منوچهر صهبایی:

دانشجویان موسیقی فرصت حضور در جشنواره فجر را از دست ندهند

صهبایی معتقد است شرکت کنندگان در جشنواره موسیقی فجر این فرصت را دارند که آثارشان مورد بررسی متخصصان و چهره‌های شناخته شده قرار گیرد و این شانس به سادگی به دست نمی‌آید.

به گزارش حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری سی‌امین جشنواره موسیقی فجر؛ منوچهر صهبایی رهبر ارکستر سمفونیک تهران است و امسال در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر عضو هیئت انتخاب بخش رقابتي موسیقی کلاسیک غیر ایرانی است.
 
صهبایی درباره بررسی آثار رسیده به جشنواره گفت: در مجموع 19  گروه در بخش گروه نوازی کلاسیک غیر ایرانی شرکت کرده بودند. ما پس از بررسی تمام آثاری که فرستاده بودند و دیدن و شنیدن آنها، 6 گروه را برای حضور در بخش پایانی و اجرا در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر انتخاب کردیم.
 
این رهبر ارکستر با اشاره به ایرادهایی که در گروه‌های شرکت کننده وجود داشت، توضیح داد: برخی از گروه‌ها قطعه‌هایی که برای اجرا انتخاب کرده بودند اصلا مناسب موسیقی کلاسیک غربی نبود. از طرف دیگر برخی گروه‌ها در اجرا هماهنگ نبودند.
 
وی ادامه داد: 6 گروهی که برای حضور در بخش پایانی جشنواره انتخاب شدند کار بهتری را ارائه داده بودند. همچنین شرایط حضور در مسابقه را داشتند و رپرتوارشان را نیز به خوبی انتخاب کرده بودند.
 
صهبایی درباره چگونگی انتخاب قطعه‌های اجرایی برای گروه‌ها گفت: در فراخوان جشنواره توصیه شده بود که برای بخش موسیقی کلاسیک غربی قطعه‌هایی از آهنگسازان دوره های مختلف انتخاب شود و در کنار آنها قطعه از آهنگسازان موسیقی ایرانی باشد که از تم‌های ایرانی در قالب موسیقی کلاسیک غربی استفاده کرده باشد.
 
وی تاکید کرد:‌ در کل هیچ کدام از گروه‌های حاضر در این بخش بدون عیب نبودند و ضعف‌هایی در اجراها وجود داشت. انتظار داریم که شرکت کنندگان در جشنواره موسیقی فجر سطح بالاتری داشته باشند.
 
صهبایی درباره دانشجویان رشته موسیقی گفت: متاسفانه نوازندگانی که در هنرستان موسیقی و دانشگاه تحصیل کرده‌اند در جشنواره شرکت نکرده بودند. وقتی من علت شرکت نکردن برخی از نوازندگان را در جشنواره موسیقی فجر جویا شدم، برخی می‌گفتند که ما از فراخوان جشنواره مطلع نبودیم. به نظرم این اصلا دلیل قانع کننده‌ای نیست.
 
وی ادامه داد: آنچه مسلم است هر سال در فصل بهمن جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود و اکنون 30 سال است که این روند ادامه دارد. جوانان و نوازندگان تحصیل کرده عرصه موسیقی باید از فروردین هر سال خود را برای حضور در جشنواره موسیقی فجر آماده کنند و منتظر انتشار یا دیدن فراخوان نباشند.
 
صهبایی با اشاره به امتیازهای شرکت در جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: جوانان و متخصصان عرصه موسیقی نباید فرصت حضور در جشنواره موسیقی فجر را از دست بدهند. کسانی که در این جشنواره شرکت می‌کنند این شانس را دارند که آثارشان مورد بررسی متخصصان و چهره‌های شناخته شده موسیقی کشور قرار گیرد. این امکان به سادگی میسر نمی‌شود و هر جایی امکان فراهم شدن چنین بستری وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه جایزه‌های خوبی در انتظار برگزیدگان جشنواره است و کسانی که در این جشنواره به عنوان نفرات برتر انتخاب می‌شوند، می‌توانند از جوایز این جشنواره هم برخوردار شوند.
 
صهبایی در پایان تاکید کرد:‌ امیدوارم امکاناتی در اختیار برگزار کنندگان جشنواره قرار گیرد که بتوانند بلافاصله بعد از پایان هر جشنواره، برنامه‌ریزی و تبلیغات برای جشنواره بعدی را آغاز کنند.
 
سي امين جشنواره بين المللي موسيقي فجر به دبيري دكتر حسن رياحي 24 بهمن تا يكم اسفندماه در تهران برگزار مي شود.
 
علاقمندان مي‌توانند اخبار و عكس‌هاي مربوط به اين جشنواره را در اينستاگرام جشنواره به نشاني fajrmusicfestival30  مشاهده كنند.

انتهای پیام/ رض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار