تزریق مرگبار در جورجیا/ آمریکایی‌ها یک عقب مانده ذهنی را اعدام کردند

یک عقب‌مانده ذهنی در ایالت جورجیای آمریکا با تزریق سم مرگبار اعدام شد و در همین حال سازمان عفو بین الملل به شدت از نقض حقوق بشر در آمریکا انتقاد کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک عقب‌مانده ذهنی سه‌شنبه در ایالت جورجیا در جنوب شرق آمریکا در پی رد آخرین درخواست تجدیدنظرش از سوی دیوان عالی، اعدام شد. 

 «وارن هیل» ۵۴ ساله که ۲۴ سال را در انتظار اعدام در زندان سپری کرده بود، به گفته «سوزان مگاهی» سخنگوی زندان‌های جورجیا، ساعت ۱۹ و ۵۵ دقیقه به وقت محلی در زندان جکسون با تزریق مرگبار اعدام شد. 

دیوان عالی با هفت رأی در مقابل دو رأی آخرین درخواست برای متوقف کردن اعدام او را رد کرد و بدین ترتیب به اعدام او چراغ سبز نشان داد. 

صدور مجوز اعدام این معلول ذهنی در حالی است که دیوان عالی آمریکا سال ۱۹۸۶ اعدام کسانی را که از عقل کامل برخوردار نیستند، ممنوع کرده بود. 

در سال ۲۰۰۲ دیوان عالی آمریکا اعلام کرد معلولان ذهنی نمی‌توانند دیگر اعدام شوند زیرا معلولیت آن‌ها «خطر اعدام خودسرانه را افزایش می‌دهد». اما هر ایالت آمریکا قوانین خاص خود را برای تشخیص عقب‌ماندگی ذهنی دارد. 

جورجیا یکی از سخت‌گیر‌ترین ایالت‌های آمریکاست و می‌گوید معلولیت یک محکوم باید «ورای شک معقول» به اثبات برسد تا او از اعدام نجات پیدا کند. 

 «بریان کامر» وکیل وارن هیل اعلام کرد: «با این اعدام عملی شنیع انجام شد. دیوان عالی امروز اجازه داد یک اشتباه قضایی بزرگ به وقوع بپیوندند». 

وی افزود: «خاطره اعدام غیرقانونی وارن هیل مانند یک لکه ننگ در ذهن مردم این ایالت و دادگاه‌هایی که اجازه دادند این اتفاق بیفتد، خواهد ماند». 

وارن هیل که از آی کیو ۷۰ برخوردار بود، در حالی که محکومیت حبس ابد خود را به جرم قتلی که پنج سال پیش‌تر مرتکب شده بود، می‌گذراند، پس از کشتن یک زندانی با یک تخته می‌خ‌دار در سال ۱۹۹۰ به اعدام محکوم شد. 

در همین حال عفو بین الملل به شدت از نقض حقوق بشر در آمریکا انتقاد کرد و اعدام افراد معلول ذهنی را لکه سیاهی در کارنامه حقوق بشر این کشور خوانده است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار