سنندج؛

رشد آموزش عالی در کردستان به برکت انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی در طول عمر با برکتش، دستاوردهای فراوانی برای حرکت رو پیشرفت و سعادت ملت ایران و ازجمله مردم کردستان داشت.

رشد آموزش عالی در کردستان به برکت انقلاب اسلامیبه گزارش باشگا ه خبرنگاران سنندج، یکی از این دستاوردها توسعه آموزش و ایجاد فرصت برخورداری از آن در استان کردستان به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه و پیشرفت است.

در استان کردستان قبل از پيروزي انقلاب اسلامی ظرفیت پذیرش تنها حدود 3۰۰ دانشجو آن هم وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه وجود داشت اما امروز و با گذشت بيش از سه دهه از عمر انقلاب اسلامی و احتساب سالها دور ماندن از توسعه به دلیل جنگ تحمیلی و هم مرز بودن با کشور عراق و حضور گروهک‌های ضدانقلاب در حال حاضر حدود ۷۰ هزار دانشجو در مراکز عالی استان کردستان مشغول به تحصیل هستند.

توسعه مراكز مختلف دانشگاهي در استان كردستان در حوزه هاي مختلف صورت گرفته است و به همين دليل همزمان با توسعه دانشگاه كردستان، علوم پزشكي، پيام نور علمي و كاربردي و دانشگاه آزاد اسلامي نيز توسعه پيدا كرد .

در حال حاضر بیش از ۲۲۰۰ مرکز مراکز آموزش عالی در استان کردستان  فعال هستند به گفته کیانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج  این دانشگاه در کل استان کردستان نزدیک به ۲۴ هزار دانشجو دارد و اعضای هیت علمی این دانشگاه در استان ۴۵۰ نفر است ودر سالهای بعد از پیروزی انقلاب  سنندج به عنوان يكي از واحدهاي برتر منطقه 330 عضو هيئت علمي داشته و ۱۳ هزار دانشجو در قالب هفت دانشکده در آن تحصیل می کنند.

در سالهای اخیر و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حضور بانوان در عرصه های مختلف خصوصا دستیابی به مدارج عالی آموزشی تسهيل شد و به همين دليل نيز اين حضور در حوزه دانشگاهي در استان كردستان با جديت هر چه تمامتر دنبال و پيگيري مي شود.

 به گفته رئیس جهانشير امینی رئیس دانشگاه کردستان ،در این استان  نزدیک به ۶۰ درصد بانوان در سطح آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند و این بیانگر آسان شدن تحصیل و فراهم کردن امکان آن برای نیمی از جمعیتی است که در نظام شاهنشاهي تقریبا حذف شده بودند و فرصتي براي حضور در عرصه پيدا نمي كردند.

امینی گفت:چهار رشته دانشگاهی تدریس شده در دانشسرای سنندج در سالهاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي هم اکنون به بیش از ۱۲۰ رشته در قالب راه اندازي و توسعه دانشگاه كردستان افزايش پيدا كرده است و تعداد رشته های تدریس شده در این مرکز تا پایان سال ۹۳ به ۲۲۰ رشته خواهد رسید.

توسعه مراكز دانشگاهي استان كردستان طي سال هاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران در حالي غيرقابل مقايسه با گذشته است كه اين استان يك دهه ابتداي بعد از پيروزي انقلاب را به دليل جنگ تحميلي و همچنان فعاليت هاي ضد انقلاب از دست داد و به همين دليل انتظار مي رود كه با فراهم كردن زيرساخت هاي لازم فرصت هاي بهتري براي حضور افراد فارغ التحصيل دانشگاهي در بازار كار ايجاد شود.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.