تازه‌های نشر؛

کتاب «انقلاب اسلامی در شوشتر و گتوند» منتشر شد

مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب «انقلاب اسلامی در شوشتر و گتوند» تألیف آقای محمدعلی اسدی را منتشر نمود.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ این مرکز کتاب «انقلاب اسلامی در شوشتر و گتوند» تألیف آقای محمدعلی اسدی را منتشر نمود.

این اثر به بررسی حوادث و رخدادهای دوران انقلاب اسلامی در دو شهر شوشتر و گتوند از شهرهای استان خوزستان میپردازد. این دو شهر به دلیل داشتن ارتباطات گسترده با شهرهای همجوار خود مثل دزفول و به ویژه اهواز، از حوادث دو شهر یادشده، در کنار جریانات کلی کشور در دوران انقلاب اسلامی تأثیر پذیرفته است. همانند بسیاری از شهرهای ایران تحولات این منطقه پس از درگذشت آیت الله بروجردی و با آغاز نهضت روحانیون به رهبری امام خمینی (ره) آغاز گردید.

به سبب ویژگیهای مذهبی این مناطق و حضور چند تن از روحانیون مانند آیت الله سیدمحمد جزایری و نیز مسافرت مردم این شهرها به اهواز، قم، مشهد و تهران، مردم در جریان کلی روند نهضت اسلامی قرار گرفته و با امام خمینی(ره) آشنا شدند و با نهضت اسلامی همراهی کردند.

در این پژوهش با بیش از 300 نفر گفتگو و مصاحبه صورت گرفته است و همچنین تلاش گردیده تا از بایگانیِ مراکز اسنادی و بایگانی برخی دستگاههای دولتی و اسناد شخصی افراد نیز استفاده گردد، هرچند این کار با سختیها و مشکلاتی نیز همراه بوده است. نتیجه این تلاشها و جستجوها و فعالیتها مجموعه ای از داده ها و اطلاعات بود که براساس آنها برای این پژوهش دوازده فصل به شرح زیر طراحی گردید.

فصل اول: در این فصل اطلاعات جامعی از وضعیت جغرافیایی ـ سیاسی و اجتماعی این دو شهرستان آورده شده است تا خواننده بتواند در ذهن خود تصویر کلی از این موارد داشته باشد.

فصل دوم: در فصل دوم به حوادثی که از انقلاب مشروطه تا آغاز دهه ی چهل در کشور رخ داده پرداخته شده است و نهایتاً بازتاب و نقش عوامل سیاسی و اجتماعی این شهرستانها مورد بررسی قرارگرفته است. 

فصل سوم: در این فصل که همزمان با آغاز نهضت اسلامی میباشد، حوادث و رخدادهای تأثیرگذار در منطقه بررسی شده است. 

فصل چهارم: در این فصل با توجه به وجود شعبه هایی از احزاب در منطقه، تلاش گردید در حد مقدورات اطلاعاتی از فعالیت احزاب در دوره ی نهضت اسلامی ارائه گردد.

فصل پنجم: در این فصل نمایی کلی از اقدامات حکومت پهلوی در این منطقه در اختیار خوانندگان قرار گرفته است تا بتوانند ضمن درک شرایط آن زمان با دلایل نارضایتی ملت آشنا شوند.

فصل ششم: در این فصل فضای سالهای نخستین دهه ی پنجاه ترسیم شده است، اینکه چه رخدادهایی باعث شد فضای فرهنگی و سیاسی جامعه مهیای شرایط انقلابی شود. 

فصل هفتم: در این فصل حوادث و رویدادهای مهم سال 1356 مورد مداقه قرار گرفته است؛ حوادثی که بازتاب تأثیرگذاری در این دو شهر داشت. 

فصل هشتم: در این فصل به بررسی حوادث مهمی پرداخته شده که متعاقب حوادث سال 1356 در کشور و در این دو شهر به وجود آمد و موجب شد که در پاییز سال 1357 رژیم دیگر نتواند بر اوضاع تسلط کاملی داشته باشد. 

فصل نهم: در فصل نهم به بررسی چگونگی شکل گیری گروههایی پرداخته شده است که شیوه ی مبارزه با رژیم شاه را غیر از مبارزه ی سیاسی و فرهنگی میدانستند و تلاش مینمودند از طریق آسیب زدن به مراکز قدرت رژیم و عوامل سرکوب، پایه های حکومت پهلوی را متزلزل نمایند. 

فصل دهم: در روند مبارزه ی مکتبی و حوادث به وجودآمده از قِبَل آن، شخصیتها و افرادی نقش محوری و مهمی داشته اند که در این فصل به بررسی زندگی، نقش و پایگاه اجتماعی آنها پرداخته شده است. 

فصل یازدهم: در هر مبارزه به ویژه از نوع اسلامی برخی مراکز و کانونهایی وجود دارند که پایگاه تجمع و مرکز شکل گیری و تصمیم سازی میباشد که میتوان از محله ها، مدارس، مساجد و منازل نام برد، لذا در این فصل به شناسایی این مراکز پرداخته شده است. 

فصل دوازدهم: در این فصل به بررسی شکل گیری نهادهای انقلابی پرداخته شده که بلافاصله پس از پیروزی انقلاب تشکیل شدند تا بتوانند به توقعات و خواسته های مردم پاسخ دهند. همچنین در این فصل به موانع و مشکلات پس از پیروزی نیز پرداخته شده است. 

این اثر در شمارگان 1500 نسخه و 408 صفحه و به قیمت 130.000 ريال روانه بازار نشر گردیده است و قرار است با حضور امام جمعه شهرستان و شخصیتهای سیاسی،فرهنگی استان و مرکز اسناد انقلاب اسلامی و نویسنده کتاب و اصحاب رسانه سه شنبه چهاردهم بهمن ماه از ساعت10 صبح در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گتوند رونمایی گردد.

انتهای پیام/ رض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار