سر گرفته شد.
 
زاکانی به قطعنامه شورای امنیت که در سال 84 صادر شد، اشاره کرد و در همین باره افزود: رویکرد غربی‌ها این بود که ما یا نباید تأسیساتی می‌داشتیم (آینده این کشور با یک نگاه حداقلی وابسته به انرژی هسته‌ای است) و یا این که باید از سرمایه‌ها و منافع ملی خودمان دفاع می‌کردیم.
 
خرازی در ادامه این گفتگو با بیان این که استراتژی غرب در فرایند اتمی‌زدایی از ایران گرفتن تکنولوژی و دانش هسته‌ای از ایران بود، گفت: استراتژی جهموری اسلامی ایران و در رأس آن رهبر معظم انقلاب این بود که دانش هسته‌ای از تکنولوژی نفت هم برای ما مهم‌تر است. این استراتژی نظام بود، هست و خواهد بود.
 
خرازی با اشاره به این که فرمان تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای توسط روحانی و در روزهای آخر دولت آقای خاتمی صادر شد، ‌گفت: تحریک مواضع برای ایران یک بحران امنیتی ایجاد کرد همین باعث شد که غرب در مواجهه خود از سه بحث تکنیکی، حقوقی و سیاسی عدول کرده و پرونده هسته‌ای را تبدیل به پرونده امنیتی کند. فرآیند امنیتی شدن پرونده هسته‌ای ایران همزمان با مواضعی بود که درباره هولوکاست در ایران اتخاذ شد.
 
سفیر اسبق ایران در فرانسه افزود: ملت ایران همان طور که در حماسه دفاع مقدس‌شان ایثار کردند، در ماجرای داشتن تکنولوژی هسته‌ای نیز ایثار کردند و همه گرفتاری‌ها را هم پذیرفته‌اند.
 
زاکانی در ادامه این گفتگو به کتاب مبانی نظری سند برنامه چهارم توسعه به چاپ رسیده بود، استناد کرد و گفت: شما وقتی این کتاب را ورق می‌زنید، خواهید دید که به صراحت عنوان شده که ما سلاح هسته‌ای داریم.
 
زاکانی تأکید کرد: در نشست سعدآباد وزیر امور خارجه انگلیس به صراحت و با زبان اعتراض‌آمیز گفت: که مجلس ششم در حال تنظیم طرح سه‌فوریتی برای عبور از داشته‌های هسته‌ای است.
 
زاکانی با بیان این که اولین غنی‌سازی 3.5 درصد مربوط به 15 خرداد سال 85 می‌شود، گفت: ما توانستیم در سالن S8 اولین سمپل خود را بگیریم. اراده‌ای که مسئله هسته‌ای ما را دنبال می‌کرده (چه در زمان آقای روحانی، چه در زمان آقای لاریجانی و چه در زمان آقای جلیلی و بعد از آن که بحث هسته‌ای به وزارت خارجه منتقل شد) یک اراده و روند ثابت بوده است.
 
نماینده مجلس شورای اسلامی افزود‌: آقای جلیلی 9 دور مذاکره انجام داده و مهم‌ترین مذاکره ما در بین سال‌های 86 تا 92 بوده است. من تعجب کردم که آقای خرازی گفت که در آن زمان مذاکره‌ای انجام نشده است.

خرازی در ادامه این گفتگو و در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا آمریکایی‌ها نقش پررنگ‌تری دارند گفت: در اواخر دولت دهم، عمانی‌ها پیامی را برای جمهوری اسلامی آوردند مبنی بر این که آمریکایی‌ها مایلند، همکاری‌های بیشتری در زمینه سیاسی و منطقه‌ای با ایران داشته باشند به همین دلیل در شورای عالی مصوب و به افرادی مأموریت داده شد که با آمریکایی‌ها مذاکره داشته بانشد. این مذاکرات در مسقط توسط معاون وقت وزارت امور خارجه صورت گرفت. استراتژی دولت اوباما در تناقض با جمهوری‌خواهان بود. اوباما از روز اول توانست با شعارهای هرچند مردم فریب، جو و فضایی بین دو طرف آتلانتیک را کم کند. آمریکایی‌ها در دوره بوش رقابت بدی را با رقبای اروپایی خود داشتند، اوباما این فاصله را کم کرد.
 
خرازی با اشاره به این موضوع که دولت آمریکا در پی نزدیکی با ایران حل و فصل مسایل است، گفت: من به عنوان دیپلمات معتقد هستم که ایران یک ابرقدرت منطقه‌ای است. ما یک موقعیت ژئوپلتیک، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک خوبی دارم. به دلیل داشتن این به موقعیت استراتژیک در کل منطقه حضور داریم.
 
وی با بیان این که مذاکرات ایران با آمریکا مربوط به دولت یازدهم نیست، گفت: دولت یازدهم توانسته به صورت حرفه‌ای مذاکرات را نقد کند. این مذاکرات در دولت دهم شروع شد.
 
زاکانی در ادامه این گفتگو با اشتباه توصیف کردن مذاکره ایران با 3 کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آمریکا گفت: ما وقتی آمدیم و با 3 کشور اروپایی وارد مذاکره شدیم، از گسل میان آمریکا و اروپا استفاده کردیم و پرونده هسته‌ای خود را پیش بردیم. وقتی چین و روسیه را نیز به مذاکرات خود اضافه کردیم، عملاً با مهره چین و روسیه زمان گرفتیم و توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود را واگذار کردیم.
 
زاکانی با بیان این که امریکا برای اولین بار در خرداد سال 81 و در مذاکرات بغداد و پیشنهاد و معامله را به ایران ارائه کرد و گفت: آمریکایی‌ها خطاب به ما گفتند که شما فردو را تعطیل کنید و غنی‌سازی 20 درصد را هم توقیف کنید و در عوض ما هم تحریم‌ها را بیشتر نخواهیم کرد.
 
وی افزود: ایران معتقد بود که این معامله، معامله نامتوازن است نشست بعدی در مسکو بود. ایران در این دور از مذاکرات یک بسته پیشنهادی با 5 محور داشت که یکی از این محورها بحث هسته‌ای بود. بعد از آن و در آلماتی یک بار دیگر آمریکایی‌ها پیشنهاد معامله خود را تعدیل کردند و گفتند که فردو به کار خود ادامه دهد، سرعت غنی‌سازی 20 درصد را کم کنید و این 20 درصد را هم از ایران خارج کرده و در داخل کشور به صفحات سوخت تبدیل کنید.
 
زاکانی تصریح کرد: غربی‌ها در قبال این خواسته گفتند که تحریم‌های حوزه کشتی‌رانی، طلا و جواهرات و پتروشیمی را مستثنی خواهیم کرد که اصلاً در آن زمان و در این سه حوزه تحریم نبودیم و مشکلی نداشتیم.
 
خرازی با بیان این که مذاکرات استانبول یکی از بدترین مذاکرات هسته‌ای بود و رهبری در این باره تذکر دادند، گفت: آقایان در مذاکرات استانبول به توافق رسیدند که مواد را به روسیه بفرستند و در آن جا تبدیل به میله‌گرد کنند. رهبری به طور مستقیم وارد شدند و جلوی این کار را گرفتند.
 
خرازی با اشاره به این مطلب که یکی از اشتباهات استراتژیک دولت‌های نهم و دهم تبدیل سه کشور به 6 کشور در مذاکرات بود، گفت: از لحظه‌ای که روسیه و چین وارد مذاکرات شدند، آمریکا هم کنار این دو کشور وارد مذاکرات شد. چین و روسیه در مذاکرات اتمی و در دلالی‌هایی که انجام دادند به جز زیان رساندن به ایران کار دیگری نکردند. آن‌ها آمدند و پول گران به ما فروختند. روسیه و چین می‌خواستند با قاشق خالی دهان ملت ایران را شیرین کنند.
 
خرازی افزود: در تمام ادواری که ما با آمریکا مذاکره کردیم، رهبری کف و سقف مذاکرات را تعیین کردند. معظم له می‌دانند که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند. اتفاق در دولت قبل به دلیل این که رهبری برای مذاکرات با آمریکا کف و سقف تعیین کردند، رئیس دولت موضعش موضع متفاوتی شد چون می‌خواست در این چارچوب مسائل دیگری را نیز حل کند.
 
خرازی با بیان این که من 27 سال با آقای ظریف آشنایی دارم، گفت: من از تمام زوایای فکری ظریف آگاهی دارم. من ایشان را متدین، مخلص و وفادار می‌دانم،‌ ضمناً آقای ظریف برخلاف نظرات رهبری یک گام برنمی‌دارد.
 
زاکانی در ادامه این گفتگو و با بیان این که ما باید از گسل میان اروپا و امریکا استفاده کنیم، گفت: این منطق اصلاً غلط نیست، تمام تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد گذاشتن غلط است. این منطق غلط است که سیاست خارجه ما دارد دنبال می‌کند و مسیری را در حال طی کردن است که منجر به از دست رفتن ارتباط و عقبه‌اش با دیگر کشورها خواهد شد. آمریکا دیگر آمریکای گذشته نیست. امروز آمریکا دیگر ابرقدرت نیست. آمریکا و متعهدانش در سوریه اراده می‌کند، ایران هم اراده می‌کند اما شاهد هستیم که اراده ایران پیروز شده است.

زاکانی در ادامه گفت: این نوع نگاه کردن همه به دنبال منافع‌شان هستند، ما باید دقت کنیم از میان این نوع منافع آن که می‌تواند حیات ما را استمرار ببخشد، چه کسی گفته است که بیانات احمدی‌نژاد، عین بیانات اصول‌گرایان است، اصلاً این طور نیست.  
 
زاکانی خطاب به خرازی اظهار داشت: اگر سیاست داخلی کشور را مطالعه می‌کردید من جز کسانی بودم که از سال 84 این بحث را انجام می‌دادم، دوستان ما هم از سال 84 این مسائل را بیان می‌کردند و می‌گفتند که احمدی‌نژاد خوبی‌اش ولو اصول‌گرایی‌اش، بدی‌اش هیچ ربطی به اصول‌گرایی ندارد و اصلاً اصول‌گرا نیست و آن جایی که آن حرف‌ها را می‌زد، نقاد اصلی‌اش خود ما بودیم. در مجلس به صورت نطق یا تذکر وی را نقد می‌کردیم که البته احمدی‌نژاد هم خوشش نمی‌آمد که خوشش هم نیاید، زیرا ما منافع ملی برایمان مهم است.
 
مجری با بیان این که اکنون احمدی‌نژاد در جمع ما حضور ندارد در رابطه با وی صحبت نکنید و خطاب به خرازی پرسید که آیا این که توافق ژنو یک اتفاق مهم بود و قطع نظر از عملکرد طرفین محتوای این توافق برای طرفین چه دستاوری دارد، خرازی در پاسخ به این پرسش بیان داشت: ما همه بچه مسلمان هستیم و همه متخلق به اخلاق کلمه باشیم تا خدایی نکرده نظر با واقعیت فاصله داشته باشد. هیچ موقع استدلالی که جناب آقای دکتر کردند و به من نسبت دادند که من می‌گویم باید با کدخدا یا باید با آمریکا مسائل را حل و فصل کرد.
 
وی ادامه داد: من نظرات خود را در سیاست خارجی دارم و من می‌گویم که این وقایع در دولت اصولگرایی آقای‌احمدی‌نژاد رخ داد، ای کاش آن روز مجلس بیانیه می‌داد و برخورد می‌کرد.
 
خرازی بیان داشت: من مواضع شما بعضی از همکارانتان را در مجلس می‌دانم که با خیلی از مواضع احمدی‌نژاد و دیگرانی از دولت آن‌ها متفاوت بوده ولی امروز خیلی آزادانه‌تر گفته می‌شود.
 
سفیر اسبق ایران در فرانسه گفت: ای کاش این مواضع در آن روز با صدای بلند گفته می‌شود و ملت ایران می‌شنید یعنی 8 سال تمام مردم این همه هزینه نمی‌دادند.
 
 خرازی تصریح کرد: توافق ژنو در حقیقت آغاز فصل جدیدی در مناسبات و گفتگوهای ایران و 5 کشور و غرب بود.
 
وی اظهار داشت: غرب به دنبال منافع خود و ما نیز به دنبال منافع خودمان هستیم اگر امروز موقعیت ویژه در خاورمیانه نداشتید غربی‌ها سر میز مذاکره با ما نمی‌نشستند و اگر ما از قدرت برخوردار نبودیم غربی‌ها با ما مذاکره نمی‌کردند.
 
سفیر اسبق ایران در فرانسه افزود: این‌ها به خاطر برداشت‌های اشتباهی است که دارند که مردم پاسخ تحریم‌ها را داده‌اند معتقدم این دولت دهم حرفش را زده و حرف و استدلال نظام هم حرفی است که مقام معظم رهبری فرمودند.  
 
 خرازی تصریح کرد: مهمترین دستاورد توافق ژنو ما بحرانی است که در منافقین ایران به وجود آمد اعم از اعراب و اسرائیلی‌ها، برای آن‌ها هم تصورشان بر این است که نمی‌خواهند هزینه گفتگو با ایران قدرتمند شکسته شود که این برای غرب امروز مهم است یکی از مدعیان مهم سیاست خارجی آمریکا در 5 دهه اخیر کسینجر بود که می‌گوید بیش از 3 هزار میلیارد دلار در خاورمیانه هزینه کردیم، برنده‌اش ایران بود، به خاطر اینکه نشناختیم که بستر خاورمیانه چه گونه بستری است موقعیت ویژه ایران را درک نکردیم، این بد هزینه مجاهدات‌های یک ملت صورت گرفت نه یک دولت و اگر ما در دولت‌های مختلف مقاومت می‌بینیم نتیجه مقاومت‌ها و مردم ایران سودش را می‌برند.  
 
وی بیان داشت: مذاکرات ژنو فرازها و فرآیندهای مختلف داشت من یادم می‌آید که یک روز می‌خواستند چند سانتریفیوژ بگیرند، 173 زنجیره سانتریفیوژ به ما نمی‌دادند، ولی امروز صحبت از چند سانتریفیوژ است؛ بیانیه ژنو هیچ گاه کل مجموعه را تعلیق و تعطیل نکرد.  
 
سفیر اسبق ایران در فرانسه افزود: ما باید اهداف نهایی خودمان را در مواضع‌مان جستجو کنیم و مواضع ملی و دستیابی به توافق ژنو چگونه منافع ملی را تامین کرده است.

در ادامه زاکانی بیان داشت: BBC یک سال و نیم یک مستندی پخش کرد در نشست پاریس سال 83 برگزار شد آقای ظریف درخواست گردش سانتریفیوژهای تحقیق ما را می‌کرد اما طرف اروپایی می‌گفت شما لیاقت داشتن یک سانتریفیوژ هم ندارید.
 
وی گفت: عرضم این است که مسیر طی شده تا امروز حاصل جانفشانی و فداکاری است که هم دانشمندان هسته‌ای ما انجام دادند و توانستند این رونق را در داخل کشور ایجاد کنند و هم ملت ایران تحت هدایت‌های مقام معظم رهبری پشت سر آن‌ها ایستاد و کمک کرد تا این معجزه‌ای که بنا بود اتفاق بیفتد، اتفاق افتاد.
 
نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما تا بغداد پیشنهاد معامله نداشتیم به خاطر اینکه 195 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد برای خودمان جمع آوری کرده بودیم چون آن‌ها از یک چیزی می‌ترسند، در حالی که ما قصد ترساندن نداریم اما آن‌ها می‌ترسند.
 
وی گفت: چون می‌فهمند و آن قدرت‌هایی که ما داریم را درک نمی‌کنند لذا 2هزار و 700ملیارد دلار در عراق و افغانستان خرج می‌کنند و دو دستی تحویل انقلاب اسلامی می‌دهند، اما آن‌ها مفهوم قدرت به این معنایش را می‌فهمند چون خود جنایتکارند و می‌فهمند یعنی چه.
 
نماینده مجلس بیان داشت: در واقع وقتی می‌گویید توافق ژنو، توافق ژنو محصول همه آن زحماتی است که کشیده شد تا این توافق‌های گذشته صورت گرفت.  
 
زاکانی گفت: اما نکته‌ای که هست این است که بزرگترین مشکل این توافق این است که آجر بر آجرهای قبل نیفتد، طرحی که در آلماتی مطرح شده بود را تکمیل نکرد و یک مسیر نویی را شروع کرد که در این مسیر نو خاصیت‌های مختلفی داشت.
 
وی افزود: من جمله اینکه از قبال آن شکست پروژه ایران هراسی یا ایجاد چند دستگی در عناصری که همراهی خود را علیه ایران در عرصه بین‌المللی داشتند و د رواقع تثبیت نظام چند قطبی که در بیانیه حزب‌الله به آن اشاره شد که ایران به عنوان یک قطب بین‌المللی امروز ظهور و بروز پیدا کرده که زمینه راستی آزمای غرب و ایجاد یک روشن بینی و بصیرت در کشور را فراهم کرد با ایجاد یک آرامش نسبی را در کشور فراهم کرد.
 
نماینده مجلس بیان داشت: زمان را خرید، تا ما بتوانیم مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، اگر کار کنیم و خودمان را از زیر فشار غرب و نظام سلطه‌گری‌ها کنار بکشیم.
 
زاکانی تصریح کرد: بنده معتقدم که بیانیه مشترکی که صادر شده است توافق نامه دستاوردهایش بالقوه بود اما منافع برای آن‌ها بود.  
 
وی افزود: آنها در حال حاضر مدعی هستند که توانستند هسته‌ای ما را راکد کنند، توانستند که هسته‌ای ما را سال‌ها به عقب برگردانند و هسته‌ای مان را دچار رکود کنند، لذا آن‌ها به صورت بالفعل منافع خود را بردند، بنده معتقدم که باید از این فرصت استفاده می‌کردیم که نکریم.
 
خرازی در پاسخ به این سوال که طرف مقابل در حد توافق نامه ژنو چه قدر به تعهداتش پای‌بند بود تصریح کرد: البته من با مقدمه آقای زاکانی موافق هستم ولی با نتیجه گیری وی مقداری مشکل دارم.
 
وی افزود: بنده معتدم که فرآیند مذاکرات هسته‌ای در ژنو نشان داد که توانایی‌های جمهوری اسلامی در مذاکرات توانایی‌های فوق العاده بارزی است و توانست ایران نفتی در سطح منطقه بلکه در سطح بین‌المللی به صورت یک بازیگر و کنشگر اصلی مطرح کند در واقع، موازنه قدرت جدیدی با مذاکرات ژنو پدید آمد.
 
سفیر اسبق ایران در فرانسه گفت: مذاکرات ما با این 5 کشور مذاکرات طولانی خواهد بود این مذاکراتی نیست که بخواهیم تصور کنیم چند مذاکره و در چند جا این قابل حل است.
 
خرازی بیان داشت: با تجربه‌ای که از کار بین‌المللی و سیاسی دارم تصورم این است که این مهم شاید سال‌های طول بکشد تا آن تضمیمن عینی برای دو طرف پدید نیاید.
 
وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از پایبندی طرح غربی به توافقات چیست اظهار داشت: مذاکرات ژنو یک توافق کامل یا جامعی نیست و یک توافق کل است بیش از 80 جای این قرارداد موکول شده به مذاکره؛ یعنی در همه جای دنیا اول مذاکره می‌کنند بعد قرارداد امضا می‌کنند.
 
سفیر اسبق ایران در فرانسه گفت: به دلیل اینکه بحث‌های حقوقی و تکنیکی دارد این مباحثه اتمی ایران، اینها بلنکت  را باز گذاشتند که رای اینکه  بعدها بتوانند توافقات کلی خودشان را اجرا کنند.  
 
خرازی تصریح کرد: به صورت قاطع نمی‌توان گفت که غرب بر توافقات پایند نبودند و به صورت نسبی و خوشحال کننده هم نمی‌توان گفت که پای‌بند بودند، این نسبی است در برخی از کارهای اعتمادسازی کردند و در برخی از جاها تحت فشار، عقب نشینی کرده است.
 
وی اظهار داشت: مهمترین عقب‌نشینی هم مربوط می‌شود به عقب‌نشینی که آمریکایی‌ها در مذاکرات وین کردند در مذاکرات وین همه چیز آماده بود که توافق را عینی کنیم.

سفیر اسبق ایران در فرانسه بیان داشت: ولی آمریکایی‌ها تحت فشار آمریکا و کنگره تازه به قدرت رسیده تا تحت فشار اعراب که به نحوی اعمال نفوذ کردند ما این پروسه به عقب افتاد.
 
خرازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه طرف مقابل نسبی عمل می‌کند و پایبند نیست می‌شود به توافق جامع اعتماد کرد گفت: بالاخره ما در یک مذاکره قرار داریم، در مذاکره باید تا جایی که می‌توانیم ظرفیت‌های امنیتی و اعتمادآفرین و اعتمادسای را بالا ببرید، نمی‌توانید بگویید که ما کامل رد می‌کنیم یا کامل قبول دارید مهم این است که مذاکره کنندگان ما با قدرت و صلابت بتوانند چارچوب و خط قرمزی که رهبری ترسیم کردند و مورد اجماع ملی است آن را مورد هدف خود قرار دهند.
 
وی گفت: آن چارچوب قرمز چیست اینکه حفظ دستاوردهای هسته‌ای تاریخ مجاهدت‌های فناوران هسته‌ای ایران است که یک حفظ غنی‌سازی است و تداوم توسعه است که در این تحرک و تداوم استمرار اراک و فردو را می‌بینیم و از همه مهمتر امروز ماشین تحریم شکسته شده است.  
 
زاکانی با بیان این که آمریکایی‌ها به تعهداتشان عمل کردند گفت: خیر، آمریکایی‌ها دنبال بهانه‌اند لذا ما را متهم به داشتن سلاح هسته‌ای مباحث حقوق بشری، تروریست، اختلال در امنیت منطقه و جهان می‌کنند این اتهاماتی است که به ما می‌زنند شروعش از بحث هسته‌ای است اما در این بحث هسته‌ای که متوقف نمی‌شود و حوزه خود را باز می‌کند و پرونده‌های جدیدی را روی میز می‌گذراند و بهانه‌جویی می‌کنند.
 
وی بیان داشت: متاسفانه توافق‌نامه‌ای که در ژنو صورت گرفته شده کلی است و چون کلی است جای بهانه را باز می‌گذارد، بنده خدمت توافق کنندگان عرض کردم که خیلی اشتباه بزرگی کردید که شفاف ننوشتید، چون دشما ما بهانه جو است از هر بعدی می‌تواند بهانه جویی کند لذا این هنر دیپلماتیک نیست که کسی کلی صحبت کند و بهانه به دست دشمن بدهد.
 
نماینده مجلس ادامه داد: نکته دوم این است که این در یک مسیری انجام شد که در این مسیر آمریکایی‌ها دائما وعده دادند و به وعده خود عمل نکردند و سطح توقعاتشان را بالا بردند به طریقی که وقتی با ما مواجه شدند گفتند 30 سال بعد تحریم‌ها را برمی‌داریم و بعد هم همین طور ادامه دادند که تا جایی که گفتند ما تا 9، 8 سال دیگر کمتر به شما نمی‌دهیم و امکان ندارد نه تحریم‌ها را برداریم یا سر بحث توافقات 4 هزار 500 ماشین با ما توافق کردند یکی از اشتباهات بزرگ مذاکرات که عناصر دیپلماتیک انجام دادند این است که همه داشته‌های ما را به مذاکره گذاشتند، بعد که تکلیف همه داشته‌های ما را معلوم کردند تازه می‌خواهند چانه‌زنی کنند که چه چیزی به ازای آن به ما می‌دهند.  
 
وی ادامه داد: بله در دوره قبل از مذاکره کنندگان اخیر در دوره 4 ساله آقای جلیلی یا قبل از آن در دوره آقای لاریجانی، خاصه در دوره جلیلی بحث ما گام به گام بودمی‌گفتیم که هر چه ما می‌دهیم باید هم وزن و هم جنس و هم زمان باشد، نمی‌شود که شما همه چیز را از ما بگیرید و با وعده و وعید ما را دلخوش کنید.  
 
زاکانی بیان داشت: بنده معتقدم که سیر این مسیریک اشکالاتی در درون جریان مذاکره کنندگان است، البته بیان کردند که آقای ظریف‌، خصوصیاتش را گفتند، بنده منکر نیستم، اما ایشان را دارای اشکالاتی می‌بینم اینکه در نیویورگ رفتند  و مذاکره کردند و مقام معظم رهبری هم در مشهد فرمودند که جاهایی زیاده‌روی کردند بله اگر بنا بود که اگر تمام کارها ا اجازه باشد، زیاده‌روی صورت نمی‌گرفت.  
 
خرازی در پاسخ به زاکانی گفت: در نیویورک آقای ظریف مذاکره نکند.
 
در ادامه زاکانی گفت: چرا آقای ظریق در نیویورک با کری مذاکره دو جانبه انجام داد.  
 
خرازی در پاسخ تصریح کرد: چون مجوز داشت و مقام معظم رهبری نظرشان روی تلفن بود.  
 
زاکانی بیان داشت: خیر، مقام معظم رهبری نظرش روی تلفن نبود و گفتند کارهایی صورت گرفت که لفظ جمع بود.

وی بیان داشت: ما در این مسیری که قرار گرفتیم، بنده معتقدم این روش غلط را به کار می‌گیرند، اولا برآورد غلط داشتند و آقای روحانی گفتند که من 100روزه مشکل را حل می‌کنم که صد روزه حل نشد و به توافق کشیده شد و آرزومندیم که توافق به انجام برسد، اما توافقی که منافع ملی مان را رعایت کند.  
 
زاکانی گفت: می‌بینیدکه رعایت نشد ادامش آقای ظریف آمدند و گفتند که باید تصمیم سیاسی گرفته شود.
 
نماینده مجلس اظهار داشت: تصمیم سیاسی ما عدول از خطوط قرمز خودمان و تصمیم سیاسی آمریکا عدول از خود است بعد دیدند این کار نشد باز آمدند و کمپین راه انداختند، ما که چند وقت پیش شاهد بودیم که عده‌ای از هنرمندان یک بیانیه‌ای امضا کردند که ماه عسل آن این بود که هر توافقی هر چند بد بهتر از توافق نکردن است به آقای مجید مجیدی گفتند که چرا این را امضا کردید گفت که آقای ظریف گفت، من عرضم این است که می آید پشت سر خود را خالی کند به این واقعیت‌هایی است که مردم باید بدانند.  
 
سفیر سابق ایران در فرانسه افزود: آقای ظریف به خود من تکذیب کرد.
 
زاکانی بیان داشت: آقای عراقچی در میزگرد خبری از ایشان سوال کردند و وی گفت که این کاری بود که ما انجام دادید که طرف ایران و طرف آمریکایی هنرمندان‌شان و نخبگان امضا کنند که آمریکایی‌ها امضا نکردند و ایرانیان امضا کردند.
 
خرازی در پاسخ به این سوال که در چند هفته‌ای که گذشت معاون وزیر خارجه آمریکا در کنگره اظهار داشت که تحریم‌ها پیشرفت هسته‌ای ایران را متوقف نکرد اما مذاکرات این کار را انجام داد، برداشت شما از اظهارات مقامات آمریکایی چیست گفت: آمریکا و غربی‌ها قابل اعتماد نیستند تردیدی ندارد و می‌دانم که غرب سر سازگاری با ایران ندارد ولی واقعیت دنیای امروز است و باید مذاکره کنیم و باید زیرک هم باشیم.  
 
خرازی افزود: یکی از ویژگی‌های مهم دیپلمات این است که بتواند کار انجام دهد آن‌چه هم که ما در دستگاه دیپلماسی داریم و این همه مشکلات، این که به وجود نیاورده‌اند این‌ها وارث یک سری مشکلات بودند، این یک واقعیت انقلاب اسلامی سر سازگاری با نظام سلطه ندارد و باید این را بپذیریم.
 
وی تصریح کرد: نکته مهمی که وجود دارد ما اگر خوش‌بین باشیم به دلیل واقع بینی اگر بخواهیم با دید واقع بینی نگاه کنیم و فکر کنیم که غرب تا به حال نشان داده که در مذاکرات قابل اعتماد نبوده اما باید مسیرهایی در مذاکره را مدیریت کنیم که تضمین‌های عینی، حقوقی و سیاسی را بگیریم و امروز غرب به جمهوری اسلامی نیاز دارد.
 
سفیر سابق ایران در فرانسه بیان داشت: به همان دلایلی که من تاکید کردم ایران یک کشوری عادی در منطقه نیست هم در بغداد و افغانستان و جلگه هند و.... نفوذ داریم و این نشان دهنده عظمت انقلاب اسلامی است به همین دلیل است که ایران قدرت چانه‌زنی و مانور دارد اینها به ما نیاز دارند و قطعا در مسائل منطقه و خاورمیانه بدون در نظر گرفتن حضور ایران نمی‌شود جور دیگری بحث کرد.

خرازی خطاب به تیم مذاکره کننده گفت: هر گونه فرآیند فرسایشی شدن مذاکرات به ضرر ماست فرسایشی شدن مذاکرات قدرت بازدارندگی ما را کاهش می‌دهد و ما باید مراقب این باشیم.  
 
وی بیان داشت: هم چنین من معتقدم که تیم مذاکره کننده هسته‌ای ما قوی‌ترین تیم مذاکره در طول تاریخ مذاکرات است منتهی معتقدم که وضعیت حقوقی حاکم بر مذاکرات شامل تعهدات و امتیازات است که اگر این تعهدات و امتیازات باید کنار هم دیده شود می‌توانید به یک دستاورد خوب برسیم.
 
زاکانی در پاسخ به این سوال که مقامات ما اعلام کردند که با توافق ژنو، تحریم‌ها متوقف شده ارزیابی شما چیست گفت: شما وقتی به چارچوب تحریم‌ها دقت می‌کنید چه آن‌هایی که کنگره آمریکا چه آن‌هایی که اوباما، سازمان ملل، شورای عالی امنیت گذاشته، چه اوباما، چه مجلس شورای امنت، به هر حال بی‌اثر نیست اما آن اثری که لازم است و باید بگذارد نگذاشته است.
 
وی ادامه داد: یعنی ان‌ها یک جای را شل کردند اما جای دیگر را سفت کردند برای این که جبران کنند.
 
نماینده مجلس بیان داشت: مسیری که تا امروز طی شد به اعتقاد من مسیردرستی نبود، شما فکر می‌کنید که این پولی که وارد این می‌شود این 700میلیون دلاری که وارد ایران می‌شود مشکلات گذشته ندارد یعنی مشکلاتی دارد ما در مجلس پیگیری می‌کنیم شرایط و گزارش تلخی را در این چند روز داشتیم .
 
وی ادامه داد: نکته‌ای که وجود دارد این است که آن‌ها مسیر گذشته خود را دنبال کردند به خاطر اینکه دل خوش کردند به نبودی انقلاب اسلامی را ببینند در حالی که می‌بینند انقلاب اسلامی روز به روز تجلی اش در منطقه و جهان بیشتر می‌شود
 
زاکانی تصریح کرد: اتفاقا نه شخص آقای احمدی‌نژاد به این روند کمک کردند نه این دولت؛ راهگشایی که نامه روحانی به مقام معظم رهبری بعد از توافق بود، اصلا واقعیت بیرونی پیدا نکرد و رهبری فرمودند که به شرطی که این نکاتی که می‌گویید باشد تبریک سر جایش محفوظ است اما هیچ گاه تحقق پیدا نکردو ما برای وارد کردن پول به کشورمان با مشکلات روبه رو هستیم در حالی که توافق نامه هم نبود این مشکلات وجود داشت.
 
سفیر سابق ایران در فرانسه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه توافق خوب از نظر آمریکا چه توافقی است تصریح کرد: معتقدم که ساده اندیشی است که خودمان در حصر اندیشه‌های آمریکایی‌ها کنیم که آن‌ها برای ما ترسیم کنند که کدام توافق خوب و کدام بد است، ما ملت بالغی هستیم گذشت آن زمانی که آمریکایی‌ها آمدند و همه کشور را مدیریت می‌کردند خوب و بد توافق هسته‌ای را خودمان تشخیص می‌دهیم و نه آمریکایی‌ها.
 
خرازی بیان داشت: آمریکایی درافکار عمومی یک جورند و در مذاکرات یک جور دیگرند، در مواجه با رقبای منطقه‌ای ما یک جور دیگر هستند و اینکه آن‌ها را به ما ارجحیت دهند طبیعی است اما با این حال ایران توانسته با همه مشکلات خود موقعیت خود را ثابت کند.
 
وی ادامه داد: آقای ظریف به عنوان نماد هیئت مذاکره هسته ای ایران است، آقای ظریف تهدید کردند که اگر غرب بخواهد در کنگره قانونی را تصویب کند که حقوق هسته‌ای ملت ایران را زیر سوال ببرد، مجلس ایران موضع می‌گیرد و موضع آن هم مشخص است و ما باید بتوانیم دستاوردهای هسته‌ای خود را حفظ کنیم.
 
در ادامه زاکانی گفت: برخی از دوستان شما با به کارگیری تعبیر برد برد مخالفند اصلا امکان دارد که یک طرف برنده مذاکرات باشد یک طرف بازنده.
 
وی بیان داشت: بنده معتقدم بحث برد برد اثر خوش‌بینی است و یک نگاه واقع بینانه نیست علت آن هم این است که اوباما در صحبت‌هایش گفت اگر می‌توانید پیچ هسته‌ای را نمی‌گذاشتید آنها برد خود را در این می‌دانند و به چیز کمتر از این هم قانع نیستند و می‌دانند که آینده جهان در پرتوی یک انرژی و فناوری نهفته است که امروز کلیدش در دست ایرانیان است آن‌ها یک نگاه 20 ساله و میان مدت دارند لذا به هیچ وجه زیر بار این موضوع نخواهند رفت، ما در توافقت با غرب داشتیم چه چیزی را به دست آوردیم.
 
وی افزود: ما باید منافع ملی خودمان را مد نظر قرار دهیم حرکت منطقی انجام دهیم این حرکت منطقی که انجام دهیم آن‌ها را وادار خواهد کرد که تن به یک مصالحه با ما بودند، وقتی صورت خواهد گرفت که ما در درون به انسجام ظرفیت برسیم که آن‌ها نتوانند این ظرفیت دیگر نتوانند تاثیر بگذارند یعنی فرصتی که در رابطه با اقتصاد معنا داریم و ایجاد انسجام در درون کشور در رابطه با شرایطی که آنها نتوانند از فشار خود بهره بگیرند و ناامید شدند ما می‌توانیم توافق خوبی انجام دهیم اما آنها امروز ناامید نیست به هر حال این مذاکرات برای ما قدرت نیافرید.
 
زاکانی گفت: آنها اگر حاضر شدند که روی میز مذاکرع بنشینند به خاطر توفیقات نظام جمهوری اسلامی در منطقه است آن که امنیت ما را تامین کرد، در حقیقت قدرت منطقه‌ای ما است که به لطف خدا برای ما ایجاد شده نه این مذاکرات و گرنه این مذاکرات می‌خواست برای ما تامین امنیت کند تا حالا صد باره آن‌ها ازش عبور کرده بودند ما آرزومندیم که تیم هسته‌ای کشورمان موفق شود و یک مذاکره خوب در چارچوب خطوط تعیین شده توسط مقام معظم رهبری انجام شود و این مذاکره خوب وقتی به نتیجه برسد ما کاملا از آن حمایت می‌کنیم.
 
نماینده مجلس بیان داشت: وقتی رهبر انقلاب می‌فرمایند که 190 هزار سو برای راکتور نیاز داریم این کف نیاز کشور ما است 20 مگاوات برق 3 میلیون و 800 هزار سو نیاز پایه کشور ما است که در حال حاضر تولید ما در حد 11 هزار سو است.

انتهای پیام/
برچسب ها: احزاب ، تشکل ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار