حاشیه نگاری بر نشست سه ساعته؛

اجرای موفق طرح تحول نظام سلامت نیازمند استمرار همراهی رسانه ها

وزیر بهداشت در نشستی سه ساعته و صمیمی با اصحاب رسانه از دغدغه هایش گفت و خواهان استمرار همراهی رسانه در اجرای موفق طرح تحول نظام سلامت شد.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، نشست هم اندیشی مدیران عامل خبرگزاریها با وزیر بهداشت و مدیران ارشد این وزارتخانه در حالی بیش از سه ساعت به طول انجامید که هیچ نشانی از بی رغبتی برای ادامه جلسه در بین حاضران دیده نشده و یکی از حاضران در اواسط ارائه مطالب آقای وزیر که به صورت پاورپوینت و با سخنان وی همراه بود، اعلام کرد: " اولین جلسه ای است که بیش از یک ساعت و نیم از ان گذشته اما همکاران خبری ما همچنان سر و پا گوش هستند و کسی با تلفن همرامش مشغول نیست و با نفر کناری صحبت نمی کند و این نشان دهنده تحت تاثیر قرار گرفتن ما از صحیت های شماست."

در این نشست وزیر بی پرده و صمیمانه چالش های نظام سلامت کشور را برشمرد و از نزدیک اصحاب رسانه را در جریان کمبودها و اقدامات صورت گرفته و برنامه های آتی نظام سلامت قرار داد و ضمن قدردانی از همراهی رسانه ها با این وزارتخانه، اجرای موفق طرح تحول سلامت را با استمرار همکاری رسانه ها در اطلاع رسانی شفاف و صادقانه ممکن خواند و از برخی بی مهری ها در عدم انعکاس صحیح فعالیت های صورت گرفته و برنامه های در دست اجرا گلایه کرد.

وی با اشاره به یکی از برنامه ها در نقد غیرعلمی تعرفه گذاری برخی خدمات،  از نوع ارائه امار و ارقام و برداشت نادرست از اقدامات در دست انجام و جلوه دادن تلاش وزارت بهداشت برای ریختن پول بیشتر به جیب پزشکان انتقاد کرد و خواهان توجه دقیق تر برنامه سازان به طرح مسائل چالش بر انگیزی شد که طرح نادرست و یه طرفه ان موجب بی اعتمادی مردم می شود.

وی در همین خصوص در پاسخ به درخواست مدیرعامل خبرگزاری نسیم، اعلام امادگی کرد که خود و کارشناسان این وزارتخانه در جلسات کارشناسی پیش از طرح چنین مسائلی در رسانه حضور یابند و سپس با توجیه کامل چنین موضوعاتی به صورت رسمی از فضای رسانه مطرح شود و مانند انچه پیش تر شاهد ان بودیم با نقد غیرعلمی موجب سلب اعتماد از مردم نشویم.

دکتر هاشمی ضمن استقبال از نقد سازنده تاکید کرد: در برنامه های با محور بهداشت و درمان که قصد بررسی چالش ها وجود دارد باید این کار کاملا علمی و با در اختیار داشتن اطلاعات صحیح صورت گیرد و ما در این خصوص اعلام امادگی می کنیم پیش از طرح چنین مسائلی در برنامه های صدا و سیما با حضور خود ما جلساتی برگزار شود و با توجیه کامل مسئله در رسانه، طرح موضوع شود و به سادگی اعتماد مردم سلب نشده و در انها احساس نارضایتی ایجادنشود.

وی در همین راستا به بیان مرور مطلبی از یکی از روزنامه ها پرداخت و گفت و  در کنگره علمی پزشکان عمومی که شمار زیادی از پزشکان حضور داشتند، من مدت زمان طولانی را سخنرانی کردم و بارها بر دلسوزی و تعهد پزشکان تاکید کردم وبه بیان سختی های این حرفه و جایگاه پزشک در جامعه و لزوم تکریم ان پرداختم ، تذکراتی هم به پزشکان برای ارائه خدمت بهتر دادم و انگاه روزنامه از قول من تیتر زد " وزیر بهداشت: پزشکان متوهم نباشند" به نظر شما این انصاف است ، برداشت صحیح است؟ البته گلایه خود را مطرح کردم اما روی سخنم امروز با شما دلسوزان این نظام است که می دانم هر جا اقدام خوبی انجام شده ان را برجسته کرده اید و تعریف کرده اید و این کمک به نظام است و هر جا نقدی هم کردید باز هم از سر دلسوزی برای انجام صحیح امور و کمک به ماست.

دکتر هاشمی برای روشن شدن ابهامات در برخی طرح ها  و برنامه ها و نیز پاسخگویی بهتر به سوالات اصحاب رسانه اعلام امادگی کرد خود و معاونانش به صورت ماهانه در خبرگزاریها حاضر شده و د ر قالب نشست های تخصصی به طرح مسائل و چالش های حوزه بهداشت و درمان بپردازند و سپس اگرمسئله به عنوان مشکل وجود داشت در رسانه برجسته شود، به عبارتی وی از اصحاب رسانه به ویژه مدیران سیاست گذار این رسانه ها خواست کمبودها و مشکلات را مستقیما ابتدا به خود این وزارتخانه اطلاع دهند و در صورتیکه نتیجه نگرفتند ان را به صورت عمومی در رسانه منتشر کنند.

وی هدف از این اقدام را تلاش برای جلوگیری از سلب اعتماد مردم دانست و گفت: بارها در سفرهایم به شهرستانهای مختلف خستگیم از حس رضایتمندی مردم نسبت به کوچکترین اقدامات صورت گرفته به در شده و عزمم برای ادامه خدمت به این مردم نجیب و قانع بیشتر شد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از این نشست صمیمانه به بیان مشکلات پیش روی خود و مقایسه وضعیت کاریش قبل از قبول مسئولیت اشاره کرد و گفت: خیلی جاها ناچاریم تا کمر خم شویم، التماس کنیم، اما این کار را با افتخار برای مردم انجام می دهیم.

وی تیم همکارانش در معاونتها و بسیاری از دیگر پست های وزارتخانه را ترکیبی از متخصصانی برشمرد که قطعا تنها از سر علاقه به مردم و تلاش برای ارتقا سطح سلامت جامعه مسئولیتهای فعلی را قبول کرده اند و اکر هریک با توجه به تخصص خود به طبابت می پرداختند شاید از جهات بسیاری به صورت شخصی از منافع بیشتری بهره مند می شدند.

وی با تشریح مشکلات فراوان حوزه دارو در گذشته و موانع فعلی از رئیس سازمان غذا و دارو دکتر دیناورند به عنوان یکی از100 دانشمند برجسته دنیا یاد کرد که سال جاری همسر وی نیز همین عنوان را گرفته و از هیچ کوششی در خدمت به این بخش دریغ نکرده است.

وی در پایان از پیگیری تک تک مطالبات و مطالب درج شده در رسانه ها به عنوان مشکلات حوزه سلامت خبر داد و گفت: تعامل دست اندکاران اطلاع رسانی به ارتقا سطح سلامت جامعه و اعتمادسازی در مردم کمک می کندو ازین رو وزارت بهداشت از همراهی با اصحاب خبر و اطلاع رسانی استقبال می کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار