دبير انجمن ارگانيک ايران:

توسعه توليد ارگانيک به تلاش‌های نظام‌مند نياز دارد

دبير انجمن ارگانيک ايران با بيان اينکه تلاش‌های تحقيقاتی و ترويج محصولات ارگانيک زراعی و باغی خوب است، گفت: تقويت اقتصاد محصولات و توسعه توليد ارگانيک به تلاش‌های نظام‌مند نياز دارد تا به جريانی فراگير تبديل شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ مهدي مهدي پور اظهار داشت: در حوزه استاندارد هم تلاش هاي خوبي شده است و انتظار داريم همه فعاليت ها با راهبري مرکز ملي تاييد صلاحيت استاندارد ساماندهي شود.

وي افزود: بيش از 70 هزار هکتار از اراضي کشور تحت مديريت ارگانيک قرار دارد و محصولات متنوعي مانند پسته وحشي، پسته معمولي، عسل، برنج، چاي، زعفران، خرما، رب گوجه فرنگي، گلاب، اسانس گل، انار، آب انار، انگور، آب انگور، کشمش، کيوي و ... توليد مي‌شود.

مهدي پور با بيان اينکه محصولات ارگانيک با توليد محصول سالم فرق مي کند، اظهار داشت: محصول سالم به معني استفاده از سموم و افت کش ها به اندازه استاندارد و ميزان مجاز است اما در محصولات ارگانيک به هيچ وجه از افت کش استفاده نمي شود.

وي کشت و توليد محصولات ارگانيک را در حفظ سلامت افراد، محيط زيست و تجارت خارجي مهم دانست و گفت: امروزه در 164 کشور به ويژه کشورهاي اروپايي، محصولات ارگانيک توليد مي شود و سابقه ده ها سال دارد.

دبير انجمن ارگانيک ايران اظهار داشت: در ايران هم انجمن ارگانيک از حدود هفت سال پيش فعال شده است و با تشکيل کميسيون هاي تخصصي و فني، اقدامات خوبي در زمينه ترويج فرهنگ توليدات محصولات ارگانيک و نظارت بر اين محصولات دارد. اين انجمن در 15 استان نمايندگي دارد و 35 فروشگاه عرضه محصولات ارگانيک در کشور راه اندازي شده است.

وي افزود: مرکز تحقيقات وزارت جهادکشاورزي هم اقدامات خوبي کرده است و از همه نهادهاي مسئول و فعال مي خواهيم همه کارهاي يکپارچه را منظم انجام دهند تا به دستاوردهاي بالاتري هم برسيم.

بنابراين گزارش، توليد محصولات ارگانيک در همه مراحل رشد با سيستم طبيعي هماهنگ است و در خاکي رشد مي کند که از چند سال قبل هيچ گونه سموم دفع آفات گياهي مانند علف هرزکش ها، قارچ کش ها و مواد شيميايي استفاده نشده و فقط با مواد طبيعي مانند کمپوست گياهي تقويت مي شود.

در ترکيبات ميوه هاي ارگانيک هيچ گونه اصلاح ژنتيکي صورت نمي گيرد و از گازها براي رشد زودرس ميوه ها استفاده نمي شود و به همين دليل رنگ اين نوع ميوه ها طبيعي است.

در پايان برنامه پنجم توسعه بايد 25 درصد از کل محصولات کشاورزي به صورت سالم توليد شود و توليد محصولات ارگانيک به يک ميليون هکتار برسد.

حدود 68 ميليون هکتار در جهان تحت مديريت ارگانيک است که حدود 35 ميليون هکتار آن به صورت برداشت از عرصه طبيعي است.

همچنين هزينه توليد محصولات ارگانيک کشاورزي از محصولات نيمه ارگانيک و سالم بيشتر است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار