معاون میراث فرهنگی استان زنجان:

چاقوهای تقلبی اعتبار مشهورترین سوغات زنجان را زیر سوال برده است

معاون صنایع دستی، میراث فرهنگی استان زنجان به افزایش تولید چاقوهای خانگی در استان زنجان اشاره کرد و گفت: در راستای حفظ صنعت چاقوسازی باید از تولید و عرضه چاقوهای تقلبی با نام زنجان جلوگیری شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، محمود علی‌محمدی با اشاره به اینکه بیشتر مردم ایران چاقو را با نام زنجان می‌شناسند، اظهار داشت: هر کسی که چاقو زنجان را به دست می‌گیرد با دیدن نام زنجان بر دسته چاقو از مرغوبیت آن اطمینان حاصل می‌کند و می‌توان گفت که چاقو سازی عملا با نام زنجان عجین شده است.

وی با بیان اینکه باید از تولید چاقوهای بی‌کیفیت و قلابی عرضه شده در بازار با نام زنجان جلوگیری به عمل آید، گفت: متاسفانه در بازار شاهد عرضه برخی از چاقوهای بی‌کیفیتی می‌شویم که نام زنجان برروی آنها حک شده است و باید تمام تلاش‌ها برای جلوگیری از اینگونه اقدامات که اعتبار چاقوی اصیل زنجان را زیر سؤال می‌برد گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه ورود تیغه‌های صنعتی سبب رونق در تولید چاقوهای خانگی در استان زنجان شده است، گفت: تیغه‌های صنعتی وارد شده به بازار پس از ضربه زنی و آبکاری استحکام و دوام فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کنند که ورود فنر و سوهان به بازار را می‌توان رونق بخش تولیدات چاقوهای خانگی در زنجان عنوان کرد.

معاون صنایع دستی، میراث فرهنگی استان زنجان با بیان اینکه صنایع دستی بودن چاقوی زنجان وجه تمایز آن با چاقوهای تولید شده در دیگر نقاط کشور به حساب می‌آید، خاطرنشان کرد: چاقوهای تولید شده در دیگر نقاط بیشتر کارخانه‌ای هستند این در حالی است که تمام مراحل ساخت چاقوهای زنجان با به وسیله دستان هنرمندان زنجانی انجام می‌شود.

زنجان قابلیت تامین چاقوی کل کشور را دارد

وی با اشاره به اینکه استان زنجان قابلیت تامین چاقوی کل کشور را دارد، گفت: نیاز کشور به کاردهای آشپزخانه و چاقوهای بهداشتی سبب شده است که به سمت تولید این نوع چاقوها برویم تا شاید بتوانیم تا چند سال آینده تولیدات چاقو در استان زنجان را تا حد قابل توجهی بالا ببریم.

علی‌محمدی با بیان اینکه چاقوی دیده شده در دست مردان نمکی روستای چهرآباد نشان از قدمت بسیار بالای تولید چاقو در استان زنجان دارد، تصریح کرد: زنجان در دوران جنگ‌های رخ داده در طول تاریخ ایران تولید کننده و ارائه دهنده سلاح‌های جنگی بوده که این پیشینه از زمان‌های دور سینه به سینه متقل شده و اکنون چاقوی زنجان به عنوان مرغوبت‌ترین چاقو شهره خاص و عام پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه کارگاه نمونه سازی صنایع دستی می‌تواند در عرضه محصولات با کیفیت مؤثر واقع شود، ابراز کرد: با ارائه طرح‌ها و الگوهای نمونه از چاقوهای با کیفیت تولید شده توسط اساتید مجرب و کارآزموده این حرفه در کارگاه‌های چاقوسازی در تلاشیم کیفیت محصولات را حفظ کرده و سبب بروز نوآوری و خلاقیت در تولیدات جدید شویم.

معاون صنایع دستی، میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به اینکه صنایع دستی بودن چاقوهای زنجان سبب بالا رفتن قمیت تمام شده آن شده است، بیان کرد: حاصل هنر دستی هنرمندان چاقو ساز زنجانی سبب مرغوبیت چاقوهای زنجان شده و صنایع دستی با ایجاد کارگاه‌های تولیدی در راستای حفظ مرغوبیت تلاش می‌کند و نیز بخش بازرگانی مجموعه چاقوها توسط اصناف و اتحادیه چاقو سازان استان زنجان مدیریت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان چاقوساز باید برای حفظ برند چاقوی زنجان تمام تلاش خود را انجام دهند، خاطرنشان کرد: هنرمندان با تولید هرچه بیشتر و بهتر چاقو می‌توانند برند چاقوی زنجان را حفظ و ماندگار کنند.

چاقو مشهورترین سوغات استان زنجان

علی‌محمدی با بیان اینکه چاقو را می‌توان بارزترین سوغات زنجان نامید، عنوان کرد: در ساخت مجموعه چاقوها می‌توان استان زنجان را تولید کننده انواع چاقوها در سطح کشور نامید که این محصول توسط بیشتر مسافران و گردشگرانی که به این استان سفر می‌کنند یا گذری از آن دارند به عنوان سوغاتی از این شهر به حتم چاقوی زنجان را خریداری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر تولیدات چاقو در استان زنجان برای صادر کردن به دیگر استان‌های کشور و یا کشورهای خارجی انجام می‌شود، تصریح کرد: عمده صادرات چاقو به کشورهای دیگر از مبادی گمرکی به مقصد عراق است.

معاون صنایع دستی، میراث فرهنگی استان زنجان با بیان گسترده بودن صادرات چاقو به کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای خزر بیان کرد: محصولات چاقویی زنجان در انواع و اقسام گوناگون ضامن‌دار، شمشیر، قلاده و دیگر انواع آن در کشورهای عراق و حاشیه خلیج فارس و دریای خزر مخاطبان ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به اینکه تولید چاقو در زنجان تنها به عرضه کاردها و چاقوهای آشپزخانه منتهی نمی‌شود، گفت: چاقوهای ضامن‌دار، قصابی، باغبانی، ساتور و کباب پزی، شکار، قلم تراش در انواع تک لبه و دو لبه، شمشیر، قمه و دیگر انواع آن از جمله محصولات تولید شده چاقویی در استان زنجان است.

کاربرد چاقوی زنجان در عرصه فرهنگ و هنر

علی‌محمدی با بیان اینکه چاقوی زنجان در عرصه فرهنگ و هنر کاربرد فراوان دارد، ابراز کرد: قلم تراش از جمله محصولات چاقوی تولید شده در استان زنجان است که کاربرد فراوانی در میان قشرهای هنرمند در سراسر کشور دارد.

وی با اشاره به صادرات شمشیر و قمه‌های تولید شده در زنجان به کشورهای عربی عنوان کرد: شمشیر و قمه به عنوان اشیاء تزیینی بر روی دیوار خانه‌های مردم عرب و به ویژه در کشورهای عراق، کویت و قطر جایگاه ویژه‌ای داشته و بیشتر تولیدات انجام شده از انواع چاقو در نوع شمشیر و قمه به کشورهای نامبرده صادر می‌شود.

معاون صنایع دستی، میراث فرهنگی استان زنجان با بیان اینکه چاقوهای خانگی تولید شده از استیل برای مصارف آشپزخانه‌ای بسیار بهداشتی هستند، تصریح کرد: در تولید چاقو در استان زنجان استیل و فولاد کاربرد فراوانی دارند که می‌توان گفت چاقوهای ساخته شده با فولاد کاربرد بسیاری در عرصه باغبانی و سلاخی دارد چراکه از لحاظ کیفیتی تفاوت عمده‌ای میان چاقوهای ساخته شده با استیل و فولاد به چشم نمی‌خورد.

وی با بیان اینکه صنعت چاقوسازی در زنجان توسط هنرمندان جوان هدایت می‌شود، ابراز کرد: چاقو سازی از جمله حرفه‌هایی است که نحوه استاد شاگردی انجام می‌شود و در استان زنجان نیز برای انتقال هنر چاقو سازی به نسل جوان اساتید برجسته در کارگاه‌هایی در کنار تولید چاقو به آموزش جوانان اقدام می‌کنند.

علی‌محمدی با اشاره به اینکه صنایع دستی استان زنجان افراد علاقه‌مند به صنعت چاقوسازی را برای حضور در دوره‌های آموزشی به اساتید مجرب معرفی می‌کند، گفت: صنایع دستی ملزم به آموزش و تربیت افراد در شاخه‌های گوناگون صنایع دستی است که در عرصه صنعت چاقو سازی نیز از هنرمندان و علاقه‌مندان به این صنعت برای آموزش صنایع دستی حمایت می‌کنیم.

منبع: تسنیم
برچسب ها: وبگردی ، زنجان ، چاقو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار