نمایشگاه پوشاک ایران و ترکیه فروش کالا ندارد

کمتر از یک درصد پوشاک وارداتی از مجاری قانونی وارد کشور می‌شود/تشکیل کمیته راهبردی حمایت از نساجی

مدیرکل صنایع نساجی وزارت صنعت از تشکیل کمیته راهبردی حمایت از تولیدات صنایع نساجی به منظور تسهیل در تولید و مبارزه با قاچاق محصولات نساجی در سطح عرضه خبر داد و گفت: قراردادهای تعرفه ترجیحی در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

کمتر از یک درصد پوشاک وارداتی از مجاری قانونی وارد کشور می‌شود /تشکیل کمیته راهبردی حمایت از نساجی به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گلناز نصرالهی مدیرکل دفتر صنایع نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز در نشست خبری اظهار داشت: در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان شد کمیته راهبردی حمایت از تولیدات صنایع نساحی جهت تسهیل در امر تولیدات و مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه تشکیل شود.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: واردات کالای چینی با قیمت پایین موجب شده تولید داخل با مشکل مواجه شود، متأسفانه در سال‌های گذشته روی مسئله مد و طراحی به دلایل مختلف کار نکردیم که در چند سال اخیر بحث مد و طراحی بهتر از سابق شده چرا که دولت اقدام به حمایت از این موضوع کرده و تولیدکنندگان نیز به این امر توجه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هرگز نگفته‌ام کالای تولید داخل بی‌کیفیت است گفت: کشورهای عضو d8 به قدری در صنعت نساجی قوی هستند که ما باید آمادگی انعقاد قراردادهای مهم را با آنها داشته باشیم. 

با اشاره به اینکه قرار داد ترجیحی ایران و ترکیه به معنی باز شدن مرزها بر روی محصولات ترکی نیست، اظهارداشت: تعرفه واردات پوشاک 200 درصد آن هم با ارز متقاضی است که با تعرفه 40 درصدی قرارداد ترجیحی به 120 درصد خواهد رسید.

نصراللهی در ادامه به آماری بسنده کرد و افزود: در 10 ماهه امسال صادرات کل دنیا در حوزه نساجی 709 میلیارد دلار بود که صادرات صنایع نساجی ما با احتساب فرش دستباف به یک میلیارد و 400 میلیون دلار رسید و بدون فرش دستباف 950 میلیون دلار صادرات نساجی داشتیم.

وی با بیان اینکه توانایی صنایع نساجی در انواع الیاف با ظرفیت حدود 400  هزار تن است گفت: در حوزه نخ 700 هزار تن، پارچه یک میلیارد مترمربع، پتو 10 میلیون تخته و فرش ماشینی 11 میلیون مترمربع است.

نصراللهی همچنان ادامه داد: به طور متوسط سالیانه 300 میلیارد دلار واردات ماشین آلات صنایع نساجی صورت می‌گیرد .

مدیرکل صنایع نساجی وزارت صنعت در ادامه با بیان اینکه پوشاک عمدتا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود گفت: با این وجود توان تولید داخل در پوشاک 50 تا 60 درصد است در حالی که باید هم بنگاه‌ها و هم دولت بحث کیفیت را مورد توجه و حمایت قرار دهند.

در ادامه این جلسه شیبانی نائب رئیس انجمن نساجی با بیان اینکه از ورود هر گونه محصول نساجی مرغوب خارجی حمایت می‌کنیم گفت: در برگزاری نمایشگاه پوشاک ترکیه اگرچه کج ‌سلیقگی‌هایی صورت گرفت و همزمان با تعرفه ‌های ترجیحی شد ولی برگزاری این نمایشگاه می‌تواند فضا را رقابتی کند.

وی افزود: در نمایشگاه پوشاک ایران حضور فعالی خواهیم داشت و تلاطمی که در بازار به جود آمد تلاطمی مصنوعی بود.

وی همچنین با بیان اینکه در کشور ما مواد اولیه مرغوب تولید می‌شود افزود: مشکل ما در پنبه است که تنها 60 هزار تن در کشور برداشت می‌شود در  حالی که نیاز ما 180 هزار تن است که این مسئله موجب واردات پنبه شده است.

وی تصریح کرد: هر ماده اولیه‌‌ای که در داخل کشور تولید نشود اگر نیاز به واردات باشد نباید تعرفه‌ای به آن تعلق گیرد.

به اعتقاد شیبانی ما باید برای رسیدن به نقطه مطلوب در صنعت پوشاک این فرهنگ را که "جنس خارجی بهتر است" را تغییر دهیم چرا که صنعت پوشاک یکی از سودآورترین صنایع در چرخه نساجی است.

بر این اساس نبوی رئیس هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی کشور با بیان اینکه از نظر نوع کیفیت پوشاک و نیروی انسانی چیزی کمتر از ترکیه نداریم گفت: متأسفانه برخی از مسائل باعث شد از نظر تولید پوشاک عقب بمانیم که یکی از دلایل عمده آن سرسام شدن ورود کالای پوشاک قاچاق به کشور است.

وی افزود: همچنین به دلیل عدم نظارت استاندارد بعضا پوشاک بی‌کیفیت از مجرای قاچاق وارد کشور می‌شود که باید حاشیه امن از ورود کالای قاچاق به کشور گرفته شود.

وی اظهار داشت: ما حتی در مواردی شاهد تولید کالا در داخل کشور ولی با برند خارجی هستیم که این مسئله نشان می‌دهد فرهنگ ارجح بودن کالای خارجی در کشور تا چه اندازه گسترده است.

به گفته نبوی نمایشگاه پوشاک ایران که همزمان با نمایشگاه پوشاک ترکیه برگزار می‌شود نشان خواهد داد که کالاهای ایرانی چیزی کمتر از کالاهای ترک ندارد.

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به مباحث مطرح شده در کمیته راهبردی حمایت از تولیدات صنایع نساجی هر برند خارجی که وارد کشور می‌شود باید به صورت رسمی ثبت گردد همچنین تدوین سند راهبردی صنعت پوشاک نیز در دستور کار قرار گرفته است.

نبوی همچنین تصریح کرد: ما احتیاج به این مسئله داریم که نرخ سود سرمایه در گردش کاهش یابد و همچنین تجهیزات کارگاه‌ها به روز رسانی گردند.

وی افزود: در صنعت پوشاک غیر از توان پاسخگویی به نیاز داخل ظرفیت صادرات خوبی داریم که حتی می‌توانیم به صادرات 12 میلیارد دلاری در صنعت پوشاک دست یابیم که البته این مسئله ضرورت تقویت رایزنی‌های بازرگانی را افزایش می‌دهد.

نبوی همچنین با بیان اینکه اگر واردات پوشاک از مبانی قانونی صورت پذیرد مشکلی ندارد ولی قول می‌دهم که زمان زیادی طول بکشد جلوی قاچاق گرفته شود گفت: اگر حتی تعرفه به صفر نیز برسد باز هم واردکننده علاقه به واردات از مبانی غیررسمی دارد البته آقای خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت به ما قول حمایت از تولید داخل و جلوگیری از ورود کالای قاچاق را داده است.

در ادامه صدق‌ آمیز مشاور اتحادیه پوشاک با بیان اینکه در صنعت پوشاک با توجه به مزیت‌های موجود باید به فکر توسعه تولید داخل باشیم گفت: تقویت تولید داخل باید مورد توجه قرار گیرد، البته با نظام تعرفه‌ای نمی‌توان به این مسئله رسید.

وی افزود: اگر می‌خواهیم درصنعت پوشاک به رونق دست یابیم نیاز به حمایت‌های واقعی و کاهش هزینه‌های تولید داریم.

وی تصریح کرد: مشکل ما تعرفه نیست چرا که تنها کمتر از یک درصد پوشاکی که وارد کشور می‌شود از مجاری قانونی صورت می‌گیرد از این رو مشکل اساسی ما قاچاق است و اگر نتوانیم هزینه‌های تولید را به شکلی کاهش دهیم که توان رقابتی پیدا کنیم نمی‌توانیم شاهد پیشرفت واحدهای تولیدی باشیم.

بر اساس این گزارش نصراللهی در خصوص اینکه در نمایشگاه فروشی صورت خواهد گرفت یا خیر گفت: نمایشگاه‌ها وسیله‌ای برای عرضه توانمندی‌های صنعت و مبادله اطلاعات با واحدهای موفق هستند و به هیچ وجه بحث فروش وجود ندارد.

وی در خصوص دلیل برگزای همزمان نمایشگاه ایران و ترکیه نیز گفت: ما مشکلی با این مسئله نداریم و مقصود ما این بود که توانمندی‌های خود را نمایش دهیم.

وی افزود: شاید به صلاح بود نمایشگاه پوشاک ایران در آذر ماه برگزار می‌شد چرا که نزدیکی به شب عید کمی در بین واحدهای تولیدی نگرانی ایجاد می‌کند. 

وی با اشاره به برگزاری این دو نمایشگاه به صورت همزمان در روزهای 12 تا 15 بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران، افزود: البته آنچه در این نمایشگاه دیده می شود شاید 20 تا 25 درصد از کل توانمندی پوشاک ایران باشد که این نمایشگاه برای مبادله اطلاعات و استفاده از تجربیات برقرار می‌شود.

وی تصریح کرد: بحث قاچاق را همچنان بیرگیر می‌کنیم به گونه‌ای که در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم و باید در هر جلسه گزارش کاملی از راهکارهای جلوگیری از این مسئله ارائه دهیم.

وی همچنین به تشکیل کارگروه حمایت از صنعت پوشاک اشاره کرده و گفت: این کارگروه از سه ماه پیش فعالیت خود را آغاز کرده و ما قبل از انعقاد تعرفه ترجیحی با ترکیه در پی حمایت از تولید داخل و جلوگیری از قاچاق بودیم.

همچنین چمنی معاون مدیرکل آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: اولین کشور خارجی هستیم که توانستیم در حوزه محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ترکیه ورود کنیم ضمن اینکه در یک ماه گذشته پس از سفر وزیر اقتصاد ترکیه به تهران قرار شد یک کمیته کارشناسی تشکیل شود و هر سه ماه سه قلم کالا به مجموعه اقلام اضافه گردد این مسئله ابتدا به صورت تجارت ترجیحی و سپس به صورت تجارت آزادخاهد شد.

وی ادامه داد: ما باید بخش خصوصی را حمایت کنیم چرا که قابلیت این بحش در دو زمینه بازاریابی و برندینگ رمز موفقیت ما خواهد بود.

وی همچنین اظهار داشت: برای تجارت باید طبق اصول حرکت کنیم و همزمانی نمایشگاه ایران و ترکیه قطعا به افزایش بازدیدکنندگان منجرخواهد شد و مشکلی نخواهد بود.

بر این اساس فاتحی نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک تهران در خصوص اینکه گفته می‌شود برخی از واحدهای تولید نمایشگاه را تحریم خواهند کرد گفت: ما از فضای رقابتی استقبال می‌کنیم و به هیچ عنوان نمایشگاه را تحریم نخواهیم کرد.

وی افزود: در این میان فرهنگ توجه به کالای خارجی در کشور ما جا افتاده است به گونه‌ای که بیشتر واحدهای تولیدی ما اقدام به تولید پوشاک با مارک خارجی می‌کنند.

به اعتقاد وی به طور کلی تنبلی کارآفرین، عدم حمایت مردم وجود فضای رقابتی سالم صنعت پوشاک را با مشکل مواجه کرده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: پوشاک ، نساجی ، واردات ، قاچاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار