رئیس کل بیمه مرکزی مطرح کرد

کوتاهی بیمه مرکزی وقت در نظارت بیمه توسعه/ به دنبال کاهش بیمه اتکایی اجباری هستیم

محمد ابراهیم امین در خصوص بیمه توسعه گفت:بیمه مرکزی وقت در نظارت کوتاهی کرده و اگر نظارت به طور دقیق از ابتدای تأسیس این شرکت در دستور کار قرار می‌گرفت هم‌اکنون بیمه توسعه به اینجا نمی‌رسید.

بیمه ایران تحت نظارت بیمه مرکزی نیست/ حق بیمه شخص ثالث در صورت افزایش دیه، افزایش می‌یابدبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد ابراهیم امین امروز در نشست خبری در خصوص بیمه توسعه اظهار داشت: اگر نظارت به طور دقیق از ابتدای تأسیس این شرکت در دستور کار قرار می‌گرفت هم‌اکنون بیمه توسعه به اینجا نمی‌رسید.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: این شرکت هزار و 600 میلیارد تومان از مردم پول گرفته است که باید قوه قضاییه به این مسئله ورود کند.

وی با بیان اینکه در قوانین ایران شرکت‌های بیمه تضمین ندارند و قوانین متناسب با فعالیت بخش خصوصی به طور کامل تدوین نشده است گفت: بیمه مرکزی وقت در نظارت کوتاهی کرده و اگر همان موقع جلوی تخفیفات 30 درصدی بیمه نامه و تخصیص آن گرفته می‌شد این اتفاق نمی‌افتاد ما نتیجه آنچه دیگران کاشته‌اند را درو می‌کنیم ولی حتما طبق قانون برخورد خواهیم کرد.

امین ادامه داد: پولی که از مردم گرفته‌اند باید از آن محل خسارت را بپردازند و اگر کافی نبود صندوق تأمین خسارت‌های بدنی یا بیمه ایران می‌پردازد ولی تا ختم پرونده‌ها این مسئله زمان می‌برد.

رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: این شرکت به بیمه مرکزی بدهکار است و در طول 11 سال این شرکت یک ریال پول به بیمه مرکزی نپرداخته است و به عنوان مثال در سال 92، 14 میلیارد تومان بیمه مرکزی از این شرکت طلبکار بود. حال بر چه اساسی باید بیمه مرکزی خسارت را بپردازد.

وی با تأکید بر اینکه من پاسخگوی دوره خود هستم و نمی‌توانم اقدامات دوره قبل را پاسخ دهم گفت: اگر این هزار و 600 میلیارد تومان در شرکت می‌ماند قطعا جبران خسارت می‌‌کرد ولی هم اکنون قوه قضاییه در حال رسیدگی این مطلب است که این پول هم‌اکنون کجاست؟
 
** بیمه ایران تحت نظارت بیمه مرکزی نیست

رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص تخصیص 15 درصدی بیمه ایران در حق بیمه شخص ثالث اظهار داشت: ما 28 شرکت بیمه غیردولتی و دولتی داریم که در هر یک از این شرکت‌ها مدیرعاملان تصمیماتی می‌گیرند که بعضا منطقی نیست.

وی افزود: مدیرعامل بیمه ایران در شش ماه پیش در گزارشی به وزیر اقتصاد اعلام کرد: ضریب خسارت این شرکت در شخص ثالث بالای 130 درصد است و زیان سنگینی را متحمل شده است پس تصمیم معقول این است که زیان این شرکت را تقلیل دهیم ولی با این وجود این شرکت چرا اقدام به ارائه تخفیف نموده است.

امین تصریح کرد: بیمه ایران از لحاظ مدیریتی تحت نظارت بیمه مرکزی نیست و طبق آیین‌نامه آن حق بیمه‌ای که برای شخص ثالث تعیین شده به عنوان سقف است یعنی شرکت می‌تواند کمتر از آن میزان اقدام به فروش کند و این موضوع خلاف قانون نیست ولی طبق ملاحظات شرکت‌داری زمانی که شرکتی در حال زیان‌دهی بود این اقدام غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: بنده نامه‌ای را در این راستا به وزیر اقتصاد نوشتم چرا که به هر حال این تصمیمات منطقی به نظر نمی‌رسد و ما تنها بر اساس قوانین می‌توانیم دخالت کنیم.

به گفته امین در پنج سال گذشته این شرکت در شخص ثالث زیان‌ده بوده است و این شرکت 660 میلیارد تومان زیان داشته است.
 
** انعقاد قرارداد بین شرکت‌های بیمه‌ای و بیمارستان‌ها در تهران

رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص اینکه سرانجام قرارداد بین شرکت‌های بیمه‌ای و بیمارستان‌‌ها به کجا رسید اظهار داشت: همه شرکت‌های بیمه‌ای که نیاز به خدمات درمانی دارند با بیمارستان‌هایی که این خدمات را با قیمت مناسب عرضه می‌کنند در تهران قرارداد منعقد کرده اند و در شهرستان‌ها نیز انعقاد این قراردادها آغاز خواهد شد.

وی افزود: شرکت‌های بیمه ای زمانی قرارداد می‌‍‌بندند که مشتری داشته باشند و در واقع متقاضی داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در خصوص فعالیت شرکت آتیه‌سازان حافظ گفت: این شرکت بر خلاف قانون فعالیت می‌کند و بیمه مرکزی را قبول ندارد و خود را  کارگزار بیمه رفاه و سازمان سلامت می‌داند.
 
** حق بیمه شخص ثالث در صورت افزایش دیه، افزایش می‌یابد


وی همچنین با بیان اینکه حق بیمه شخص ثالث در صورت افزایش دیه، افزایش می‌یابد افزود: هر اندازه که دیه افزایش یابد حق بیمه شخص ثالث نیز افزایش می‌یابد و اگر نرخ دیه ثابت بماند نرخ شخص ثالث حتی یک ریال هم افزایش نمی‌یابد.

وی همچنین با بیان اینکه منابع صندوق تأمین خسارت‌های بدنی از حق بیمه‌ای است که مردم می‌پردازند گفت: اگر مردم مشمول پرداخت خسارت حوادث رانندگی نشوند صندوق باید مبلغ را بپردازد و قطعا فردی که در حادثه‌ای آسیب می‌بیند یا فوت می‌کند حتما غرامت را دریافت می‌کند.

به گفته امین صندوق منابع کافی را دارد و هر سال پنج درصد از بیمه‌های شخص ثالث را دریافت می‌کند.
 
** بیمه مرکزی اجازه فعالیت به مدیران فاقد صلاحیت را نخواهد داد

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه بیمه مرکزی توانگری مالی شرکت‌ها را باید کنترل کند گفت: همچنین مجموعه ریسک‌هایی که شرکت‌ها می‌پذیرند باید کنترل شود وهم‌اکنون بیمه مرکزی وضعیت توانایی پاسخگویی به تعهدات را کنترل می‌کند و ما این اطمینان را به مردم می‌دهیم که از این به بعد هیچ شرکتی به سرنوشت بیمه توسعه دچار نشود.

وی افزود: بیمه مرکزی در زمینه‌های مالی، فنی و احراز صلاحیت مدیرا ن و تمام مسولان ذیربط کنترل لازم را دارد و افراد فاقد صلاحیت، دانش، تجربه و مهارت کافی در مناصب بیمه مشغول به کار نخواهند شد.

وی تصریح کرد: نحوه اداره شرکت،‌ کنترل نمایندگان و جذب نمایندگان را بررسی می‌کنیم چرا که در یک دوره‌ای بیمه مرکزی بدون ارزیابی بازار جذب نماینده را آزاد کرد و تعداد نمایندگان از 10 هزار به 40 هزار رسید بنابراین سیستم‌ها قابلیت کنترل این تعداد نماینده را نداشتند از این رو شرکت‌های آسیب پذیرتر زانو زدند ولی ما هم‌اکنون اجازه این کار را نمی‌دهیم و این نمایندگانی که هم‌اکنون مشغول به کار را هستند را نیز پالایش می‌کنیم.

امین با تأکید بر اینکه اگر شرکت‌ها منصفانه و عادلانه به خسارات رسیدگی کنند و به مردم دروغ نگویند و اصول را رعایت کنند قطعا منجر به توسعه فرهنگ بیمه می‌شود.

وی افزود: بیمه‌ها باید اعتماد مردم، جامعه و رسانه را درک کنند چرا که اگر ما تنها به شعار دادن اکتفا کنیم و از آن طرف شرکت‌های بیمه پاسخگوی مردم نباشند قطعا فرهنگ بیمه توسعه نمی‌یابد. شرکت‌‌های بیمه باید منضبط شوند و اطلاعات صحیح به مردم دهند و حق مردم را رعایت کند زیرا اعتماد مردم یعنی فرهنگ‌سازی.

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین با بیان اینکه کشتی‌های ایرانی که در بنادر کشورهایی که خریدار نفت ما هستند قرار می‌گیرند در خصوص بیمه کشتیرانی گفت: در این رابطه مشکل خاصی وجود ندارد و ایران با کشورهایی که در زمینه فروش نفت خام همکاری دارد از طریق کلوپ بیمه‌ای برای بیمه نفت کش‌ها و (P&I) اقدام شده و بعضی از آنها نیز خواستار تضمین دولتی بوده که به همین دلیل وزیر اقتصاد نیز به برخی از آنها را تضمین داده است. 

وی افزود: بنابراین مشکلی در پهلوگیری کشتی‌هایی که حامل نفت خام ایران هستند وجود ندارد.
 
** مردم به بازاریاب‌های بی‌نام و نشان اعتماد نکنند

امین در ادامه اظهار داشت: شرکت‌های بیمه، بیمه‌نامه‌های عمر می‌‌فروشند که برخی از اینها تبدیل به بیمه‌نامه‌های مستمری و بازنشستگی می‌شوند منتها چون این بیمه‌نامه‌ها پیچیدگی‌های فنی و مالی دارند هر کس که این بیمه‌نامه‌ را می‌خرد باید دقت کند که به یک بازاریاب بی‌نام ونشان که تنها اعلام می‌کند تحت نظارت بیمه مرکزی است اعتماد نکنند.

وی تأکید کرد: بیمه مرکزی علم غیب ندارد و نمی تواند بر 70میلیون نفر جمعیت نظارت کند و مردم باید دقت کنند با آگاهی یشتر بیمه‌نامه بخرند. 

 امین با اشاره به اینکه اعتقاد دارم بیمه مرکزی باید یک نهاد حاکمیتی مستقل باشد و نه اینکه در سرنوشت بنگاه‌داری شرکت‌ها سهیم شود، تصریح کرد:‌به دنبال کاهش بیمه اتکایی اجباری هستیم، البته این موضوع یک ابزار نظارت است و باید برای ریسک‌ها نیز چاره‌ای اندیشیده شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار