معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی خبر داد

12 میلیارد تراکنش در سال جاری/سامانه صیاد اوایل سال آینده فعال می‌شود

معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: در سال جاری 12 میلیارد تراکنش داشته‌ایم که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به 15 میلیارد تراکنش برسد.

چکاوک به طور کامل از اوایل سال آینده اجرا می‌شود / تراکنش 45 تا 50 میلیونی در شتاببه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران محسن حکیمی امروز در حاشیه همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت در خصوص  طرح چکاوک اظهار داشت‌: سیاست‌های کلی بانک مرکزی عدم ابلاغ سیاست‌های دستوری است و به همین دلیل برای توسعه کارت‌های اعتباری باید بانک و مشتری ترغیب شوند، از این ابزار استفاده کنند. بنابراین نیازی به دستور بانک مرکزی نیست.

 وی در پاسخ به این سؤال که سامانه چکاوک چقدر می‌تواند در کاهش چک‌های برگشتی مؤثر باشد، گفت: چکاوک سامانه‌ای تکمیلی به نام صیاد ( سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک) دارد که از اوایل سال آینده راه‌اندازی می‌شود. 

حکیمی تصریح کرد: با راه‌اندازی این سامانه شماره و کدی که روی هر برگ وجود دارد فرد می‌تواند با ارسال پیامک آن اطلاع کسب کند که صادرکننده آن چک برگشتی دارد یا خیر.

مدیرکل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی افزود: چکاوک فقط روندهای پرداخت را تغییر داده و عامل تأثیرگذار بر کاهش چک‌‌های برگشتی صیاد است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مشکلات چکاوک برطرف شده است، اظهار داشت:‌ مشکلات سیستم برطرف شده و شکایات مردم تا حد زیادی کاهش یافته است و مشکلات فعلی بیشتر مربوط به مشکل پشت‌‌نویسی چک، عدم مطابقت امضا و یا موارد دیگر است که به سامانه ارتباطی ندارد.

حکیمی با اشاره به افزایش تراکنش‌های شاپرک و سامانه‌های پرداخت گفت:‌ در سال جاری 12 میلیارد تراکنش داشته‌ایم که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به 15 میلیارد تراکنش برسد.

انتهای پیام/
برچسب ها: شتاب ، شاپرک ، بانک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار