تحلیلگران :‌

یمن در آستانه یک فاجعه اقتصادی واقعی

خبرگزاری شین هوا در گزارشی نوشت: تحلیلگران اعلام کردند یمن پس از فلج شدن دولت پس از سال ها کشمکش سیاسی در این کشور از قیام سال 2011 تاکنون در آستانه یک فاجعه اقتصادی واقعی قرار دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "مرزوق محسن" مدیر مرکز تحقیقات توسعه اقتصادی و اجتماعی یمن گفت اگر بن بست سیاسی کنونی ادامه یابد و به چالش های اقتصادی رسیدگی نشود ، یمن هیچ چیزی برای تکیه کردن به آن نخواهد داشت.

حدود 11 بلوک نفتی در استان های شبوه و حضرموت که روزانه حدود 90 هزار بشکه نفت در آنها تولید می شد، تعطیل شده است.

در حال حاضر یمن روزانه حدود 35 هزار بشکه نفت از 18 بلوک نفتی در مارب تولید می کند. 

مقامات یمن گفتند تولید نفت از بلوک نفتی مارب حتی بخش کمی از هزینه ها را نیز پاسخگو نخواهد بود.

محسن گفت : یمن با مشکلات زیادی روبرو است. این کشور حتی نمی تواند از ذخایر ارزی رو به کاهش خود استفاده کند زیرا استفاده از ذخایر ارزی مشکلات دیگری ازجمله تورم را برای این کشور همراه خواهد داشت.

ذخایر ارزی یمن از پنج میلیارد و 100 میلیون دلار در ماه سپتامبر به چهار میلیارد و 600 میلیون دلار در ماه نوامبر کاهش یافت زیرا بانک مرکزی یمن حدود 500 میلیون دلار را را صرف واردات نفت کرد.

محسن افزود علاوه بر این یمن می تواند شاهد افزایش فرارهای مالیاتی باشد زیرا پیش بینی می شود بازرگانان و شرکت ها از ناآرامی های کنونی برای فرار از مالیات استفاده کنند که در آنصورت یمن یک منبع درآمد مهم دیگر را از دست خواهد داد.

از سوی دیگر برخی کمک کنندگان بین المللی ازجمله عربستان سعودی و امارات عربی متحده کمک خود را به یمن به حال تعلیق درآورده اند.

ناظران گفتند تعطیلی طرح های کلیدی و تعلیق کمک به یمن ، کسری بودجه این کشور را افزایش خواهد داد و یمن را با یک فروپاشی احتمالی روبرو می سازد.

کسری بودجه یمن در سال 2014 ، شش درصد تولید ناخالص داخلی بود و پیش بینی می شود امسال این میزان افزایش یابد.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار