باشگاه خبرنگاران بررسی کرد

اهمیتی به بخش کشاورزی داده نمی‌شود/ نظارتی بر واردات نیست

شرکت‌کنندگان نمایشگاه بین‌المللی تکنولوژی کشاورزی اصفهان ناگفته‌هایی از بخش کشاوری کشور داشتند که در گفتگو با ما آن را در میان گذاشتند.

اهمیتی به بخش کشاورزی داده نمی شود/نظارتی در واردات نیستبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ وقتی گشتی در نمایشگاه بین المللی تکنولوژی کشاورزی اصفهان که در تاریخ 30 دی ماه در اصفهان برگزار شد زدیم و پای صحبت های غرفه داران نشستیم ناگفته هایی را می شنوی که دغدغه  اکثر غرفه داران این نمایشگاه بود.

یک تولیدکننده نهاده‌های دامی که سال ها در این بخش فعالیت می کند در این نمایشگاه غرفه ای به مساحت سی متر به او اختصاص داده شده و محصولات خود را به معرض نمایش گذاشته است. این تولیدکننده نمایشگاه اصفهان را مرجع اصلی کشاورزی ایران می‌داند.

به گفته وی رعایت استانداردهای روز جهانی مختص به نمایشگاه های اصفهان است.

وی در ادامه افزود: متاسفانه این دوره در برگزاری نمایشگاه کاستی هایی وجود دارد که علاوه بر عدم اطلاع رسانی مناسب محیط برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها در شان بخش کشاورزی نیست.

تولیدکننده نهاده‌های دامی ضمن بیان این مطلب که به تازگی واردات کودهای بی کیفیت باعث ضربه زدن به تولیدات کشاورزی می شود، اظهار داشت: واردات کودهای بی کیفیت از طرق غیرقانونی و حتی گاهی از مراجع رسمی منجر به سقوط تولیدات کشاورزی می شود.

در ادامه تولیدکننده دیگری در این نمایشگاه از حضور نداشتن بازدیدکنندگان تخصصی ابزار ناراحتی کرد و گفت: در این نمایشگاه تصور تولیدکنندگان بر این بود که مقامات استانی و معاونان مرتبط به جهاد کشارزی حضور داشته باشند و با تبادل اطلاعات و مشکلات موجود کمک به رفع نقاط ضعف در این بخش کنند.

این تولیدکننده تصریح کرد: وقتی خود مسئولان این بخش اهمیتی به مشکلات کشاورزان نمی دهند نباید توقع رشد و توسعه کشاورزی را در کشور داشته باشند.

واردکننده بذر و کود که در این نمایشگاه حضور داشت با اشاره به اینکه داشتن مشکلات نقل و انتقالات ارزی مهترین دغدغه واردکنندگان است و دولت می‌تواند با گشایش اعتبارات و صندوق ارزی آن را حل کند، می افزاید: دولت باید از واردکنندگان قدیمی که سوابق مالیاتی دارند با دادن اسناد اعتباری به آن ها در مقابل فروشنده خارجی حمایت کند که این روش علاوه بر کاهش هزینه های واردات هزینه فروش را هم کاهش می دهد.

این واردکننده با اشاره به عدم نظارت بر واردات کیفیت کود خاطر نشان کرد: با اعمال نظارت بر کیفیت واردات کود می‌توانیم توان رقابت در این زمینه را افزایش دهیم.

گروه وارداتی دیگری از وجود مافیا در واردات می گوید و اظهار داشت: کالای سفارش داده شده برای واردات به کشور علاوه بر طولانی بودن ترانزیت، 4 الی 5 ماه طول می کشد تا آزمایشات لازم برای اجازه ترخیص آن به کشور داده شود.

وی با اشاره به طولانی شدن پروسه واردات یادآور شد: این امر باعث می شود که در کیفیت کالاها تاثیر بگذارد و ورود آنها به بازار تبعات منفی را در پی داشته باشد.

واردکننده نهاده‌های دامی خاطرنشان کرد: وجود مافیا در واردات، بازار سیاهی را بوجود می آورد که ضربه‌ای غیرقابل جبران به واردکننده‌ها وارد خواهد کرد.

گزارش : سمانه جدیدی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار