انصاری فرد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

پرسپولیس داخل پرانتز مورد دارد/ باید مشخص شود پرسپولیس واگذار می شود یا پیروزی؟!

مدیر عامل پیشین پرسپولیس گفت: مساله خصوصی سازی‌ باشگاه و استفاده از نام پرسپولیس 24 سال پیش مطرح شد، اما همه برابر آن ایستادند و حالا هم به جای پرسپولیس پیروزی در حال واگذاری است.

عباس انصاری فرد که در سه دوره مدیر عاملی پرسپولیس را بر عهده داشته است در گفتگویی با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران به سوالات پاسخ داد:

مثل اینکه این بار، کار از حرف گذشته و عزم جزم شده تا واقعا خصوصی سازی باشگاه‌های بزرگ کشور انجام شود
 
- به نظر همین طور است هر چند اما و اگرهای بسیاری مطرح است اگر از کنار این مسایل به سادگی بگذریم در آینده مشکلات پیش بینی‌ نشده‌ای بوجود‌ می‌آید با شرایطی که من می‌بینم و اطلاعاتی‌ که ما داریم، هر کسی وارد موضوع خرید پرسپولیس می‌شود با چالش‌ های خاصی روبرو است البته جدایی از این مطالب که هر کسی به آن توجه نمی‌کند باز هم برنامه ریزی خیلی خاص و ویژه‌ای لازم است تا خریدار بتواند در اینجا‌ به موفقیت برسد.
 
مثلا چه مشکلاتی می‌تواند بوجود آید؟
 
- خیلی‌ها که می‌خواهند وارد این عرصه بشوند فکر می‌کنند پرسپولیس و این فضا را می‌شناسند گهگاه روی باشگاه‌های خارجی‌ مطالعه کرده‌اند را می‌شناسند گهگاه‌ روی باشگاه‌های خارجی مطالعه کرده‌اند و ایده آل فکر می‌کنند اما اینجا یک دنیای دیگر است در تمام سال‌های گذشته دیدیم‌ افرادی را که با تفکرات و وعده‌های آن چنانی آمدند ولی در ادامه شرایط به یک شگل دیگر شده است.

 خود شما در سه دوره مدیریت چه کردید که اکنون این امید را دارید که با حضور دوباره در پرسپولیس‌ اتفاقات خوبی روی دهد؟
 
- دوره اول حضور من را تنها قهرمانی پرسپولیس در آسیا همراه بود برای اولین بار اسپانسر‌ روی پیراهن را آوردیم که با وجود مقاومت‌های بسیار صورت گرفت می‌گفتند این مساله با مسایل فرهنگی و دینی سازگار نیست ارزش انسانی را از بین می‌برد، درحالیکه بعد از ما این مساله باب شد بحث استفاده از خصوصی هم آنزمان مطرح شد
 
در دوره دوم هم ما از جیب خرج کردیم زیر دیون رفتیم تا خرج‌های واجب باشگاه و تیم انجام شود، در آمدش را هم ایجاد کرد همه چیز حساب شده بود ولی درآمد که آمد، به ما گفتند برو!
 
در دور سوم هم یک طرح کامل اقتصادی وجود داشت همان را امسال به شکل ناقص اجرا کردند مساله این است که فرد سرمایه‌ دار با یک تصوراتی وارد کار می‌شود و بعید می بیند همه چیز متفاوت است.
 
تولید پول با برند، یک کار سیستماتیک‌ است که نباید منتظر نتیجه دادن سریع باشید.

گفتید یکسری موارد هم وجود دارد که به آن توجه نمی‌شود
 
- یکی این است‌ که برند واگذار می‌شود ولی خود شرکت واگذار نمی‌شود‌ البته می‌توانید خودتان یک شرکت راه اندازی کنید و شرکت اول برای تسویه‌ دیون باقی ماند، پس همزمان دو شرکت‌ وجود دارد اگر چند سال بعد ماجرا یک شکل دیگر شده چه باید کرد؟ برند بدون شرکت،انتقال تضمین شده‌ای به نظر نمی‌رسد، ضمن آنکه برای دریافت مجوز تاسیس شرکت و باشگاه ورزشی، تضمینی‌ وجود ندارد که نهادهای مختلف یکسری موارد خارج از عرف را تحمیل نکنند و همین نکته‌ها می‌تواند کل پروژه‌ و سرمایه گذاری را دچار مشکل کند راهکار بهتر این بود که خریدار متعهد به تسویه دیون در یک تاریخ مشخص‌ می‌شد و هر چه پرداخت می‌کرد را از حسابش کم می‌کردند. این راه،‌ ساده تر بود ولی حالا حفظ یک شرکت موازی می‌تواند در آینده که آدم‌های جدیدی می‌آیند، کار را سخت کند.

پرسپولیس داخل پرانتز مورد دارد/ باید مشخص شود پرسپولیس واگذار می شود یا پیروزی؟!
 
 فکر می‌کنید رقم اعلام شده، منطقی است؟
 
- باید ببینید چه چیز‌ را با چه اختیاراتی‌ می‌خرید اگر صحبت درباره پرسپولیس باشد، برند با ارزشی است ولی نه با این شرایط و ابهامات!
 
اگر هیچ‌یک از مشکلات نباشد، زمان 4، 5 ساله لازم است تا ارتباط سیستماتیک‌ با هواداران برقرار شود، اقتصاد باشگاه شکل بگیرد تیم کامل شود به اوج برگردد تا برند را تقویت کند باید 200 میلیاردی هم هزینه کنید، تازه اینها برای کسی است که کار و فضا را بشناسد با این شرایط رقم اعلام زیاد است ،‌اما اگر فرض کنیم مشکلات فعلی نبود، ارتباط سیستماتیک‌ با هواداران برقرار شود اقتصاد باشگاه شکل بگیرد تیم کامل شود و به اوج برگردد تا برندرا تقویت کند باید 200 میلیاردی هم هزینه کنید تازه‌ اینها‌ برای کسی است که کار و فضا را بشناسد‌ با این شرایط رقم اعلامی زیاد است اما اگر فرض کنیم مشکلات فعلی نبود، این برند خیلی‌بیشتر از این هم می‌ارزد پرسپولیس یک علامت تجاری است که با‌ آن می‌توانید هر جای دنیا کار کنید، ولی بعضی که اکنون سر از پا نمی‌شناسند تا پرسپولیس را بخرند صدای دهل را از دور شنیده‌اند‌ که برایشان‌ خوش آمده است.
 
 گفتید باید دید چه چیز‌ را می‌خرید، فکر می‌کنیم، اشاره شما به همان موضوع پرسپولیس به پیروزی است.
 
- دقیقاً همینطور است. در آگهی مزایده دیدیم که شرکت " پیروزی" را برای عرضه گذاشته‌اند.
 
داخل پرانتز پرسپولیس قرار دارد، هر چند همیشه جای بحث داشته است. هیچ اقدامی هم برای ثبت مستقل برند "پرسپولیس" بعد از حکم دادگاه نشد

" پرسپولیس" داخل پرانتز داستان دارد. وقتی موسسه "پیروزی" ثبت می‌شد مقاومت خیلی زیادی برای استفاده از نام پرسپولیس وجود داشت!
 
*ببخشید صحبت را قطع می‌کنیم. در همین باره توضیح می‌دهید؟ در ابتدای دهه 70 نگذاشتند نام " پرسپولیس" روی تیم برگردد؟

- بعد از اینکه ما تبلیغات روی پیراهن را آوردیم و البته آماج حملات قرار گرفتیم و رئیس آن کارخانه هم برکنار شد، اندیشه ما برگرداندن نام "پرسپولیس" بود. بحث ورود بخش خصوصی را هم مطرح کرد. در آن دوران غفوری فرد رئیس وقت سازمان تربیت بدنی که مسئولیت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را به من دادند، برای استقلال هیات مدیره گذاشتیم و خودم به پرسپولیس ورود کردم. ما در سالهای آخر دهه 60 این مسئله را مطرح کردیم که مدیریت دولتی در پرسپولیس و استقلال بالاخره به مشکل می‌خورد.

یک شرکت به نام پرسپولیس هم راه اندازی شد که با این نام تجارت کند و هزینه‌های باشگاه پرسپولیس را هم بدهد. اتفاقاً آن شرکت در یکی از اولین اقدامات خود با ارزش پول آن زمان، 500 میلیون تومان تجهیزات ورزشی و امکانات خریداری کرد و به سازمان تربیت بدنی داد، ولی تا جایی که می‌دانم هنوز آن پول را نگرفته‌اند.

به هر حال ما بعد از قهرمانی در آسیا تدارک جشنی را در هتل اوین دیده بودیم. قرار بود همانجا اعلام کنیم این تیم یکبار دیگر نامش پرسپولیس است و بخش خصوصی هم در کنارش قرار می‌گیرد تا یک فعالیت حرفه‌ای را آغاز کند.
این مسائل برای بعضی قابل قبول نبود و اینطور شنیدم که به این دلیل حتی پیش آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور وقت رفتند و عنوان کردند این نام سلطنتی و غیر متعارف است و با آن برخورد می‌کنند.

در نهایت آقای غفوری فرد به من گفتند دست نگه دارید. به این ترتیب بود که ما موسسه " پیروزی " را راه‌اندازی کردیم.

*به بحث قطع شده برگردیم. پیروزی یا پرسپولیس؟
 
- در سال 70 ما یک موسسه فرهنگی ورزشی "پیروزی" داشتیم و یک شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس! این دو از هم جدا هستند. ولی کنار نام "پیروزی" پرسپولیس هم قرار گرفته است.
 
موسسه فقط به نام "پیروزی" در ثبت شرکتها ثبت شد. اگر اجازه استفاده از نام پرسپولیس را داده بودند که اصلاً " پیروزی" ثبت نمی‌شد. بعداً آگهی را به فردی دادند تا برای درج در روزنامه رسمی ببرد.

نامه دست‌نویسی بود و این فرد " پرسپولیس" را خودش اضافه کرد با دستخط متفاوت، نامه‌اش هم موجود است.
 
*یعنی...!
 
- بله، حتی موضوع تخلف و جعل مطرح بود.
 
*ولی بعدها در جریان تبدیل شدن موسسه به شرکت واقعاً نام پرسپولیس در کنار پیروزی و داخل پرانتز به ثبت رسید؟
 
- اگر هم چنین باشد با توجه به آن آگهی اولیه بوده است. چه کسی تضمین می‌دهد که مشکل پیش نیاید. بویژه که الان می‌گویند ما پیروزی ( پرسپولیس) را واگذار می‌کنیم.

 *ولی این مشکل که با حکم دادگاه حل شد. اجازه استفاده از برند پرسپولیس برای فرد مدعی در سال 70 بدون طی ضوابط انجام شده بود و الان این برند در اختیار باشگاه و دولت است؟ خود شما در آن زمان به سود باشگاه شهادت دادید؟
 
- مسئله من نیستم. ما که خیلی کارها را می‌خواستیم بیست و اندی سال قبل برای پرسپولیس انجام بدهیم. اما به هر حال مدعی وجود دارد، پیگیر هم هست. ضمن آنکه در جریان واگذاری باید معلوم شود بالاخره شما به صورت مطلق برند "پرسپولیس" را می‌خرید یا "پیروزی" را؟
 
حتی اگر هیچ مدعی وجود نداشته باشد ما درباره دو موضوع کاملاً متفاوت با هم صحبت می‌کنیم. اگر "پیروزی" و "پرسپولیس" را کامل واگذار می‌کنند یا دو پیروزی( پرسپولیس) را.

انتهای پیام/
برچسب ها: تیم ، جریان ، پیروزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار