کارشناس اقتصادی:

فروش 30 هزار میلیارد تومانی اوراق مشارکت در بوجه 94 دور از منطق اقتصادی است

یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر دولت بخواهد منطق اقتصادی را رعایت کند فروش 30 هزار میلیارد تومان در سال آینده بسیار بعید است اما اگر بخواهد منطق اقتصادی را رعایت نکند و با نرخی تحریک کننده اوراق منتشر کند، امکان تحقق این مبلغ وجود دارد.

حجت الله عبدالملکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص اینکه دولت در سال آینده، نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان درآمد از طریق فروش اوراق مشارکت پیش بینی کرده است و اینکه آیا درآمد پیش بینی شده دولت از محل فروش اوراق مشارکت و دیگر اوراق بهادار اسلامی مانند صکوک اجاره، قابل تحقق است؟ اظهار داشت: مردم ترجیح می‌دهند تا منابع مالی خود را به صورت سپرده‌ بانکی، بورس و بخشی به صورت نقد در داخل منازل نگهداری شود و دلیل این اتفاق این است که نرخ بازدهی که دولت در چارچوب این اوراق اعلام کرده است برای مردم و سرمایه‌گذاران جذابیت کافی نداشته وبخشی هم نشانه نوعی بی‌اعتمادی است.

وی افزود: در هر صورت فارغ از اینکه ما یک بازار سرمایه بزرگی داریم که دولت می‌تواند از آن استفاده کند باید توجه داشت در سال های اخیر دولت نتوانسته به خوبی از این بازار استفاده کند زیرا اوراق منتشر شده اما سرمایه لازم و کافی را جذب نکرده است و بعلاوه، این سوال مطرح است که، آیا دولت با هر طریقی و هر نرخی از این منابع استفاده کند، کار صحیحی است یا خیر؟
 
عبدالملکی در ادامه اظهار داشت: به طور مثال اگر دولت بخواهد بیشتر از 21 یا 22 درصد سود پرداخت کند موجب ایجاد بدهی بزرگی برای دولت خواهد شد که همین باعث می‌شود مطلوبیت کار از بین برود زیرا دولت قصد  دارد از سرمایه‌هایی که جذب می‌کند، بازدهی مناسبی به دست آورد و مطمئناً اگر کمتر باشد در آینده ضرر خواهد کرد.
 
این اقتصاددان در ادامه با بیان اینکه اگر فرض بگیریم که قرار بر این است که در بلند مدت بودجه دولت متوازن باشد دولت نمی تواند نرخ های بالاتر از بازدهی مورد انتظار را پیش‌بینی کند، افزود: با توجه به این که وجوه اوراقی که فروخته می‌شود، به سرمایه‌گذاری خیلی پربازده اختصاص نمی‌یابد پس دولت نمی‌تواند نرخ های بازدهی بالایی را پیشنهاد کند.
 
اگر دولت بخواهد نرخ های معمولی مثل نرخ‌های سپرده‌های بانکی را اعلام کند قبول جذب 30هزار میلیارد تومان نقدینگی از این جهت سخت است.
 
وی تصریح کرد: ممکن است دولت اعلام کند طبق نیازهای کشور این میزان محقق خواهد شد و به طور مثال نرخ سود 25 درصدی اعلام می‌کند که در این صورت حتی مبالغ بالاتر از 30 هزار میلیارد تومان را هم می‌تواند جذب کند.
اما اگر به این نکته توجه شود که به ازای هر 1 تومان که از این طریق جذب می‌کند بدهی ایجاد می‌شود و باید توان دولت فعلی و آینده را بررسی شود مطمئناً منطقی‌تر تصمیم‌گیری خواهد کرد.
 
از نظر من در خصوص اوراق مشارکت دولتی این نرخ‌ها منطقی نیست و بسیار بالا است.
 
در پایان تاکید کرد: اگر دولت بخواهد منطق اقتصادی را رعایت کند فروش 30 هزار میلیارد تومان در سال آینده بسیار بعید است اما اگر بخواهد منطق اقتصادی  را رعایت نکند و با نرخی تحریک کننده اوراق منتشر کند امکان تحقق این مبلغ وجود دارد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار