کوهکن در گفتگوی مشروح باشگاه خبرنگاران:

نباید از کنار رفتارهای مداخله جویانه با اغماض بگذریم/کلودیاروت حقوق بشر را در بمباران شیمیای حلبچه جستجو کند!

نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: حاکمیت و آلمان بارها حقوق بشر را نقض کرده است و خود آلمانی‌ها باید جوابگوی جنایاتی باشند که به علت بمباران شیمیایی با سلاح‌های آنان در خاک عراق صورت گرفت.

نباید از کنار رفتارهای مداخله جویانه با اغماض بگذریم/کلودیاروت حقوق بشر را در بمباران شیمیای حلبچه جستجو کند!نائب رئیس مجلس آلمان در سفری که طی هفته گذشته به تهران‌ داشت علاوه بر دیدار‌های رسمی دیدارهایی غیر دیپلماتیک نیز داشت که از جمله آن می‌توان به دیدارش با "محمدرضا عارف" اشاره کرد. در آن جلسه خانم کلودیا روت مسائلی را طرح می‌کند که با واکنش جامعه انقلابی ایران مواجه می‌شود. در همین زمینه خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، گفتگویی با محسن کوهکن نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی داشت که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

** سخنان کلودیا روت در دیدارهای غیردیپلماتیکش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


کوهکن: گویا برخی کشورهای اروپایی متوجه این نیستند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نظامی مستقل و مبتنی بر مبنای اعتقادی مردم بر سر کار آمده است و این نظام با سایر نظام‌های منطقه و غرب‌آسیا تفاوت‌های فاحشی دارد. از نظر دیپلماسی و حقوق بین‌الملل هیچ کشوری مجاز به این نخواهد بود که در قوانین کشور دیگر دخالت کند آیا ما مجازیم در قوانین کشور آلمان و برخوردهایی که این حاکمیت با شهروندانش دارد مداخله و اظهار نظر کنیم؟ عکس این رویه نیز در روابط بین‌الملل صادق است.
 
** به نظر شما چرا سخنان مداخله جویانه روت با واکنشی در آن جلسه مواجه نشد؟

کوهکن: اینکه آن جلسه در برگیرنده چه سخنانی بوده است و چه پاسخی به طرف آلمانی داده شده است،‌ برای ما مبهم است، آنچه از این جلسه منعکس شد همان بود که در رسانه‌ها انتشار یافت و البته محلی از تامل بود، اما چیزی که مشاهده شد این بود که اینگونه اظهار نظرها از سوی هیچ فردی تکذیب نشد و این امر بر اظهار نظرهای مداخله جویانه در این جلسه  صحه می‌گذارد.
 
** چنین مداخلاتی با شعار آزادی بیان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کوهکن: ملاقات اخیر مهر تأییدی است در عدله‌ای که ثابت می‌کند در وقایع سال 88 نیز برخی سفارت‌خانه‌های خارجی در جریان فتنه نقش و حضور پررنگی داشتند زمانی که بنده پس از انتخابات ریاست جمهوری آلمان و انتخاب خانم مرکل به این کشور سفر داشتم با آمار جالب توجهی مواجه شدم، اینکه تنها 38 درصد مردم این کشور در انتخابات شرکت کرده بودند و در همین راستا از هیئت آلمانی سوال کردم اگر این اتفاق در کشور ما رخ داده بود شما کشور ما را محکوم به عدم مشروعیت و عدم وجود دموکراسی نمی‌کردید؟ آیا این شرایط و این برچسب‌ها در مورد کشور خودتان صادق نیست و تنها پاسخی که از طرف مقابل دریافت کردم این بود که مردم من سالهاست فهمیده‌اند نتایج انتخابات تنها قادر است 5 درصد سرنوشت آنها را تغییر دهد. 
 
** به نظر شما پاسخ سوال‌های روت باید چگونه داده می‌شد؟

کوهکن: روال در مناسبات بین‌المللی به این شکل است که اگر نایب رئیس پارلمان آلمان و یا هر کشور دیگری موضوعی را از مسئولین سوال کند در صورتی که مسئولین این موضوع و سوال را به صلاح وضعیت کشور تشخیص دادند پاسخ و در غیر اینصورت عنوان می‌کنند این سوال با مأموریت شما ارتباطی ندارد و سوالات نایب رئیس پارلمان آلمان از دسته دوم بود. 
 
** به نظر شما چرا امثال خانم روت در قبال جنایات بحرین، سوریه و ... سکوت می‌کنند؟

کوهکن: زمانی که در ایران انتخابات برگزار می‌شود و 80 درصد مردم در این انتخابات شرکت می‌کنند آنها یا سکوت می‌کنند و یا سخنگوی ده،بیست درصدی می‌شوند که در انتخابات شرکت نکرده‌اند یعنی جایی که بحث آزادی و دفاع از مردم سالاری است این گونه عمل می‌کنند و اگر بخواهند نمادی از مردم سالاری کشورشان را نشان دهند نماد و تابلوی آن شرکت 38 درصدی مردم در انتخابات است چنین کشوری اجازه ندارد در امور کشوری که ارکان عمده نظام با رأی و حضور مردم انتخاب می‌شود دخالت کند آلمان کشوری است که در سوابق گذشته خود بیشترین کمک را برای ساخت مواد اولیه سلاح‌های شیمیایی به صدام معدوم کرد و امروز نیز در قبال وحشیگری‌هایی که رژیم آل خلیفه نسبت به مسلمانان بحرین انجام می‌دهد سکوت اختیار کرده است. 

حاکمیت و آلمان بارها حقوق بشر را نقض کرده است و خود آلمانی‌ها باید جوابگوی جنایاتی باشند که به علت بمباران شیمیایی با سلاح‌های آنان در خاک عراق صورت گرفت. لذا اینان بهتر است به جای پرداختن به مسائل داخلی کشورهای مستقلی چون ایران حواسشان به جنایاتی که خودشان انجام داده‌اند و انجام می‌دهند باشد.

** نقش دستگاه دیپلماسی کشور را در جلوگیری از تکرار چنین مسائلی چقدر پررنگ می‌دانید؟

کوهکن: دیپلماسی فعال ما نسبت به آنها به این ترتیب است که به این کشور تفهیم کنیم اگر واقعا به دنبال حقوق مردم در همه کشورها هستید لطفا یک بام و دو هوا عمل نکنید آنها در قبال کشورهایی که اصلا انتخابات ندارند و دارای نظام‌های پوسیده، موروثی، خاندانی و قبیله‌ای هستند سکوت می‌کنند و حتی در بسیاری از مواقع با آنها هم‌صدا می‌‌شوند اما در برابر کشوری مانند کشور ما که به طور متوسط سالانه یک انتخابات درآن برگزار می‌شود و نمایندگان مجلس و رئیس جمهور با رأی و انتخاب مستقیم مردم گزینش می‌شوند چنین مداخلاتی را انجام می‌دهند ما در برابر برخوردهای آنها نباید منفعلانه عمل کنیم بلکه باید معقول و محترمانه اما با موضعی تهاجمی پیش رویم به هرحال این سفر و مطرح شدن این قبیل مسائل را نباید ساده تلقی نموده و با اغماض از کنار آن گذشت و کشور آلمان و سایر کشورهای غربی که هنوز در حال‌وهوای سالهای قبل از انقلاب و تصمیم گیری و دخالت در امور داخلی کشورمان هستند فهماند تاریخ مصرف آن روزهاسالهاست که سپری شده است لذا حداقل برخورد آن است که وزارتخارجه سفیر این کشور را احضار و با ابلاغ تذکرات جدی به وی  راه را برای ایجاد سفر‌هایی از این جنس ازمبدا کشورهای غربی به مقصد کشورمان سد کند.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار