«فرهاد اصلانی» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

دعا کنید سیمرغ بگیرم/ سینما نیاز به تکانی اساسی دارد

فرهاد اصلانی بازیگر فیلم «عصر یخبندان» گفت: از وزارت ارشاد می‌خواهم پای فیلم‌هایی که به آنها مجوز می‌دهد بایستد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، فرهاد اصلانی بازیگر 48 ساله سینما و تلویزیون بازیگری خود را از سال 57 آغاز کرد و با سریال «همسایه ها» در سال 72 به طور جدی‌تر به دنیای هنر معرفی شد. سالهاست که این بازیگر آثار قابل قبولی از خود ارائه می دهد اما گویا سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر عرصه درخشش اوست. اصلانی در سه فیلم «دوران عاشقی»، «عصر یخبندان» و «مشرف به کوچه بی نام»  حضور دارد و با بازی های متفاوتش چشم منتقدان و طرفدارانش را به خود خیره کرده است. خیلی از سینماگران وی را بخت اول سیمرغ می دانند که به همین بهانه وارد گفتگویی در خصوص جشنواره فجر با او شدیم:
 
دعا کنید سیمرغ بگیرم!
 
آقای اصلانی شما سه اثر متفاوت در این دوره از جشنواره فیلم فجر دارید و خیلی ها شما را یکی از بخت‌های در یافت سیمرغ می دانند نظر خودتان در این مورد چیست؟
 
من در سه فیلم «دوران عاشقی»، «عصر یخبندان» و «مشرف به کوچه بی‌نام» سه نقش متفاوت را ایفا کرده ام. دیگر در سن و سالی نیستم که تمام تمرکزم روی گرفتن سیمرغ باشد، من جایزه خود را از دست مردم می گیرم. افرادی که من را یکی از بخت های دریافت سیمرغ می دانند به من لطف دارند اما باید بگویم من تمام تلاشم را در ایفای نقش‌هایم به بهترین نحو کردم و بقیه قضیه به نظر داوران مربوط است، با این حال از شما می خواهم برای من به خاطر دریافت سیمرغ دعا کنید.
 
نقش بابک در «عصر یخبندان» را بیش از دیگر نقش هایم  دوست دارم
 
از میان نقش‌هایی که در جشنواره امسال دارید به کدامیک بیشتر علاقه مندید و با آن ارتباط بهتری برقرار کرده اید؟
 
من بدون علاقه نقشی را انتخاب نمی کنم و با تمام نقش هایم ارتباط خوبی برقرار می کنم اما به دلیل با کیفیت بودن تمام عوامل فیلم «عصر یخبندان» به نقش بابک علاقه بیشتری دارم. «بابک» مرد ساده ای از طبقه متوسط جامعه است که با شک به همسرش دچار بحران هایی می شود و فجایعی رخ می دهد.
 
همه چیز در «عصر یخبندان» حساب شده بود
 
همکاری با مصطفی کیایی و علیرضا رئیسیان چگونه بود؟
 
من در فیلم دوران عاشقی نقشی داشتم که تمام جزییات آن توسط رئیسیان گذاشته شده بود. در فیلم «عصر یخبندان» فیلمنامه عالی حرف اول را می زند، فیلمنامه بسیار شبیه فیلم است و امیدوارم که مشکلاتی که سال گذشته برای فیلم ها پیش آمد دیگر اتفاق نیافتد. مصطفی کیایی کارگردان جوان و حرفه ای است که جای خود را در سینمای ایران پیدا کرده است و کار با او و گروهش برایم خوش آیند بود.
 
برای جوانان آرزوی موفقیت می‌کنم
 
حضور پررنگ جوانان در این دوره را چگونه ارزیابی می کنید؟
 
حضور فعال جوانان در سینما مسلما اتفاق خوبی است و روحیه جدیدی به سینما تزریق می کند. با دیدن تنها یک فیلم از یک نفر نمی توان او را قضاوت کرد اما من برای همه جوانان آرزوی موفقیت می کنم و به آنها خداقوت می گویم و امیدوارم موفق باشند. از طرف دیگر چگونگی امیدبخشی در سینما مهم است. جامعه ما غمگین است و این ناامیدی در فیلم ها نیز از همین موضوع نشات می گیرد. این واقعیت تلخی است که در ایران وجود دارد و نمی توان آن را کتمان کرد.
 
فیلم‌های امسال را دنبال نکردم
 
سی و سومین دوره جشنواره فجر را چگونه ارزیابی می کنید؟

به دلیل پر کار بودن و مشغله های کاری فراوان نتوانستم تمام فیلم ها را ببینم اما از گوشه و کنار می شنوم که فیلم ها چنگی به دل نمی زنند.ا لبته هنوز نمی شود جشنواره را به طور کامل  ارزیابی کرد و باید همه فیلم ها را ببینیم. اتفاقات کاخ جشنواره را منظم دیدم و مسئولان عملکرد قابل قبولی در امور اجرایی داشتند و در چند اکران عمومی که حضور داشتم شاهد رویدادهای مثبتی بودم.
 
ثبات مدیریتی اتفاق خوبی است که سینما به آن نیاز دارد
 
حضور علیرضا رضاداد در سمت دبیری دو دوره متوالی در جشنواره فیلم فجر چه پیامد هایی دارد؟
 
به نظر من ثبات مدیریتی در تمام عرصه‌یها خوب است و رضاداد در این دو دوره بد عمل نکرده از سویی سینما به ثبات مدیریتی نیاز دارد و این موج باید در سینمای ما راه بیفتد.
 
لطفا وزارت ارشاد پای فیلم‌هایی که به آن‌ها پروانه نمایش می دهد بایستد
 
از سی و سومین جشنواره فیلم فجر چه انتظاری دارید؟
 
امیدوارم ثمره سی و سومین دوره جشنواره فجر زیاد شدن سالن های سینما، ایجاد امنیت شغلی برای هنرمندان و فیلم های خوب باشد. فیلم خوب حال همه ما را عالی می کند. سینمای ما نیاز به یک تکان اساسی دارد، اقتصاد سینما باید رونق بگیرد و حاشیه امنی برای فیلم سازان به وجود بیاید. امیدوارم خود سانسوری‌ها و ممیزی‌ها برداشته شود و وزارت ارشاد پای فیلم هایی که تاییدشان می کند بایستد تا مشکلات قبلی پیش نیاید. آرزوی من بهبودی وضعیت سینما است.
 
استقبال مخاطبان از عصریخبندان بی نظیر بود
 
و اما سخن پایانی...؟

خوشحالم که امسال دست پر به جشنواره آمدم. خوشبختانه فیلم های خوبی دارم، برای مثال «عصر یخبندان» همه ما را شگفت زده کرد و استقبال بی نظیری از سوی مردم صورت گرفت و به طور حتم گیشه خوبی خواهد داشت؛ از همه عوامل فیلم تشکر می کنم و امیدوارم مردم از من راضی باشند، از آنها می خواهم با آمدنشان به سینما و دیدن فیلم ها خستگی عوامل سازنده اثر را از بین ببرند و بدانند داوران اصلی آنها هستند و ما به عشقشان کار می کنیم.
 

گفتگو از سحر قناعتی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.