رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران:

ایران با تعرفه 26.6 درصد، بالاترین تعرفه‌ دنیا را برای واردات کالا دارد/ تعرفه بالا علت اصلی قاچاق کالا

رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به اینکه میانگین تعرفه واردات در کشور بالا است، گفت: مطابق آمارهای جهانی ایران با متوسط تعرفه 26.6 درصد یکی از بالاترین تعرفه‌ها را در دنیا برای واردات کالا دارد.

لزوم نگاه اقتصادی به پدیده قاچاق / تعرفه بالای واردات موجب افزایش قاچاق شدمجیدرضا حریری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به راهکارهای مبارزه با قاچاق کالا اظهار داشت: پدیده قاچاق در همه دنیا وجود دارد و در هیچ کشوری قاچاق و تخلف به صفر نرسیده و مهم این است که میل و حرکت به سمت صفر شدن و کاهش آن باشد.

وی افزود: در کشور ما در 30 سال گذشته به جای نگاه اقتصادی به پدیده قاچاق نگاه امنیتی نظامی و انتظامی بوده و تمام روندها به این سمت و سو است در حالی که مقوله قاچاق یک پدیده اقتصادی است و راه حل مبارزه با آن باید اقتصادی باشد هر چند که در روند مبارزه با هر جریان ناسالمی انتهای کار برخورد انتظامی است اما چون موضوع اقتصادی است باید با نگاه اقتصادی با آن برخورد شود.

وی با اشاره به لزوم بازنگری در برخورد با پدیده قاچاق گفت: خوشبختانه نشانه‌های آن را در مدیریت جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشاهده می‌کنیم.

حریری با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین زمینه‌های قاچاق نیاز بازار به برخی کالاها است گفت: کالاهایی مانند لوازم آرایش و سایر کالاها موضوعی است که تقاضای آن در بازار وجود دارد و توسط راه حل قانونی و تسهیل مقررات در قوانین باید به گونه‌ای عمل شود که این بازار در اختیار قاچاقچی قرار نگیرد.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر حمایت‌های غیرتعرفه‌ای و اولویت دادن به برخی کالاها موجب شد که فضای بیشتری در اختیار قاچاقچی قرار بگیرد چرا که تقاضای بازار از بین نرفته و تنها عرضه ممنوع شده بود و این امر موجب شد تا تقاضا از کانال‌های غیرقانونی پاسخ داده شود.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه میانگین تعرفه واردات در کشور بالا است گفت: مطابق آمارهای جهانی ایران با متوسط تعرفه 26.6 درصد یکی از بالاترین تعرفه‌ها را در دنیا برای واردات کالا دارد.

وی افزود: هر چند که این تعرفه با نیت خیر و به منظور حمایت از تولیدکننده داخلی وضع شده اما با توجه به اینکه برای واردات قانونی یک کالا غیر از تعرفه 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 2 درصد مالیات علی‌الحساب دریافت می‌شود و با توجه به اینکه این 26.6 درصد در مورد همه کالاها است با این حساب تعرفه واردات کالاهای مصرفی که قابلیت قاچاق را دارد در کل 44 الی 45 درصد می‌شود.

به گفته حریری، این تعرفه بالا در کالاهایی مانند لوازم آرایش، گوشی تلفن همراه موجب شده تا قاچاق این کالاها به صرفه‌تر از واردات رسمی آن باشد و کاهش تعرفه واردات یک راهکار برای کاهش قاچاق محسوب می‌شود به گونه‌ای که هم موجب حمایت از تولید داخل شود و هم اینکه نتیجه برعکسی نگیریم.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در سال 92، 5 میلیارد دلار کالاهای مصرفی (ساخته شده) از بازار رسمی وارد کشور شد در حالی که 20 میلیارد دلار از همان نوع کالا وارد شد که این امر نشان می‌دهد اگر به طور متوسط 3 درصد تعرفه از واردات این کالا دریافت می‌شد 6 میلیارد دلار از واردات از مرز رسمی درآمد کسب می‌شد که می‌توانست این رقم به تولید تزریق شود.

رئیس کمیسیون واردات ادامه داد: با مشارکت تمام ذی‌نفعان اقتصادی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به قاچاق کالا می‌توان قاچاق کالا را کاهش داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار