معاون درمان وزارت بهداشت و درمان:

تا سال 1404 نوع سرطان در هر نقطه از کشور معلوم می‌شود

دکتر محمد آقاجانی وزارت بهداشت برای آمایش سرزمینی مراقبت از سرطان‌ در کشور برنامه‌ای در 5 گام‌ دارد که این برنامه در حوزه‌ تشخیص و درمان سرطان انجام خواهد گرفت و چشم انداز 1404 برای رسیدن به اهدافش مد نظر قرار خواهد داد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت و درمان در نشست خبری پوشش ملی مبارزه با سرطان گفت: گام اول در آمایش سرزمینی مراقبت سرطان ایجاد زیر ساخت‌های مناسب درمان سرطان در کشور به طوری که دسترسی آسان برای تمام خدمات درمانی وجود داشته باشد همچنین سطح بندی خدمات سرطان به طوری که طبق پیش بینی‌ در سال 1404 بدانیم در هر نقطه از کشور چه نوع سرطان شایع تر است. 
 
 وی ادامه داد: گام دوم بررسی اقدامات و پتانسیل‌های موجود تخت‌های بستری و تخت‌های درمان سرپایی، شیمی درمانی، بخش‌های پرتو درمانی و به طور کلی بررسی وضعیت موجود در کشور است. در گام بعدی تعداد بیمارانی که نیاز به خدمات سرپایی، بستری، پرتو درمانی، جراحی‌، شیمی درمانی و ... دارند محاسبه می‌شود. 
 گام چهارم، بررسی فاصله‌ بین وضعیت موجود در کشور و نیازمند به تغییرات در سال 1394 و 1404 است و محاسبه نیازها که مشخص شود در هر شهری از کشور چه زیر ساخت‌هایی در بخش پرتودرمانی‌ و شیمی درمانی و جراحی نیاز به ایجاد است . 
 
آقاجانی گفت:‌ در حال حاضر 60 دستگاه پرتو درمانی‌ در کشور وجود دارد که البته این دستگاه‌های موجود هم به روز نیستند و نیاز به واردات دستگاه‌های جدید به کشور هستیم که در  حال حاضر با توجه به تحریم‌ها مشکلات عدیده‌ایی پیش رو است. 
 
وی در پایان گام پنجم سطح بندی ارائه خدمات در 3 لایه بر شمرد و گفت: سطح اول مربوط به شیمی درمانی بیماران سرطانی سرپایی است. 
 
در سطح دوم خدمات شیمی درمانی بستری و سرپایی‌ در رادیو تراپی همراه با جراحی‌های غیر تخصصی سرطان است و لایه سوم گام پنجم مربوط به امکانات شیمی درمانی سرپایی و بستری و جراحی‌های تخصصی است. 




انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار