نعمت‌زاده خبر داد

ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و ترکیه/ همه کشورها می‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری نمایند

وزیر صنعت گفت: ایران و ترکیه بر روی ایجاد منطقه صنعتی در حال مشورت هستند و این آمادگی وجود دارد که شهرک صنعتی مشترکی در خاک ایران ایجاد شود

ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و ترکیه/ همه کشورها می‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری نمایندبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه چهارمین نشست وزاری صنعت D8 در جمع خبرنگاران، با اشا ره به زمینه‌های همکاری‌های مشترک میان ایران و ترکیه گفت: یکی از زمینه‌های همکاری صنعت خودروسازی است چراکه هر دو کشور بنینه قوی دارند و همان طور که آمریکا و ژاپن با هم خودور تولید می‌کنند ولی رقابت ناسالمی ندارند ما و ترکیه نیز می‌توانیم با  هم کار کنیم و هر دو کشور در تولید خودروهای ملی می توانند نقش آفرین باشند.

وی در ادامه به اشاره به اهداف D8 گفت: توسعه همکاری‌های متقابل از اجمله اهداف ما است ضمن اینکه ایران می‌خواهد به تولید 3 میلیون خودرو دست یابد که این امر نیاز به طعه و سرمایه‌گذاری دارد که در مورد ترکیه نیز چنین وضعیتی حاکم است لذا همکاری‌های مشترک می‌تواند راهگشا باشد ضمن اینکه ایران می‌خواهد در صادرات خودرو در جهان نقش آفرینی داشته باشد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تسهیلات دولت برای سرمایه گذاری کشورهای خارجی کیست گفت: ما برای هیچ کشور خاصی مزیتی قائل نمی‌شویم چون قانون قوی سرمایه‌گذاری خارجی داریم و بر اساس آن تمام کشورهای می‌توانند در ایران حضور داشته باشند و متن قانون هیچ تقاوتی برای این کشورها ندارد.

وزیر صنعت در ادامه از مشورت ایران و ترکیه بر روی ایجاد منطقه صنعتی خبر داد و گفت: این آمادگی وجود دارد که شهرک مشترکی را در خاک ایران راه‌اندزای کنیم و ایران و ترکیه در حال مشورت درباره این موضوع هستند.

نعمت‌زاده با اشاره به تشکیل شورای عالی ایران و ترکیه گفت: ایران و ترکیه در سطح رؤسای جمهور دو کشور یک شورای عالی تشکیل داده است که اعضای عالی دو کشور هم در این شورا به تناسب حضور می‌یابند و قرار است ظزرف چند سال آینده مبادلات تجاری دو کشور از مرز 30 میلیارد دلار عبور کند.

وی تصریح کرد: ایران در سال های گذشته به دلیل تحریم نتوانست به اهداف خود در توسعه مبادلات بین‌المللی دست یابد و در حالی که بانک‌های ایرانی در تحریم هستند و بانک‌های خارجی نیز امکان مبادله پول با ایران را ندارند اما با مذاکرات پیش رو امیدواریم گشایشی ایجاد شود .

نعمت‌زاده در ادامه به برگزاری اجلاس D8 گفت: ظرف دو روز گذشته 12 کمیته تخصصی تشکیل شد ودر زمینه خودرو، سرامیک و شیشه و سیمان صحبت‌هایی انجام شد.

وی افزود: همچنین بحث استاندارد نیز مورد توجه قرار گرفت چرا که در مبادلات تجاری میان کشورها باید استانداردهای یکسانی وجود داشته باشد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه هدف از برگزاری این گونه اجلاس‌ها توسعه همکاری های اقتصادی کشورهای عضو است گفت: بیش از یک میلیارد نفر جمعیت کشورهای عضو گروه D8 است و تجارت خارجی میان کشورهای عضو D8 تنها 150 میلیارد دلار است که هدف ما افزایش این رقم و استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود است.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات انجام شده ایجاد وب‌سایت و سایت‌هایی برای مبادلات اطلاعات در بحث صنایع، تکنولوژی و زمینه‌های سرمایه گذاری است و همچنین روز گذشته از سایت خودور رونمایی شد که باید اطلاعات آن به روز شود.

وی تصریح کرد: مبادله اطلاعات به توسعه همکاری‌های اقتصادی کمک بسیاری می‌کند.

وزیر صنعت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پروژه خاصی به جمع‌بندی نهایی رسیده است گفت: ایجاد انجمن‌های مشترک در صنعت پولاد و سیمان مدنظر قرار گرفت تا یک انجمن در D8 ایجاد و یک کشور مسئول هماهنگ کردن طرح‌های آن باشد.

وی ادامه داد: بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری‌ها ایجاد شده ولی به جمع بندی نرسیده است چرا که شرکت‌ها باید در این زمینه با هم صحبت کنند نه دولت‌ها.

نعمت‌زاده در پاسخ به سوال دیگری در مورد تهدیدات سرمایه گذاری در کشورهای D8 این کار هم مانند سایر کارها تهدیداتی دارد اما اگر مصمم باشیم به اهداف خود که توسعه پایدار صنعت است دست می‌یابیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار