ضعف در غربالگری مشکلی جدید در زمینه بیماری‌های غذا است

گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که ضعف در سیستم تحقیق و غربالگری به ویژه در کشورهای در حال توسعه، مشکلی جدی در زمینه بیماری‌های ناشی از غذا است.

محمد‌ کاظم‌ شفیعی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: بیماری‌های ناشی از غذا سالانه موجب مرگ‌و‌میر میلیون‌ها نفر در سراسر جهان می‌شوند و عواقب بهداشتی درمانی متفاوتی را به همراه دارند.

وی با بیان اینکه سالمندان و کودکان بسیار بیشتر از دیگران از بیماری‌های غذا متضرر می‌شوند، افزود: یکی از مهمترین مشکلات در زمینه‌ بیماری‌های غذا، مشکلاتی است که در زمینه ثبت و گزارش دهی این بیماری‌ها وجود دارد.

شفیعی‌، تأکید کرد: گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که ضعف در سیستم تحقیق و غربالگری به ویژه در کشورهای در حال توسعه، مشکلی جدی در زمینه بیماری‌های ناشی از غذا است.

وی گفت: همین ضعف در سیستم تحقیق و غربالگری‌ موجب شده که میزان شیوع و بروز عوارض و اثرات بیماری‌های غذا به درستی مشخص نباشد و در واقع آمارها چندان با واقعیت هم خوانی نداشته باشد.

شفیعی‌ یاد‌آور شد: وقتی آمار و ارقام دقیقی در خصوص مبتلایان به بیماری‌های ناشی از غذا در دسترس نباشد، نمی‌توان برنامه‌ریزی‌های دقیقی در خصوص پیشگیری، کنترل و درمان این بیماری‌ها داشت.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.