وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد

نقش بی‌بدیل جشنواره امام‌رضا (ع) در ترغیب خادمان بین‌المللی فرهنگ رضوی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است: حضرت رضا(ع) به جدا شدن از شهر پیامبر(ص) رضایت داد و راه طولانی مدینه تا مرو را پیمود تا آیین نبوی و اسلام عزیز را از غربت نجات بخشد.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از واحد خبر و اطلاع‌رسانی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)؛ نخستین دوره جشنواره امام رضا(ع) در سال 1382 به صورت استانی در خراسان آغاز شد و در سال 1387 و همزمان با برپایی ششمین دوره، علاوه بر مشارکت تمامی 30 استان کشور، نمایندگی‌های فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در 15 کشور جهان نسبت به برگزاری جشنواره اقدام کردند.
 
بدین ترتیب جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) رنگ و بوی بین‌المللی به خود گرفت و اکنون در آیین اختتامیه جشنواره، از هشت خادم برگزیده فرهنگ رضوی در داخل و هشت خادم نمونه در سطح بین‌الملل تقدیر به عمل می‌آید. به گفته سیدجواد جعفری که دبیری جشنواره را بر عهده دارد،  تاکنون بیش از 140 اثر مکتوب از آثار جشنواره منتشر شده که رقم قابل توجهی است. یکی از این آثار مکتوب، کتاب «رایحه رضوی» شامل گفت‌وگو با خادمان برگزیده بخش بین‌المللی جشنواره امام رضا(ع) است که سال گذشته کتاب نخست آن چاپ شد و امسال کتاب شماره دوم با مقدمه عالی‌ترین مقام در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر و توسط وی رونمایی شده است.

دکتر علی جنتی در مقدمه این کتاب می‌نویسد: سلام و درود بر مولایمان، حضرت علی‌بن موسی‌الرضا المرتضی(ع)، همو که به جدا شدن از مدینه‌النبی شهر پیامبر، رضایت داد و به رضایت الهی گردن نهاد. راه طولانی مدینه تا مرو را پیمود تا آیین نبوی و اسلام عزیز را از غربت نجات بخشد... همو که نعمت ولایت بر ما ارزانی داشت و تنها رضای خدا را ‏طلبید و نسبت به مؤمنان امام رئوف بود و فرمود: «مَن فَرَّجَ مِن مُؤمنٍ، فَرَّجَ اللّه‏ُ عَن قَلبِهِ یَومَ القیامَه»
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این مطلب آورده است: انسان‌ها در این دنیا غریب‌اند و او امامِ غریبان است و کاروان‌سالارِ مسافرانِ عشق؛ مسافرانی که با تأسی به معارف و فرهنگ به جامانده از اهل‌بیت عصمت و طهارت به دروازه‌های ملکوت راه‌ یافته‌اند... وقتی به ضریحِ‌ تابناک آن حضرت چشم می‏دوزیم و با او زمزمه می‌کنیم، رازهایمان از نگاه‌هایمان مکشوف می‌شود. از او می‌خواهیم که رازهای نهانی‏مان را بخواند و زائرانش را که به نوشیدن جرعه‏ای از نگاه‌ِ او دل‏خوشند، همچون کبوتران گنبدش پناه دهد.
 
در بخش دیگری از این مقدمه می‌خوانیم: هشتمین امام شیعیان، فرزند پیامبر است و خورشیدِ خراسان، خورشید همیشه تابان ایران که می‌درخشد و شعاع نورش می‌تواند از هزاران دل بگذرد و فصل مشترک قلب‌ها شود. شعاع نوری که از سرزمین توس تا دورترین شهرها و روستاها در سراسر جهان امتداد می‌یابد و کانون جغرافیای یک‌دلی و مهربانی می‌شود. نوری که درخشش آن هر روز افزون‌تر می‌شود و اشتیاق برای نجوا کردن با امام را دو صدچندان می‌کند و شیفتگانش را در دور دست‌ها فرا می‌خواند تا برای رسیدن به حقیقت و درک فضایل امامت و دست‌یافتن به منبع معارف و فضایل رضوی بی‌پروا گام بردارند.
 
 
جنتی با اشاره به موضوع کتاب که گفت‌وگو خادمان برگزیده رضوی است، می‌نویسد: اینها بذرهایی بوده‌اند که نسیم روح‌بخش رضوی در سراسر جهان پراکنده است و امروز شاهد بالیدن و باروری آنان در همه جای دنیا هستیم تا رایحه عطرآگین امام رئوف در سراسر جهان منتشر شود.  امروز بسیاری از مشتاقان امام علی بن موسی الرضا(ع)، مروج فرهنگ شیعی و به تبع آن فرهنگ رضوی در کشورهای خویش شده‌اند و با تأسیس مراکز علمی‌، پژوهشی، آموزشی و ترجمه و تألیف آثار مرتبط با فرهنگ رضوی فعالیت‌های ارزشمندی انجام داده‌اند و در این میان، جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در اطلاع‌رسانی، تشویق و ترغیب این خادمان بین‌المللیِ فرهنگ رضوی نقشی بی‌بدیل داشته است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان مقدمه خود خاطرنشان می‌کند: این عنایت حضرت ثامن‌الحجج امام رضا (ع) است که فاصله‌ها را از میان برداشته و دل‌ها را به هم نزدیک ساخته است. این شعاع نوری است که از مرکزِ قدسِ رضوی تا دورترین نقاط عالم ‌تابیده و همه را به وحدت و همدلی دعوت کرده است.


انتهای پیام/ رض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار