بازی‌های جام ملت‌های آسیا 2015 در یک نگاه

شانزدهمین دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا با قهرمانی استرالیا به پایان رسید و پرونده این مسابقات در استرالیا بسته شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران شانزدهمین دوره از بازی‌های جام ملت‌های آسیا از 9 تا 31 ژانویه به میزبانی کشور استرالیا برگزار شد. تیم فوتبال استرالیا به عنوان قهرمانی می تواند به طور مستقیم راهی رقابت‌های جام کنفدراسیون‌های فیفا درسال 2017 شود که کشور روسیه آن را میزبانی خواهد کرد.

*میزبانی استرالیا برای این بازی‌ها در 5 ژانویه سال 2011 قطعی شد.

*این نخستین مرتبه بود که بازی‌های جام ملت‌های آسیا خارج از قاره کهن برگزار می‌شد.

*پنج شهر سیدنی، ملبورن، بریسین، کانبرا و نیوکاسل میزبانی این رقابت‌ها را برعهده داشتند.

*بازی‌های جام ملت‌های آسیا 2015 شاهد برگزاری 26 مسابقه متوالی بدون تساوی بود که یک رکورد جهانی در همین رابطه به ثبت رساند.

*دیدار تیم‌های فوتبال فلسطین و اردن در چارچوب دیدارهای مرحله گروهی پرگل‌ترین بازی این جام بود که طی آن اردن با نتیجه 5 بر یک از سد فلسطین گذشت.
 
*تیم‌های فوتبال فلسطین، قطر، کره شمالی و کویت بدون هیچ امتیازی مجبور به خداحافظی با رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در مرحله گروهی شدند.  
 
*در بازی‌های مرحله گروهی 13 گل سهم گروه A، 17 گل سهم گروه B، 15 گل سهم گروه C و 16 گل سهم گروه D بوده است و با حساب 12 گل مرحله یک چهارم پایانی، 4 گل مرحله نیمه نهایی، 5 گل بازی رده بندی و 3 گل بازی فینال مجموعا 85 گل در شانزدهمین دوره از بازی‌های جام ملت‌های آسیا به ثمر رسید.  
 
*تا قبل از بازی فینال مجموعا 82 گل از خط دروازه‌ها گذشت که به طور میانگین سهم هر بازی 2.65 گل بوده است.  
 
*علی مخبوط مهاجم تیم فوتبال امارات با 5 گل زده آقای گل این رقابت‌ها شد.

انتخاب برترین گلزن و ارزشمندترین بازیکن جام شانزدهم + عکس
 
*53 هزار و 320 هوادار فوتبال با حضور در ورزشگاه از نزدیک شاهد برگزاری بازی‌های جام ملت‌های آسیا 2015 بودند که در تاریخ این مسابقات بی‌سابقه بوده است.  
 
*تیم‌های فوتبال ایران و کره جنوبی با 12 مرتبه حضور، با سابقه‌ترین تیم‌های حاضر در جام ملت‌های آسیا هستند و تیم فوتبال فلسطین با فقط یک مرتبه حضور سال 2015 کم سابقه‌ترین تیم محسوب می‌شود.  
 
*تیم فوتبال ایران دارای بهترین رتبه‌بندی فیفا در میان دیگر تیم‌های حاضر در جام ملت‌های آسیا 2015 بود  "رتبه جهانی 51" اما، در یک بازی بحث برانگیز و در مرحله یک چهارم پایانی ضربات پنالتی موجب حذف این تیم شد.
 
*قیمت بلیط‌های تمامی بازیها بین 15 تا 150دلار متغییر بود.

*23 شبکه خارجی بازیهای شانزده‌همین دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2015 را تحت پوشش خبری قرار دادند.
 
*کمپانی نایک تامین کننده توپ تمامی بازیهایی جام ملت‌های آسیا در استرالیا بوده و نایک آوردم 2 را برای این منظور انتخاب کرد.
 
*کنفدراسیون فوتبال آسیا 47 داور و کمک داور را برای قضاوت در این بازی‌ها انتخاب کرد.
 
*ماسمر لونگو ملی‌پوش تیم فوتبال استرالیا با 4 پاس گل در صدر رتبه‌بندی بازیکنان با بیشترین پاس گل قرار دارد.
 
*در تمامی بازی‌های جام ملت‌های آسیا 2015 داوران 25 مرتبه از کارت زرد و 6 مرتبه از کارت قرمز استفاده کردند.
 
*عنوان سریعترین گل جام به علی مخبوط بازیکن تیم ملی امارت رسید که در دیدار مقابل بحرین در حالی‌که فقط 14 ثانیه از شروع بازی گذشته بود، گل را وارد دروازه حریف کرد.
 
*شانزدهمین دوره از بازیهای جام ملت‌های آسیا دارای 11 حامی مالی بوده که می‌توان در میان آنان به شرکت‌های تویوتا، سامسونگ، هواپیمایی امارات، توشیبا و ... اشاره کرد.
 
*هر چند کره جنوبی در دیدار فینال مقابل استرالیا شکست خورد و از قهرمانی بازماند اما، دارای رکورد 5 بازیکن بدون باخت متوالی بود.
 
*تیم فوتبال کره جنوبی در 6 بازی انجام داده طی این رقابت‌ها فقط  یک گل دریافت کرد و دارای بهترین خط دفاع شناخته شد.
   
*صدمین گل تیم فوتبال کره جنوبی در بازی‌های جام ملتهای آسیا توسط هیونگ‌مین در وقت‌های اضافه دیدار فینال مقابل استرالیا به ثمر رسید.

*جایزه بهترین دروازه بان جام شانزدهم به مت‌ریان سنگربان تیم فوتبال استرالیا رسید.

انتخاب برترین گلزن و ارزشمندترین بازیکن جام شانزدهم + عکس
 
*ماسیمو لونگو بازیکن تیم فوتبال استرالیا به عنوان ارزشمندترین بازیکن این دوره از رقابت‌ها انتخاب شد.

انتخاب برترین گلزن و ارزشمندترین بازیکن جام شانزدهم + عکس
 
*جایزه بازی جوانمردانه به تیم فوتبال استرالیا اختصاص یافت.

*برای نخستین مرتبه در تاریخ برگزاری بازی‌های جام ملت‌های آسیا، کاپ قهرمانی به خارج از قاره کهن رفت و تیمی آسیایی  - استرالیا قهرمان جام شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار