نگاهی به اخبار حوزه ارتباطات وفناوری اطلاعات در هفته گذشته

از سیاست گذاری آئین نامه تعرفه پیامک های تبلیغاتی تا ورود فیلترینگ هوشمند سایت‌ها و شبکه های اجتماعی

آئین نامه تعرفه پیامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده و کاهش تعرفه رومینگ ایران وعر اق و آغاز فیلترینگ هوشمند در سایت های دیگر شبکه های اجتماعی از مهمترین عناوین خبری هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، هفته گذشته را می توان یکی ازدیگر هفته های پرخبر وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات دانست.

آغاز هفته گذشته با امضا تفاهم نامه دو جانبه وزارت  ارتباطات و فناوری اطلاعات ووزارت اموزش و پرورش به منظور استفاده از ظرفیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت در حوزه آموزش و پرورش بسته شد وهمچنین مرکز داده جدید وزارت آموزش وپرورش با هدف استقرار نظام جامع رصد، نظارت و ارزیابی در نظام آموزش و پرورش افتتاح شد  که با ارائه اطلاعات و تحلیل داده ها در 105 هزار مدرسه ، 32 اداره کل آموزش وپرورش استان ها، مراکز و معاونت های تابعه و دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیرشهید رجایی می تواند آموزش وپرورش را در مدیریت صحیح منابع و امکانات کمک کند.

براساس این تفاهم نامه، ارتقا ظرفیت و مهارت فرهنگیان با کاربرد فاوا، گسترش خدمات و محتوای آموزشی در فضای مجازی برای استفاده جامعه آموزش و پرورش، ارتقا مهارت های دانش آموزان در کاربرد  فاوا، توسعه فنی  و ارتقای کیفیت خدمات مرکز داده اصلی، توسعه سرویس هاس کاربردی  در دستور کار دو وزارتخانه قرار می گیرد.
 
اتصال بیش از 40 هزار مدرسه در کشور به شبکه اینترنت  
                  
نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات در مراسم امضای تفاهم نامه اموزش وپرورش و وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات با بیان این مطلب که در حال حاضر بیش از 40 هزار مدرسه در کشور به شبکه اینترنت اتصال دارند گفت: با توجه به فراهم شدن زیر ساخت های لازم تلاش می شود در آینده این رقم افزایش یابد.  
وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا  با مطالعات عمیق فن‌آوری اطلاعات را در مدارس پایه گذاری می‌کنند و بر همین اساس ما نیز امروز این موضوع را با عنوان مدارس هوشمند مورد بررسی جدی‌تر قرار داده‌ایم و وزارت ارتباطات این آمادگی را دارد که از نظر امکانات مالی، تجربیات و تجهیزات برای دسترسی به این هدف همکاریهای مختلف انجام دهد.
 
 
 موتور جستجوی فارسی برای استفاده وزارت آموزش و پرورش در شبکه ملی مدارس

محمود واعظی  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم امضای تفاهم نامه فی مابین وزارت ارتباطات و وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: دولت یازدهم به منظور ایجاد شبکه ملی اطلاعات ، گام اساسی را برداشته است که در این راستا بر توسعه شبکه های دستگاهی تاکید داریم.       
            
وی با بیان این که شبکه مدارس به عنوان یکی از  زیرمجموعه‌های شبکه ملی اطلاعات مورد بهره برداری قرار می  گیرد، گفت: قدردان تلاش های وزارت آموزش و پرورش در رسیدن به اهداف شبکه ملی اطلاعات هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  از تامین خدمات موتور جستجوی فارسی برای استفاده وزارت آموزش و پرورش در شبکه ملی مدارس و دیگر پایگاهها و سامانه های آموزشی و پرورشی خبر داد و گفت: امروز گام بسیار خوبی در جهت هوشمندسازی صحیح مدارس برداشته شد تا بتوانیم شبکه مدارس کشور را در چارچوب شبکه ملی اطلاعات توسعه دهیم.

راه اندازی پست الکترونیکی دانش آموزان و  پرتال مدارس

واعظی در این مراسم همچنین از همکاری با آموزش و پرورش در جهت راه اندازی پست الکترونیکی دانش آموزان و  پرتال مدارس خبر داد و گفت: در این راستا از بخش های مختلف فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کمک خواهیم گرفت تا با توسعه سرویس های کاربردی بتوانیم به کیفیت بخشی فرآیند یادهی و یادگیری کمک کنیم.
 
 
آمادگی ارائه تخفیف رومینگ به زائران عراقی 

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق برای توسعه همکاریهای ارتباطات و فناوری اطلاعات دو کشوربا اشاره به مذاکرات و همکاری با عراق درخصوص حضور زائران ایرانی و عراقی گفت: وزارت ارتباطات آمادگی دارد.
 
 
 واعظی در ادامه با اشاره به لزوم ایجاد اپراتورهای  مشترک تلفن همراه و اتصال مکالمات دو کشورعنوان کرد: وضعیت ارتباطات دو کشور ایران و عراق باید افزایش یابد و تعرفه رومینگ کاهش یابد تا زائران ایرانی و عراقی بهتر تماس برقرار کنند.
 
 
افتتاح گام نخست پروژه ترانزیت ارتباطات عراق ازمسیر ایران 

گام نخست پروژه ترانزیت ترافیک بین الملل عراق از مسیر ایران با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و حسن کاظم الراشد وزیر ارتباطات عراق به بهره برداری رسید  که درگام نخست این پروژه 3700 کیلومتر از این شبکه با بهره گیری از آخرین تکنولوژی روز دنیا و از طریق اتصال به شبکه مادر مخابراتی تحت مدیریت و نظارت کارشناسان شرکت زیرساخت تجهیز و آماده بهره برداری شده است.
 
 
کاهش زمان انتظار مراکز پاسخگویی به مشترکان اینترنت پر سرعت 

داوود زارعیان سخنگوی شرکت مخابرات درپاسخ به خبرنگار ما از کاهش زمان انتظار مراکز پاسخگویی به مشترکان اینترنت پر سرعت خبر داد وگفت: در حال حاضر زمان انتظار مرکز پاسخگویی به مشترکان اینترنت پر سرعت(2020) حداکثر 8دقیقه است که تا پایان سال به یک دقیقه است.

وی افزود: در حال حاضر زمان انتظار پاسخگویی به مشترکان 6تا 8دقیقه است که تا پایان سال میانگین زمان کمتر شده و به یک دقیقه می‌رسد.

وی در ادامه تصریح کرد: امیدواریم شاهد پاسخگویی آنلاین 2020 و ارائه خدمات پس از فروش اینترنت پر سرعت از طریق شماره تلفن 2020 باشیم.

زارعیان در پایان گفت: متقاضیان و مشترکین پس از تماس با شماره 2020 به مرکز ارتباطی شرکت مخابرات استان تهران متصل شده و بدون هیچ گونه مراجعه‌ای نسبت به خرید یا رفع خرابی اینترنت پر سرعت اقدام می‌کنند که در آینده این مراکز به صورت آنلاین پاسخگوی مشترکان خواهد بود.
 
 
بهره برداری از 50 طرح انتقال و 224 هزار پورت دیتا و شبکه دسترسی مشترکین

شرکت مخابرات استان تهران همزمان با فرا رسیدن دهه مبارک فجر 50 طرح انتقال و حدود 224 هزار پورت Access، دیتا و سوییچ را به بهره برداری می رساند.
 
مهرداد علی بیگی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و کنترل پروژه های شرکت مخابرات استان تهران گفت: این طرح ها شامل 50 طرح انتقال، 83 هزار و 664 پورت (Access)، 61 هزار و 500 پورت دیتا و 79 هزار پورت سوییچ است .

وی در ادامه تصریح کرد: هم اکنون بیش از 7 میلیون و 821 هزار شماره تلفن ثابت در استان تهران مشغول به کار است و ضریب نفوذ در استان تهران 6/53 درصد و در شهر تهران 64 درصد   
است.

از پیامک های ناخواسته تا شگرد جالب خالی کردن جیب مشترکان! 

در هفته گذشته باشگاه خبرنگاران گزارشی در مورد یکی از موضوعات یا مشکلات مشترکان تلفن همراه یع نی پیامک های تبلیغاتی ودر ادامه تنها نقش انها یعنی ‍ شارژخوری  اشاره کرد پیامک هایی که حتما برای شما هم پیش امده در هنگام انجام کاری مهم، صدای پیامکی از گوشی تان بلند شود و  به دنبال رسیدن پیامی مهم گوشی تان را برداشته وشروع به چک کردن پیام می کنید اما پیامک هایی تبلیغاتی وعجیب وغریب برایتان ارسال می شود 

ومشترکان سیم‌کارتهای اعتباری بعد از دریافت این پیام‌ها و یا شاید قبل از آنکه بخواهند آن را تایید کنند بلافاصله صفحه مقدار اعتبار باقی مانده برایشان باز می شود.
 
حال با توجه به مصوبه سال 90 کمیسون سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیوئی و تاکید وزیر ارتباطات مبنی برارسال پیامک ودریافت هزینه با رضایت مشترک آیا لازم نیست مسئولین وزارتخانه  برای رعایت حقوق مشترکان از تحمیل هزینه های ناخواسته به مشترکان چاره‌ای بیاندیشند؟
 
 
پیگیری این گزارش و مطالبات مردم تا زمان ارائه پاسخ از مسئولان ذیربط ادامه خواهد داشت.
 
 احتمال نصب نسل جدید کیوسکهای تلفن همگانی از سال آینده 

داوود زارعیان سخنگوی شرکت مخابرات ایران احتمال نصب نسل جدید کیوسکهای تلفن همگانی از سال آینده گفت: امیدواریم با اتمام مطالعات و بررسی‌های کیوسکهای جدید تلفنهای همگانی از سال آینده نصب آنها در مناطق پرجمعیت آغاز ‌شود.

داوود زارعیان سخنگوی شرکت مخابرات ایران در هفته گذشته با اشاره به تغییر کاربریهای کیوسکهای تلفن همگانی اظهار کرد: با توجه به استقبال کم شهروندان از کیوسکهای تلفن‌ همگانی برنامه تغییر کاربری این کیوسکها در دست اقدام است که ضمن اینکه کیوسکهای تلفن همراه کاربری فعلی خود را حفظ می‌کند و به تدریج کاربریهای جدیدی به آن اضافه می‌شود.  
 
وی به زمان تغییر کاربری این کیوسکها زمان بر است و امیدواریم که مطالعات ساختار و طراحی آنها در سال جاری به پایان برسد و ارسال بعد از نصب کیوسکهای جدید در مناطق پرجمعیت و شلوغ آغاز می‌شود و به تدریج به سطح کشور می‌رسد.  
 
 
تجهیزات سوئیچ تلفن ثابت به شبکه دیجیتال در آینده نزدیک  

 
کاظم ابرهیمی مدیر عامل شرکت مخابرات ایران گفت:‌ به تناسب تجهیزات سوئیچ تلفن همراه، تجهیزات سوئیچ تلفن ثابت باید پیشرفت و تبدیل به شبکه دیجیتال در آینده نزدیک شود.
 وی با اشاره به تغییر تجهیزات سوئیچ تلفن ثابت اظهار کرد: با توجه به تغییر تجهیزات و ورود نسل 3 و بالاتر تلفن همراه، تغییر در تجهیزات تلفن ثابت که اکنون PDM و نسل قدیم است نیاز است و باید تبدیل به نسل جدید یعنی بر اساس IT و دیجیتال شود.  
 
وی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح شبکه تلفن ثابت از ‌آنالوگ به دیجیتال تبدیل می‌شود، افزود: اجرای این طرح به یک برنامه بلند مدت نیاز است که امیدواریم با تامین مالی، اجرای ‌آن شروع شود.  
 
ابراهیمی در ادامه به میزان اعتبار تبدیل شبکه آنالوگ به دیجیتال اشاره و عنوان کرد: تبدیل  خط تلفن ثابت به آنالوگ در کشور به شبکه آی پی نیازمند 6هزار میلیارد تومان اعتبار است.  
 
 
آئین‌نامه تعرفه‌ پیامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده سیاست گذاری شد/ایران آمادگی کاهش تعرفه بین دو کشور را دارد 

وزیر ارتباطات گفت: جلسات متعددی برگزار شده و در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی آئین نامه و مباحث مربوط به تعرفه‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده را سیاست گذاری کردیم.
محمود واعظی وزیر ارتباطات در حاشیه مراسم دیدار با وزیر ارتباطات عراق که در وزارت ارتباطات برگزار شد در جمع خبرنگاران در پاسخ به باشگاه خبرنگاران مبنی بر وضعیت رسیدگی به پیامک های تبلیغاتی و ناخواسته و تعرفه‌های آنها اظهارکرد: خوشبختانه جلسات متعددی برگزار شده و در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی آئین نامه و مباحث مربوط به تعرفه‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده را سیاست گذاری کردیم.
 
وی افزود: به همین منظور کمیته‌ای به مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عضویت حدود ده دستگاه تشکیل شده تا به وضعیت پیامدهای ناخواسته مشترکان تلفن همراه و کاهش هزینه شارژ آنها جلوگیری شود.  
 
 واعظی در خصوص تعرفه اینترنت گفت: هدف ما این است که همینطور که اینترنت سراسری می‌شود و یکبار 20 درصد ارزان شد بار دیگر به دنبال ارزان کردن اینترنت هستیم.  
 
وی با اشاره به فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و وضعیت فیلترینگ هوشمند در کشور گفت: همانطور که بارها اعلام کردیم تلاش دولت و وزارت ارتباطات این است که مردم از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند و با توجه به اینکه هنوز فرهنگ استفاده از این شبکه‌ها مشخص نشده لازم است بیشتر به فرهنگ استفاده از این شبکه‌ها کار شود و اعتقاد من بر این است که حریم خصوصی شهروندان باید حفظ شود.  
 
وی با اشاره به اینکه لازم است شبکه‌های اجتماعی در داخل کشور زیاد شود اظهار کرد: با افزایش شبکه های اجتماعی در داخل کشور استقبال مردم از این شبکه‌ها بیشتر خواهد شد و مردم نیاز ندارند از شبکه‌های اجتماعی خارجی استفاده کنند.
 
فیلترینگ هوشمند وارد فاز دوم شد
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم همچنین در خصوص فیلترینگ هوشمند در کشور گفت: فیلترینگ هوشمند پروژه ای ده‌ماهه که هم‌اکنون تست یک ماهه آن تمام شده و وارد مرحله 3 ماهه شدیم و آن مرحله نیز 6 ماه طول می‌کشد.  
 
واعظی با اشاره به موتور جستجو گر ملی گفت: امیدواریم از دهه فجر از دو موتور جستجو گر که توسط دو دانشگاه انجام شده این جستجو گر ملی را آغاز کنیم.  
وی در پایان در خصوص سازمان فضایی گفت: انحلال سازمان فضایی صحت ندارد و تصمیم دولت این است که  به سازمان فضایی قدرت ببخشد و این سازمان  توسط پژوهشگران مختلف ادامه یابد.  
 
 
ضوابط موافقت‌نامه‌های سطح خدمات پستی تصویب شد 

سخنگوی كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از تصویب "ضوابط و چارچوب موافقت‌نامه‌های سطح خدمات پستی (SLA)" از سوی این كمیسیون خبر داد وهدف از تصویب موافقت‌نامه سطح خدمات (SLA) پستی را شفاف‌كردن كیفیت خدمات در مقابل هزینه آن در شبكه‌های پستی و رعایت حقوق مشتریان اعلام كرد.   
 
وی با اشاره به اینكه هرگونه خدمت ارتباطی كه دارای حداقل یكی از فرایندهای قبول، تجزیه و آماده‌سازی، مبادله و رهسپاری و توزیع مرسوله پستی باشد بعنوان خدمات پستی تلقی می‌شود، گفت: در این مصوبه خدمات ثبتی، پستی داخله و پستی خارجه به طور شفاف تعریف شده و غرامت تاخیر در توزیع انواع خدمات پستی داخله شامل خدمات عادی با گواهی تحویل و خدمات سفارشی، خدمات پیشتاز و خدمات ویژه براساس مدت زمان قبول تا توزیع مرسوله مشخص شده است.   
 
 
رفع اختلالات در شبکه تلفن همراه تا اسفند ماه 

همچنین در هفته گذشته محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اختلالات در شبکه تلفن همراه نسبت به ماه گذشته کمتر شده و بر اساس قول‌های داده شده تا اسفند ماه برطرف می‌شود.
 محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اختلالات تلفن همراه اظهار کرد: در چند وقت اخیر شاهد اختلالات زیادی از شبکه تلفن همراه که بیشتر این اختلال از اپراتور اول تلفن همراه بود، هستیم که طبق آخرین گزارش‌های دریافتی این اختلالات نسبت به ماه گذشته کمتر شده است.  
 
وی در ادامه در پاسخ به عملیاتی شدن وعده‌های رفع اختلال در شبکه تلفن همراه افزود: بر اساس قول‌ و وعده‌ای که این اپراتور به ما داده است، تا اسفند ماه این اختلالات برطرف می‌شود. 


انتهای پیام/

برچسب ها: ارتباطات ، فناوری ، تعرفه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار