باشگاه خبرنگاران بررسی می‌کند

ارز کشور صرف واردات چه کالاهایی می‌شود؟ / خرس عروسکی وارداتی یک میلیون تومان!

اگرچه به گفته برخی مسئولان امکان صفر شدن واردات وجود ندارد و تمامی کشورها در دنیا باید با هم تعامل داشته باشند اما نکته مهم اینجاست که ارز کشور صرف واردات چه کالاهایی و با چه کیفیتی می‌شود؟!

لزوم نظارت و ساماندهی واردات کالا به کشور / خرس عروسکی وارداتی یک میلیون تومانبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، هر ساله در ایامی خاص فروش انواع عروسک، جعبه‌های کادویی و وسایل زینتی رونق می‌گیرد؛ امری که فارغ از اثرات اجتماعی و فرهنگی که دارد می‌تواند بر بخشی از اقتصاد کشور نیز تأثیرگذار باشد.

با گشتی در مغازه‌های شهر شاهد خودنمایی انواع و اقسام عروسک‌‌هایی در قالب خرس‌ و انواع حیوانات پشت ویترین‌ مغازه‌ها هستیم.

عروسک‌هایی که در سایزهای مختلف به مشتری عرضه می‌شود و این نوع عروسک‌ها بسته به نوع و جنس کالا قیمت‌های مختلفی دارند و حتی قیمت یک عروسک که اجزای تشکیل‌دهنده آن چیزی جز پارچه و پنبه نیست تا بیش از یک میلیون تومان می‌رسد.

گزارشات میدانی ما حاکی از آن است که بیش از 80 درصد بازار اسباب بازی ایران را کالاهای وارداتی تشکیل می‌دهد، کالاهایی که انقدر بی‌کیفیت هستند که حتی هزار تومان هم برای خرید آن زیاد است.

به گفته یک فروشنده اسباب بازی و انواع عروسک، بیش از 90 درصد اسباب بازی‌های موجود در بازار از کشور چین وارد می‌شود و تنها 10 درصد اسباب‌بازی‌ها ساخت داخل است.

افزایش 100 درصدی واردات اسباب بازی در دی ماه
 
بر اساس آمار گمرک، در ده ماهه سال جاری 19 هزار و 898 تن اسباب بازی، بازیچه و لوازم ورزش به ارزش 56 میلیون و 540 هزار و 770 دلار به کشور وارد شد.

این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 65.50 درصد و از نظر ارزشی 72.59 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این در حالیست که  تنها در دی ماه سال جاری هفت میلیون و 107 هزار و 137 دلار صرف واردات اسباب بازی، بازیچه و لوازم ورزشی به کشور شد که این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 116.50 درصد و از نظر ارزشی 104.65 درصد افزایش را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

لزوم ساماندهی به سرمایه‌های سرگردان 

اگرچه به گفته برخی مسئولان امکان صفر شدن واردات وجود ندارد و تمامی کشورها در دنیا باید با هم تعامل داشته باشند اما نکته مهم اینجاست که ارز کشور صرف واردات چه کالاهایی و با چه کیفیتی می‌شود و این سوال نیز مطرح است که آیا یک خرس عروسکی وارداتی یک میلیون تومان می‌ارزد تا برای واردات آن ارز مصرف شود و تعرفه گمرکی و مالیات پرداخت شود؟!

نکته حائز اهمیت این‌ است‌ که تولید اسباب بازی در داخل کشور می‌تواند به‌صرفه‌تر از واردات آن باشد و اگر دولت سرمایه‌های سرگردان در کشور را جمع و ساماندهی و صرف پروژه‌هایی مانند ایجاد خط تولید اسباب بازی کند دیگر شاهد سوء‌استفاده افراد از مناسبت‌های خاص و نیز واردات کالاهای بی‌کیفیت نخواهیم بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سيدمحسن
۱۹:۰۶ ۲۴ بهمن ۱۳۹۳
پروژه هاى عمرانى وزيست محيطى معطل اعتبارهستندوبرخى دست به چه كارهاىی ميزنن!؟
آخرین اخبار