تشکیل کرسی فقه زیدی در دانشگاه مذاهب اسلامی

ضرورت تشکیل کرسی فقه زیدی پس از حوادث اخیر یمن و نقش سازنده شیعیان این کشور به رهبری جنبش انصارالله در سرنگونی رژیم دیکتاتور سابق اجتناب ناپذیر می‌نمود، در این راستا دانشگاه مذاهب اسلامی اقدام به برگزاری کرسی فقه زیدی کرده است. .

تشکیل کرسی فقه زیدی در دانشگاه مذاهب اسلامی
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ تاکنون دو کرسی فقه مالکی که تمرکز جمعیتی آن در آفریقای شمالی (سودان و تونس) و کرسی اباضی که تمرکز جمعیتی آن در کشور عمان است، در دانشگاه مذاهب اسلامی تشکیل شده است.  
 
ضرورت تشکیل کرسی فقه زیدی پس از حوادث اخیر یمن و نقش سازنده شیعیان این کشور به رهبری جنبش انصارالله در سرنگونی رژیم دیکتاتور سابق اجتناب ناپذیر می‌نمود، در این راستا دانشگاه مذاهب اسلامی اقدام به برگزاری کرسی فقه زیدی کرده است.  
 
لازم به ذکر است که در این مراسم مرتضی بن زید المحطوری رئیس موسسه فرهنگی بدر یمن و از علمای برجسته فقه زیدی در این کشور، آیت‌الله محمدعلی تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی به سخنرانی پرداختند.  
 
بنا براین گزارش حجت‌الاسلام مبلغی ضمن تبریک دهه مبارک فجر اظهار داشت: دانشگاه مذاهب اسلامی براساس ماهیت وجودی خود تلاش کرده است تا تمام رشته‌های موجود در جهان اسلام را دایر کند. در ابتدا که این دانشگاه تاسیس شد، تمامی مجموعه‌های فقهی اسلامی و رشته‌های مرتبط با آن به تصویب رسید.  
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: برخی از این رشته‌ها به دلیل وجود استاد و دانشجو به مرحله اجرا درآمد و دایر شد، اما برخی از رشته‌ها هنوز در‌‌ همان مرحله تصویب باقی مانده است و هنوز اجرا نشده است.  
 
وی افزود: تا آن زمان که تمامی رشته‌ها بتوانند دایر شوند، لازم دانستیم تا برای پرکردن خلاءهای موجود کرسی‌هایی را تاسیس نماییم.  
 
حجت‌الاسلام مبلغی ادامه داد: در سال گذشته دو کرسی مالکی و اباضی برگزار شد و‌‌ همان موقع قول دادیم تا کرسی فقه زیدی و حنبلی نیز در آینده نزدیک برگزار گردد و امروز این فرصت دست داد تا فقه زیدی که در گذشته رشته آن به تصویب رسیده بود، هم اکنون کرسی آن برگزار شود.  

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تصریح کرد: دعوت از علمای دیگر کشور‌ها در راستای توجه به راه حل‌ها و رسیدن به یک علوم انسانی یکپارچه و دارای وحدت به وجود آمد.  
 
وی افزود: علوم انسانی می‌بایست به‌‌ همان وضعیت خود در قرن اول و دوم بازگردد.  
 
مبلغی ادامه داد: فقه زیدی از فقه‌های بسیار قدیمی است و هم کتب اصولی مفصلی دارد و هم کتب فقهی مفصلی را دارا می‌باشد.  
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تصریح کرد: فقه زیدیه توان تعامل و تبادل رای را با مذاهب مختلف دارد و در گذشته ثابت کرده است که می‌تواند با تمامی مذاهب جهان اسلام به گفتگو بنشیند.  
 
وی ادامه داد: علمای دیگر مذاهب می‌توانند در دانشگاه مذاهب اسلامی بیایند و رای خود را ارائه کنند و رشته فقه زیدیه نیز انشاءالله به زودی تشکیل خواهد شد.  
 
مبلغی افزود: مقام معظم رهبری فرموده‌اند؛ فقه عبادیه را نیز باید مورد توجه قرار داد و ما تلاش می‌کنیم تا این فقه نیز در این دانشگاه تشکیل شود.  
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی اظهار داشت: دانشگاه به نحوی در مذاهب اهل سنت و شیعه توجه و معنا بخشیده است و این باعث شده است توجه این دو مذهب به دانشگاه مذاهب اسلامی جمع شود.  
 
وی ادامه داد: دکتر محطوری از علمای برجسته و معروف یمن است و نگاه ایشان نگاهی تقریبی و مهدوی به اسلام است و ایشان توانسته‌اند با بسیاری از علمای اهل سنت و جهان اسلام ارتباط برقرار کنند و در این راستا کتب بسیاری را تالیف کرده‌اند.  
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: حضور محطوری بهانه‌ای است برای راه اندازی کرسی فقه زیدی تا بتوانیم با شخصیت‌های مختلف زیدی صحبت و تبادل نظر نماییم و آن‌ها هم اعلام کرده‌اند که می‌توانند با دانشگاه همکاری نمایند.  
 
وی در پایان افزود: آیت الله تسخیری حضور معنابخش و نافذی در بحث تقریب در جهان اسلام داشته است.

انتهای پیام/
برچسب ها: حوادث ، اخیر ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار