رحیم پور ازغدی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران:

نقطه رخنه در نظام را بشناسیم/ مسئولین به وعده‌های خود عمل کنند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مسئولین باید حواسشان باشد که هر دولت و مجلس نسبت به وعده‌ای که به مردم داده است باید مسئول باشد و پای وعده‌ها بایستد چرا که نظام وعده داده است، حتی اگر این وعده در دولت‌های قبلی داده شده باشد مسئولین فعلی باید پاسخگو باشند.

نقطه رخنه در نظام را بشناسیم/ مسئولین به وعده‌های خود عمل کنند
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، «حسن رحیم پور ازغدی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعهامروز (10 بهمن) ضمن تبریک میلاد امام حسن عسگری(ع)، تسلیت فرا رسیدن سالروز وفات حضرت معصومه(ص)و تبریک پیروزی انقلاب اسلامی و ایام‌الله دهه فجر به تشریح آرمان‌های اقتصادی انقلاب و برخی از شعارهای انقلاب و قانون اساسی که به عنوان مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی و میثاق حاکمان در برابر خدا و خلق است اشاره کرد.  
 
وی ضمن اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی و بازار در فرهنگ اسلامی به برشمردن اهمیت مسئله امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه اسلام پرداخت.
 
رحیم پور ازغدی تصریح کرد: انتقاد و پیشنهاد بر آنچه در جامعه می‌گذرد وظیفه شرعی است و نماز جمعه در خط مقدم قرار دارد، چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمودند: اگرانتقاد و پیشنهاد را فراموش کنید باندهای شرور و تبهکار بر جامعه مسلط می‌شوند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: باید دعوت به ارزش‌ها و انتقاد از ضد ارزش‌ها را رعایت کنید چناکه پیامبر اکرم(ص) فرمودند: باید عده‌ای وجود داشته باشند که امر به معروف و نهی از منکر کنند سوال و پرسشگری کنند دعوت به خیر را انجام دهند که رستگاری در این نظارت و انتقاد و پرسشگری است.
 
وی همچنین به حدیثی از امیرمومنین(ع) در زمینه امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: تمام احکام اسلام یک طرف و انتقاد و نظارت در طرف دیگر قرار دارد و مسئولین باید حواسشان باشد. 
 
رحیم پور ازغدی بیان داشت: مسئولین باید حواسشان باشد که هر دولت و مجلس نسبت به وعده‌ای که به مردم داده است باید مسئول باشد و پای وعده‌ها بایستد چرا که نظام وعده داده است، حتی اگر این وعده در دولت‌های قبلی داده شده باشد مسئولین فعلی باید پاسخگو باشند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در مباحث بعدی خود اشاراتی به حوزه بازار راجع به مسئله تورم و ربا و مسئولیت بانک‌های ما طبق قوانین اسلام و قوانین اساسی و همچنین مسئله مبارزه با مفاسد اقتصادی و نوع برخورد با آن‌ها خواهم پرداخت و در آن اشاره به 8 بند ضد فسادی که مقام معظم رهبری فرمودند می‌کنم.
 
وی افزود: باید مراقب باشیم ائتلاف ثروت و قدرت به سبک دموکراسی غربی به هم گره نخورد و نقطه رخنه را در جمهوری اسلامی بشناسیم ما در جاهایی از قوانین مردم سالاری دینی به دموکراسی غربی عدول می‌کنیم و این امر در هنگام انتخابات به دلیل نیاز مردم به پول و این که یک سری افراد ناشناخته وارد صحنه می‌شوند مشهودتر است.
 
رحیم پور ازغدی به کتابی که از سوی مسئولین آمریکایی منتشر شده بود اشاره کرد که در آن گفته‌اند هر وقت دیدیم مسئولین ایران زبانشان ضعف است ما نیز فشار را بیشتر کردیم مانند امروز که در عین این که مذاکرات برقرار است به پیامبر اکرم(ص) توهین و تحریم‌ها را هم بیشتر کردند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن مقایسه شرایط کنونی با شرایطی که در زمان امام خمینی(ره) اتفاق افتاد به متن پیامی که امام در آن مقطع زمانی صادر کرده‌اند اشاره کرد و گفت: امام در زمان توهین سلمان رشدی به پیامبر حکمی را صادر کردند در حالی که برخی از تهدیدهای غرب می‌ترسیدند و می‌گفتند غرب تحریم می‌کند اما امام فرمودند چرا هنگامی که حکم شرعی اسلام را در مورد یک مزدور بیگانه صادر کردم جهان‌خواران به تکاپو افتادند و این غیر از این نیست که سران استکبار از شناخت ما نسبت به توطئه‌های آن‌ها به هراس افتادند چرا که ما فضای شرارت آن‌ها را محدود کردیم.
 
وی افزود: در پیام امام(ره) اشاره شده که ما با غرب دشمنیم و کینه دنیای غرب با جهان اسلام از همین نکته‌ها به دست می‌آید و مسئله تنها یک کاریکاتور نیست این‌ها نمونه‌هایی است که مشخص می‌کند آن‌ها با اصل اسلام مشکل دارند.
 
رحیم پور ازغدی تصریح کرد: امام فرمودند به این مسائل دقت کنید تا از ساده اندیشی به در آیید و همه چیز را به حساب سوء مدیریت ما نگذارید آن‌ها مشکل دارند و گرنه مسئله سلمان رشدی آنقدر مهم نیست که کل غرب بیاید پشت سر این خبیث بایستد امام چه در کتاب تحریرالوسیله خود و چه در منشور روحانیت که جزو آخرین پیام‌های ایشان بوده است به این مسائل به وضوح اشاره کردند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن برشمردن چند اصل قانون اساسی در باب بازار و اقتصاد به بیان این اصول پرداخت: در ابتدا 10 بند از اصل 43 قانون اساسی را ذکر کرد و سپس به اصول 44، 45، 46، 47، 48،49، 50، 51،52، 53، 54، 55 که در آن‌ها به انحصار اقتصادی، فرهنگ کار جمعی و تجارت، امکان اشتغال جوانان، بحث ثروت‌های ملی و توزیع عادلانه منابع، محیط زیست، اصلاح فرهنگ مالیاتی، شفافیت بودجه و قانونمندی در تقسیم بودجه‌ها، نظارت بر خزانه‌داری و بودجه کل کشور پرداخت شده بود، اشاره کرد.
 
وی اشاره کرد: چند اصل مهم در قانون اساسی ما در خصوص اقتصاد اسلامی وجود دارد که در دهه فجر دانشگاه‌ها و حوزه‌های ما باید بر روی آن‌ها کار کنند.
 
رحیم پور ازغدی ضمن اشاره بحث کرسی‌های آزاد اندیشی به سخن مقام معظم رهبری که فرمودند بدون نقشه جامع ما سرگردانیم در این زمینه اشاره و تصریح کرد: اهمیت این مسئله در حوزه و دانشگاه را با مسئولیتی که برعهده این نهادهاست متذکر می‌شوم.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید حوزه و دانشگاه و سه قوه توضیح دهند که جای پژوهش‌های اقتصاد اسلامی در پژوهش‌هایشان کجاست؟
 
وی همچنین بیماری مدرک دادن‌های کم فایده و بی‌فایده را تشریح کرد و افزود: باید در علوم انسانی و کلیه رشته‌ها برای توزیع مناسب آن‌ها در سطح کشور انقلاب ایجاد کرد.
 
رحیم پور ازغدی تصریح کرد: بازارهای ما در حال حاضر نه اصالت سنتی دارند و نه مانند نظم سکولار غربی رفتار می‌کنند؛ واقعا باید دید مسئله تورم، واردات، صادرات و موانع رشد تولید در کجا باید بحث شود؟ رهبری در پیام خود در مورد منشور کرسی‌ها، اشاره کرده‌اند به عقل جمعی؛ مشاوره و مناظره و آزادی اسلامی بیان و این که سطح گفتگوها را نباید عوامانه بکنید.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به بحث ولایت مطلقه فقیه به برخی سوءبرداشت‌ها در این زمینه اشاره کرد که این مسئله را ولایت مطلقه فردی می‌دانند در حالی که ولایت مطلقه فقیه یعنی بحث امر به معروف و نهی از منکر برحسب نیاز جامعه که یک امر عقلایی است و در نظام‌های سکولار هم وجود دارد البته با اسم مدیریت بحران.

انتهای پیام/
برچسب ها: شورا ، عالی ، انقلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار