بشار اسد:

پيام‌های غيرمستقيمی از آمريکا دريافت می‌کنیم/ گفتگو نمی‌کنیم

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه اعلام کرد حملات هوایی ائتلاف ضدداعش به مواضع این گروه در خاک سوریه با اطلاع رسانی قبلی صورت می گیرد.

پيام‌های غيرمستقيمی از آمريکا دريافت می‌کنیم/ گفتگو نمی‌کنیمبه گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "بشار اسد" در مصاحبه با شبکه "بی بی سی" گفت: سوریه از همان آغاز (بحران) تصمیم گرفت که با تروریسم مبارزه کند و در سطح ملی وارد گفتگو شود.
وی خاطرنشان کرد: بیشتر کشورهای عضو ائتلاف (ضد داعش)، حامی تروریسم هستند؛ ما نمی توانیم با این کشورها ائتلاف کنیم، مسأله مهم برای ما این است که مستقل باشیم.
بشار اسد تأکید کرد: منشأ تفکر داعش و دیگر گروه های وابسته به القاعده، وهابی هایی هستند که خاندان حاکم در عربستان سعودی از آنان حمایت می کند؛ و جامعه عربستان بیشتر به داعش و تفکرات آن تمایل دارد.
رئیس جمهور سوریه اظهار داشت: تاهنگامی که نهادهای دولتی درحال انجام وظایف خود درقبال مردم سوریه هستند، نمی توان گفت که دولت شکست خورده است؛ البته مسأله از دست دادن کنترل برخی مناطق مسأله دیگری است .. در آن مناطق تروریست‌هایی حضور دارند که از خارج از سوریه آمده‌اند، و دولت در حال انجام وظیفه خود در مبارزه و دفاع از کشور است. 

* کشتار نیروهای پلیس در آغاز بحران سوریه
بشار اسد با اشاره به اقدام رسانه‌های غربی در توصیف تحولات سوریه در آغاز بحران این کشور تحت عنوان "تظاهرات مسالمت آمیز" گفت: در نخستین هفته ها (از آغاز بحران) تعداد بسیاری از نیروهای پلیس کشته شدند، فکر نمی کنم که این افراد به خاطر موج صدای مردم معترض کشته شدند، باید از مسائل واقعی صحبت کنیم، از همان آغاز تظاهرات به صورت مسالمت آمیز آغاز نشد؛ البته درست است که برخی به آن تظاهرات و اعتراضها پیوسته و خواستار دموکراسی بودند .. اما این امر شایع نبود.
بشار اسد خاطرنشان کرد: هر جنگی بد است .. در هر جنگی شهروندان کشته می شوند، و نمی توان از جنگی سخن گفت که در آن هیچ کسی کشته نمی شود.

* توهمی به نام "مخالفان میانه رو"
بشار اسد در پاسخ به سؤالی مبنی بر ادعای "از بین بردن مخالفان میانه‌رو" توسط دولت سوریه گفت: اوباما چند ماه قبل به این سؤال پاسخ داد، و گفت که تکیه کردن بر کسانی که مخالفان میانه رو نامیده می شوند، توهم بود .. فقط در حد رؤیا بود ... واقعیت این است.

* ریشه همه گروه‌های مسلح یکسان است
رئیس جمهور سوریه درباره تلاش غرب و برخی کشورهای منطقه برای ایجاد گروهی تحت عنوان "مخالفان میانه رو"، اظهار داشت: در رسانه های غربی از وجود گروه های داعش، النصره و القاعده سخن می گویند، این گروه ها به صورت ناگهانی به وجود نیامده اند و غیرمنطقی است که بگوییم برخی افراد ناگهان از میانه روی به افراطی‌گری روی آورده‌اند .. همه این گروه‌ها ریشه‌های یکسانی دارند.
بشار اسد در پاسخ به اظهارات خبرنگار انگلیسی که مدعی شد با برخی جنگجویان دیدار کرده و آنان گفته‌اند افراطی نیستند و به القاعده و داعش وابستگی ندارند، گفت: بنابراین چرا گروه موسوم به "مخلفان میانه‌رو" ناپدید شد.
وی در پاسخ به این ادعا که سوریه "مخالفان میانه رو" را از بین برده است، گفت: این (ادعاها) به این معنا است که دولت و رئیس جمهور سوریه در حال انجام کارهایی هستند که برخلاف منافع آنها است و ما از داعش و النصره می خواهیم که به پایگاه های ما حمله کنند و سربازان ما را بکشند و هواداران ما را بکشند تا مخافان میانه رو از بین برود .. آیا این تفکری واقعی است .. هیچ کس چنین نظری را نمی پذیرد.
بشار اسد، ادعاهای مطرح شده در خصوص کشتار شهروندان به دست نیروهای سوریه را داستانهایی سخیف غرب برشمرد.
اسد تأکید کرد: تاهنگامی که از حمایت مردمی برخورداری، به این معنا است که از مردم حمایت می کنی.
بشار اسد با رد ادعای استفاده ارتش سوریه از بشکه های انفجاری، گفت: می دانم که ارتش در حال استفاده از گلوله، موشک و بمب است، و چیزی تحت عنوان استفاده (ارتش) از بشکه و یا کپسولهای گاز منزل نشنیده‌ام.
بشار اسد در پاسخ به ادعای کشتار مردم در حملات ارتش سوریه، اظهار داشت: در دمشق و حلب به ما حمله شد و ما هم به گروه‌های مسلح پاسخ دادیم؛ آنان مردم را با خمپاره هدف قرار می دهند درنتیجه ما باید به این حملات پاسخ دهیم و از مردم حمایت کنیم.
بشار اسد به خبرنگار بی بی سی گفت: تو از فرد و دولتی صحبت می کنی که مردم خود را می کشد؛ و این درحالی است که مردم از دولتشان حمایت می‌کنند .. این امر متناقض و غیر منطقی است و چگونه می‌شود که مردم را بکشی و آنان از تو حمایت کنند ؟!
بشار اسد در پاسخ به اظهارات خبرنگار بی بی سی که گفت دستور توقف حملات با بشکه‌های انفجاری موجب بهبود جایگاه دولت سوریه در دنیا خواهد شد، اظهار داشت: بنابراین از ما می خواهید که وظیفه خود برای دفاع از مردم در مقابل تروریستها را متوقف کنیم. !
بشار اسد با تأکید دوباره بر این مسأله که ارتش سوریه از بشکه‌های انفجاری استفاده نمی کند، خاطرنشان کرد: ما از اینگونه ابزارها استفاده نمی کنیم؛ تجهیزات نظامی ما مانند هر ارتش دیگر شامل بمب، موشک و گلوله است.
بشار اسد در خصوص سلاح شیمیایی در سوریه گفت: گاز کلر در هر کارخانه و یا منزلی در هر منطقه از دنیا وجود دارد و این گاز ماده ای نظامی نیست، و هر چیزی را می توان به ماده ای نظامی تبدیل کرد.

* بزرگنمایی مسأله گاز شیمیایی در رسانه‌های غربی
وی در پاسخ به ادعای حملات شیمیایی ارتش سوریه در برخی مناطق، افزود: اگر از گاز به عنوان سلاح کشتار جمعمی استفاده شود باید از هزاران و یا ده ها هزار کشته طی چند ساعت سخن بگوییم؛ این امر در سوریه اتفاق نیفتاده است.
بشار اسد درباره برخی حملات شیمایی صورت گرفته در سوریه گفت: تحقیقاتی در زمینه اینکه چه کسی از گاز استفاده کرد و چند نفر کشته شدند، صورت گرفت؛ رسانه ها درباره تعداد قربانیان بزرگنمایی کردند؛ بنابراین در آن مناطق سلاح کشتار جمعی استفاده نشد و آن حملات با گاز (شیمایی) نبود و در آن مناطق از چیزی استفاده شد که ماهیت آن را نمی دانیم زیرا در آنجا حضور نداشتیم.

* بیشتر کشورهای عضو ائتلاف حامی تروریسم هستند
وی در پاسخ به این سؤال که آیا سوریه تمایل دارد عضو ائتلاف ضد داعش به فرماندهی آمریکا شود، اظهار داشت: ما نمی توانیم با کشوری ائتلاف کنیم که از تروریسم حمایت می کند. ما نمی توانیم در چنین ائتلافی حضور داشته باشیم. ما در حال مبارزه با تروریسم هستیم ولی بیشتر کشورهای عضو ائتلاف حامی تروریسم هستند.

* عربستان منشأ تروریسم است
بشار اسد درباره ادعای عربستان سعودی درمبارزه با تروریسم گفت: منشأ تفکر داعش و دیگر گروه های وابسته به القاعده، وهابی‌هایی هستند که خاندان حاکم در عربستان از آنان حمایت می کند. بنابراین ادعای آنها اهمیتی ندارد، بلکه مسأله مهم کارهای آنان است.. مسأله مهم اقداماتی است که آنان برای اثبات ادعاهایشان اتخاذ می کنند.
بشار اسد درباره دلیل بازداشت شمار قابل توجهی از حامیان القاعده در عربستان، اظهار داشت: آنان فکر می کنند که نوبتشان روزی فرا خواهد رسید؛ زیرا جامعه عربستان تمایل بسیاری به داعش و پذیرفتن تفکرات آن دارد، دلیل واقعی (بازداشتها در عربستان) این است.
رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این سؤال که آیا این کشور با توجه به تحریمها، از بازگشت به جامعه جهانی استقبال می کند، تأکید کرد: ما با همکاری با کشورهای دیگر مخالفتی نداریم، ولی این ما نبودیم که این جنگ را آغاز کردیم بلکه آنها (کشورهای دیگر) از تروریستها حمایت و پشتیبانی کردند؛ مسأله به انزوا کشاندن سوریه نیست بلکه محاصره مردم و شهروندان سوری است.

* سوریه ارتباطی با آمریکا ندارد
بشار اسد با تأکید بر اینکه سوریه هیچ ارتباطی با آمریکا ندارد، اظهار داشت: آمریکایی ها به سادگی قوانین بین المللی را زیرپا گذاشتند و حاکمیت ما را نقض کردند؛ آنان با ما سخن نمی گویند و ما نیز با آنان سخن نمی گوییم.

* عملیات هوایی ائتلاف در رقه
بشار اسد درباره عملیات جنگنده های آمریکایی در حریم هوایی سوریه گفت: این امر درست است، اما تأکید می کنم که هیچگونه همکاری مستقیمی وجود ندارد. این همکاری از طریق طرفهای سوم مانند عراق و کشورهای دیگر صورت می گیرد؛ این طرفها گاهی پیامهایی کلی را منتقل می کنند ولی در زمینه مسائل تاکتیکی، چیزی وجود ندارد.
رئیس جمهور سوریه درباره حملات هوایی ائتلاف به رقه گفت: قبل از آغاز حمله از آن مطلع شدیم، ولی چیزی درباره جزئیات آن نمی دانیم.
بشار اسد تأکید کرد: گفتگویی از طریق طرفهای سوم وجود ندارد؛ و فقط مسأله اطلاعات است و آنها ما را از مسائلی مطلع می کنند ولی سوریه اطلاعاتی به آنها نمی دهد.
اسد افزود: ما وقتی بخواهیم کاری را در اراضی خود انجام دهیم از کسی چیزی نمی پرسیم.
بشار اسد در پاسخ به این سؤال که آیا سوریه به آمریکا پیامهایی را مانند محل عملیات بالگردهای ارتش در ساعتهای مشخص نمی دهد، خاطرنشان کرد: هیچگونه همکاری تاکتیکی یا همکاری از طریق طرف سوم تا این حد وجود ندارد.
خبرنگار بی بی سی از رئیس جمهور سوریه سؤال کرد: "آیا بمباران داعش، سودی برای دولت شما دارد؟.. "چاک هگل" وزیر دفاع سابق آمریکا می گفت که حملات هوایی، به نفع شماست.. و پس از این اظهارات، استعفا داد.. آیا از این که آمریکایی ها شما را در خلاص شدن از شر دشمنانتان یاری می کنند، احساس امنیت بیشتری می کنید؟"
بشار اسد در پاسخ گفت: این سؤال، با پرسش نخستِ شما تناقض دارد. تو گفتی که ما برای خلاص شدن از شر "میانه روها" از داعش حمایت می کنیم.. اگر ضد داعش باشیم، از داعش حمایت نمی کنیم.
به این ترتیب، این سؤال تو، واقع گرایانه تر است و پاسخ من به آن مثبت است.. اگر این حملات جدی و تاثیرگذار و کافی بود، تا حدودی برای ما سودمند بود، اما مساله این است که این حملات جدی و تاثیرگذار و کافی نیست.

* اوضاع شهروندان در مناطق تحت محاصره
اسد سپس در پاسخ به سؤالی درباره شیوۀ محاصره گروه های مسلح و احتمال گرسنه ماندنِ غیرنظامیانِ احتمالی در این شهرها خاطر نشان کرد: چنین چیزی صحت ندارد. وقتی گروه های مسلح، مناطقی را تصرف می کنند شهروندان از آن مناطق می گریزند به همین سبب، در اکثر مناطقی که آن ها را محاصره و سپس به آن ها حمله می کنیم، فقط عناصر مسلح هستند.
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا می توان گفت شهروندان، به سبب حملات هوایی ارتش سوریه از شهرهای خود فرار می کنند، پاسخ داد: خیر.. این درست نیست، زیرا خانواده ها و ساکنانِ شهرها، هرگاه پیش بینی کنند که احتمال حمله به شهرشان هست، از آن می گریزند، زیرا می دانند که در این شهر میان ارتش سوریه و گروه های مسلح درگیری اتفاق خواهد افتاد. به همین سبب از شهرهای خود می گریزند و به مناطقی که تحت نظر دولت است، پناه می برند.
مصاحبه کننده در ادامه، به نقل از "الیزابت هاف" نماینده سازمان بهداشت جهانی در سوریه، ادعا کرد که دولت سوریه، محدودیت هایی در قبال رسیدنِ غذا و دارو به برخی از مناطق ایجاد می کند و این مساله، شهروندان را در تنگنا قرار می دهد.
اسد در پاسخ به این ادعا گفت: همان طور که می دانید، شهر رقۀ شمالی، در دست جبهه النصره بود و پس از آن به تصرف داعش درآمد. با این حال، ما همچنان به این شهر، دارو و همه چیز می فرستیم، بنابراین چطور می توان باور کرد که این امکانات را به دیگر مناطق سوریه نفرستیم؟
خبرنگار بی بی سی در ادامه به اظهارات والری آموس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه اشاره کرد که گفته بود: در سال گذشته 16 درخواست برای عبور کاروان کمک های بشردوستانه به دولت سوریه ارائه شد که از 8 درخواستِ ورود به غوطه شرقی نزدیک دمشق، تنها با 4 مورد موافقت شد و بقیه درخواست ها یا بی پاسخ ماند یا شروطِ غیرقابل اجرا برای آن ها درنظر گرفته شد.

* تناقض در اظهارات مسؤولان سازمان ملل
بشار اسد در پاسخ به این که "آیا چنین مواردی، مصداق جلوگیری از رسیدنِ کمک های بشردوستانه به ساکنانِ مناطقِ تحت محاصره نیست؟" گفت: مناطقی که از آن ها یاد شد، مناطقی هستند که به صورت روزانه، دمشق را گلوله باران می کنند. چطور می شود باور کرد که می توان جلوی رسیدن غذا به این مناطق را گرفت اما نمی توان از رسیدن اسلحه به این مناطق جلوگیری کرد؟ همان طور که می بینید، در اظهارات مسؤولان سازمان ملل، تناقض وجود دارد. ما به عنوان دولت سوریه، اگر قرار باشد، جلوی ورود چیزی به این شهرها را بگیریم، اولویت با جلوگیری از ورود اسلحه است، تا مواد غذایی.
وی افزود: بنابراین این گونه اظهارات غیرواقعی را بخشی از جنگ روانی می دانیم که طی چهار سال گذشته، در جریان بوده است.
رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این سؤال که "چرا با توجه به این که آمریکا چندبار کناره گیری رئیس جمهوری سوریه را خواستار شد، از پستِ خود کناره گیری نکرد و همچنان با خانواده، در سوریه باقی مانده است و مانند دیگر روسای کشورهای عربی فرار نکرد؟" اظهار داشت: فقط به یک دلیل کناره گیری نکردم؛ آن ها خواهان "فردی سازی" مساله بودند این در حالی است که مساله ربطی به من نداشت، بلکه به کل سوریه مربوط بود. آن ها به دنبال تغییر دولت و برکناری رئیس جمهور بودند، زیرا دولت و رئیس جمهور سوریه و سیاست های دولت و رئیس جمهوری سوریه، به مذاق آن ها خوش نمی آمد و این اصلِ ماجراست. مساله، شخصی نبود، اما آن ها می خواستند، مساله را شخصی کنند، تا بتوانند همه چیز را به آن شخص ربط دهند.
وی افزود: در این میان، من براساس قانون اساسی و بر اساس عرف اخلاقی، وظیفه داشتم از کشورم در برابر هرگونه تهاجمی حمایت کنم، و این کار را انجام دادم. بر اساس قانون اساسی و اخلاقیات، وظیفه داشتم در برابر حمله به کشورم ایستادگی کنم، نه این که فرار کنم، به همین سبب من ایستادگی کردم و فرار نکردم.
بشار اسد با تکذیب ادعاها در خصوص بمباران مدرسه قابون توسط ارتش سوریه، گفت: چرا ما چنین کاری را انجام دهیم و این کار چه نفعی برای ما دارد ؟! حال حتی اگر مسأله وظیفه و اخلاق و غیره را کنار بگذاری، ارتش در صورت بمباران یک مدرسه چه دستاوری را محقق می کند ؟!
بشار اسد در پاسخ به این سؤال که آیا به کشته شدگان هم فکر می کند و درد و رنج خانواده های آنان را درک می کند، اظهار داشت: این مسأله ای است که ما به صورت روزانه با آن زندگی می کنیم .. چه از جانب مخالفان باشد و یا هواداران .. خانواده هایی هستند که عزیزان خود را از دست داده اند .. من هم افرادی را از خانواده و دوستان و همکارانم از دست داده‌ام .. این موضوع دردناکی است که به صورت روزانه با آن برخورد می کنیم.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار