اخبار ویژه روزنامه های یکشنبه/

فتنه‌گران کم حافظه و آموزش مردم‌سالاری/ درخواست ويژه از دولت درباره موقعيت های مداری ايران

بی‌بی‌سی کف زد پس عقب‌نشینی درست بود!، ابلاغيه دولت براي لغو مصوبه کابينه نهم، محکومیت سلیمی‌نمین به‌ زندان با شکایت احمدی‌نژاد و.... از جمله مهمترین اخبار ویژه روزنامه های امروز است.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

*کیهان

فتنه‌گران کم حافظه و آموزش مردم‌سالاری

یک گروه نقش‌آفرین در فتنه و خیانت سال 88، همچنان تظاهر به جانبداری از جمهوریت می‌کند.

مجمع روحانیون که برخی اعضای شورای مرکزی آن -نظیر خاتمی- نقش اصلی را در دامن زدن به دروغ تقلب و کلید زدن آشوب خیابانی داشتند، به بهانه سالروز پیروزی انقلاب بیانیه منتشر کرد و ضمن آن نوشت: بدون تردید پیوند استوار میان امام و امت و رهبر و ملت از عمده‌ترین علل موفقیت‌های ما و ناکامی‌های دشمنان بود و به همین دلیل رحلت دردآور حضرت امام می‌توانست مشکلات بزرگی را بوجود بیاورد که به یاری خداوند و انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این سمت مهم آرزوی دشمنان و بدخواهان نقش بر آب و نگرانی ملت نیز مرتفع شد و امروز هم باید همین پیوند را محکم نگاه داشت. رهبری باید قدر این مردم را بداند و مردم نیز باید بر پیمان خود استوار باشند(!)

بیانیه با تظاهر به حمایت‌های قرائت مردم سالارانه از اسلام می‌نویسد: نظریه ولایت فقیه گرچه در تاریخ تشیع اسلامی بدیع نیست ولی «ولایت فقیه» بصورتی که امام مطرح کردند اختصاص به ایشان دارد و طبعاً در انقلاب و نظام حاصل از آن دارای جایگاهی والا است ولی با توجه به نظرات و مواضع ایشان باید دانست که ولایت فقیه بصورتی که امام می‌گویند با مردم‌سالاری ناسازگار نیست و این امر برخلاف پاره‌ای تئوری‌ها و رویکردهایی است که قرائتی اقتدارگرانه از اسلام حکومتی و طبعاً ولایت فقیه دارند.

مجمع روحانیون ادامه داد: امام به رأی مردم اهتمام ویژه داشتند چنانکه این اهتمام را در بیانات رهبری نیز می‌بینیم. به اصرار امام اصل نظام و بعد قانون اساسی مصوب نمایندگان مردم به رأی ملت گذاشته شد. در امر قانونگذاری مردم دارای جایگاه والایی بحساب آمدند و حتی در مورد تشخیص مصلحت که به نظر امام اساس و محور حکومت است تبعیت از آرای نمایندگان مردم حتی برای فقها و نیز خود رهبری علی‌رغم انتقاد بعضی از بزرگان لازم شمرده شد و رأی ولی فقیه در جامعه نیز در اثر رضایت و رأی مردم به ولی فقیه (به واسطه) نافذ بحساب آمد.

صرف نظر از مباحث تئوریک در این باره آنچه درباره قول و فعل متناقض برخی اعضای خائن مجمع روحانیون قابل ذکر است، همراه شدن با گروهک‌های تابلودار ضد انقلاب و ایستادن مقابل جمهوریت و اسلامیت نظام است. سران این گروه در حالی به ادعای تقلب دامن زده و به تشویش اذهان عمومی پرداختند که خاتمی در محافل خصوصی تصریح کرده بود تقلب امکانپذیر نیست اما حاضر نشد همین واقعیت را علنی اعلام کند. بدین ترتیب طیف غالب در مجمع روحانیون در کنار آشوبگران سازماندهی شده از سوی سرویس‌های جاسوسی سیا و MI6 و موساد ایستاد که علناً مرگ بر اصل ولایت فقیه می‌گفتند، روی جمهوری اسلامی و اسلام آن خط کشیده بودند، علناً اعلام می‌کردند «انتخابات بهانه است- اصل نظام نشانه است»، به تصویر حضرت امام جسارت کردند، به نفع آمریکا و اسرائیل شعار دادند و سرانجام با آشکار کردن هویت واقعی خود به ساحت اباعبدالله‌الحسین(ع) جسارت کردند اما طیف مرتجع و به انحطاط رسیده در «مجمع» جرأت نکردند به مؤتلفان جدید نازک‌تر از گل بگویند و به همین دلیل نیز سران فتنه‌گر مجمع با وجود تظاهر به دعوت برای شرکت در راهپیمایی 22 بهمن سال گذشته، در میان مردم انقلابی آفتابی نشدند؛ مردمی که قدر انقلاب و رهبری را دانستند و پای جمهوری اسلامی ایستادند و اسباب سرشکستگی نفاق جدید را فراهم کردند.

بی‌بی‌سی کف زد پس عقب‌نشینی درست بود!

روزنامه ایران، عقب‌نشینی دولت برای گزینه پیشنهادی سفارت ایران در سازمان ملل را با ادبیاتی ‌عجیب توجیه کرد.

این روزنامه با اشاره به معرفی اولیه حمید ابوطالبی (معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور) می‌نویسد: اما این انتصاب با مخالفت آمریکا روبه‌رو شد که مدعی بودند ابوطالبی در تسخیر سفارت آمریکا در تهران مشارکت داشته است و به همین اتهام، ورود وی را به خاک آمریکا ممنوع و از صدور ویزا خودداری کردند. اکنون در حالی که برخی از جریان‌های داخلی منتقد دولت، معرفی جایگزین ابوطالبی توسط روحانی را عقب‌نشینی دولت در مقابل آمریکا توصیف می‌کنند، رسانه‌های خارجی این اقدام را به مثابه اقدام رئیس‌جمهوری ایران برای پیشبرد رویکرد دیپلماتیک در مناسبات با آمریکا دانسته‌اند.

روزنامه ایران آنگاه انتساب خوشرو‌ به اصلاح‌طلبان را از قول رویتر و فارین پالیسی برجسته کرد؛ حال آن که این انتساب نمی‌تواند کمترین ارزشی درباره عقب‌نشینی مقابل آمریکا داشته باشد.

ایران در ادامه نوشت: شبکه بی‌بی‌سی در یک نگاه تحلیلی، انتخاب خوشرو به عنوان جایگزین ابوطالبی را نشان دهنده انعطاف‌پذیری روحانی در سیاست خارجی و پرهیز وی از تنش و جنجال‌آفرینی دانسته است. از نگاه تحلیلی این پایگاه خبری، تصمیم جدید روحانی را باید رویکرد رو به جلوی وی در عرصه سیاست خارجی دانست که تفاوت زیادی با دولت‌های سابق دارد وحاکی از آن است که مسائل سیاست خارجی با قهر و لجبازی قابل حل و فصل نیست.

یادآور می‌شود آمریکایی‌ها معاون سیاسی دفتر روحانی را تروریست خوانده بودند.

ادعای روزنامه ایران مبنی بر اینکه خوشرو قرار است رویکرد دیپلماتیک در مناسبات با ایران را پیش‌ ببرد در نوع خود جالب توجه است چه اینکه مقامات وزارت خارجه - در حد وزیر و معاون - بارها با رفتار نابه‌جا به ملاقات رودررو و حتی پیاده‌روی با طرف آمریکایی رفته‌اند که برآیند این رفتار نابه‌جای یک‌ساله، تروریست خواندن نامزد ویژه رئیس‌جمهور و عدم صدور ویزا برای وی بوده است بنابراین باید پرسید قرار است آقای خوشرو چه کار مهمی انجام بدهد که از عهده آقای ظریف برنیامده است؟ از سوی دیگر مسئله این است که اگر نامزد ویژه آقای روحانی از سوی طرف آمریکایی با اتهام و توهین تروریست مواجه شد، آیا کوتاه آمدن در این زمینه و اجازه دادن دهن‌کجی به پاسپورت ایرانی را می‌توان انعطاف  وپرهیز از تنش و جنجال نامید؟! یا دفاع از حیثیت و آبروی ملی را می‌توان قهر و لجبازی نام نهاد؟! آیا با این نوع رویکرد، جز این است که آمریکا گستاخ‌تر می‌شود تا بر طلبکاری‌ها و توهین بیفزاید؟!

و بالاخره اینکه یک سوال روشن در مقابل روزنامه ایران و سایر مجموعه‌های دولتی وجود دارد و آن اینکه اگر آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی ادعا می‌کرد پاسپورت ایرانی بی‌اعتبار شده و باید این اعتبار برگردد، پس چرا در قبال  اهانت به پاسپورت فرستاده ویژه رئیس‌جمهور تا این حد انفعال و عقب‌نشینی صورت گرفت؟

توهین آمریکا به فرستاده روحانی نتیجه مذاکره و توافق به هر قیمت

سیاست مذاکره برای توافق به هر قیمتی پاسخ منفی گرفته و جز این هم نمی‌توانست باشد.

روزنامه وطن امروز در تحلیلی نوشت: رهبر عزیز انقلاب هم به رغم اینکه معتقدند مذاکرات نتیجه‌ای دربر نخواهد داشت ولی تیم وزارت امور خارجه را از انجام مذاکره حول موضوع هسته‌ای منع نکرده‌اند و سیاسیون داخلی نیز معتقد به مذاکره هستند و اگر هم انتقادی هست - که هست- بر سر دستیابی به توافق خوب است و بد.

تیم مذاکره‌کننده تحت نظر مستقیم رئیس‌جمهور از تمام امکانات و توانایی‌های موجود در پیشبرد مذاکرات آن هم به روش خود بهره برده‌اند. اقداماتی نظیر تماس تلفنی رئیس‌جمهور روحانی با اوباما برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی، دیدار و مذاکره ظریف و کری- وزیر خارجه آمریکا - در واشنگتن برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی، اظهارات ظریف درباره توان نظامی آمریکا و ضعف نظامی ایران در جهت پیشبرد مذاکرات، ایجاد کمپین «توافق به هر قیمت» هنرمندان ایرانی توسط وزارت امور خارجه و درخواست ظریف از هنرمندان برای شرکت در این کمپین و مهم‌تر از همه پیاده‌روی ظریف و جان کری در ژنو صرفا بخشی از اقدامات دولت محترم در جهت پیشبرد مذاکرات هسته‌ای است که تا این لحظه منجر به توافق 6 ماهه ژنو و تمدید 7 ماهه آن شده است. اما حال باید دید دستاورد این اقدامات چه بوده؛ بی‌شک دولتمردان دست یافتن به توافق ژنو و تمدید آن را دستاوردی بزرگ می‌دانند اما برای هر فرد عادی این سؤال پیش‌می‌آید که دستاورد حاصل ژنو برای کشور چه بوده است؟ اگر از تمام تهدیدات و تحریم‌هایی که برخلاف توافق صورت گرفته بعد از توافق ژنو که از نظر دولتمردان صرفا به روح توافقنامه صدمه وارد کرده است!‌ فاکتور بگیریم آیا این توافق توانسته تاثیر مثبتی بر اقتصاد کشور بگذارد؟ آیا وضع معیشت مردم یا وضعیت عمومی اقتصاد کشور بعد از توافق ژنو نسبت به قبل از انتخابات ریاست جمهوری تغییر محسوسی داشته است؟

این روزنامه ادامه می‌دهد: دولت - که منتقد سیاست‌های دولت سابق بود - با تمام ملایمت‌ها و نرمش‌هایی که در مقابل بلوک غرب نشان می‌دهد نمی‌تواند قیمت نفت را در اوپک مدیریت کند و اکنون در تنظیم بودجه‌اش با مشکل مواجه شده است؟! بی‌شک نمی‌توان این مسئله را در دولت «تدبیر و امید» به «شانس و تقدیر» نسبت داد مگر آنکه بپذیریم تدبیر دولت به تقدیر وابسته است!

یکی از وعده‌هایی که رئیس‌جمهور روحانی در انتخابات 92 به مردم داد اعتبار بخشیدن به پاسپورت ایرانی بود، همگان شاهد بوده‌اند که دولت و تیم مذاکره‌کننده هیچ تنشی در مذاکرات با طرف مقابل نداشته‌اند و حتی در راستای صمیمیت بخشیدن به مذاکرات از اقداماتی نظیر قدم زدن نیز بهره برده‌اند و حتی رئیس‌جمهور روحانی برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی با رئیس‌جمهور آمریکا مکالمه تلفنی داشته، اما متاسفانه برخلاف تمام دولت‌های گذشته در این دولت برای نماینده ایران معاون سیاسی روحانی از سوی آمریکا ویزا صادر نشد.

رئیس‌جمهور روحانی و همکارانش در مجموعه دولت معتقدند بعد از توافق ژنو دیوار تحریم‌ها ترک برداشته است و نهایت تعامل را در مذاکرات به خرج داده‌اند اما بعد از توافق ژنو به رغم آنکه در آن قید شده طی مدت توافق، تحریم دیگری علیه جمهوری اسلامی صورت نخواهد گرفت، ایران چندین بار تحریم و تهدید نظامی شده است! با این وجود می‌توان درک کرد چرا سیاسیون خارج از دولت که موافق مذاکره و توافق خوب هستند به سیاست خارجه دولت یازدهم انتقاد می‌کنند؛ مسئله بر سر این شعار دولت است: «مذاکره برای توافق، توافق به هر قیمتی!»

بی‌انضباطی مالی و افزایش 24درصدی نقدینگی

حجم نقدینگی از زمان آغاز به کار دولت یازدهم تا آذر 93 به میزان 177هزارمیلیارد تومان (24درصد) رشد داشته است.

روزنامه شرق با درج این خبر نوشت: باید میزان نقدینگی به اندازه‌ای باشد که با کالا و خدمات برابری کند. اگر میزان نقدینگی افزایش یابد، کالا و خدمات در جامعه کم شده و قیمت‌ها افزایش می‌یابد که این خود نشان افزایش تورم در جامعه است. حال بانک مرکزی حجم نقدینگی کشور را تا پایان آذرماه سال جاری 683هزار و 663 میلیارد تومان اعلام کرده است. آمار اعلام شده نشان می‌دهد نقدینگی کشور در آذر 93 نسبت به اسفند 92 رشد 14/9 درصد و نسبت به آذر92 رشد 24/1 درصدی داشته است. این درحالی است که در شهریورماه سال گذشته که دولت یازدهم به تازگی روی کار آمده بود، حجم نقدینگی کشور 506 هزار میلیارد تومان اعلام شد. مقایسه این دو آمار نشان می‌دهد حجم نقدینگی در دولت یازدهم از زمان آغاز به کار تا آذر سال جاری 177 هزار میلیارد تومان افزوده شده است.

شرق می‌افزاید: این افزایش حجم نقدینگی انضباط مالی‌ای را که دولت روی آن تأکید دارد با تردید مواجه می‌کند. در این رابطه یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از حضور رئیس کل بانک مرکزی در جلسه این کمیسیون و اعتراف وی به پرداخت معادل 1/2 میلیارد دلار از درآمدهای وصول نشده نفتی به دولت خبر داد.

بایزید مردوخی اقتصاددان در گفت‌وگو با شرق گفت: دولت در سیاستگذاری اقتصادی مماشات می‌کند. محمدقلی یوسفی اقتصاددان نیز گفته است: در جلسه‌ای که با رئیس بانک مرکزی داشتم، اشاره کردم که نمی‌تواند هم نقدینگی در جامعه 29 درصد افزایش داشته و این نقدینگی به سمت تولید هدایت نشده باشد و در عین حال با کنترل نقدینگی مواجه باشیم.

به عقیده وی، باتوجه به مشاهدات می‌توان گفت در شرایطی که با رشد نرخ ارز روبه‌رو هستیم و واردات به کشور نیز کم شده، به‌طور منطقی و براساس علم اقتصاد باید با افزایش تورم روبه رو باشیم. درحالی که مطابق آمارهای اعلامی از سوی نهادهای مرتبط تورم در کشور رو به کاهش نهاده است و  این دو با یکدیگر همخوانی ندارند.

 این اقتصاددان با تأکید بر اینکه براساس علم اقتصاد زمانی که با رکود تورمی مواجه هستیم باید در ابتدا رفع رکود را در دستور کار قرار دهیم. اظهار کرد: این درحالی است که تیم اقتصادی دولت بر کنترل تورم تأکید داشته که خود عاملی برای عمق بیشتر رکود در اقتصاد کشور شده است.

یوسفی می گوید: دولت در بیان کاهش تورم در جامعه، سیاسی سخن می‌گوید، درحالی که در چنین شرایطی باید براساس مکانیسم‌های اجرایی سخن گفت. به نظر می‌رسد دولت یازدهم در تحلیل شرایط اقتصادی کشور دچار خطا شده، زیرا کاهش تورم در زمان حاضر بر مبنای سیاست‌های اقتصادی دولت نیست، بلکه براساس کاهش انتظارات تورمی مردم بوده است.

یوسفی با انتقاد از عملکرد دولت در بخش اقتصاد خاطرنشان کرد: «دولت یازدهم در برخی از موارد بدتر از دولت نهم و دهم عمل کرده است. زیرا با نگاهی به وضعیت اقتصاد در این مدت می‌توان مشاهده کرد که شرایط رکود تورمی به سبب تمرکز دولت بر تورم‌زدایی تشدید شده و به این دلیل با کاهش سهم تولید و کشاورزی و تورم در بخش‌های بازرگانی و خدمات روبه‌رو بوده‌ایم. در چنین شرایطی، چه به توافق هسته‌ای دست یابیم و چه دست نیابیم. در هر دو حالت با تشدید رکود تورمی در کشور روبه‌رو خواهیم بود.

*خراسان

ابلاغيه دولت براي لغو مصوبه کابينه نهم

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به تعدادي از اعضاي کابينه، اعلام شده است که بر اساس تصميم روزهاي اخير دولت، مقرر شده آيين نامه اختصاص شناسه ملي به کليه اشخاص حقوقي ايراني موضوع تصويب نامه مورخ 29 فروردين ماه سال 88 دولت نهم لغو و از اين پس، آيين نامه اجرايي پايگاه اطلاعات اشخاص حقوقي که بر اساس قانون ارتقاي سلامت نظام اداري و مقابله با فساد تاييد شده، ملاک عمل خواهد بود.

درخواست ويژه از دولت درباره موقعيت هاي مداري ايران

بر اساس نامه تعدادي از مسئولان اجرايي به مديران ارشد دولتي، درخواست شده است که با توجه به تاکيدات ماد‌ه 47 قانون برنامه پنجم توسعه در خصوص اهميت حفظ نقاط متعلق به کشورمان د‌ر مد‌ار زمين و اهميت استراتژيک اين موضوع، اعتبار مناسبي در اختيار سازمان فضايي ايران قرار بگيرد تا نسبت به حفظ و نگهداري از موقعيت هاي مداري متعلق به جمهوري اسلامي ايران در فضا، اقدامات لازم انجام شود.

*ایران

بازتاب حکم رحیمی در چین

 رسانه چینی «رن مین وانگ» در گزارشی ضمن بررسی پرونده قضایی معاون اول رئیس جمهوری سابق ایران نوشت: رسیدگی به وضعیت مالی فردی که زمانی به عنوان یکی از مقامات عالیرتبه دولت محمود احمدی‌نژاد بود، نشانه عزم قاطع مقامات ایران در برخورد با فساد دولتی است.  این رسانه چینی افزود: آغاز این حرکت که کاملاً جدی است، ممکن است در آینده، گریبان برخی  دیگر از مسئولان دولت سابق ایران را نیز بگیرد.

موافقت اوباما با ۸۰ درصد درخواست‌های ایران!

یک شبکه تلویزیونی به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی مدعی شد که اوباما با ۸۰ درصد درخواست‌های ایران در مذاکرات هسته‌ای موافقت کرده است. به گزارش تسنیم، به نقل از نشریه جروزالم پست، مقامات رژیم صهیونیستی روز جمعه در کانال ۱۰ این رژیم اعلام کردند که متقاعد شده‌اند دولت اوباما با اکثر درخواست‌های تهران در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 موافقت کرده است. طبق اظهارات مقامات تل آویو که نخواستند نامشان فاش شود واشنگتن با 80 درصد درخواست‌های ایران موافقت کرده است.

رفیق‌د‌‌‌‌‌‌‌‌وست توقیف اموالش را تکذیب کرد

محسن رفیق‌د‌‌‌‌‌‌‌وست که گفته د‌‌‌‌‌‌‌ل خونی از مفاسد‌‌‌‌‌‌‌ اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌ از مسئولان کشور می‌پرسد‌‌‌‌‌‌‌: «چرا افراد‌‌‌‌‌‌‌ی مانند‌‌‌‌‌‌‌ بابک زنجانی به این راحتی د‌‌‌‌‌‌‌ر کشور جولان می‌د‌‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌‌‌؟!» وی د‌‌‌‌‌‌‌ر گفت‏‌وگو با روزنامه قانون، در پاسخ به سؤالی پیرامون شایعه توقیف اموالش و ارتباطی که برخی می‌گویند‌‌‌‌‌‌‌ با بابک زنجانی د‌‌‌‌‌‌‌ارد، گفت: سفر بود‌‌‌‌‌‌‌م که د‌‌‌‌‌‌‌ر روزنامه خواند‌‌‌‌‌‌‌م اموالم مصاد‌‌‌‌‌‌‌ره شد‌‌‌‌‌‌‌ه است و وقتی برگشتم د‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌م یک و نیم میلیارد‌‌‌‌‌‌‌ چکی که به صورت امانت به آقایی د‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌‌‌م را این فرد‌‌‌‌‌‌‌ به بابک زنجانی د‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌ه است، بابک زنجانی هم چک من را به تعاونی مسکن د‌‌‌‌‌‌‌انشگاه تبریز د‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌ که برگشت خورد و این شد‌‌‌‌‌‌‌ که جنجالی بر سر توقیف اموالم به راه افتاد‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌ر صورتی که اصلاً این اتفاق صحت ند‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌.  این 100 میلیارد‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ر وجه بابک زنجانی بود‌‌‌‌‌‌‌، ما بررسی کرد‌‌‌‌‌‌‌یم و متوجه شد‌‌‌‌‌‌‌یم این برگ‌ها اصلاً چک نیست! نه اینکه برگه حقیقی چک را جعل کرد‌‌‌‌‌‌‌ه باشند‌‌‌‌‌‌‌ بلکه برگه‌های بی‌ارزشی را به این مبلغ به جای چک آورد‌‌‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌ تا کلاهبرد‌‌‌‌‌‌‌اری ویژه‌ای د‌‌‌‌‌‌‌ر حد‌‌‌‌‌‌‌ 100 میلیارد‌‌‌‌‌‌‌ تومان کنند‌‌‌‌‌‌‌. رفیق‌دوست در بخش دیگری از سخنانش همچنین گفت: من به قرارگاه خاتم هم معترضم! من به عنوان یکی از بنیانگذاران سپاه می‌گویم قرارگاه و بنیاد‌‌‌‌‌‌‌ مستضعفان باید‌‌‌‌‌‌‌ جایی فعال باشند‌‌‌‌‌‌‌ که از توان مرد‌‌‌‌‌‌م خارج است و نباید‌‌‌‌‌‌‌ وارد‌‌‌‌‌‌‌ کار‌های ساختمانی شوند‌‌‌‌‌‌‌.

محکومیت سلیمی‌نمین به‌ زندان با شکایت احمدی‌نژاد

عباس سلیمی نمین با شکایت محمود احمدی‌نژاد به جرم توهین به رئیس جمهوری به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شد. در نامه‌ای که این فعال رسانه‌ای به رسانه‌ها ارسال کرده است، علت صدور این حکم از سوی مراجع قضایی را متوهم خواندن رئیس جمهوری وقت عنوان در جریان گفت‌و‌گوی با رسانه «جبهه متحد اصولگرایان» با موضوع انتخاب مجلس عنوان شده است. سلیمی نمین همچنین به اتهام توهین و افترا به عبدالله جاسبی، رئیس سابق دانشگاه آزاد به ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و ۴۱ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده است.

درهای توییتر به روی ایرانیان همچنان بسته است

چند روز پیش، توییتر اعلام کرد که ایران را به فهرست کشورها در صفحه تنظیمات خود اضافه کرده است تا کاربران ایرانی بتوانند به جای گزینه «جهانی»، بتوانند «ایران» را انتخاب کنند اما به گزارش «انتخاب»، به نقل از «مدیوم»، کاربران نمی‌توانند پروسه ثبت‌نام را به پایان رسانند مگر اینکه شماره تلفن آنها تأیید شود، ولی نام ایران در فهرست کشورهای تأیید شماره نیست و این به معنای آن است که درهای توییتر به روی کاربران ایرانی جدید بسته است.

*جمهوری اسلامی

* منابع موثق در استان گلستان به خبرنگار ایرنا گفتند پلیس دریایی ترکمنستان اواخر آذر ماه امسال تعدادی از ماهیگیران ترکمن ساکن روستاهای خواجه نفس و چیقلی این استان را که با قایق‌های خود برای صید ماهی به دریا رفته بودند در یک عملیات غافلگیرانه در کمین خود قرار داد و به سمت آنان گلوله‌های جنگی شلیک کرد. این منابع افزودند: یکی از قایق‌ها با شلیک گلوله پلیس ترکمنستان غرق شد و متاسفانه از سرنوشت سرنشینان آن اطلاع دقیقی دردست نیست،‌ اما براساس اظهارات شاهدان یک ماهیگیر کشته شده و بقیه به اسارت پلیس دریایی عشق آباد درآمده‌اند. براساس این گزارش، ماهیگیران ترکمنی که با شش قایق عازم صید شده بودند، نزدیک به 300 کیلوگرم ماهی صید کرده بودند. رفتارهای خصمانه ترکمنستان بر ضد ایران در ماه‌های اخیر تشدید شده و ایرنا کسب اطلاع کرده است که تنها مسجد شیعیان در عشق آباد نیز در آستانه تخریب قرار گرفته است.

* ایمن الظواهری از روابط اخوان المسلمین و القاعده پرده برداشت. شبکه تلویزیونی العربیه در قسمت تازه‌ای از برنامه «صناعه الموت» اعترافات ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده را پخش کرده که گفته است: اسامه بن لادن عضو جماعت اخوان المسلمین بوده و القاعده در زمان جنگ با شوروی سابق، وی را برای یک ماموریت خاص یعنی ارسال کمک به گروه‌های اسلامی آن خطه، به پاکستان فرستاده و یکی از دستورهای گروه به او این بوده است که وارد افغانستان نشود، اما وی این فرمان را نادیده گرفت. این قسمت از برنامه یادشده، به بحث و بررسی روابط میان اخوان المسلمین و گروه‌های تندرو و خشونتگرای مسلح، از گروه‌های تکفیری مانند «التکفیر و الهجره» در دهه هفتاد گرفته تا گروه‌هایی نظیر «جماعت اسلامی» و «تنظیم الجهاد» و حتی «القاعده» و «داعش» پرداخته است.الظواهری در یک فایل صوتی که موسسه سحاب وابسته به القاعده آن را نشر داده، از اسرار یک دیدار ویژه در شهر پیشاور پاکستان بین «اسامه بن لادن» و «مصطفی مشهور» رهبر سابق اخوان المسلمین نیز پرده برداشته است.

* کتاب‌های «یوسف قرضاوی»، از غرفه موسسه انتشاراتی «دارالشروق» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره جمع‌آوری شد.به گزارش شفقنا، به نقل از ایکنا، وزارت فرهنگ مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: موسسه انتشاراتی «دارالشروق» به درخواست‌ها در زمینه جمع‌آوری کتاب‌های یوسف قرضاوی از غرفه خود پاسخ و این کتاب‌ها را جمع‌آوری کرد.در این بیانیه آمده است: عرضه این کتاب‌ها در غرفه موسسه انتشاراتی «دارالشروق» با خشم و ناراحتی بازدیدکنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره مواجه شد، زیرا بازدیدکنندگان نمایشگاه و مصری‌ها بر این باورند که یوسف قرضاوی به صراحت با مصر، ارتش و مردم آن دشمنی می‌کند.وزارت فرهنگ مصر در این بیانیه اعلام کرد: این وزارت‌خانه با توجه به اصل آزادی بیان، اندیشه و ابداعی که به آن ایمان دارد، هیچ شروط نظارتی را برای غرفه‌داران داخلی وضع نکرد و به همین خاطر کتاب‌های یوسف قرضاوی بدون اطلاع وزارت فرهنگ و اداره کل کتاب مصر در غرفه دارالشروق عرضه شده بود و این موسسه نیز در احترام به اراده و خواست بازدیدکنندگان نمایشگاه اقدام به جمع‌آوری این کتاب‌ها کرد.موسسه انتشاراتی «دارالشروق» مصر تنها موسسه انتشاراتی این کشور است که کتاب‌های یوسف قرضاوی، به‌عنوان یکی از حامیان اصلی جنبش اخوان‌المسلمین را منتشر می‌کند.

* خاخام یهودی، داعش را حامی رژیم صهیونیستی در منطقه عربی دانست و گفت: «خداوند داعش را بر ملت‌هایی مسلط کرده است که خواهان نابودی اسراییل هستند.» به گزارش العالم، «نیر بن ارتسی» خاخام صهیونیست، در سخنان هفتگی‌ خود اظهار داشت: «گسترش داعش در منطقه عربی و پیوستن اروپایی‌ها به آن و اقدامات این گروه در ضربه زدن به اروپایی‌ها با هدف اساسی صورت می‌گیرد؛ که همان مهاجرت دادن یهودیان به اسراییل است، به این علت داعش حامی اسراییل به شمار می‌رود.»

*اعتماد

 محكوميت عباس سليمي‌نمين به حبس و شلاق

عباس سليمي‌نمين به دليل ايراد سخناني عليه احمدي‌نژاد و جاسبي به شش ماه حبس تعزيري و ۷۴ ضربه شلاق محكوم شد. به گزارش تسنيم، عباس سليمي‌نمين، مدير مركز مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران از سوي شعبه ١٠٥٧ دادگاه عمومي جزايي مجتمع قضايي كاركنان دولت به دليل مصاحبه‌اي درباره عملكرد محمود احمدي‌نژاد در ايام خانه‌نشيني، به شش ماه حبس تعزيري محكوم شده است. وي همچنين به دليل سخناني عليه جاسبي به ١٠٠ هزار تومان جريمه نقدي و ٧٤ ضربه شلاق محكوم شده است. بر اساس حكم دادگاه مذكور، سليمي‌نمين همچنين به چهار ميليون تومان جزاي نقدي نيز محكوم شده است. بعد از اعلام اين حكم، سليمي‌نمين با ارسال نامه‌اي سرگشاده درباره احكام قضايي خود توضيحاتي ارايه كرد. به گزارش فرارو در بخشي از اين نامه آمده است: به‌طور كلي در اين پرونده تجميع شده با سه شكايت از جانب دادستان مواجه بودم. لازم به يادآوري است كه طرح شكايت چند سال قبل مدير اسبق دانشگاه آزاد (كه طبق اعلام بازپرس، قرار منع پيگرد براي آن صادر شده بود) در اين پرونده تجميعي، ظاهرا شاخص به حساب مي‌آيد. در حالي كه در زمينه بحث رشوه‌دهي و موارد مشابه، رياست محترم وقت قوه قضاييه دست‌كم يكي از مصاديق بارز آن ‌را مورد قبول قرار داده است؛ همكاران گرامي! در پايان اميد وافر دارم كه با تفضل و ياري خداوند حتي شلاق و زندان نيز نتواند از احساس وظيفه‌ام در مقابله با ناهنجاري‌ها بكاهد.

*قدس

 رتبه تهران در امن ترین شهرهای جهان

جهان: واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) با اشاره به شاخصهایی مثل امنیت دیجیتال، تأمین اجتماعی، امنیت زیرساختها و امنیت شخصی، در جدیدترین گزارش خود با انتشار فهرست رتبه بندی شهرها از نظرشاخصهای امنیت شهری در سال ۲۰۱۵، توکیو را به عنوان امن‌ ترین شهر جهان معرفی کرد. در قعر این جدول تهران در رتبه ۴۹، و جاکارتا در رتبه 50قرار دارند.

پلمب مجدد هتل آپادانا

ایرنا: هتل آپادانا تخت جمشید، از مجموعه اماکن تاریخی صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی، دوباره پلمب شد و در اختیار دادستان مرودشت قرار گرفت.

پیام دادند، نیا!

جهان: الهام چرخنده، بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه به خاطر اعتقاداتم از سینما کنارم گذاشتند، گفت: پرسشم این است که سینمای ما جای چگونه بانوانی است، در حالی که در سینما به فیلم ارزشی و بازیگر ارزشی نیاز داریم.

اشتباه در قبض های گاز

تابناک: رسایی، نماینده مجلس در صفحه اینستاگرام خود با انتشار جدولی از نحوه محاسبه قبض گاز مشترکان شرکت ملی گاز، به جلسه اخیر کمیسیون انرژی با زنگنه و مسؤولان شرکت ملی گاز اشاره کرد و از اجحاف غیرقابل توجیه در میزان دریافتی این قبضها در ماه‎های اخیر و اقرار بیژن زنگنه به اشتباه عجیب شرکت ملی گاز در نحوه محاسبه قبوض، در کمیسیون انرژی خبر داده است.

شناسایی ۳میلیون پردرآمد

فرارو: سید حسین هاشمی، استاندار تهران گفت: ۱۲ میلیون و ۵۲۲ هزار نفر در تهران یارانه می گیرند که اگر سه میلیون قشر پردرآمد حذف شوند، برای تهران و توسعه آن مهم است.

رودربایستی برای حذف یارانه

جهان: کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای درباره سیاستهای اقتصادی جاری اعلام کرد: با وجودی که بسیاری از طرحهای عمرانی به دلیل نداشتن بودجه کافی متوقف شده و این مسأله به بیکاری پیمانکاران وخیل عظیم کارکنان آنها منجرشده، دولت بر خلاف قانون بودجه ۹۳ همچنان به ثروتمندان یارانه می پردازد و گویی برای اجرای تکلیف قانونی حذف یارانه ثروتمندان، از طبقه ثروتمند رودربایستی دارد!

خودکفایی کشاورزی!

افکارنیوز: عیسی کلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: وقتی که کشور با مشکلات اقلیمی، زیست‌محیطی و کمبود آب روبه‌روست، حرف از خودکفایی کشاورزی معنایی ندارد.  وی همچنین گفت: دریاچه ارومیه دو سال آخر عمر خود را می‌گذراند.

ایران؛ گورستان هواپیماهای قدیمی!

فردا: عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي با بیان اینکه ایران گورستان هواپیماهای قدیمی شده است، گفت: بدهی این وزارتخانه به پيمانكاران پنج هزار ميليارد تومان است.

ارسال  جنگنده سوخو 50 به ایران

مشرق: پایگاه آمریکایی «بیزینس اینسایدر» در مطلبی از تحویل جنگنده‌های نسل پنجم روسی به ایران خبر داد ونوشت: مدل سوخو50   از جنگنده‌های سوخو برای ایران در حال ساخت است و تحویل این کشور خواهد شد.

درخواست انصارا... برای تظاهرات

مشرق: جنبش انصارا... یمن خواستار تجمع اعتراضی مقابل سفارت عربستان سعودی در صنعا در روز یکشنبه(امروز) به منظور اجرای توافقنامه «جده» و توقف دخالت‌های ریاض در امور داخلی یمن شد.

تجمع اهوازی ها در اعتراض به آلودگی هوا

عصرایران: به دنبال توفان خاک در اهواز و دیگر شهرهای خوزستان، شماری از مردم اهواز با برگزاری تجمع در این شهر، خواستار تلاش و فعالیت مسؤولان برای بازگشت هوای پاک شدند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار