بررسی بازار هفته اول بهمن‌ماه/

فعال اقتصادی: آینده بازار سرمایه در ابهام است

یک فعال بازار سرمایه گفت: در مجموع واقع بینانه‌ترین دید درمورد بازار این مساله است که نسبت به وضعیت آینده بازار ابهام وجود دارد و تقریبا پیش بینی با توجه به فاکتورهای موجود در شرایط کنونی درست نمی‌باشد.

محمد رضا گیوکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص روند هفته جاری بازار سرمایه اظهار داشت: اولین روز معاملاتی این هفته شاخص کل با 0.20 واحد افزایش به 65.029 واحد رسيد. بيشترين تاثير مثبت بر شاخص را نماد فارس و بیشترین تاثیر منفی بر شاخص را نماد همراه بر جاي گذاشتند و شاخص فرابورس (6.10) واحد کاهش یافت که مارون بیشترین تاثير منفی را بر ايفكس بر جاي گذاشت.

وی با بیان روند بانکی‌ها افزود: بانکی ها هفته خود را با جوی مثبت آغاز کردند اما در مجموع تا انتهای هفته تقریبا متعادل و رو به منفی معامله شدند و ریزش خاصی را تجربه نکردند،اما واقعا وقت آن رسیده که نرخ سودهای بانکی کاهش یابد تا بانکها بتوانند قدری قد علم کنند و از شرایط فعلی پیش آمده خارج شوند.

فعال بازار سرمایه در توضیح گروه شیمیایی‌ها گفت: گروه شیمیایی در این هفته ی معاملاتی اکثرا در درصدهای منفی معامله شدند. شرکت توليد مواد اوليه الياف مصنوعي در جدیدترین گزارش منتهی به 31/06/94 خود سود هر سهم شرکت را مبلغ275 ریال اعلام نموده است، شرکت در دوره 3 ماهه خود توانست به ازای هر سهم 52 ریال سود کنار بگذارد و 19درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد. همچنین شرکت پتروشيمي فن آوران در گزارش اصلاحیه خود ، سود هر سهم شرکت را بر اساس عملکرد 9 ماهه منتهی به 29/12/93 ، مبلغ 4644 ریال اعلام نموده است که از جمله خبرهای مهم این گروه می باشند.

گیوکی با اشاره به روند منفی خودوریی‌ها در هفته جاری تصریح کرد: در گروه خودرویی در مجموع جوی متعادل و رو به منفی حاکم بود، در اشاره به خبرهای عمده این گروه شرکت ايرکا پارت صنعت (خکار) در جدیدترین گزارش منتهی به 29/12/1393 خود سود هر سهم شرکت را مبلغ 945 ریال اعلام نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی شرکت  بدون تغییر گزارش شده  است شرکت در دوره9 ماهه خود توانست به ازای هر سهم 831 ریال سود کنار بگذارد و 88 درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد. 

وی اظهار داشت: در گروه فلزات اساسی گروه صنعتي سپاهان سود هر سهم شرکت رابر اساس عملکرد  9 ماهه منتهی به 29/12/93، مبلغ 334 ریال اعلام نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی شرکت با کاهش همراه بوده است، شرکت در دوره 9ماهه خود موفق شد به ازای هر سهم 256 ریال سود کنار بگذارد و 77 درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد .همچنین در گروه انبوه سازی شرکت شاهد(ثشاهد) در جدیدترین گزارش منتهی به 31/03/94 خود سود هر سهم شرکت را مبلغ 304 ریال اعلام نموده است.

فعال بازار سرمایه با بیان روند بازار سرمایه تصریح کرد:بازار سرمایه علی رغم ریزش سنگین در هفته های اخیر در این هفته تغییر چندانی نداشت و بیشتر حالت ایستایی را به خود گرفت. همچنین شاخص کل در بازه های کوچکی نوسان  و رشد داشت . به نظر می رسد که بازار وارد روند اصلاحی شده است.

وی ادامه داد:اما آنچه که حائز اهمیت است طولانی مدت شدن این روند می باشد به طوری که از حوصله سرمایه گذاران خارج شده و زیان و ناامیدی آنها را تشدید می کند واقعیت موجود این طور به نظر می رسد که حقوقی های بازار نیز عقب نشینی کرده اند و حمایتی در این شرایط ، از بازار به عمل نمی آورند، همچنین سایر متغیر های مهم بازار همچون ارزش معاملات، حجم معاملات و حتی دفعات معاملات با افت مواجه شدند به هرحال بازار سرمایه ایران با توجه به نبود چشم انداز سیاسی و اقتصادی به حمایتهای قوی دولتی و  سازمانی از طریق اتخاذ تصمیم های اقتصادی و نیز تزریق نقدینگی احتیاج دارد تا بتواند به سلامت از مهلکه اخیر ایجاد شده نجات یابد. . اما این نکته نیز قابل ذکر می باشد که دولت و مجلس نیز در خصوص حمایت از بازار دست روی دست نگذاشته اند و در هفته های اخیر با تصمیم گیری در بخش های مهم و بنیادی به خصوص پالایشگاهی و نرخ خوراک تلاش هایی را برای رفع مشکلات بورس انجام داده اند .

گیوکی در پایان در خصوص تصمیمات جدید وارد شده در بورس خاطر نشان کرد: همچنین یکی از تصمیمات خوبی که گرفته شد ورود بانک ها به سرمایه گذاری های غیرمستقیم در بازار سرمایه می باشد در هر صورت بورس برای تجدید قوا و جان گرفتن دوباره خود نیاز به زمان و مهلت دارد ، در مجموع واقع بینانه ترین دیددر مورد بازار  این مساله است که   نسبت به وضعیت آینده بازار ابهام وجود دارد و تقریبا پیش بینی با توجه به فاکتورهای موجود در شرایط کنونی درست نمی باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: اینده ، بورس ، بازار ، سهام ، متعادل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار