لاریجانی در کنگره سراسری شهدای طلاب و دانشجوی ملایر:

روحانیت شیعه دولتی نیست/ نحوه بودجه ریزی در حوزه فرهنگ اصلاح شود

رئیس مجلس با بیان اینکه بهترین راه برای تهذیب نفس راه مجاهدت است گفت: در تفکر اسلامی علم آموزی و اخلاق محورهای بسیار مهمی هستند که باید مبنای سبک زندگی اسلامی قرار گیرند.

روحانیت شیعه دولتی نیست/ نحوه بودجه ریزی در حوزه فرهنگ اصلاح شود
به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران،«علی لاریجانی» امروز (پنجشنبه 9 بهمن) با حضور در کنگره سراسری شهدای طلاب و دانشجو در شهرستان ملایر گفت: جهاد و شهادت در سبک زندگی اسلامی جایگاه بسیار مهمی دارد که مقام معظم رهبری نیز چندی پیش بر ارائه چنین الگویی تأکید داشتند نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که هر مسلمانی یک گمشده دارد که همانا این گمشده سعادتمند زیستن است.
 
رئیس مجلس ادامه داد: در سفر به یکی از کشورهای اروپایی با رئیس مجلس سنای آن کشور دیدار داشتم که از من در مورد پیشرفت کشور و مسیری که در این راستا طی می شود سوال کردند که بنده در پاسخ گفتم در کشور ما مبنای زندگی فردی واجتماعی سعادت است که شامل مجموعه ای از خصوصیات رشد مادی و معنوی می شود بر این اساس کسی سعادتمند است که همزمان هم مولفه های معنوی را داشته و هم از لحاظ مادی رشد کند.
 
وی تصریح کرد: لذا کشورهای اروپایی به علت اینکه از موضوع سعادت غافل هستند و فقط رشد اقتصادی را بر مبنای آزادی بیان دنبال می کنند از این نظر موفق هستند اما در سایر زمینه ها با چالش مواجهند و به گفته خود آنها مردم اروپا امروز دچار یک نوع سردرگمی شده اند.
 
بهترین راه برای تهذیب نفس راه مجاهدت است/نگاه مجاهدان به زندگی یک نگاه تکامل یافته است
 
 لاریجانی با یادآوری اینکه درتفکر اسلامی علم آموزی و تکامل اخلاقی از محورهای بسیار مهم هستند گفت: بهترین راه برای تهذیب نفس راه مجاهدت است که انسان را با حقیقت اسلام آشنا می سازد و بر این اساس یک مجاهد فی سبیل الله با افراد عادی تفاوت دارد و نگاه مجاهدان به زندگی یک نگاه تکامل یافته است.
 
رئیس مجلس افزود: راهی که انقلاب اسلامی به ما نشان داده است گام برداشتن در راه مجاهدت است که شهدای طلاب و دانشجو بر همین مبنا بهترین سبک زندگی را انتخاب کردند.
 
وی ادامه داد: امروزه توسعه تک بعدی مشکلاتی را در دنیای غرب به وجود آورده که به گفته بسیاری از منتقدان دنیای غرب در دهه های اخیر تک بعدی جلو رفته و در زمینه های دیگر رشد نکردند بر این اساس است که رهبر معظم انقلاب بر انتخاب الگوی بومی به لحاظ استفاده از تجربه گذشتگان تأکید دارند.
 
توجه تفکر اسلامی به مبدا حق آزادی بیان برای  رسیدن به پیشرفت/جهاد و شهادت از ارکان مهم سبک زندگی اسلامی است
 
 لاریجانی با اشاره به اتفاقات اخیر رخ داده در کشور فرانسه گفت: آنها افتخار می کنند که یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر(ص) توهین کرده و از این اقدام نادرست به عنوان آزادی بیان یاد می کنند اما باید توجه داشت چه کسی این حق را به آنها داده در تفکر اسلامی حق آزادی بیان حقی است که خداوند به بشر داده اما این نکته هم که در چه مسیرهایی باید ازاین حق استفاده شود مشخص شده که متأسفانه غربی ها این مبدأ را حذف کردند وچالش ها ومشکلاتی را به وجود آورده اند.
 
رئیس مجلس تصریح کرد: در تفکر اسلامی دموکراسی برای رشد انسانیت تلاش دارد اما در غرب رشد حیوانیت دنبال می شود که مبنای آن لذت گرایی است و سعادت انسان را در بهره مادی بیشتر و لذت گرایی تعریف می کند به همین علت دچار خلاء های بسیاری می شوند.
 
 لاریجانی با تاکید بر اینکه در تفکر اسلامی هم آزادی بیان مهم است گفت: اما متفکران اسلامی به مبدأ این حق توجه می کنند تا انسان را به پیشرفت و سعادت برسانند لذا در سبک زندگی باید به موضوع گرایش معنوی توجه ویژه ای داشت.
 
وی با اشاره به اینکه جهاد و شهادت از ارکان مهم دیگر سبک زندگی اسلامی است ادامه داد: مسیری هم که درانقلاب اسلامی طی شد این بود که جهاد و جهادگری به عنوان سبک زندگی برگزیدگان معرفی شود و بر همین اساس است که امروز دراین کنگره از شهدا به عنوان افراد تأثیرگذار تجلیل می کنیم و چه خوب است که چنین همایش هایی در هر شهری برگزار شود.
 
روحانیت نباید دولتی باشد/روحانیت شیعه دغدغه زندگی توده مردم را دارد/نحوه بودجه ریزی در حوزه فرهنگ اصلاح شود
 
رئیس مجلس با تأکید بر اینکه روحانیت نباید دولتی باشد افزود: روحانیون باید در توده مردم زندگی کنند و دغدغه مردم را داشته باشند که این شاخص ویژگی مهم روحانیت شیعه است به تعبیر دیگر روحانیت شیعه مستقل هستند و دولتی نیست و علی رغم شرایط سخت مستقل عمل می کنند.
 
وی با اشاره به اینکه برای وزارت آموزش و پرورش 30 هزار میلیارد تومان بودجه پرداخت می شود اضافه کرد: چنین بودجه ای برای روحانیت وجود ندارد که البته این یک اشکال است و باید نحوه بودجه ریزی در حوزه فرهنگ اصلاح شود.
 
رئیس مجلس در خصوص مشکلات شهرستان ملایر توضیح داد: به گفته نماینده شما یکی از شغل های اصلی مردم ملایر باغداری است و زندگی مردم از این راه می گذرد مشکل کمبود آب یک مشکل عمومی در کشور است که البته تمهیداتی در راستای حل این مشکل اندیشیده شده است به عنوان مثال در سال گذشته بودجه ای برای آبیاری تحت فشار در نظر گرفته شد و همین موضوع در بودجه سال آینده دنبال می شود.
 
 لاریجانی با اشاره به اینکه به منظور ایجاد سیستم آبیاری نوین 85 درصد منابع مورد نیاز از سوی دولت تأمین می شود و تنها 15 درصد اعتبار لازم از سوی کشاورزان پرداخت می شود گفت: در دولت این آمادگی وجود دارد تا اجرای این طرح عملیاتی شود چرا که استفاده از این روش هم برای کشاورزان مفید است و هم به مشکل جدی آب در کشور کمک می کند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در کنگره سراسری شهدای طلاب و دانشجوی شهرستان ملایر از  کتاب شعاع بی نهایت مربوط به شهید دکتر احمدرضا احمدی از شهدای این شهرستان رونمایی کرد.
 
گفتنی است، رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای ورود به شهرستان ملایر از کارخانه بافتسان این شهرستان بازدید کرد و از نزدیک در جریان مشکلات این واحد تولیدی قرار گرفت./
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار